МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Моделі розвитку наукового знанняСеред ключових питань методології історії науки особливе місце належить проблемі вироблення теоретико – методологічного підходу до вивчення реального процесу руху наукового знання, з’ясування загальних закономірностей і специфіки функціонування, та прогресу науки, зокрема економічної теорії. У найзагальнішому виді ця проблема отримує розв’язання в моделях розвитку науки. Протягом другої половини ХІХ - ХХ ст. наука збагатилася низкою таких моделей. Серед них особливе місце займає концепція розвитку політичної економії, яка розвивалася на основі вчення К. Маркса. Її ключові положення - історичність форм суспільного виробництва, суспільні суперечності, класова боротьба, класові інтереси, криза, класична і “вульгарна” політекономія. Конкретним моментом кризи наукової (класичної) політекономії Маркс вважав 1830р, пов’язуючи його із завоюванням буржуазією у Франції і Великобританії політичної влади. Отже, для К. Маркса та його ортодоксальних прихильників посткласична економічна теорія – це вульгарна (неовульгарна) теорія, синонім ненауковості, примітивно – поверхневої описовості, орієнтації на спотворення реальності. Узагальнюючі, можна зробити висновок, що підхід К. Маркса до історії політичної економії – це підхід з позиції і розвитку підприємництва у буржуазній формі і загострення його суперечностей, зміни положення в суспільстві буржуазії та пролетаріату. Ортодоксальні марксисти абсолютизували Марксові положення і механічно їх перенесли на сучасність. Це класичний приклад поширеного серед прихильників марксизму прийому використання ідей свого вчителя, висунутих для конкретно – історичних умов поза системою просторово – часових координат. Визначні представники немарксистських напрямів історії науки з метою аналізу її прогресу розробили у ХХ ст. ряд моделей. Розглянемо найвідоміші серед них. 1. Кумулятивна модель. Виникнення її пов’язане з роботами відомого французького вченого П. Дюгема. Основні поняття моделі – “накопичення знань”, “спадкоємність”, “індивідуальний внесок у науку”, “першовідкривач” – охоплюють її зміст. Наука розглядається як сукупність фактів, теорій та методів, зібраних в підручниках. А розвиток її – як поступовий, послідовний процес накопичення наукових досягнень. 2. Фальсифікаційна модель. Автор - американський філософ К. Поппер. Основні поняття моделі “спростування гіпотез”, “фальсифікаціонізм”, “об’єктивне знання”. Суть її полягає в тому, що історія науки – це історія безперервного висунення гіпотез і спростування їх в ході емпіричних перевірок (через експеримент або спостереження). Необхідна негайна відмова від теорії, як тільки виявлено її фальсифікацію. 3. Модель наукових революцій. У 60 р. ХХ ст. американський вчений Т. Кун розробив модель наукових революцій, яка ще й досі знаходиться в центрі наукових дискусій. Ключові її поняття – “парадигма”, “наукове товариство”, “нормальна наука”, “криза”, “електро-кардинальне дослідження”, “наукова революція”. Термін “парадигма” Т. Кун часто вживає у двох значеннях: 1. сукупність переконань, цінностей, технічних засобів тощо, яка характерна для членів цього наукового товариства (парадигма, як набір приписів для наукової групи); 2. один вид елементу в цій сукупності – конкретні вирішення наукових головоломок (парадигма як загальновизнаний зразок) “Нормальна наука” – це така діяльність наукового товариства, яка не виходить за межі прийнятої ними парадигми і зводиться до вирішення наукових головоломок. Розвиток науки відбувається шляхом зміни періодів “нормальної науки” революціями, що змінюють одну парадигму іншою. 4. Модель конкуруючих програм дослідження. Американський вчений І. Лакатош розробив у 70 рр. нову модель. Вона займає середнє положення між моделями К. Поппера і Т. Куна й розцінюється як одне з най видатних досягнень філософії ХХ ст. Основна структурно-динамічна одиниця цієї моделі історії розвитку науки – науково-дослідна програма. Вона складається з “жорсткого ядра”, “захисного пояса” і сукупності методологічних правил – “негативної евристики” (евристика – від грецького знаходжу, яке означає продуктивне творче мислення для дослідження і пошуку істини), яка окреслює не бажані (заборонні) шляхи дослідження, та “позитивної евристики” яка рекомендує найкращі шляхи дослідження. Незмінне “жорстке ядро” оточене “захисним поясом”, який захищає його від спростування. Сам “захисний пояс” удосконалюється, або змінюється завдяки правилам “позитивної евристики”, а також за допомогою процедур фальсифікації та підтвердження. Він приймає на себе головний удар перевірок. На думку І. Лакатоша, науково-дослідна програма прогресує тоді, коли її теоретичне зростання випереджає її емпіричне зростання і регресує (дегенерує) в противному разі. Відповідно до моделі І. Лакатоша кожному періоду розвитку науки характерна конкурентна боротьба кількох науково –дослідних програм. 5. Модель циклічного розвитку. Її автори французькі вчені Ш. Жід і Ш. Ріст – вважали, що в еволюції економічної думки спостерігається певна циклічність. В конкретно-історичних умовах на перший план завжди висувається якась теорія, потім вона відступає під натиском інших, щоб знову з’явитися в новій формі на новому етапі розвитку. Однак ця послідовність, на думку прибічників моделі циклічного розвитку, не передбачає, що кожна попередня теорія була усунена або заступлена іншою, наступною. Насправді теорії співіснують, в тому числі і в своїх нових формах. Причину цього представники моделі циклічного розвитку вбачали не стільки в самих теоріях, скільки в психологічних факторах (“зміна прихильності суспільної думки”). Поняття «класичної ситуації».Звичайно трактування історії науки не завершується моделлю циклічного розвитку. Кожна людина має певні пізнавальні можливості для аналізу реального процесу руху економічної теорії. Множинність моделей розвитку економічної науки породжує проблему: якої з них слід дотримуватись, при дослідженні та викладанні економічної теорії? Виходом з цього суперечливого становища може бути застосування поняття “класичної ситуації та її зміни”. Поняття “класичної ситуації“ (“класичний стан”) належить Йозефу Шумпетеру. Вчений використав його для описання ситуації, коли після тривалого періоду боротьби і дискусій досягається значний ступінь згоди – відбувається об’єднання тих нових і оригінальних робіт, які проводилися раніше. На думку Шумпетера, вперше така класична ситуація склалася в другій половині ХVІІІ ст. і була пов’язана з вченням А. Сміта. Отже, перша класична ситуація збігається з утвердженням класичної школи економічної теорії. Однак класичний стан не встановлюється раз і назавжди. В процесі подальшого розвитку економічної теорії як самостійної науки в різний час відбувалися підриви (руйнування) попереднього класичного стану і зміни його новим. Отже, класичні ситуації – це поворотні віхи і переломні етапи в розвитку західної економічної теорії ринкового господарювання, виділення і розгляд яких дає змогу правильно охарактеризувати прогресивний рух світової економічної думки.
Читайте також:
|
||||||||
|