МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Риторика як складова соціально-гуманітарних наукЛекція 1. Риторика як наука публічного мовлення
План 1.Риторика як складова соціально-гуманітарних наук. 2.З історії становлення та розвитку риторики. 3.Шляхи формування сучасного оратора.
Для самостійного опрацювання: 1. Риторика в країнах стародавнього Сходу. 2. Найвидатніші оратори Давньої Греції і Давнього Риму. 3. Візантійська риторика. 4. Риторика в арабо-мусульманському світі. 5. Місце риторики в традиційній культурі країн Далекосхідного регіону. 6. Історія красномовства у східних слов’ян.
Ключові терміни і поняття: риторика, ораторське мистецтво, красномовство, теорія красномовства, ораторські промови, неориторика.
Відродження в 70-90-х рр. ХХ ст. у нашому суспільстві давньої науки риторики уявляється явищем цілком закономірним. Передумови цього процесу нам убачаються перш за все в поступовому зростанні демократичних тенденцій у суспільно-політичному житті, які сприяють виникненню громадської потреби в людях, які діють словом – homo verbo agens – політичні діячі, педагоги, публіцисти, юристи. Термін «риторика» (від гр. rhe‾torike‾) ніколи в історії не відзначався однозначним тлумаченням. Стереотипним бачиться сьогодні сприйняття риторики як пустопорожньої балаканини. Цим ми завдячуємо не лише квінтіліанівському напряму, але й диктаторській політичній системі. Риторику не слід ототожнювати з ораторським мистецтвом. Якщо риторики можна навчити людину, то ораторським мистецтвом може оволодіти той, у кого є схильність до цього виду творчості. Риторика є базою для розвитку ораторських здібностей. Володіння усним, живим словом – важлива професійна якість усіх сфер ділової комунікації, які базуються на зв’язкові “людина – людина Підраховано, що керівники усіх рангів витрачають до 80 % робочого часу на різні види усного спілкування. Ораторське мистецтво, риторика виступають інтегратором, синтезатором у процесі фахової підготовки спеціалістів, які повинні майстерно володіти секретами усної переконуючої комунікації, засобами живого слова. Недостатній рівень риторичної підготовки часто є основною причиною значних економічних втрат. Так, відомий економіст Г. Карпухін вважає, що держава на міжнародних переговорах мала значні, мільйонні втрати через неправильно або неточно складені заявки, неточності у патентній формулі, мовне безкультур’я ділових осіб. Риторичну кризу, дефіцит ораторської, полемічної майстерності, культури ділового спілкування можна подолати, творчо використовуючи набутий поколіннями досвід, виробляючи й шліфуючи власний. Що ж таке риторика? Уявлення про неї завжди були неоднозначними, що пов’язане з різним змістом риторичних знань у певну історичну епоху, з різним співвіднесенням канонічних, постійних регламентацій і творчої свободи, з різним розумінням універсальності вимог до ритора і меж його індивідуальності, що виявляється, зокрема, і в дотриманні мовної норми та можливому її порушенні тощо. Уявлення про красномовство завжди формується в умовах соціально визначеної естетики і пов’язане з потребами суспільства. Якщо форма і змістові особливості риторичного тексту – поняття історично і соціально змінні, то мета його – завжди однакова: переконання через мовний вплив на аудиторію. Найбільш переконливе визначення риторики, яке ґрунтується на класичних уявленнях, що склалися в світовій практиці, зробив А.К. Авеличев: «Риторика –це наука про способи переконання, різноманітні форми переважно мовного впливу на аудиторію, що справляється з урахуванням особливостей останньої і з метою отримання бажаного ефекту». Риторика – це гуманітарна дисципліна, бо належить до тих наук, які спрямовані на формування і розвиток особистісного начала в людини. Особливості риторики: 1.Це наука комплексна (її місце на стику етики, філософії, логіки, еристики, психології, лінгвістики, сценічної майстерності). 2.Універсалізм риторики (її необхідність у будь-якій професії). 3.Прикладна наука (учить людину, як грамотно, розумно діяти у рідних життєвих ситуаціях). 4.Знаходиться в безпосередньому стосунку до категорії морального.
Риторику можна образно уявити як риторичне дерево. Корінь дерева прихований від очей аудиторії – це причина, яка спонукала оратора вийти на трибуну. Стовбур – тема виступу. Основні гілки – основні питання плану лекції. Дрібніші гілочки – підпитання, на які поділяється кожне питання. Крона дерева – листя – слова, в які оратор «одягає» свій виступ. Квіти – мовні засоби, які можуть зробити виступ виразним, гарним.
Читайте також:
|
||||||||
|