МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Проектний аналіз як засіб дослідження проекту. Методи проектного аналізу.
Розвиток сучасної економічної теорії й практики нерозривно пов’язаний з необхідністю аналізу та обґрунтування тих чи інших управлінських рішень, зокрема проектних. Виділення проектного аналізу в окремий напрям прикладної науки було зумовлено насамперед необхідністю системного підходу до підготовки та оцінки проектів. Досвід проектування на всіх його стадіях, накопичений за умов адміністративної економіки, базувався на принципах і методах адміністративно-командної системи і був відірваний від сучасної методології й багатющого інструментарію, що застосовується у світовій економічній науці. Ефективне використання проектного аналізу в українській практиці управління потребує вірного розуміння його сутності. Різноманіття поглядів на предмет проектного аналізу у вітчизняній літературі відображає різні методологічні підходи вчених-економістів до характеристики проектного аналізу, під яким розуміють: метод, який дозволяє системно оцінити фінансові та економічні переваги проекту; процес аналізу життєздатності проекту; спосіб зіставлення витрат на проект і переваг, які будуть отримані в результаті його реалізації чи впровадження; методологію, що дозволяє оцінити фінансові та економічні переваги проектів на основі альтернативного використання наявних ресурсів з урахуванням макро- і мікроекономічних наслідків. Таке вузькоспрямоване визначення проектного аналізу не дозволяє подати докладне змістовне визначення цієї дисципліни, яка сьогодні є однією з центральних при підготовці спеціалістів у країнах з розвинутою ринковою економікою. На наш погляд, найбільш суттєвою характеристикою проектного аналізу є така: Проектний аналіз — це методологія, яка застосовується для визначення, порівняння та обґрунтування альтернативних управлінських рішень і проектів, що дозволяє, в свою чергу, здійснювати вибір і приймати вивірені рішення в умовах обмеженості ресурсів. Проектний аналіз базується на передумові, що успішні проекти ведуть до поліпшення якості життя та економічного розвитку суспільства, як в цілому так і його складових. Тому метою курсу «Проектний аналіз» є надання системного уявлення про принципи, методи і засоби прийняття рішень, які дають змогу раціональніше використовувати наявні ресурси для задоволення суспільних та особистих потреб. Вивчення принципів і методів проектного аналізу дозволяє: ознайомитися з основними концепціями, методами і підходами, які використовуються в світовій практиці при аналізі проектних рішень, понятійним апаратом цього процесу; виявити найважливіші проблеми, пов’язані з реалізацією проектів на національному, регіональному, галузевому та місцевому рівнях; оволодіти практичними аналітичними навичками, інструментарієм, потрібними для проведення передпроектних заходів; дати системне уявлення про методи оцінки проектів, способи і засоби залучення ресурсів для їх реалізації та механізмів управління ними. Основними складовими проектного аналізу є: концепція проекту, що визначає його основні особливості як об’єкта дослідження; фази та стадії життєвого циклу; принципи, на яких базується проектний аналіз; критерії відбору й оцінки проектів, а також аспекти проектного аналізу, що містять аналіз ринку, технічний, інституційний, екологічний, соціальний, фінансовий та економічний аналіз. Методологія проектного аналізу передбачає необхідність відповіді на такі запитання: Якою є мета проекту? На яку перспективу оцінюються вигоди та витрати? Який спосіб порівняння проектів припустимо використовувати у варіанті, що розглядається? Який часовий горизонт використовується в оцінках вигод і витрат? Якими критеріями варто керуватися при ухваленні рішення про відмову або прийняття проекту? Сучасна практика управління економічним розвитком країни дозволяє використовувати проектний аналіз для раціоналізації розподілу національних ресурсів. Проектний аналіз – комплексна процедура, яка проводиться на стадії передінвестиційних досліджень для прийняття прикінцевого рішення про інвестування проекту як на основі розробленого ТЕО проекту, так і періодично на стадіях проектування і реалізації для узгодження цілей і результатів проектів. Основними складовими проектного аналізу є: - концепція проекту, що визначає його основні особливості як об'єкта дослідження: - фази та стадії життєвого циклу: - принципи, на яких базується проектний аналіз: - критерії оцінки та відбору проектів. Проектний аналіз базується на порівнянні вигід і витрат, пов'язаних з реалізацією проекту, при цьому їх оцінка здійснюється в грошовому виразі. Основним завданням проектного аналізу є встановлення цінності проекту, яка визначається різницею його позитивних результатів та негативних наслідків. За такою оцінкою проекту виникають ускладнення, пов'язані, по-перше, з різним часом отримання вигод та здійснення витрат, по-друге, кількісним та якісним виміром реальних результатів. В основі будь-якого аналізу лежать певні принципи які власне і характеризують сам процес аналізу і без яких проведення певних операцій неможна назвати аналізом. Серед принципів проектного аналізу можна виділити наступні: Обумовленість. Проектний аналіз здійснюється за допомогою зіставлення вигод і витрат, а отже, прийняття рішення про реалізацію проекту, відмову від нього завжди обумовлено зіставленням вигод і витрат за проектом. Принцип зіставлення ситуацій «з проектом» і «без проекту». Цей принцип тісно пов'язаний з попереднім. Він конкретизує, що в процесі аналізу повинні враховуватися лише ті вигоди і витрати, які змінюються в результаті реалізації проекту. Маржинальність. Цей принцип свідчить про те. що оцінюються зміни, які відбудуться після реалізації проекту, причому в кількісній формі. Альтернативність. Цей принцип свідчить про те. що при ухваленні рішення про реалізацію проекту завжди є як мінімум дві альтернативи. Інакше обгрунтування рішення не є проектним аналізом. Системність. Цей принцип полягає в тому, що при проведенні оцінки і порівнянні проектів умови їх реалізації досліджуються і аналізуються в сукупності, в системі. Орієнтація на стратегію розвитку підприємства. Цей принцип застосовується у тому випадку, коли проект оцінюється в рамках підприємства. В цьому випадку результат проекту має бути повністю узгоджено із стратегією підприємства. МЕТОДИ Теорія та практика інвестиційних розрахунків має у своєму арсеналі багато різноманітних методів та прийомів оцінювання доцільності інвестиційних проектів, які умовно можна поділити на формальні та неформальні. Формальні методи передбачають використання математичного апарату для розрахунку показників ефективності, а неформальні - евристичних підходів. Всі формальні методи виходять із таких припущень: 1. Початкові інвестиції при реалізації будь-якого проекту генерують грошовий потік, елементи якого являють собою або чисті «припливи» або чисті «відпливи» грошових коштів. У такому разі під чистим грошовим «припливом» п-го року розуміють перевищення поточних грошових надходжень над поточними грошовими витратами проекту. В окремих випадках замість грошового потоку в ході аналізу використовується послідовність прогнозних значень чистого прибутку від проекту. 2. Аналіз здійснюється за однакові базові періоди будь-якої тривалості (рік. квартал, місяць і т.п.). враховуючи при цьому узгодженість величини елементів грошового потоку, відсоткової ставки та тривалості аналізованого періоду. 3. «Припливи (відпливи)» грошових коштів приходяться на кінець аналізованого і ісріоду. 4. Інвестований капітал, як і грошовий, потік приводиться до одного (базового) моменту часу. Базовим моментом часу є. зазвичай, дата початку реалізації проекту, дата виробництва продукції. 5. Коефіцієнт дисконтування, який використовується в ході аналізу з використанням іинамічних методів оцінки ефективності інвестицій, повинен відповідати тривалості періоду, який покладено в основу проекту. При визначені ставки дисконту враховується структура інвестицій та вартість окремих складових капітал). 6. Ефективність використання інвестованого капіталу оцінюється на основі порівняння і ротового потоку, який формується в процесі реалізації проекту, та початкових вкладень. Проект вважається ефективним, якщо цей потік достатній для відшкодування затраченої і \ ми вкладень та забезпечує очікувану віддачу від вкладеного капіталу. До неформальних критеріїв оцінки відбору інвестиційного проекту належать: рейтинг країни, регіону виходячи з оцінки його інвестиційного клімату: рівень розвитку інфраструктури, що забезпечує реалізацію проекту; -рівень кваліфікації управлінського персоналу.
Оцінка інвестиційних проектів містить: Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|