Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Типологія чуток

Критерії Види чуток
Спонтанність виникнення Виникаючі спонтанно, ті, що розповсюджуються навмисно.
Ступінь достовірності Абсолютно недостовірні; недостовірні з елементами правдоподібності; правдоподібні; правдоподібні з елементами недостовірності
Тип емоційної реакції реципієнта Чутка-бажання; чутка-"опудало"; агресивна чутка; чутка-"викриття"  
Об’єкт спрямованості Спрямованість на особистість і результат її діяльності; спрямованість на організацію; спрямованість на соціальні групи; спрямованість на органи державного управління
Масштаби розповсюдження Корпоративні, місцеві, регіональні, глобальні
Інтенсивність Неінтенсивні, інтенсивні, сенсаційні (дуже інтенсивні)
Ступінь впливу на психіку людей Збуджують суспільну думку; викликають антисуспільну поведінку; порушують соціальні зв’язки і організаційно-управлінські відносини
Зміст Побутові, виробничо-технологічні, фінансово-економічні, кримінальні тощо.

 

Для використання чуток необхідно знати основні причини і умови їх появи. До них відносяться наступні.

1. Особистісні:

– прагнення до компенсації емоційної недостатності;

– прагнення індивіда утвердитися в групі, зайняти лідируюче положення;

– схильність людини думати, що повідомлення йде від надійного джерела;

– бажання людей попередити інших про небезпеку;

– прагнення розповідача чутки зменшити власну емоційну напругу;

– заздрість, озлобленість, вороже відношення до будь-кого;

– механізми психологічного захисту особистості (проекція);

– переживання страху, боязливості, тривоги;

– стан когнітивного дисонансу.

2. Ситуативні:

– наявність зовнішніх умов, що сприяють виникненню у суспільстві атмосфери невизначеності і невпевненості, яка підвищує тривожність людей;

– дефіцит інформації стосовно життєво важливих питань;

– непоінформованість людей про прийняття важливих державних і політичних рішень;

– бездіяльність у групі, одноманітність, нудьга;

– недоліки в управлінні організацією, несприятливий психологічний клімат.

До принципів створення чуток можна віднести наступне:

1. Інформація, що розповсюджується у вигляді чуток, повинна відповідати підсвідомим бажанням суспільства, вона повинна бути значущою для певної аудиторії чи об’єкта.

2. Зміст чутки має бути простим і зрозумілим. Чим він складніший і малозрозумілий, тим менша швидкість його розповсюдження.

3. Володіння інформацією повинно сприяти підвищенню престижу джерела чи транслятора чуток.

Чутки розповсюджуються спеціально підготовленими групами (2-3 особи), що у людних місцях, в транспорті у години пік ведуть між собою голосно розмови про об’єкти впливу чуток. Для формування довіри до ініціаторів чуток повинні використовуватися атрибути їх певного соціального статусу (форменний одяг, атрибути влади, багатства, специфічні мовні терміни тощо). Кількість таких груп залежить від території та термінів розповсюдження.

В основі попередження і профілактики чуток лежить інформаційна відкритість і правдивість, заборона на викривлення фактів заради короткочасних вигод, зміцнення у людей переконаності в деструктивній природі самих чуток.

До організаційних заходів профілактики і протидії чуткам відносять:

1. Запобігання наростанню високого рівня невизначеності і тривожності в суспільстві.

2. Створення і підтримання на відповідному рівні системи інформування, яка б мала у об’єктів престиж високої надійності та достовірності.

3. Створення стійкого зворотного зв’язку від об’єкта до джерела інформації, своєчасне реагування на нужди і запити людей, зміни у психологічному стані.

4. Формування такого емоційного середовища, яке б виключало можливість розповсюдження чуток, навіть у тому випадку, коли вони провокуються навмисно.

5. Якщо чутка вже виникла, потрібно не тільки спростувати і навести достовірні факти, але і обов’язково зняти ту тривожність, яку вона збудила чи яка є її причиною.

Наведені вище положення можна застосовувати у "віддзеркаленому" вигляді для вирішення зворотної задачі – формування передумов для розповсюдження чуток.

Найскладнішою виявляється задача протидії вже існуючим чуткам тому що замовчування чуток або їх непрофесійне спростування приводять до збільшення інтенсивності їх розповсюдження.

Стратегія протидії чуткам може бути сформульована у вигляді таких заходів:

1. Аналіз масштабів розповсюдження чуток.

2. Встановлення можливих причин появи чуток, мотивів, імовірних джерел і каналів їх розповсюдження.

3. Проведення бесід з особами, на яких повпливали чутки, а також з тими, хто постраждав від них.

4. Надання громадськості якомога більше інформації з питань, що є предметом чуток.

5. Розробка конкретних заходів щодо нейтралізації чуток і наслідків їх розповсюдження, а саме:

– подавлення чуток фактами, а не виокремлення їх для прямого спростування;

– виступ офіційної особи із спростуванням;

– зустрічне розповсюдження протилежної інформації;

– дискредитація "можливого автора" чуток (особистість чи група);

– оголошення про існування деякого ворога, що розповсюджує чутки з метою нанесення певної шкоди;

– пояснення психологічних механізмів виникнення конкретних чуток (якщо людина усвідомлює, що спонукало її повірити в чутки, то влада чуток над свідомістю значно зменшується);

– введення цензури;

– створення спеціальних урядових закладів, комісій, центрів по контролю за чутками;

– публікація колонки чуток в газетах тощо.

В основі протидії чуткам лежить своєчасне їх виявлення та вжиття компетентних заходів протидії.

 


Читайте також:

  1. Виникнення чуток.
  2. Загальна типологія лексичних значень
  3. Історична типологія культури.
  4. Картографування і типологія геосистем за їх стійкістю
  5. Класифікація і типологія злочинців.
  6. Корупція: поняття, сутність, типологія
  7. ЛЕКЦІЯ 4. Типологія видів економічного аналізу
  8. ЛЕКЦІЯ № 1. СОЦІАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЇХ ТИПОЛОГІЯ (2 години).
  9. Лідер. Лідерство в групі, ознаки і типологія лідерства. Управління спільністю людей, функції керівника. Взаємостосунки керівника і підлеглого.
  10. Моделі організаційної культури, їх характеристики. Типологія організаційних культур.
  11. Морфологія та типологія культури
  12. Недемократичні політичні режими та їх типологія. Фашизм і комунізм як різновиди тоталітаризму.




Переглядів: 1708

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Причини появи чуток, їх види та ознаки | Соціологізм Е.Дюркгейма. Соціальна норма та патологія. Соціологія суїциду.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.