Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Типи, класи, відділи і групи професій

Тепер розглянемо докладніше останню з розглянутих у попередньому параграфі класифікацій.

Типи професій. По першій ознаці - предмету праці - всі існуючі професії і спеціальності можна розділити на п'ять типів. Найпоширенішими є професії, де предметом праці виступає техніка. Умовно цей тип професій позначають буквою "Т" ("людина - техніка"). До нього відносяться всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, керуванням, у тому числі і керуванням піднімальних і транспортних засобів: слюсар-ремонтник, наладчик технологічного устаткування, водій, механік, автомеханік, сталевар, збирач годинників, інженер-фізик та ін.

У тих випадках, коли праця фахівця спрямована на монтаж, ремонт будь-яких споруджень, конструкцій,- це теж описаний тип професій: архітектор, будівельник, технік-сантехник та ін.

До цього ж типу професій включають професії по обробці і використанню неметалічних виробів, напівфабрикатів, промислових товарів: заготовщик верху взуття, огранщик алмазів, столяр та ін.; по переробці продуктів сільського господарства: кондитер, бармен, інженер-технолог по переробці харчових продуктів та ін.; по видобутку або обробці гірських порід, ґрунтів: прохідник, шахтар, геолог і ін.

Наступний тип професій - "людина - людина" (Ч). Праця людей цих професій спрямована на виховання і навчання, інформування, побутове, торговельне, медичне обслуговування людей. Вона пов'язана з керуванням, керівництвом людьми або колективами. У цих видах діяльності в процесі праці люди взаємодіють між собою. До цього типу професій відносяться, наприклад, екскурсовод, учитель, лікар, продавець та ін.

За розглянутою ознакою (предметом праці) особливо виділяється тип професій, що умовно позначають буквою "П" ("людина - природа"). Звичайно, будь-який предмет на Землі, і навіть сама людина, належить природі. Коли ж ми зв'язуємо діяльність людини з природою, мається на увазі жива природа і насамперед рослинні і тваринні організми, мікроорганізми. От кілька професій: мікробіолог, рибовод, тракторист-машиніст широкого профілю, ветеринар, квіткар, еколог і т.д.

Часто об'єктом праці людини виступають різні знаки: усна або письмова мова, цифри, хімічні і фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки і т.п. Такі професії умовно відносяться до типу "людина - знакова система" (З). Це, наприклад, коректор, економіст, стенографістка-друкарка, кресляр, нотограф, топограф.

Професії, праця в яких пов'язана з образотворчою, музичною, літературно-художньою й акторською діяльністю відносяться до типу "людина - художній образ" (X). Це, наприклад: дизайнер одягу, вітражист, фотограф-художник, музикант, артист, настроювач музичних інструментів, журналіст та ін.

Щоб віднести професію або спеціальність до визначеного типу, треба з'ясувати, на що головним чином у процесі праці спрямована увага людини.


Класи професій. Усередині кожного типу професії розділяються на класи відповідно до мети праці. Незважаючи на величезну розмаїтість цілей, що мають різні роботи, вони можуть бути зведені до трьох великих класів: довідатися, перетворити, придумати.

Перший клас утворюють так звані гностичні професії і спеціальності. Назва цих видів праці походить від давньогрецького "гнозис" - знання або пізнання. Тому в тих випадках, коли діяльність людини як кінцевий продукт припускає довідатися, розпізнати, проконтролювати, класифікувати або сортувати, перевіряти по заздалегідь відомих ознаках, оцінювати, досліджувати, вона буде відноситися до гностичного і позначатися буквою "Г".

Гностичні професії можна зустріти скрізь: і в полі, і в поліклініці, і на заводі, і на будівельному майданчику, і у торговельному залі. Вони можуть відноситися до кожного з п'яти типів професій, наприклад: експерт-оцінювач авто- і мототранспорту (Т), коректор (3), критик (X), санітарний лікар (Ч), лаборант хіміко-бактеріологічних аналізів (П).

Наступний клас професій за своїми цілями пов'язаний з активною зміною властивостей, стану предмета праці, тому професії називають перетворюючими і позначають буквами "Пр". Це самий численний клас, тому що пізнавальна діяльність людини часто не є самоціллю, а випереджає перетворюючу діяльність. Під перетворюючою діяльністю розуміють будь-як впливи на предмет праці з метою зміни його властивостей або положення в просторі, а також з метою активного збереження його властивостей, станів у визначених межах. Клас перетворюючих професій широко розповсюджений у кожному з розглянутих нами п'яти типів, наприклад: столяр (Т), учитель (Ч), рільник (П), кресляр (3), реставратор (X).

І нарешті, дослідницькіпрофесії. У цьому класі професій на передній план виступає та мета діяльності, що припускає щось винайти, придумати, знайти новий варіант вирішення. Умовно цей клас позначається буквою "Д". Це професії практичної праці, їх не треба змішувати з гностичними, котрі пов'язані зі спеціальними вишукуваннями (геолог).

Наприклад, закрійник в ательє індивідуального пошиття повинен щораз, приступаючи до роботи, змінювати свою діяльність, виходячи з фігури замовника, фасону і тканини, тобто фактично вирішувати нестандартні творчі задачі під час усього робочого дня. Цей клас невеликий за кількістю професій.


Відділи професій. Класи професій у свою чергу підрозділяються на відділи в залежності від знаряддя праці або засобів виробництва. Таких відділів можна назвати чотири:

1. Професії, пов'язані з використанням ручних знарядь праці (Р). До них, наприклад, можна віднести спеціальність сантехника (його основними інструментами слугують різні викрутки і гайкові ключі), спеціальність хірурга, для якого такими є скальпель і інші хірургічні інструменти. До цього ж відділу відносяться і ті види діяльності, виконання яких пов'язане з механізованими ручними інструментами і пристосуваннями (у столяра це електричний дриль, у зубного лікаря бормашина).

2. Професії, пов'язані з використанням машин з ручним або ножним керуванням (М). Наприклад, фрезерувальник, машиніст крану, машиніст тепловозу та ін. Звичайно, провести розмежування між машиною і механізованим інструментом не завжди легко. Якщо в знаряддя праці є рукоятка керування або вимірювальні засоби, то підстав вважати пристрій машиною стає більше.

3. Професії, пов'язані з використанням автоматизованого й автоматичного устаткування (А): сталевари, друкарі, ткалі, оператори енергосистем та ін.

4. Професії і спеціальності, у яких основними знаряддями праці виступають функціональні засоби організму людини (Ф): співак, актор, учитель, юрист, дегустатор вин та ін.


Групи професій. За умовами праці можна виділити чотири групи професій:

1. Праця в звичайних побутових умовах (пб). У таких умовах, працює, наприклад, архіваріус, кресляр, бухгалтер, зубний технік.

2. Праця на відкритому повітрі в режимі різкого перепаду температури, вологості (в). Ці умови характерні для агронома, автогонщика, машиніста крана та ін.

3. Праця в незвичайних умовах (н): під водою, на висоті, під землею, а також в умовах підвищеної температури й ін. Приклади професій: водолази, шахтарі, малярі, монтажники-висотники, геологи.

4. Праця з підвищеною моральною відповідальністю (м) (за здоров'я і життя людини або за великі матеріальні суспільні цінності). До цієї групи відносяться професії вчителя, хірурга, судді, продавця та ін.

 



Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  3. Алгоритми групи KWE
  4. Аналіз виробничого травматизму і професійних захворювань в рослинницькому технологічному комплексі
  5. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  6. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  7. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  8. Варіанти групи крові
  9. Вдосконалення соціальної структури і професійно-кваліфікаційного складу працівників
  10. Взаємозвязок соціалізації та професійної адаптації в
  11. Види професійної консультації.
  12. Види та прийоми пам’яті. Розвиток професійної пам’яті




Переглядів: 7226

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розробка заходів щодо підвищення конкурентоспроможності продукції підприємства. | Формула професії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.