Зміст навчального матеріалу
| Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
3 клас
|
Людина. Людина – як частина природи і суспільства. Розвиток людини протягом життя. Людське «Я». Зовнішність людини. Вияви характеру (чесність, доброта, щедрість, працьовитість).
| Знання про те, що відрізняє людину від тварини (мислення, мова, праця).
Прояв інтересу до своєї зовнішності; прагнення до акуратності;
Розпізнавання вчинків.
Оцінювання виявів характеру.
Приклади залежності успіху людини від її поведінки.
|
Людина серед людей. Сім’я. Склад сім’ї. Поштиве ставлення до старших та інших членів сім’ї. Школа. Історія рідної школи. Збереження традицій. Правила поведінки в громадських місцях. Вимоги до товаришування, спільної гри, праці, навчання в групах, у класі. Людські чесноти.
| Прояв інтересу до пізнання і збереження традицій школи.
Дотримання правил поведінки в громадському транспорті, кінотеатрі, бібліотеці.
Приклади ввічливого поводження, подільчивості, доброти, працьовитості; прагнення до вироблення цих якостей.
Оцінні судження, аргументація переваги добрих вчинків; розбір і моделювання конкретних ситуацій.
|
Людина в суспільстві.Практична робота. Розробка проекту «Славетні українці».
| Прояв інтересу до пізнання минулого і сучасного України; участі у відзначенні пам’ятних подій, державних і народних свят; накопичення матеріалів з теми, оформлення їх в альбом, портфоліо тощо.
Володіння найпростішими навичками поводження в урочистих ситуаціях, в пам’ятних місцях.
|
Людина і світ. Україна на карті світу. Україна – європейська держава. Різноманітність народів у світі. Винаходи людства. Славетні українці, їхній внесок у світову науку, культуру.
| Уявлення про різноманітність народів у світі, їхніх культур і звичаїв; Приклади звичаїв інших народів, винаходів українців.
|
4 клас
|
Людина. Неповторність кожної людини. Життя людини – найвища цінність. Людське «Я». Історії досягнень людини в науці, спорті, мистецтві (на вибір вчителя й учнів). Обговорення можливостей досягнення успіху.
| Уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); про можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в житті людини, в досягненні успіхів.
Приклади досягнень людей.
|
Людина серед людей Роль спілкування в житті людини. Культура поведінки. Обговорення різноманітних ситуацій. Правила поведінки в гостях. Уникнення конфліктів з іншими людьми. Людські чесноти
| Уявлення про культуру взаємин людей в сім’ї, школі, на вулиці;
Вживання слів етикету. Встановлення зв’язків між конкретними вчинками і ставленням людей, наведення конкретних прикладів; Уміння поводитись в гостях. Знання правил гостинності. Розуміння значення добрих взаємин, їх переваги над конфліктами, сутності дружелюбності, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності
|
Людина в суспільстві.Турбота кожного про довкілля, культурну спадщину.
| Уявлення і вияв у поведінці турботи про довкілля, культурну спадщину.
|
Людина і світ. Земля – спільний дім для всіх людей. Україна на карті світу. Уявні подорожі в інші країни (проект). Найближчі сусіди України. Внесок кожної людини в збереження різних культур і природних багатств. Внесок українців у винаходи людства, інші досягнення (науці, культурі, спорті).
| Уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, необхідність толерантного ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів; Україну як одну із країн на карті світу, суверенну державу; про країни-сусіди; Вияв патріотичних почуттів і прагнення знати більше про досягнення українців в різних галузях (у науці, культурі, спорті).
|