Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Можна виділити декілька підходів і відповідно типів професіограм.

ІV. Результат (продукт).

ІІІ. Професійні дії (прийоми, технології).

ІІ. Професійні завдання управлінської діяльності.

І. Напрямки, види управлінської діяльності.

1. Координуюча (погоджувальна).

1. Координація дій учасників (по вертикалі й по горизонталі управлінської ієрархії); розподіл функцій і ролей.

1. Прийоми забезпечення спільної роботи. Показ співробітникам переваг раціонального й гнучкого розподілу праці й кооперації зусиль між ланками організації, між посадами.

1. Погоджені дії.

2. Задоволеність учасників.

V. ПВК особистості держслужбовця, необхідні для даного виду управлінської діяльності.

1. Здатність погоджувати з іншими власні дії.

2. Усвідомлення оптимальних способів координації.

3. Терпимість людей у діловому співробітництві.

У цілому в професії, наприклад, державного службовця виділяються такі напрямки (види) діяльності, як: інформаційно-аналітична, плануюча, регулююча, керівна, організаційно-виконавська, координуюча (погоджувальна), контролюючо-облікова, інноваційно-дослідницька, експертно-консультаційна, представницька, діяльність саморозвитку (самоврядування), для кожного з яких розроблений свій модуль.

Професіограма повинна відповідати ряду вимог:

– чітко виділяти предмет і основні результати праці;

– підкреслювати спрямованість праці на благо конкретної людини (гуманістичний людиноцентризм);

– не виділяти окремі складові професії, а описувати її цілісно в системі характеристик, особливо підкреслюючи її пріоритетні складові;

– показувати можливі лінії розвитку людини засобами професії, динаміку психічних новотворів у процесі праці, що дозволяють людині вибирати оптимальні напрямки росту з урахуванням своєї індивідуальності; показувати перспективи змін у самій професії;

– мати спрямованість на вирішення практичних завдань (профвідбір, навчання, раціоналізація трудової діяльності);

– відбивати професійно важливі якості.

1. Професіограми, складені зметою профорієнтації й профконсультації, повинні охоплювати широкий спектр питань. У них необхідно представляти актуальну для молоді інформацію: соціально-економічну, історичну, виробничо-технічні знання; бажано дати психологічний аналіз основних моментів професійної праці людини, процесу підготовки до нього, санітарно-гігієнічну характеристику умов праці, соціальної, медичної компенсації й ін.

2. Специфікою професіограми, яка розроблюється з метою раціоналізації процесу виробничого навчання, є установка на виявлення в першу чергу тих важливих для роботи ключових психофізіологічних функцій, значний розвиток яких можливий в процесі вправ і знаходження досвіду в міру оволодіння професійною майстерністю.

3. Мета – раціоналізація режиму й умов праці припускає виявлення основних професійно важливих якостей (ПВЯ), найбільш ефективне використання яких повинно бути забезпечене шляхом оптимізації умов самої діяльності. При цьому особлива увага приділяється виявленню найбільш лабільних психічних функцій, динаміка яких служить показником найбільш слабких місць в організації праці.

Третій тип професіограми за своїм "вихідним положенням" у певній мірі протилежний другому.

4. Мета – інженерно-психологічне дослідження припускає переважно аналіз джерел інформації, що одержує оператор, способів її переробки й зберігання, послідовності дій, вимог до їхньої швидкості й надійності, опис специфічних умов роботи. Такий аналіз дозволяє сформулювати вимоги до технічних засобів, технологіям, до конструкцію органів керування й т.д. Виявлення типових помилок операторів дозволяє оптимально перерозподілити функції між людиною й машиною.

Четвертий тип відбиває найбільш специфічний ("вузький" за логічним "обсягом") підхід до рішення завдань, тим самим дозволяючи дослідникові серйозно подбати про розкриття змісту основних (когнітивних) процесів праці.

У цілому виділяють основні, "класичні" розділи професіограми.

1. Загальна характеристика професії (описова частина професіограми).

2. Основні виробничі операції й умови праці.

3. Психограма.

Б.В. Кулагин пропонує наступну типологію професіограм.

1. Описова професіографія містить наступні характеристики: загальні особливості професії, основні дії, операції, їхня послідовність і взаємозумовленість, необхідна спецпідготовка, що вимагаються знання й навички, режим праці й відпочинку, санітарно-гігієнічні умови, характерні психофізіологічні стани (стомлення, емоційна напруженість і ін.), обсяг і характер інформації, фізична важкість праці, технологічні аспекти праці, використовуване устаткування й інші особливості. Недоліки цього типу: суб'єктивність описів, труднощі виділення даних, необхідних для визначення критеріальних вимог, відсутність кількісних характеристик і ін.

2. Кількісна оцінка елементів: співвіднесення їх з технологією виробництва (гальванізація деталей і т.п. ) або із загальною характеристикою чинених суб'єктом дій (сприйняття й переробка інформації, прийняття рішень, взаємодії й спілкування).

Типовий приклад – опросник PAQ, що дозволяє оцінювати 182 елемента, які класифікуються за шести категоріями.

3. Метод критичних інцидентів. Спочатку експерти відбирають, аналізують і приводять реальні приклади поведінки (дій) фахівців, які характеризують високу або, навпроти, низьку ефективність роботи. Аналізуються зразки поведінки, що залежать винятково від працівника. Інтенсивність, "вага" критичних інцидентів визначаються експертами суб'єктивно – за їхнім впливом на діяльність.


Читайте також:

  1. D-петля, що складається з 8–12 залишків, декілька з яких – дигідроуридинові.
  2. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  3. Аналіз методичних підходів до оцінки конкурентоспроможності фірми
  4. Аналіз рейтингових підходів і оцінка інвестиційної
  5. Аудиторська фірма — юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
  6. Батьки мають право звернутися за захистом прав та інтересів дітей і тоді, коли відповідно до закону вони самі мають право звернутися за таким захистом.
  7. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  8. Вивчення типів речень за метою висловлювання й за інтонацією
  9. Види і структура внутрішніх правовідносин у приватних аграрних підприємствах кооперативного і корпоративного типів.
  10. Види кредиту можна класифікувати за різними критеріями.
  11. Види, фактори і ступінь порушення типів місцевості.
  12. Визначати ступінь відповідності обраної регресії відображуваним на діаграмі даним.




Переглядів: 897

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Професіограма та психограма професії | ПЕРІОД СЕРЕДНЬОГО ПАЛЕОЛІТУ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.