Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СТАРША ШКОЛА

- ознайомлення учнів із сучасним виробництвом, спираючись на знання з основ наук на рівні загально виробничих закономірностей;

- всебічне ознайомлення з професією, що відноситься до обраного учнями профілю трудового навчання;

- залучення школярів до раціоналізаторства та винахідництва на базі змісту трудової підготовки;

- формування в учнів здатності мобілізувати свої потенційні творчі можливості в різних видах діяльності.

Загальноосвітні функції трудового навчання трансформуються у загальноосвітні завдання, їх п'ять:

- трудове виховання;

- професійна орієнтація;

- політехнічна освіта;

- творча праця;

- продуктивна праця.

Зазначені завдання є загально-шкільними, оскільки до їх розв'язання причетні інші шкільні навчальні дисципліни. Саме через ці завдання проглядається загальноосвітня сутність предмету "Трудове навчання". Це дає підставу називати самі завдання загальноосвітніми. Вони розв'язуються у процесі формування ряду понять і відповідних умінь. Кожне завдання характеризується своїм стабільним колом, або "тезаурусом", таких понять і вмінь. Поняття вимагають певного змістового наповнення, яке спирається на трудову діяльність учнів.

Трудова діяльність учнів супроводжується, у свою чергу, формуванням умінь, навичок та відповідних понять. У зв'язку з цим виникають додаткові завдання. На відміну від загально шкільних вони можуть бути названі предметними, оскільки розв'язуються у межах предмету «Трудове навчання». Це зовсім не означає, що предметні завдання не впливають на розвиток особистості учнів. Такий вплив виявляється в тому, що вони, як вже згадувалось вище, забезпечують змістове наповнення понять, що формуються у процесі розв'язання загально шкільних завдань, та в тому, що трудова діяльність становить матеріальну основу для розумового, фізичного, трудового та інших видів виховання.

Проте між загально шкільними та предметними дидактичними завданнями є одна принципова відмінність. При виконанні загально шкільних завдань на перший план виступає змістовий аспект, а при виконанні предметних завдань - процесуальний.

Якщо загально шкільні завдання розв'язуються у процесі формування в учнів стабільного кола понять і вмінь, то предметні завдання вирішуються на базі широко варіативної трудової діяльності учнів, кожна з яких характеризується своїм колом умінь та понять.

Наводимо перелік варіантів трудової діяльності:

- трудові процеси, пов'язані з обробкою металів, механічним складанням, монтажем машин, приладів, механічного устаткування.

- трудові процеси, пов'язані з обробкою, ремонтом, налагодженням, обслуговуванням механічного обладнання, технологічних машин, установок, транспортних засобів.

- трудові процеси з обробки неметалевих матеріалів (промислових), виробів, напівфабрикатів.

- трудові процеси з монтажу, ремонту будівель, споруд, конструкцій.

трудові процеси, що передбачають складання, монтаж радіообладнання, приладів, апаратів.

- трудові процеси, пов'язані з ремонтом, налагодженням, обслуговуванням електрообладнання, приладів, апаратів.

- трудові процеси, що передбачають використання підйомно-транспортних засобів, управління ними.

- трудові процеси з переробки продуктів сільського господарства.

- трудові процеси з вирощування, розмноження та вивчення нових сортів рослин.

- трудові процеси, пов'язані з вирощуванням тварин та доглядом за ними.

- трудові процеси, які передбачають вивчення світу мікроорганізмів, трудові процеси, пов'язані з керівництвом групами чи колективами людей.

- трудові процеси, що передбачають навчання і виховання людей, організацію дитячих колективів.

- трудові процеси, спрямовані на матеріально-побутове, торговельне обслуговування людей.

- трудові процеси з інформаційного обслуговування.

- трудові процеси, що передбачають надання людям медичної допомоги.

- трудові процеси, спрямовані на підготовку й оформлення документів.

- трудові процеси, спрямовані на оперування числами, здійснення аналізу кількісних співвідношень.

- трудові процеси, спрямовані на системи умовних знаків, схематичне відображення об'єктів.

- трудові процеси, пов'язані з музичною діяльністю.

- трудові процеси, пов'язані з літературно-художньою діяльністю.

- трудові процеси, пов'язані з образотворчою діяльністю.

Розширення варіативності змісту практичної діяльності учнів забезпечує для школи ряд переваг. Завдяки їм школам легше пристосовуватись до виробничого оточення, створювати навчально-матеріальну базу, забезпечувати постачання необхідними матеріалами тощо. Крім того є цілий ряд видів трудової діяльності, які створюють однаково сприятливі умови для здійснення завдань загальноосвітньої школи. Але при цьому з точки зору визначення стандарту змісту освіти виникають проблеми. Адже при всіх можливих варіантах змісту практичної діяльності мають бути витримані єдині вимоги стандарту змісту навчання. Це досягається завдяки тому, що навчання за будь-яким видом трудової діяльності визначається з дотриманням основних дидактичних вимог (науковість, посильність, наступність, реалізація внутрішньо предметних і між предметних зв'язків, урахування статевих і регіональних особливостей), єдиних вимог до її змісту й такого структурування навчального матеріалу:

Знаряддя праці.Принцип дії, будова та призначення знарядь праці різних рівнів досконалості (ручні, механізовані, частково і комплексно автоматизовані). Підготовка їх до роботи, експлуатація, технічне обслуговування та ремонт. Перспективи розвитку знарядь праці.

Предмети праці.Різновиди, властивості та якості предметів праці: способи технологічного впливу на них з метою одержання потрібних якостей. Межі можливої видозміни предметів праці. Перспективи розвитку предметів праці.

Технологічний процес.Наукові засади здійснення технологічного процесу. Стадії та елементи технологічного процесу. Трудові прийоми, що відповідають різним його елементам. Режими та норми в технологічному процесі. Засоби контролю правильності виконання трудових прийомів. Кінцевий продукт і показники роботи. Засоби оцінювання наслідків діяльності. Економічні аспекти технологічної діяльності. Екологічні вимоги до технологічного процесу і перспективи розвитку технологічних процесів.

Організація праці.Гігієна праці. Раціональний режим праці. Вимоги до умов роботи. Раціональна організація робочого місця.

Особливе місце у методиці трудового навчання повинна займати психологічна теорія переносу. Це обумовлено тим, що предметом вивчення може бути безліч різних об'єктів, технологічних процесів чи форм організації праці. Тому виникає потреба відібрати серед них найбільш типові з урахуванням дидактичних вимог при цьому необхідно, щоб учні одержували відомості не лише про той конкретний матеріал, який увійшов до навчальних програм, але й усвідомлювали його зв'язок із іншими об'єктами і процесами, котрі залишились поза межами програм. Це й досягається завдяки переносу.

Така ж ситуація характерна і для профорієнтаційної роботи зі школярами, про що і згадувалось вище.

Звичайно, перенос здійснюється не сам собою, а завдяки відповідному методичному забезпеченню занять.


Читайте також:

  1. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  2. Австрійська школа маржиналізму.
  3. Австрійська школа.
  4. Американська школа.
  5. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії
  6. Багдадська школа книжкової мініатюри ( ХІІ – ХІІІ ст..).
  7. Баденська школа
  8. Витоки культурної інверсії — Франкфуртська школа
  9. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  10. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  11. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  12. Вища школа як педагогічна система




Переглядів: 592

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОСНОВНА ШКОЛА | НАВЧАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.