Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Економічні методи ДРЕ

Методи непрямого регулювання — це методи опосередкованого (економічного) впливу через створення певного економічного середовища, яке змушує господарських суб’єктів діяти у потрібному для держави напрямі. Опосередковане регулювання — це вплив на економічні інтереси. До методів непрямого регулювання слід віднести інструменти фіскальної, бюджетної, грошово-кредитної, інвестиційної, амортизаційної та інших напрямів економічної політики, а також методи морального переконування.

Основою правового регулювання є діяльність держави зі встановлення обов’язкових для виконання юридичних норм поведінки суб’єктів юридичних відносин. Під нормою зазвичай розуміють певний, визнаний обов’язковим, порядок, правило. Управлінські відносини регулюються сукупністю норм і процедур їх реалізації, що забезпечують нормальне функціонування і розвиток систем відповідно до мінливих умов їхнього існування.

Норми і нормативи допомагають здійснювати планово-економічні розрахунки, регулювання у сферах виробництва, праці, соціального захисту населення, охорони навколишнього природного середовища. Так, наприклад, як адміністративний інструмент державного регулювання оплати праці працівників бюджетного і небюджетного секторів економіки використовується норматив мінімальної заробітної плати. Величина нормативу має відповідати прожитковому мінімуму, а розмір фактичної мінімальної заробітної плати працівників обох секторів економіки не може бути нижче цього нормативу. Держава за допомогою цього нормативу встановлює нижчу межу оплати праці на соціально допустимому відтворювальному рівні. Нині цей норматив не діє, тобто його регулювальна функція не застосовується, оскільки його величина нижче прожиткового мінімуму. Цей та інші нормативи визначають поведінку підприємств та домашніх господарств, й відповідно їх управління.

Податки — один з основних інструментів, який забезпечує ефективне регулювання економіки. Величина податків та методи їх сплати стають вагомими чинниками впливу на виникнення та динаміку найважливіших процесів розвитку суспільства: формування довіри населення до держави; занепаду або зростання економіки і життєвого рівня членів суспільства. Сутність регулювальної функції податків полягає в тому, що за їх допомогою здійснюється регулювання економічної кон’юнктури, структури економіки, інвестиційної активності, зовнішньоекономічних зв’язків та інших об’єктів. Недоліком податкової системи є те, що вона в основному виконує фіскальну функцію. Тому вона має бути переорієнтована з фіскальної функції на стимулювальну.

Одним із найважливіших інструментів фіскальної політики є державні закупівлі, здійснювані через механізми державних замовлень. Держава виступає найбільшим замовником продукції, робіт і послуг. Цей механізм передбачає конкурсний відбір виконавців державних замовлень, укладання контрактів, виробництво продукції (виконання робіт, надання послуг), контроль, оплату продукції. Державні закупівлі здійснюються для задоволення найважливіших державних потреб. Розмір закупівель зумовлений державними потребами, можливостями державного бюджету забезпечити фінансування та моделлю фіскальної політики. Ця політика може бути спрямована на стимулювання виробництва через збільшення закупівель або на стримання виробництва в разі їх зменшення.

Бюджет відіграє роль інструменту регулювання, за допомогою якого стримуються негативні та стимулюються позитивні процеси. Регулювальний вплив на економіку значно знижується, коли бюджет виконує переважно фіскальну політику як центр збору податків.

Основними формами правового регулювання економіки є Конституція та Закон України; укази та розпорядження Президента України; постанови та інші акти Верховної Ради України; постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України; нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади; нормативні акти місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

Виключно законами України встановлюються: Державний бюджет України: бюджетна система України; система оподаткування, податки і збори; засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного й інвестиційного ринків; статус національної валюти, а також статус іноземних валют на території України, порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу; порядок випуску та обігу державних цінних паперів, їх види і типи.

Адміністративні методи державного регулювання є інструментом прямого впливу держави на діяльність суб’єктів господарювання, оскільки носять директивний, обов’язковий характер. Вони базуються на застосуванні нормативних актів (розпоряджень, рішень, наказів, постанов органів державного управління) і ґрунтуються на таких управлінських відносинах, як дисципліна, відповідальність, влада, примус. Використання адміністративних методів доцільне тоді, коли ринковий механізм та економічні засоби державного регулювання економіки виявляються недостатніми або діють надто повільно. До основних інструментів адміністративного регулювання належать: ліцензії, квоти, санкції, норми, стандарти, державні замовлення, ціни тощо.

Ліцензування, тобто видача дозволів (ліцензій), засвідчує про реальні можливості (економічні, технічні, технологічні, організаційні) господарських суб’єктів здійснювати окремі види діяльності. Ліцензування має на меті забезпечення дотримання господарськими суб’єктами законодавчих норм міжнародних і українських норм і правил.

Санкції спрямовані на покарання суб’єктів ринку, які не виконують установлених правил діяльності. Використовуючи економічні санкції, державні органи можуть вимагати сплати неустойки, штрафів, пені.

Стандартиє засобом забезпечення якісного виробництва продукції, захисту рівня життя населення, охорони природокористування тощо. Державне замовлення — один із найважливіших інструментів як адміністративного, так і економічного регулювання економіки. Ціни також можуть служити інструментами як адміністративного, так і економічного регулювання.

Важливим важелем регулювання інвестиційної діяльності є амортизаційна політика.У промислово розвинутих країнах серед джерел інвестиційних ресурсів кошти амортизаційного фонду, який є часткою власних коштів підприємств найвагоміші. Механізм прискореної амортизації дає змогу підприємствам уже в перші роки експлуатації машин і устаткування окупити більшу частину їхньої вартості, нагромадити в амортизаційному фонді достатню кількість коштів для інвестування й інвестицій.

Пропагандистські (морально-етичні) методи ДРЕ включають заходи виховання, роз’яснення і популяризації змісту і цілей регулювання економіки, засоби морального заохочення. Ці методи формують у людях певні переконання, духовні цінності, моральні позиції тощо, які орієнтують суб’єктів ринку на діяльність у напрямі державних пріоритетів, соціально-економічного розвитку, досягнення планів (програм) тощо. Ефективність морально-етичних методів залежить від належної організації пропагандистських акцій і ступеня довіри людей до держави.


Читайте також:

  1. V. Економічні цикли.
  2. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  3. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  4. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  5. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  6. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  7. Адміністративні методи управління
  8. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  9. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  10. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  11. Аерометоди
  12. Активні групові методи




Переглядів: 747

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ФЕОХРОМОЦИТОМА | Прогнозування та планування в державному управлінні.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.046 сек.