Процеси функціонування і розвитку, регламентація режимів запобігання і ліквідація НС.
Серед проблем, що вимагають першочергового розв’язання, особливе місце посідає проблема стійкого функціонування об’єктів народного господарювання, особливо в умовах НС.
Розвиток науково – технічного прогресу в Україні, реалізація великомасштабних проектів пов’язані з підвищенням ризику виникнення техногенних та природно - техногенних катастроф з регіональними , національними і глобальними наслідками.
Сьогодні в Україні експлуатуються ядерні реактори, хімічні об’єкти із значними запасами отруйних та вибухонебезпечних речовин. В промисловості значну частину займають потенційно небезпечні виробництва, до яких належать такі об’єкти, де відносно раптове порушення технологічних систем супроводжується тяжкими екологічними і соціально – економічними наслідками.
Потенційно небезпечні об’єкти (ПНО) мають велику питому вагу у структурі промислового виробництва, на які припадає 42% вартості основних промислово – виробничих фондів, більше як 38% обсягу виробництва і 21% працюючих. Щорічно країна втрачає тисячі людей внаслідок аварій на транспорті, у вугільній промисловості, від пожеж. Суттєве підвищення ризику виникнення НС в Україні пов’язане також і з тим, що найбільш небезпечні технічні системи і об’єкти розміщені,як правило, в місцях найбільшої концентрації людей. Внаслідок диспропорції в розміщенні продуктивних сил, які допускались протягом багатьох років, територія нашої країни зазнала значних техногенних навантажень. Ці навантаження ускладнюють функціонування техносфери і супроводжуються посиленням антропогенної дії на природне середовище [37].
Ефективність економіки держави залежить від того,наскільки окремі галуз, підприємства народного господарства здатні стійко працювати не тільки в звичайних умовах, а й в умовах надзвичайних ситуацій.
Значні руйнування, пожежі та втрати серед населення,викликані наслідками надзвичайних ситуацій, можуть стати причиною значного скорочення випуску продукції, а отже, і зниження економічного потенціалу держави.
Це вимагає завчасного вжиття заходів щодо забезпечення стійкого функціонування об’єктів на випадок виникнення НС та максимальне запобігання і ліквідації цих НС.
Структурно – функціональна схема державного управління безпекою та захистом населення від НС в Україні наведена на рис.8.1