Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 17. Поняття конфлікту

Слово «конфлікт» (від лат. Confliktus) означає зіткнення (сторін, думок, сил). Причинами зіткнень можуть бути самі різні проблеми нашого життя. Наприклад, конфлікт з приводу матеріальних ресурсів, з приводу цінностей і найважливіших життєвих установок, з приводу владних повноважень (проблеми домінування), з приводу статусно-рольових відмінностей у соціальній структурі (в тому числі емоційно-психологічних відмінностей) і т. д. Таким чином , конфлікти охоплюють всі сфери життєдіяльності людей, всю сукупність соціальних відносин, соціальної взаємодії. Конфлікт по суті є одним з видів соціальної взаємодії, суб'єктами і учасниками якого виступають окремі індивіди, великі і малі соціальні групи і організації. Однак конфліктна взаємодія передбачає протиборство сторін, тобто дії, спрямовані один проти одного.

В основі конфлікту лежать суб'єктивно-об'єктивні протиріччя, але ці два явища (протиріччя і конфлікт) не слід ототожнювати. Суперечності можуть переростати в конфлікт. Тому необхідно мати на увазі, що в основі конфлікту лежать лише ті протиріччя, причиною яких є несумісні інтереси, потреби та цінності. Такі протиріччя, як правило, трансформуються у відкриту боротьбу сторін, на реальну протиборство.

Протиборство може бути більш-менш інтенсивним. Інтенсивність, на думку Р. Дарендорфа, означає вкладаємо учасниками енергію і разом з тим соціальну важливість окремих конфліктів. Форма сутичок - насильницька чи ненасильницька - залежить від безлічі факторів, у тому числі і від того, чи є реальні умови і можливості (механізми) ненасильницького вирішення конфлікту і які цілі переслідують суб'єкти протиборства.

Отже, конфлікт - це відкрите протиборство, зіткнення двох і більше суб'єктів і учасників соціальної взаємодії, причинами якого є несумісні потреби, інтереси та цінності.

Також в психології конфлікт визначають як «зіткнення протилежно спрямованих, несумісних один з одним тенденцій, окремо взятого епізоду в свідомості, в міжособистісних взаємодіях чи міжособистісних відносинах індивідів чи груп людей, пов'язане з негативними емоційними переживаннями».

Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, погрозами, суперечками, ворожістю, війною і т. п. В результаті існує думка, що конфлікт - явище завжди небажане, що його необхідно по можливості уникати і негайно вирішувати, як тільки він виникне. Таке відношення чітко простежується в працях авторів, що належать до школи наукового управління, адміністративної школи і поділяють концепцію бюрократії по Веберу. Ці підходи до ефективності організації більшою мірою спиралися на визначення задач, процедур, правил, взаємодій посадових осіб і розробку раціональної організаційної структури. Вважалося, що такі механізми в основному усувають умови, що сприяють появі конфлікту, і можуть бути використані для вирішення виникаючих проблем.

Конфлікт виконує найрізноманітніші соціальні функції, як позитивні, так і негативні. Існують об'єктивні і суб'єктивні оцінки наслідків конфлікту.

Наприклад, реконструкція підприємства, що стала можливою в результаті виробничого (соціально-трудового) конфлікту, - об'єктивно позитивне явище, але з точки зору частини працівників, змушених звільнитися з підприємства в результаті скорочення штатів, цей конфлікт буде оцінений як негативний.

Розглянемо деякі позитивні функції конфлікту:

1) конфлікт розкриває дозволяє виникають у відносинах між людьми суперечності і тим самим сприяє суспільному розвитку. Своєчасне виявлення і вирішення конфлікту може запобігти більш серйозні конфлікти, які ведуть до тяжких наслідків;

2) у відкритому суспільстві конфлікт виконує функції стабілізації і інтеграції внутрішньогрупових і міжгрупових відносин, знижує соціальну напругу;

3) конфлікт багаторазово збільшує інтенсивність зв'язків і відносин, стимулює соціальні процеси, надає суспільству динамічність, заохочує творчість та інновації;

4) у стані конфлікту люди чіткіше усвідомлюють як свої, так і протистоять їм інтереси, повніше виявляють існування об'єктивних проблем і протиріч суспільного розвитку;

5) конфлікт сприяє отриманню інформації про навколишньому соціальному середовищі, про співвідношення силового потенціалу конкуруючих формувань;

6) зовнішній конфлікт сприяє внутрішньогруповий інтеграції та ідентифікації, зміцнює єдність групи, нації, суспільства, мобілізує внутрішні ресурси. Він також допомагає знаходити друзів і союзників і виявляє ворогів і недоброзичливців;

7) внутрішні конфлікти (в групі організацій, товариств) виконують такі функції:

а) створення та підтримання балансу сил (у тому числі і влади);

б) соціальний контроль за дотриманням загальноприйнятих норм, правил, цінностей;

в) створення нових соціальних норм, інститутів та оновлення існуючих;

г) адаптація і соціалізація індивідів і груп;

д) группообразование, встановлення і підтримання щодо стабільної структури внутрішньогрупових і міжгрупових відносин;

е) виявлення неформальних лідерів;

ж) виявлення позицій, інтересів і цілей учасників, прийняття збалансованого вирішення виникаючих проблем.

Конфлікт несе в собі негативні функції:

1) коли він веде до безладу і нестабільності;

2) коли суспільство не в змозі забезпечити мир і порядок;

3) коли боротьба ведеться насильницькими методами;

4) коли наслідком конфлікту є великі матеріальні і моральні втрати;

5) коли виникає загроза життю і здоров'ю людей.

До негативних можна віднести більшість емоційних конфліктів і зокрема конфлікти, що виникають внаслідок соціально-психологічної несумісності людей. Негативними вважаються також конфлікти, що утруднюють прийняття необхідних рішень. Негативні наслідки може мати і тривалий позитивний конфлікт.

 

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові поняття
  12. Базові поняття про класифікацію медичної техніки




Переглядів: 617

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 16. Міжособистісні відносини в групах і колективах. Поняття психологічної несумісності | ЛЕКЦІЯ № 18. Типи конфлікту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.