МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ № 17. Поняття конфліктуСлово «конфлікт» (від лат. Confliktus) означає зіткнення (сторін, думок, сил). Причинами зіткнень можуть бути самі різні проблеми нашого життя. Наприклад, конфлікт з приводу матеріальних ресурсів, з приводу цінностей і найважливіших життєвих установок, з приводу владних повноважень (проблеми домінування), з приводу статусно-рольових відмінностей у соціальній структурі (в тому числі емоційно-психологічних відмінностей) і т. д. Таким чином , конфлікти охоплюють всі сфери життєдіяльності людей, всю сукупність соціальних відносин, соціальної взаємодії. Конфлікт по суті є одним з видів соціальної взаємодії, суб'єктами і учасниками якого виступають окремі індивіди, великі і малі соціальні групи і організації. Однак конфліктна взаємодія передбачає протиборство сторін, тобто дії, спрямовані один проти одного. В основі конфлікту лежать суб'єктивно-об'єктивні протиріччя, але ці два явища (протиріччя і конфлікт) не слід ототожнювати. Суперечності можуть переростати в конфлікт. Тому необхідно мати на увазі, що в основі конфлікту лежать лише ті протиріччя, причиною яких є несумісні інтереси, потреби та цінності. Такі протиріччя, як правило, трансформуються у відкриту боротьбу сторін, на реальну протиборство. Протиборство може бути більш-менш інтенсивним. Інтенсивність, на думку Р. Дарендорфа, означає вкладаємо учасниками енергію і разом з тим соціальну важливість окремих конфліктів. Форма сутичок - насильницька чи ненасильницька - залежить від безлічі факторів, у тому числі і від того, чи є реальні умови і можливості (механізми) ненасильницького вирішення конфлікту і які цілі переслідують суб'єкти протиборства. Отже, конфлікт - це відкрите протиборство, зіткнення двох і більше суб'єктів і учасників соціальної взаємодії, причинами якого є несумісні потреби, інтереси та цінності. Також в психології конфлікт визначають як «зіткнення протилежно спрямованих, несумісних один з одним тенденцій, окремо взятого епізоду в свідомості, в міжособистісних взаємодіях чи міжособистісних відносинах індивідів чи груп людей, пов'язане з негативними емоційними переживаннями». Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, погрозами, суперечками, ворожістю, війною і т. п. В результаті існує думка, що конфлікт - явище завжди небажане, що його необхідно по можливості уникати і негайно вирішувати, як тільки він виникне. Таке відношення чітко простежується в працях авторів, що належать до школи наукового управління, адміністративної школи і поділяють концепцію бюрократії по Веберу. Ці підходи до ефективності організації більшою мірою спиралися на визначення задач, процедур, правил, взаємодій посадових осіб і розробку раціональної організаційної структури. Вважалося, що такі механізми в основному усувають умови, що сприяють появі конфлікту, і можуть бути використані для вирішення виникаючих проблем. Конфлікт виконує найрізноманітніші соціальні функції, як позитивні, так і негативні. Існують об'єктивні і суб'єктивні оцінки наслідків конфлікту. Наприклад, реконструкція підприємства, що стала можливою в результаті виробничого (соціально-трудового) конфлікту, - об'єктивно позитивне явище, але з точки зору частини працівників, змушених звільнитися з підприємства в результаті скорочення штатів, цей конфлікт буде оцінений як негативний. Розглянемо деякі позитивні функції конфлікту: 1) конфлікт розкриває дозволяє виникають у відносинах між людьми суперечності і тим самим сприяє суспільному розвитку. Своєчасне виявлення і вирішення конфлікту може запобігти більш серйозні конфлікти, які ведуть до тяжких наслідків; 2) у відкритому суспільстві конфлікт виконує функції стабілізації і інтеграції внутрішньогрупових і міжгрупових відносин, знижує соціальну напругу; 3) конфлікт багаторазово збільшує інтенсивність зв'язків і відносин, стимулює соціальні процеси, надає суспільству динамічність, заохочує творчість та інновації; 4) у стані конфлікту люди чіткіше усвідомлюють як свої, так і протистоять їм інтереси, повніше виявляють існування об'єктивних проблем і протиріч суспільного розвитку; 5) конфлікт сприяє отриманню інформації про навколишньому соціальному середовищі, про співвідношення силового потенціалу конкуруючих формувань; 6) зовнішній конфлікт сприяє внутрішньогруповий інтеграції та ідентифікації, зміцнює єдність групи, нації, суспільства, мобілізує внутрішні ресурси. Він також допомагає знаходити друзів і союзників і виявляє ворогів і недоброзичливців; 7) внутрішні конфлікти (в групі організацій, товариств) виконують такі функції: а) створення та підтримання балансу сил (у тому числі і влади); б) соціальний контроль за дотриманням загальноприйнятих норм, правил, цінностей; в) створення нових соціальних норм, інститутів та оновлення існуючих; г) адаптація і соціалізація індивідів і груп; д) группообразование, встановлення і підтримання щодо стабільної структури внутрішньогрупових і міжгрупових відносин; е) виявлення неформальних лідерів; ж) виявлення позицій, інтересів і цілей учасників, прийняття збалансованого вирішення виникаючих проблем. Конфлікт несе в собі негативні функції: 1) коли він веде до безладу і нестабільності; 2) коли суспільство не в змозі забезпечити мир і порядок; 3) коли боротьба ведеться насильницькими методами; 4) коли наслідком конфлікту є великі матеріальні і моральні втрати; 5) коли виникає загроза життю і здоров'ю людей. До негативних можна віднести більшість емоційних конфліктів і зокрема конфлікти, що виникають внаслідок соціально-психологічної несумісності людей. Негативними вважаються також конфлікти, що утруднюють прийняття необхідних рішень. Негативні наслідки може мати і тривалий позитивний конфлікт.
Читайте також:
|
||||||||
|