Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ

Практичне заняття № 3

Мета:Вивчення спрямованості особистості як однієї з основних індивідуально-психологічних її характеристик, типів професійної спрямованості особистості за Дж.Голландом, ознайомлення з методикою визначення типу професійної спрямованості А. Сукамягі.

 

Теоретична частина

Поняття про спрямованість особистості.Теорія професійної спрямованості Дж. Голланда, типи професійних інтересів і типи особистості.

 

Поняття про спрямованість особистості.Спрямованість- індивідуально-психологічних властивостей людини, яка характеризує мотиваційну сферу особистості. Вона виявляється у сукупності стійких інтересів особистості до певної ціннісної сфери (наприклад, естетичних, пізнавальних, соціальних, політичних цінностей тощо) і бажання реалізувати себе у відповідній сфері діяльності.

Спрямованість особистості впливає на вибір людиною професії. Кожна людина має свою шкалу особистісних цінностей, на основі якої утворюється ієрархія професій за їх привабливістю. Вибір людиною професії чи певного виду трудової діяльності визначається такими чинниками:

· відповідність професії здібностям та інтересам людини;

· можливість реалізувати свій творчий потенціал;

· задоволення від самого процесу професійної діяльності;

· можливість кваліфікаційного росту;

· можливість матеріального достатку;

· привабливість певного професійного середовища;

· престижність професії.

 

Теорія професійної спрямованості Дж. Голланда. Найпопулярнішою типологією спрямованості особистості є теорія професійного розвитку американського психолога Дж. Голланда, який виділяє 6 типів особистості, кожен з яких характеризується:

· інтересом до певної сфери діяльності;

· відповідними здібностями та можливостями найкращої професійної реалізації;

· пошуком найбільш привабливого для себе професійного середовища, до якого належать люди, близькі по духу, тобто зі схожими інтересами, цінностями та світоглядом.

Дж. Голланд виділяє 6 типів професійних інтересів:

1. інтерес до техніки;

2. інтерес до науки;

3. інтерес до роботи з людьми;

4. інтерес до чітко регламентованої робити;

5. інтерес до бізнесу, торгівлі, політики;

6. інтерес до мистецтва.

Відповідно до типів професійних інтересів Дж. Голланд виділяє 6 типів особистості: реалістичний, інтелектуальний, соціальний, конвенційний, підприємницький, артистичний.

Реалістичнийтип - чоловічий, раціональний, практичний, емоційно стабільний, зорієнтований на сьогодення. Така людина прагне займатися конкретними об'єктами, їх виготовленням та застосуванням: речами, інструментами, верстатами, машинами, тваринами. Віддає перевагу заняттям, які вимагають моторних навичок, умінь, конкретності. Такій людині знання необхідні задля їх конкретої реалізації на практиці. Представники цього типу охоче обирають професії механіка, електрика, інженера, технолога, агронома, садівника, лісівника, водія тощо.

Інтелектуальнийтип орієнтується на розумову працю. Він некомунікативний, аналітичний, раціональний, незалежний, оригінальний. Йому найбільш притаманні теоретичні та естетичні цінності. Йому подобається вирішувати задачі, що потребують абстрактного мислення. Надає перевагу роздумам над проблемою, ніж її практичній реалізації. Інтелектуала приваблюють наукові професії: математик, філософ, політолог, фізик, астроном, біолог. Знання такій людині потрібні заради знання та пошуку істини. Володіє високорозвинутими як гуманітарними, так і математичними здібностями.

Соціальнийтип вирізняє бажання допомагати іншим людям, встановлювати тісний контакт з оточуючими. Йому притаманні гуманність, жіночність. комунікативність. Намагається триматися осторонь інтелектуальних проблем. Зазвичай проблеми вирішує спираючись на емоції, почуття та вміння спілкуватися. Активний, залежний, добре адаптується в соціальному середовищі. Надає перевагу заняттям, пов’язаним із навчанням, виханням і лікуванням. А тому обирає професії лікаря, вчителя, викладача, психолога, соціального працівника. Володіє хорошими гуманітарними здібностями, комунікативними вміннями.

Конвенційнийтип надає перевагу структурованій та регламентованій діяльності. Любить працювати за інструкцією, дотримуватися порядку. Для нього характерна ригідність, що виявляється в консерватизмі мислення та поведінки, у дотриманні звичного способу дій. Погано адаптується до змін. Його підхід до проблем має стереотипний, практичний та конкретний характер. Спонтанність та оригінальність йому не властиві. Його рішення залежать від оточуючих людей. У своїх діях він керується звичаями, традиціями, нормами оточення. Дуже хороший виконавець, але слабкий організатор і керівник. Надає перевагу професіям, які пов'язані з канцелярією та розрахунками. Вміє добре спілкуватися та володіє хорошими моторними навичками, арифметичними здібностями.

Підприємницькийтип – діловий, енергійний, імпульсивний. Він вибирає заняття, де можна проявити домінантність, ініціативу, ентузіазм. Це ділова та оптимістична людина, дещо агресивна, з потягом до ризику та пригод. Надає первагу “чоловічим” керівним ролям, в яких можна задовільнити потребу у домінантності, визнанні, владі. Підприємницькому типу не до душі заняття, які пов'язані з ручною працею, а також ті, що вимагають великої концентрації уваги та інтелектуальних зусиль. Надає перевагу вербальним завданням, які пов'язані з керівним статусом та владою. Зазвичай це бізнесмен, політик, завідуючий, директор, журналіст. Його загальні та інтелектуальні здібності посередні, дещо вищими є вербальні здібності.

Артистичнийтип - художній, оригінальний з рисами жіночності. Йому притаманна гнучкість, незалежність рішень, багата уява та фантазія. Таку людину вирізняє складний погляд на життя, ще з юнацьких літ для них характерний високий життєвий ідеал, який визначає акцентування особистого “Я”. Ухиляється від чітко регламентованих проблем та видів діяльності, які пов'язані з великим фізичним навантаженням. У спілкуванні з оточуючими опирається на свої безпосередні відчуття, емоції, інтуїцію та уяву. Зазвичай він індивідуаліст, який не пов'язує себе численними стосунками, характерними для більшості людей, від яких він переважно ухиляється. Надає перевагу заняттям творчого характеру: музика, літературна творчість, живопис, фотографія, театр тощо. Добре розвинуті художні, артистичні, гуманітарні та комунікативні здібності. Для такої людини характерні виняткові здібності сприйняття та моторики.

Тестування може виявити змішаний тип професійної спрямованості. Можливі такі поєднання: інтелектуальної з артистичною спрямованістю, реалістичної з інтелектуальною, реалістичної з підприємницькою, соціальної з підприємницькою та інші. Рідко виявляється поєднання інтелектуального типу з підприємницьким. Серйозна розумова діяльність, що вимагає занурення в проблему, великої концентрації інтелектуальних зусиль і багато часу, суперечить самій суті організаційної роботи, яка вимагає швидкого прийняття рішень, динамізму, постійних контактів і переключенням уваги.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. VII. Професійна кооперація
  5. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  6. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  7. Активність особистості та самоуправління
  8. АКЦЕНТУЙОВАНІ РИСИ ОСОБИСТОСТІ
  9. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  10. Взаємодія ієрархій підструктур особистості та їх властивостей
  11. Взаємодія структур особистості і діяльності
  12. Визначення самооцінки особистості




Переглядів: 5789

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
МЕХАНІЗМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ ОСОБИСТОСТІ | ТЕМПЕРАМЕНТ ОСОБИСТОСТІ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.