Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Історія становлення методу.

Західні дослідники виділяють три стадії розвитку контент-аналізу: газетний, класичний і сучасний. Аналоги контент-аналізу можна знайти в анналах історії. Історія наукового пізнання комунікацій почалася ще в Древній Греції та Древньому Римі. Однією з перших спроб «моделювання комунікативних процесів» можна вважати опис Арістотелем у його «Риториці» структури публічного виступу. Інший видатний представник античності, Цицерон у своїх роботах з риторики особливу увагу приділяв урахуванню психології, інтересів і смаків публіки.

 

У Середньовіччя християнська церква не забула уроків античного красномовства, і в програму підготовки служителів церкви було включено риторику, граматику і діалектику. Середньовічні схоласти відродили древньогрецьку герменевтику – науку про розуміння і тлумачення текстів.

 

На думку Б. Юськова, ще одним попередником контент-аналізу можна вважати систему бального оцінювання в школах, яка дозволяла чисельно оцінити рівень знань учнів. В єзуїтських школах XVI-XVII ст. учні розподілялися за розрядами, позначеними цифрами. Підвищуючи свій розряд, учень здобував цілий ряд привілеїв.

 

Першим задокументованим випадком контент-аналізу був проведений у Швеції в 1640 р. аналіз змісту апокрифічного видання 90 церковних гімнів «Пісні Сіону». Їхнє розповсюдження пов'язувалося з поширеними тенденціями недоброзичливого ставлення населення до офіційного лютеранства. Гімни пройшли державну цензуру і набули популярності, однак були звинувачені у невідповідності релігійним канонам. Наявність або відсутність такої відповідності визначалися шляхом підрахунку в текстах гімнів релігійних символів і порівняння їх з іншими релігійними текстами, зокрема гімнами офіційної церкви. Ураховувалася також і якість подачі символів – позитивна, негативна, нейтральна, складність стилю і контекст, у якому з'являлися ідеї.

 

Безпосередньо контент-аналіз зародився з потреб масових комунікацій і розпочався як кількісно-орієнтований метод аналізу преси. Наприкінці ХІХ ст. – початку ХХ ст. у США з'явилися перші контент-аналітичні дослідження текстів газет. Розроблені аналітичні методи, які вийшли з американської школи журналістики, отримали назву кількісного газетного аналізу в період з 1881 по 1893 рр.

 

Праці американських науковців знайшли продовження в Європі. Уже в 1910 р. на першому засіданні Німецького Соціологічного товариства Макс Вебер закликав використовувати контент-аналіз для оцінки охоплення пресою політичних акцій в Німеччині та вивчення громадської думки.

 

В умовах Першої світової війни контент-аналіз був єдиною можливістю вивчати в широких масштабах пропаганду противника, моральний дух населення його країни, події, що відбуваються в ній, оскільки масова інформація була доступною і за межами цієї країни, особливо з розвитком радіо.

 

Контент-аналіз як науковий метод, розроблений в США в 1920-1930 рр., уже мав принципово інші основу. Поступово сформувалося підґрунтя, на базі якого починають розвиватися теоретичні засади класичного контент-аналізу.

 

Фундатором школи класичного контент-аналізу вважають американського дослідника засобів масових комунікацій Гарольда Лассуелла, який у 1920–1930-і рр. не лише використовував методику кількісного аналізу для вивчення змісту воєнних і політичних пропагандистських матеріалів, але і дав йому теоретичне обґрунтування.

 

Основну мету вивчення текстів пропаганди Г. Лассуелл сформулював так: визначити, що пропагандист ставить у центрі уваги для досягнення очікуваного ефекту в аудиторії. Лассуеллівська школа контент-аналізу базується на ідеях про знаки-стимули і відповіді-реакції на них. Систематичне дослідження – підрахунок і аналіз – знаків-стимулів, репрезентованих у тексті словом, судженням або фрагментом, складає сутність даного методу.

 

У 1927 р. Г. Лассуелл видав свою знамениту книгу «Техніка пропаганди у світовій війні». Значний вклад у розвиток теоретичних основ контент-аналізу зробили і найближчі Співробітники Г. Лассуелла – Н. Лейтес, І. Пул, І. Яніс, Р. Фаднер, Д. Лернер. У рамках їхніх досліджень розроблялися методичні проблеми: вибір одиниці контексту при частотному підрахунку символів, способи перевірки результатів на обґрунтованість.

Історики контент-аналізу вважають першою роботою, де були застосовані методи кількісного аналізу змісту кіно, дослідження Е.Дейла. Піонерською була й робота Д. Джоунс з дослідження продукції Голлівуду напередодні 1940-х рр.

 

Під час Другої світової війни мав місце, мабуть, найзнаменитіший епізод в історії контент-аналізу – прогнозування британськими аналітиками початку використання Німеччиною проти Великобританії крилатих ракет «Фау-1» і балістичних снарядів «Фау-2». Прогноз був здійснений англійським дослідником А. Джорджем спільно з американськими фахівцями на основі аналізу внутрішніх пропагандистських кампаній у Німеччині. Підставою для висновків було різке збільшення оптимістичних виступів лідерів третього рейху щодо подальшого ходу війни, а також відомості з інших джерел, у тому числі огляди та прогнози.

 

У першій пол. ХХ ст., окрім чисто прагматичного використання контент-аналізу для військових потреб і пропаганди, дослідники починають усе більше уваги приділяти розвитку самої методики аналізу та виробленню нових підходів до розв’язання проблем. Показовим у Цьому плані є вихід у 1952 р. книги Б. Берельсона «Контент-аналіз у комунікаційних дослідженнях», яка ввібрала досвід 1920-1940 рр. і практично стала першим підручником з контент-аналізу.

 

Величезним поштовхом до розвитку контент-аналізу мали нові ідеї Г.Лассуелла. У 1948 р. в роботі “Структура і функції комунікації в суспільстві” він сформулював нову системоутворюючу конфігурацію масової комунікації, запропонувавши тепер класичне означення акта комунікації: "Хто – повідомляє що – яким каналомкому – з яким ефектом".

Уряд США добре зрозумів серйозність використання ЗМІ. У 1960 рр. на його замовлення дослідження проводилися в найсильніших і найпрестижніших дослідницьких університетах і лабораторіях – Rand Corporation, Гарварда, Прінстона, Йеля, Стенфорда, у Массачусетському технологічному інституті, причому відкриті публікації стосувалися тільки дуже загальних та історичних проблем. З'явилася нова тенденція: дослідницькі центри намагаються залучити до контент-досліджень висококваліфікованих фахівців з інших наукових сфер – психолінгвістики, семіотики, соціології, політології, історії, обчислювальної техніки.

 

Практика зарубіжних пропагандистських досліджень насамперед зосереджувалася на вивченні матеріалів з Радянського Союзу. Так, у 1950 рр. західні аналітики на основі кількісного аналізу статей газети «Правда» відзначили різке зниження кількості посилань на Й. Сталіна. Звідси закономірний висновок: послідовники колишнього керівника держави намагаються дистанціюватися від нього.

Незабаром виявилося, що контент-аналіз є чудовим інструментом і для вивчення широкого кола проблем гуманітарних і соціальних наук. Відтак він знайшов ефективне застосування в дослідженнях етнокультурних, політичних явищ, історії думки. Контент-аналіз почав інтенсивно розвиватися в літературних і лінгвістичних розрахунках.

Науковці намагалися оцінити політичні платформи різних партій. Так, використовуючи комп’ютерні програми, Цві Нейменвірс проаналізував основні положення партійних платформ за період з 1844 по 1964 рр.

 

Одними з перших почали використовувати контент-аналіз теологічні науки. Перше комп'ютеризоване дослідження в гуманітарній галузі було проведене священиком Робертом Бузою для складання частотного словника робіт Томи Аквінського. Католицькі теологи створили самостійну школу комп'ютеризованого аналізу сакральної літератури з центром у французькому католицькому університеті м. Лувен. У 1968 р. при ньому було створено Центр електронної обробки документів CETEDOC.

 

Від середини 1950 рр. дослідники все більше приділяли увагу не лише простій наявності або відсутності категорій у тексті, а й зв'язкам між категоріями. Для цього, у першу чергу, ураховують спільне зустрічання ("concordances") слів різних категорій. Зауважимо, що інструментарій спільного зустрічання бере свій початок із середніх віків, коли середньовічні дослідники Біблії намагалися шукати паралелі між Старим і Новим Заповітом, відшукуючи місця, де слова з тексту Старого Заповіту присутні в Новому.

В 60-і роки зароджується комп’ютерний контент-аналіз, який узяв свій відлік з Гарварда, де в 1961 р. група науковців Гарвардського університету в США під керівництвом Ф. Стоуна розробила основні принципи машинного контент-аналізу. Його розвиток був настільки інтенсивним, що період 1960-1970 рр. стали називати "золотим віком" машинного контент-аналізу. Журнал Data Based Advisor на кінець 1980 рр. нарахував 28 різних програмних продуктів – «менеджерів текстів», які забезпечували широкий діапазон швидкості обробки тексту, індексації текстів і здатності виправляти його.

 

За підрахунками О. Ольсті, у перші два десятиліття ХХ ст. в середньому проводилося 2,5 контент-досліджень за рік. У 1920 рр. їхня кількість зросла до 13,3 , в 1930 рр. – до 22,8, у 1940 рр. – до 43,4 на рік, а в кінці 1950 рр. проводилося щорічно вже понад 100 контент-аналітичних досліджень. Г. Бернард і Г. Раян у середині 1997 р. підрахували, що є 500 книг, у тому числі 200, написаних до 1990 р., у заголовку яких містилися фрази «якісний аналіз даних» і «аналіз тексту», а також майже тисячу журнальних статей, присвячених аналізу якісних даних.

 



Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  3. Біблійні теми та історія раннього християнства у драмах Лесі Українки
  4. Вал має 5 опорних шийок, зовнішні діаметри яких послідовно збільшуються для полегшення встановлення вала в головку.
  5. Валютний курс. Режими встановлення валютних курсів
  6. Види земель населених пунктів, їх межі. Встановлення та зміни меж населених пунктів.
  7. Види цін та порядок їх встановлення.
  8. Визначення та етапи становлення інвестиційного проекту.
  9. ВИЗНАЧЕННЯ, ПОНЯТТЯ І КОРОТКА ІСТОРІЯ.
  10. Використання методу Дельфі для встановлення рейтингової оцінки
  11. Виникнення і розвиток людських ресурсів, історія розвитку кадрових служб.
  12. Виникнення і становлення Давньоруської держави 1 страница




Переглядів: 904

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття про контент-аналіз. Завдання, форми, типи контент-аналізу. Переваги і недоліки методу. | Матриця даних контент-аналізу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.