Цілі цінової політики і фактори, що на неї впливають.
В умовахринковихвідносинважливу роль відіграє закон вартості, якийреалізується через механізмиціноутворення, збалансованостіпопиту тапропозиції. Головна риса ринковогоціноутворенняполягає в тому, щоеальнийпроцесформуванняцін тут відбувається не у сферівиробництва,а у сферіреалізаціїпродукції, тобто на ринку.
Таким чином, ціна — цеобміннийеквівалентвартостітоварівабопослуг угрошовомувираженні.
Установлення ціни на новий товар здійснюється у декілька етапів.
Визначення цілей ціноутворення
Вибір цінової стратегії
Вибір моделі і методу ціноутворення
Розрахунок ціни
На першому етапі слід визначити цілі ціноутворення, які є похідними від загально фірмових цілей. Розглянемо найбільш поширені з них:
- Максимізація поточного прибутку. Оцінюють попит на товар і витрати стосовно різних рівнів цін і відповідних обсягів збуту та обирають ціну, яка забезпечує максимальний поточний прибуток. У такому разі фірма орієнтується на сьогодення і менше уваги приділяє перспективі.
- Збільшення частки ринку. Фірма знижує ціни і сподівається, що зростання обсягуполіпшить її позиції на ринку і приведе до збільшення прибутків у майбутньому.
- Завоювання лідерства за якістю продукції. Фірма прагне запропонувати ринку найкращий товар за високою ціною, яка повинна покрити витрати на науково – дослідні розробки і виробництво високоякісної продукції. Незважаючи на високу ціну, товар знаходить своїх покупців. Ця ціль найчастіше встановлюється для інноваційних лікарських засобів.
- Забезпечення виживання фірми у складній ринковій ситуації. Труднощі можуть виникнути внаслідок надлишкових потужностей, інтенсивної конкуренції чи змін в уподобаннях споживачів. Щоб забезпечити роботу підприємства і збут продукції, ціни знижують. У такій ситуації виживання важливіше за прибутковість. Доти, доки знижені ціни ще покривають витрати, фірма може деякий час існувати. Однак зрозуміло, що така ціль може бути лише тимчасовою.