Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основними предметами

Контролю

Контроль має важливе значення для ефективного управління закладом освіти, а саме:

діагностичне — полягає у забезпеченні інформацією про стан школи та окре­мих її підсистем;

виховне — виховує відповідальність за визначену ланку роботи та результати діяльності;

навчально-методичне — полягає у наданні дієвої допомоги педагогам школи у пошуках ефективних форм та методів навчання, виховання та розвитку уч­нів, у професійному зростанні вчителів;

стимулююче — спонукає до роботи, самоосвіти, саморозвитку, самоконтролю та самокорекцїї.

 

 

Контроль є засобом отримання інформації; це спосіб зворот­ного зв'язку в управлінській діяльності. Внутрішньошкільниі контрольце система перевірок відповідності навчально-виховного процесу та його результативності вимогам суспі­льства, які відображені у відповідних директивних та норми-тивних докуметах.

Н. М. Даниленко, Л. І. Островерхова

3. Завдання, об'єкти та предмети внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль є важливою управлінською ланкою в роботі

керівників школи. Його завдання, за визначенням Шубіна:

1. Сприяти виконанню завдань, поставлених урядом перед школою.

2. Одержувати оперативні відомості про роботу школи для аналізу стану справ та прийняття управлінських рішень.

3. Поширювати досягнення науки та передовий педагогічний досвід.

4. Надавати допомогу тим працівникам, які її потребують.

5. Сприяти професійному зростанню всіх працівників школи.

6. Підвищувати відповідальність працівників за свою роботу. Основними об'єктами контролю є:

Об'єкти контролю:

§ перебіг певних процесів у закладі освіти;

• результати перебігу певних процесів у закладі освіти;

• діяльність окремих суб'єктів: форми, методи, зміст;

• результати діяльності окремих суб'єктів.

внутрішньошкільного контролю можуть бути:

• контроль за здійсненням обов'язкового рівня освіти;

• контроль за станом викладання та рівнем знань, умінь і навичок учнів;

• контроль за станом виховної роботи та рівнем вихованості учнів;

• контроль за підвищенням науково-теоретичного та методичного рівня вчи­телів;

• контроль за веденням шкільної документації;

• контроль за виконанням державних законодавчих актів, рекомендацій Мініс­терства освіти і науки України, інспекторських перевірок, програм та навчаль­них планів, рішень педагогічної ради та наказів по школі;

• контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм, техніки безпеки і охоро­ни праці, пожежної безпеки, за роботою щодо попередження травматизму;

• контроль за станом навчально-матеріальної та фінансово-господарської діяль­ності.

За допомогою таблиці «Об'єкти та предмети внутрішньошкільного контролю» (табл. 5) можна визначити, які проблеми у вашому закладі є типовими, проаналі­зувати, чи виправдано це.

 

 

Таблиця 5 Об'єкти та предмети внутрішньошкільного контролю

Об'єкти внутрішньошкільного контролю Частка, %
Процес навчання та рівень загальноосвітньої підготовки школярів  
Навчальна та виховна діяльність педагогічного колективу  
Діяльність педколективу щодо забезпечення умов для реалізації конституційних прав громадян України щодо повної середньої загальної освіти, виконання Закону «Про загальну середню освіту»  
Демократизація шкільного життя та вдосконалення управління роботою педколективу  
Процес виховання та рівень вихованості учнів  
Збереження життя та створення безпечних умов праці учасників педагогічного процесу  
Розвиток учнів  
Удосконалення форм і методів навчально-виховної роботи з учнями  
Санітарно-гігієнічний режим та умови роботи в школі  
Матеріально-технічна база навчально-виховного процесу  
Удосконалення шкільного компонента змісту загальної середньої освіти  
Виконання розпорядчих документів органів управління освітою  
Впровадження інноваційних технологій навчання і виховання та сучасних педагогічних концепцій  
Програмно-методичне забезпечення педагогічного процесу  
Інші об'єкти  
Разом

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ КОНТРОЛЮ

Очікуваними результатами контролю можуть бути:

1. Розвиток професійної майстерності педагогів.

2. Підвищення ступеня засвоєння учнями знань та умінь.

3. Підвищення рівня вихованості школярів.

4. Удосконалення стосунків між учасниками навчально-виховного процесу.

5. Переведення педагогічного процесу та окремих шкільних систем на вищий якісний рівень.

6. Розвиток закладу освіти в цілому.

4. Етапи контролю як циклічного процесу

А мериканські вчені А. Файоль, Г. Емерсон, Ф. Тейлор у своїй книзі «Управлін­ня — це наука і мистецтво» так визначають контроль: «У будь-якому заході мета контролю полягає у перевірці того, чи все відбувається у відповідності з прийнятим планом, діючими інструкціями і встановленими принципами».

До завдань внутрішньошкільного контролю входять:

• визначення цілей контролю;

• розробка під них програм;

• вивчення реальної практики;

• класифікація зібраних даних у різних формах (діаграми, графіки, таблиці, тексти);

• первинний аналіз для визначення загальних тенденцій.

Функція внутрішньошкільного контролю щільно пов'язана з іншими функція­ми управління і перш за все з функцією педагогічного аналізу. Дані внутрішньо­шкільного контролю, оперативної і тематичної інформації повинні надалі підля­гати педагогічному аналізу з метою виявлення причинно-наслідкових зв'язків.

Виявлені причини, які гальмують розвиток того чи іншого явища, дають можли­вість внести корективи при здійсненні функції регулювання до навчально-вихов­ного процесу і самої управлінської діяльності.

Внутрішньошкільний контроль пов'язаний і з функцією планування, оскільки він закладається в загальношкільний план, так само передбачається й організа­ція його проведення.

Контроль тісно пов'язаний з усіма функціями внутрішньо­шкільного управління, бо є основним джерелом інформації про стан педагогічно­го процесу в школі, а також джерелом інформації для прийняття управлінських рішень.

Отже, внутрішньошкільний контроль — це система управлінських дій, покли­кана визначити відповідність ходу і результатів навчально-виховного процесу поставленим перед школою завданням і накреслити шляхи його покращення.

Контролювати — це значить, як вважає Ю. А. Конаржевський, спрямовувати навчально-виховний процес у бажане русло, впливати на діяльність колективу таким чином, щоб забезпечити ефективне функціонування всіх ланцюгів шкіль­ного механізму [26].

Таким чином, функція контролю — це важлива складова управлінського циклу.

1-й етап циклуінформаційно-аналітичний — завдання: зібрати інформацію про стан об'єкта управління, відібрати релевантну (необхідну і достатню) інфор­мацію для прийняття управлінського рішення або розробки плану.

2-й етап циклупрогностичний — завдання: здійснити цілепокладання та спланувати роботу.

3-й етап циклуорганізаційно-координаційний — завдання: забезпечити ви­конання плану, узгодити зусилля.

4-й етап циклуконтроль — завдання: супроводження виконання плану, відстеження ступеня ефективності діяльності об'єктів управління.

5-й етап циклурегулювання — завдання: корекція за наслідками контролю.

Як бачимо, контролююча діяльність керівника забезпечує моніторинг мети та плану її досягнення. Контроль дозволяє впевнено йти визначеним напрямом, своє­часно вносити корективи, доповнення, уточнення до плану, що створює сприят­ливу ситуацію для управління, не перетворюючи його на процес виправлення недоліків та розв'язування складних і застарілих проблем.

Блок-схему зворотного зв'язку під час контролю, з якої видно циклічність реалізації функції (див. рис. )

Значення

контролю для

ефективного

управління

закладом

освіти

 

  Початок
   
—► Бажане виконання
     
  Фактичне виконання
     
  Вимір фактичного виконання
   
  Порівняння фактичного виконання з нормами
     
  Ідентифікація відхилень
    г
  Аналіз причин відхилень
  >  
  Програма коригувальних дій
     
  Проведені корекції

Рис. 13. Блок-схема зворотного зв'язку управлінського контролю М. А. Значення

 

4. Об'єктивність щодо оцінки та доброзичливість у ставленні до суб'єктів перевірки.

5. Економічність та раціональність, що полягає у застосуванні ефективних тех­нологій та методів.

6. Поєднання контролю з самоконтролем створює умови для самовдосконален­ня, самокорекції, самонавчання.

7. Гласність дає можливість демократизувати процедуру контролю та зняти зайву напругу з суб'єктів контролю.

Передумови контролюючої діяльності

Для визначення мети та завдань контролюючої діяльності передусім необхідно відповісти на такі запитання:

а) Що контролювати:

• людину як особистість та її ставлення до роботи;

• процес діяльності, методи, форми, зміст роботи;

• результати діяльності.

б) Хто здійснює контроль:

• компетентність перевіряючого в предметі контролю;

• право на контроль.

в) Як контролювати:

• процедура контролю;

• форми, методи контролю (їх надійність).

г) Які можуть бути наслідки контролю:

• як відстежити;

• як виміряти;

• як узагальнити;

• як коригувати.

Системний підхід до внутрішньошкільного контролю

Ефективність контролю зумовлюється системним підходом.

Основні ознаки системного підходу.

1. Цілеспрямованість внутрішньошкільного контролю.

2. Систематичність, плановість контролю. Контроль повинен охоплювати всі

підходу до ланки навчально-виховного процесу.

3. Оптимальний добір типів, форм та методів контролю відповідно до об'єкта

та предмета контролю.

4. Комплексна реалізація усіх функцій контролю: діагностичної, виховної, сти­мулюючої, констатуючої, навчально-методичної.

5. Вивчення умов контролю (ресурси часу, кадрів, матеріально-фінансові, тех­нічні тощо), які визначають обсяг, спрямованість, якість контролю.

6. Встановлення зв'язків системи внутрішньошкільного контролю з системами контролю районного (міського) відділу освіти та обласного управління.

7. Забезпечення необхідної енергетики контролю (підстави, за рахунок якої він діє: наказ, розпорядження, доручення тощо).

8. Реалізація функції контролю через алгоритм, підґрунтям якого є стандарти. Оцінювати і кількісно, і якісно можна тільки те, що підлягає стандартизації, нормуванню.


Читайте також:

  1. Аудит операцій з основними та іншими необоротними ак­тивами
  2. Вирішити дану проблему у бюджетуванні можна двома основними способами.
  3. Дуже успішні підприємства скеровують свою діяльність у відповідності з деякими основними цінностями та переконаннями, які знайшли відображення в девізах.
  4. Завдання управління основними фондами підприємства
  5. ІІІ. Методи розподілу витрат допоміжних і обслуговуючих підрозділів між основними підрозділами
  6. Класифікація витрат за основними ознаками
  7. ЛЕКЦІЯ 5. КОНТРОЛЬ ОПЕРАЦІЙ ІЗ ОСНОВНИМИ ЗАСОБАМИ ТА НЕМАТЕРІАЛЬНИМИ АКТИВАМИ ПІДПРИЄМСТВ ТУРИСТИЧНОГО ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ.
  8. Людське життя можна охарактеризувати двома основними показниками - тривалістю та якістю.
  9. Ознайомлення з основними функціями
  10. Ознайомлення із структурою управління, технічним оснащенням і технологією роздільного пункту, його основними нормативними документами.
  11. Організація міжнародних перевезень основними видами транспорту
  12. Основними методами боротьби з вібрацією є використання пружинних та гумових прокладок, спеціальних основ під обладнання.




Переглядів: 690

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Планування контролю. Типи та форми контролю | Моделювання та планування системи контролю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.