Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософська думання у культурі Київської Русі.

Вітчизняна філософія.

1) Українська філософія.

 

 

Філософська думка у культурі Київської Русі.

Становлення філософської думки в Київській Русі спочатку було нерозривно пов’язане з міфологічним мисленням стародавніх слов’ян. Для міфологічної свідомості характерний розуміння миру як єдності світу речей і світу духів. Тому природа за уявленням сло’вян була повна духів і тим самим оголошувалася священною. Картина світу була пройнята протилежностями, в основі яких зіставлення життю і смерті. Серед основних можна виділити наступні: «живе і мертве», «своє - чуже», «верх – низ», і так далі У систематичним вигляді ці уявлення утілилися в образі світового дерева. Відповідно рух вгору означав життя, а вниз – згасання.

Істотне значення мало введення на Русі християнства, яке змінило картину миру слов’ян. Головне місце почало займати Священне Писання, яке визначило значущість моральної філософії, яка осмислювала відношення людини і Бога. Крім того, можна виділити декілька пам'ятників християнської слов'янської думки. Серед них «Просторове житіє Костантина-Кирилла Філософа» в якому можна побачити вплив платонізму, що християнізує; «Ізборник Святослава» (1073), де основна увага приділялася розгляду відносин «дійсного слова» і «доброї справи». Основна проблема – це збагнення мудрості за допомогою слова Божого. Не випадково Іларіон в «Слові про Закон і Благодать» зосереджується увага на вимозі єдності розуму і серця. Тут обґрунтовується погляд на історію як поступового розповсюдження християнства. Зіставлення Закону і Благодаті зв'язується виявленням відношення іудаїзму і християнства. Підпорядкування закону зв'язується з іудаїзмом, при цьому закон, оскільки він припускає примушення, розглядається більш нижчим в порівнянні з благодаттю – основи «життя вічною», тобто прояв Бога. Якщо закон даний Мойсеєм, то благодать – Христом. Проте закон і благодать не протиставляються і Іларіон наводить безліч прикладів прояву благодаті в Старому Завіті.

У «Повчанні» Володимира Мономаха, фактично сповіді перед смертю князь висловлює для своїх дітей основи християнського віровчення. Життя християнина ґрунтується на страху перед Богом, потреби в милосерді як прояви суті добра. Основою життя проголошується проходження Слову Божому і, відповідно, придушення власних бажань людини: «мову стримувати, розум смиряти, тіло упорядкувати, гнів подавляти». Мономах підкреслює людинолюбну природу Бога, який схильний прощати людину за будь-які його гріхи: «А Господь наш, володіючи і живостям і смертю, терпить разів і знову...». Мономах закликає перемогти ворога-диявола трьома способами – покаянням, сльозами і милостинею. Підставою повчання Монамаха є вимога «пом'якшити серце, і пролити сльози за гріхи свої», отже за допомогою покаяння і милосердя перемогти зло. Прояв милосердя зв'язується з подачею милостині, запереченням вбивства, навіть якщо людина заслуговує на смерть. Виділяється роль клятви на хресті, яка дається у тому випадку, коли чоловік «вивіряє серце своє». Мономах закликає відноситься милосердно до представників релігії, а саме, епіскопам, ченцям. Одна з найважливіших вимог християнства – усунення гордості при оволодінні багатства, оскільки воно дане Богом. Іларіон закликає відноситися до людей як до братів, і до активності, як в мирному житті, так і на війні. Християнство учить негативному відношенню до того, що принижує людину: брехня, пияцтво, розпуста, в яких гине «душа і тіло». Монамах наставляє до доброго відношення до інших: «Хворого відвідуй, за мертвим йди, добре слово кожному подай, дружину люди, але не давай їй володарювати над собою». Він також проголошує презирство до смерті, оскільки Бог може уберегти.

 


Читайте також:

  1. Англійський сад - нове слово в європейській парковій культурі.
  2. Архітектура і образотворче мистецтво Русі.
  3. Архітектура та образотворче мистецтво Київської Русі
  4. Архітектурні пам’ятки Київської Русі
  5. Боротьба Київської Русі з монголо-татарською навалою
  6. Великі князі Київської Русі та їхня державотворча політика
  7. Видовий ряд зброї у Київської Русі. Особливості «місцевого» типу меча.
  8. Визначте соціально-економічні та політичні фактори утворення Київської Русі.
  9. Виникнення і становлення Київської Русі (кінець IX-X ст.). Перші князі, їх роль в розбудові держави.
  10. Виникнення і становлення Київської Русі (кінець IX-X ст.). Перші князі, їх роль в розбудові держави.
  11. Виникнення Київської держави
  12. Виникнення Київської держави




Переглядів: 621

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Західна некласична філософія. | Гуманістичні та реформаційні ідеї кінець ст. XV – качан XVII ст..

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.