Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Вікова періодизація

В психології розрізняють поняття: Розвиток і формування, дозрівання і становлення, а також здійснення особистості.

Під розвитком розуміютькількісні та якісні послідовні зміни (психічні чи фізичні), пов’язані з певними етапами життя і прогресивні, що ведуть до вдосконалення.

Формування — це цілеспрямований процес змін особистості або ж окремих сторін, якостей внаслідок спеціально організованих впливів (Наприклад: формування економічного мислення, формування духовності молоді).

Дозрівання — фізіологічні, фізичні та психічні зміни індивіда чи окремих функцій і процесів внаслідок дії внутрішніх вроджених факторів.

Становлення — вказує на набуття нових ознак та форм у процесі розвитку особистості (Наприклад, становлення творчої особистості в контексті психології сімейного виховання).

Здійснення – процес самореалізації потреб особистості, що відкривають нові перспективи її розвитку.

Психічний розвиток людиниподіляється на певні вікові періоди, послідовна зміна яких необоротна і непередбачувана.

Кожний віковий період (вік) — це своєрідний ступінь фізичного, фізіологічного і психічного розвитку, з властивими для нього відносно стійкими якісними особливостями.

Період Вік
I Пренатальний Від зачаття до народження
II Немовля (постнатальний) 0–1 року
III Малюк 1–3 роки
IV Дошкільник 3–6 (7)років
V Молодший школяр 6 (7) – 9 (10)років
VI Молодший підліток Дівчата Хлопці
10–12р. 11–13р.
Підліток 12–14р. 13–15р.
Старший підліток 14–16р. 15–17р.
VII Юнацький Дівчата Хлопці
16–18р. 17–19р.
Старший юнацький 18–21р. 19–21р.
VIII Початок зрілості 21 (22) р.
Зрілість 30–50 р.
Старша зрілість Жінки Чоловіки
55–65 р. 60–70 р.
IX Початок старшого віку Жінки Чоловіки
65 р. 70 р.

Для кожного вікового періоду характерними є: сензитивний період, кризовий період, провідна діяльність.

Сензитивний період — найбільш сприятливий для розвитку тої чи іншої психічної функції (Наприклад:1–3 роки сензитивний період розвитку мовлення).

Кризовий період — період бурхливих і швидких змін у психіці в той чи інший віковий період (Наприклад: Криза народження, криза трьох років «Я–сам», криза підліткового віку…)

Провідна діяльність — вид діяльності, найбільш притаманний тому чи іншому віковому періоду (Наприклад: емоційно-безпосереднє спілкування немовляти з дорослим [0–1р.], предметно-маніпулятивна діяльність для дітей раннього віку, сюжетно-рольова гра [3–6 р.]).

I. Пренатальний період(Від моменту зачаття до народження)

Індивідуальна історія людини починається не від народження, а від її зачаття.

Притча про мудреця, до якого принесли новонароджену дитину

 

Адже за дев’ять місяців внутрішньоутробного (пренатального) періоду відбуваються не тільки фундаментальні якісні та кількісні фізичні, фізіологічні зміни майбутнього новонародженого, а й інтенсивний його психічний розвиток.

Пренатальний розвиток — дородовий, утробний розвиток індивіда, під час якого відбувається розгортання успадкованого ним потенціалу. Особливості його зумовлюють характер розвитку на наступних етапах життя дитини і навіть дорослої людини. Дозрівання майбутнього немовляти у пренатальному періоді відбувається в строго контрольованому середовищі — матці — і долає кілька послідовних етапів. Але навіть і в материнській утробі зовнішнє середовище впливає на його розвиток. Практично з моменту зачаття дитина стає елементом ситуації, що формується в навколишньому середовищі. Радість і побоювання, добробут і нестачі, стабільність і потрясіння, здоров’я і хвороби у сім’ї, яка очікує дитину, впливають на її пренатальний розвиток. Це — найважливіший період у розвитку людини. Адже, народжується «готова людина» — в цей період формуються усі психічні функції майбутньої особистості (задатки — вроджені передумови до розвитку здібностей).

Важливим для нормального психічного і фізичного розвитку дитини є психічний і фізичний стан матері: позитивні емоції, правильне харчування, режим дня (нормальний сон), благополуччя в сім’ї. Це необхідні умови нормального розвитку дитини.


II. Немовля(постнатальний період)

Народжуючись, дитина фізично відокремлюється від матері. Вона потрапляє в зовсім інші умови: холод, яскраве освітлення, повітряне середовище (досі було водне), яке вимагає іншого типу дихання, зміни типу харчування. Новонароджена дитина має свої анатомо-фізіологічні ознаки:

У неї велика голова і короткі ніжки. Різниця пропорцій тіла 1/4 (у дитини) і 1/7 (у дорослого) зберігається у дитини до 1 або 1,5 року

Вік Пропорції тіла
Довжина тіла Вага тіла Вага головного мозку
Новонароджений 48–52 см 3–3,5 кг 372–400 г
1 рік Збільшується на 25 см Збільшується на 6–7 кг 800–900 г
2 роки Збільшується на 10–15 см Збільшується на 2–3 кг 1000-1100 г

Далі щорічно довжина тіла збільшується на 4–5 см, а вага тіла на 1,5–2 кг.

У молодших школярів, наприклад, маса головного мозку складає 1250–1300 г, що майже відповідає масі дорослої людини. Середня маса мозку у чоловіків —
1375 г, у жінок — 1275 г. У чоловіків він становить 2 % загальної маси тіла, у жінок — 2,5 %. Довгий час панувала думка, що від маси мозку залежать розумові здібності людини: чим більша маса мозку, тим обдарованіша людина. Але, як зֹ’ясувалося пізніше, це не завжди так. Наприклад, мозок І. С. Тургенєва важив 2012 г, а мозок А. Франса — 1017 г. Найважчий мозок — 2900 г був виявлений у індивіда, який прожив усього 3 роки. Мозок його у функціональному відношенні був неповноцінним. Встановлено, що інтелект людини знижується лише у тому випадку, коли його маса зменшується до 900 г і менше. Отже, поки що прямої залежності між масою мозку та розумовими здібностями людини не виявлено. Але з’ясована гранична маса мозку (900 г), за межею якої він вважається неповноцінним.


Читайте також:

  1. Антропологічна періодизація первісної історії
  2. Важливою методико-методологічною проблемою є періодизація історії економічної думки, визначення пріоритетів, що підлягають аналізу.
  3. Виникнення єгипетської держави і періодизація історії Стародавнього Єгипту.
  4. Вікова динаміка розвитку рухових якостей
  5. Вікова динаміка розвитку рухових якостей.
  6. Вікова педагогіка
  7. Вікова періодизація дитинства
  8. Вікова періодизація дітей.
  9. Вікова періодизація за біологічними ознаками
  10. Вікова періодизація росту у людини
  11. Вікова структура населення




Переглядів: 2222

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціалізація особистості | Психологія новонародженого

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.