МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Класифікація методів вікової психології.Методи вікової психології. Вікова психологія як галузь психологічної науки використовує комплекс загальноприйнятих методів дослідження сучасної психології. Так, із загальної психології у вікову перейшли всі методи, що використовуються для вивчення когнітивних процесів і особистості. Із соціальної – за допомогою яких вивчається міжособистісні відносини в різних групах, а також взаємовідносини між дітьми і дорослими. За метою і завданнями дослідження: 1) описові (не експериментальні): —спостереження; —бесіда; —анкета; —вивчення продуктів діяльності; 2)діагностичні (вимірювальні): — тести; 3) пояснювальні (експериментальні): —природний експеримент; —моделюючий експеримент; —лабораторний експеримент; 4) перетворюючі (формуючі): —навчаючий експеримент; —виховуючий експеримент. За організацією дослідження: 1) поздовжній зріз (лонгітюдний метод) – дослідження одних і тих самих дітей упродовж тривалого періоду; 2) поперечний зріз – дослідження проводиться на окремих і різних за віком групах дітей. Мета – дослідження особливостей даного моменту формування психіки; 3) комплексне дослідження – використання і поперечних, і поздовжніх зрізів різними дослідниками. Специфіка предмета психолого-педагогічних досліджень у віковій психології породжує модифікацію у використанні окремих методів. Так, спостереження часто проводиться як щоденні записи (щоденники матері) – послідовна фіксація фактів, що свідчать про психічний розвиток дитини. Лабораторний експеримент за частотою використання у віковій психології поступається природному. Важливим для вікової психології є формуючий (навчаючий та виховуючий) експеримент. Саме завдяки йому зміни психічної діяльності дітей розглядаються в результаті активного впливу дослідника (часто педагога) на досліджуваного (учня). Особливе місце серед методів дослідження індивідуальних і вікових відмінностей дітей посідає близнюковий метод, запозичений з диференційної психології. За допомогою цього методу досліджується подібне і відмінне між гомозиготними й гетерозиготними близнюками, що дозволяє вирішити одну з основних проблем вікової психології – взаємозв'язок біологічної та соціальної зумовленості розвитку психіки. Завдяки близнюковому методу вирішуються проблеми ролі генотипу та середовища в психічному розвитку, біологічно та соціально досліджуються MZ (монозиготні) та DZ (дізиготні) близнюки. Сутність цього методу полягає в припущенні рівності середовища для MZ пари, які мають ідентичний (однаковий) генотип, та DZ, у яких генотип не тотожний. При цьому враховуються такі фактори: o схожість MZ близнят за ідентичним чинником; o схожість MZ, яка визначається однаковим оточуючим середовищем; o несхожість цих близнюків, бо схожість умов завжди відносна, навіть ролі в парі завжди розподілені: є той, який веде (ведучий) і той, кого ведуть; o схожість, яка створюється самим близнюковим середовищем. Близнюкова модель — унікальне явище для людської природи. MZ та DZ близнюків, що були розлучені з дитинства, порівнюють з близнюками, що росли разом. Одержані дані (Ньюмен, Фримен, Шилдс, Заззо та ін. лабораторії О. Р. Лурія та Б. М. Теплова) свідчать, що у MZ фізіологічні показники близькі, а особистісні характеристики розрізнюються. Встановлено, що однакова спадковість у MZ близнюків не має (або майже не має) ніякої ролі в розвитку їхнього інтелекту та творчих здібностей. Читайте також:
|
||||||||
|