Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зведений бібліографічний опис

Монографічний опис

Макарова М. В. Електронна комерція : посібник / М. В. Ма­карова. — К. : Академія, 2002. — 272 с. — (Альма-матер).

Ткач А. А. Інституціональні основи ринкової інфраструкту­ри : монографія / А. А. Ткач ; НАН України, Об'єднаний ін-т еко­номіки. — К. : Об'єднаний ін-т економіки НАНУ, 2005. — 296 с.

Панько Т. І. Українське термінознавство : підруч. для студ. гуманітар. спец. вищ. навч. закл. / Т. І. Панько, І. М. Кочан, Г. П. Мащок. — Львів : Світ, 1994. — 216 с.

Адміністративне право України : академ. курс : підруч. для студ. юрид. спец, вищих навч. закл. : у 2 т. / НАН України, Ін-т держави і права ім. В. М. Корєцького. — К. : Юрид. думка, 2004-2005.

Т. 1 : Загальна частина. — 2004. — 583 с.

Т. 2 : Особлива части­на. — 2005. — 624 с.

Аналітичний опис(стаття із газети, журналу, збірника, розділ книги, рецензія)

Гіль А. Права людини для нас над усе : [бесіда з прокурором обл. Андрієм Гілєм] / записав Олександр Нагорний] // Волинь-нова. — 2010. — 30 листоп. (№ 135). — С. 6.

Мельник С. Законодавчо-нормативне забезпечення державної соціальної політики щодо інвалідів / С. Мельник, Г. Гаврюшенко // Україна: аспекти праці. — 2010. — № 7. — С. 53-55.

Бібліографічний опис електронних ресурсів

Електронні ресурси локального доступу (на компакт-дисках CD, DVD)

Богомольний Б. Р. Медицина екстремальних ситуацій [Електронний ресурс]: навч. посіб. для студ. мед. вузів III—IV рівнів акредитації / Б. Р. Богомольний, В. В. Кононенко, П. М. Чусв. — Електрон, дані. — Одеса : Одес. медупіверситет, 2001. — 1 електрон, опт. диск (CD-ROM). — (Бібліотека студента- медика). — Систем, вимоги: Pentium ; 32 Mb RAM ; Windows 95, 98, 2000, XP ; MS Word 97-2000. — Назва з контейнера.

Фізика для малюків [Електронний ресурс]: [навч. посіб.]. — Електрон, дані і прогр. — К. : Атлантік, 2008. — 1 електрон, опт. диск (CD-ROM). — (Серія «Дитяча колекція»). — Систем, вимоги: Microsoft Windows XP ; 1200МГц ; інтегроване відео ; 128 RAM ; мишка. — Назва з етикетки диска.

Електронні ресурси віддаленого доступу

Державна наукова установа «Книжкова палата України ім. Івана Федорова» [Електронний ресурс] / Кн. палата України. — Електрон, дані. — К.: Кн. палата України, 1998— . — Режим доступу: http://www.ukrbook.net/ (дата звернення: 20.12.2010). — Назва з екрана.

Главред [Електронний ресурс] : україн. версія / медіа-хол- динг «Главред». — Електрон, дані. — К. : Главред, 2002. — Ре­жим доступу: http://glavred.info/ (дата звернення: 09.12.2010). Назва з екрана.

Вибір найбільш суттєвих відомостей про документ, що визначають місце його опису в абетковому ряду серед інших, визначення, які відомості про документ – автор чи назва – виносяться на перше місце в описі, впливають на основні принципи описування документа.

На сьогоднішній день у вітчизняній і світовій практиці затвердилися такі принципи складання опису:

- під індивідуальним автором;

- під колективним автором;

- під назвою.

Індивідуальний автор – це особа, яка написала книгу (М.Грушевський. Історія України) або склала її з творів інших авторів (І.М.Кириченко. Орфографічний словник для школи).

Винесення прізвища автора на початок опису має важливе принципове значення, тому що дозволяє об'єднати в одному місці абеткового каталогу всі твори окремого автора, наявні в даній бібліотеці. Разом з тим прізвище автора є основною ознакою, за якою читачі розшукують документи, що їх цікавлять.

Колективний автор – це установа (Верховна Рада, Академія наук, науково-дослідна установа, навчальний заклад), громадська або інша організація (ООН, ЮНЕСКО), у тому числі тимчасового характеру (з'їзд, конференція), які під час складання опису розглядаються як автори документів, опублікованих від їхнього імені (закони, укази, декрети, статути, положення, наукові праці, декларації, матеріали тощо).

Як і в разі описування під індивідуальним автором, на перше місце виноситься автор – у даному випадку колективний, тобто назва установи або організації.

Принцип колективного авторства є засобом ідентифікації документа. Застосування цього принципу дозволяє виявити в каталозі видання органів влади, громадських та інших організацій, а також офіційні та відомчі матеріали установ та організацій, зосередити в одному місці абеткового каталогу всі видання однієї установи чи організації.

Опис під назвою – під назвою описуються документи, що мають чотирьох та більше авторів, збірки статей із загальною назвою, а також такі, що вийшли з друку без зазначення автора, встановити якого неможливо, так звані анонімні документи (Біблія, Слово о полку Ігоревім, Історія русів, народні казки, міфи та легенди тощо).

Книжковий фонд шкільної бібліотеки потребує певного порядку систематизації літератури, групування її за змістом, галузями знань та розстановки на книжкових полицях.

Систематичний порядок організації бібліотечного фонду підвищує ефективність роботи шкільного бібліотекаря, допомагає найповніше розкрити склад бібліотечного фонду, дає можливість книгокористувачам самостійно і ефективно орієнтуватись в ньому, підвищує якість бібліографічного та інформаційного обслуго­вування.

Процес систематизації літератури (за змістом і галузями знань) відповідно до прийнятих стандартів і системи називається бібліотечно-бібліографічною класифікацією (ББК).

На основі бібліотечно-бібліографічної класифікації роз­ставляються книги на полицях, формується систематичний каталог.

Розподіл книг за галузями знань у шкільній бібліотеці прово­диться за „Таблицями бібліотечно-бібліографічної класифікації для дитячих і шкільних бібліотек”. Вони мають таку структуру:

1) передмова;

2) вступ;

3) таблиці класифікації;

4) таблиці типових ділень;

5) алфавітно-предметний покажчик;

6) методичні вказівки бібліотекарям щодо використання таб­лиць;

7) додатки.

Відповідно до структури таблиць ББК для дитячих і шкіль­них бібліотек та доповнень до них, весь книжковий фонд шкільної бібліотеки розподіляється за такими основними розділами:

2 Природничі науки /науки про природу/;

3 Техніка, технічні науки;

4 Сільське і лісове господарство;

5 Охорона здоров"я, медицина;

6/8 Суспільні та гуманітарні науки

60 Суспільні науки вцілому. Суспільствознавство

63 Історія;

65 Економіка;

66 Політика;

67 Держава і право;

68 Військова наука. Військова справа

70/79 Культура. Наук. Освіта

80/84 Філологічні науки. Художня література;

85 Мистецтво;

86 Атеїзм. Релігія;

87 Філософія;

88 Психологія

9 Література універсального змісту (бібліографічні посібни­ки, довідкові видання, журнали). Збірники ігор, розваг, саморобок.

Таблиці ББК для дитячих і шкільних бібліотек мають також територіальні типові ділення (ТТД), які класифікують літературу за фізико-географічними /регіональними/ ознаками.

Таблиця

територіальних типових ділень (ТТД) Основні ділення класифікації

(о) Весь світ
(2/8) Частини світу. Окремі країни
(2) СРСР
(3) Зарубіжні країни в цілому
(4) Європа
(5) Азія
(6) Африка
(7) Америка
(8) Австралія та Океанія
(9) Світовий океан. Океани і моря

Основні розділи таблиць ББК поділяються на підрозділи. Так розділ 2 Природничі науки (науки про природу) вклю­чає такі основні ділення:

20 Природничі науки в цілому. Природознавство в цілому

22 Фізико-математичні науки (математика, механіка, фізика, астрономія)

24 Хімічні науки

26 Науки про Землю (геодезія, геофізика, геологія і географія)

28 Біологічні науки (науки про живу природу)

В свою чергу підрозділи мають свої основні ділення (дрібніші). Так підрозділ 22 Фізико-математичні науки має такі основні ділення:

22.1 Математика

22.2 Механіка (наука про рух тіл)

22.3 Фізика

22.6 Астрономія (наука про небеснітіла)

Названі основні ділення в межах підрозділу мають ще дрібні­ші ділення. Наприклад, 22.1 Математика має такі ділення:

22.1 я92 Юні математики  
22.13 Теорія чисел. Арифметика
22.14 Алгебра
22.15 Геометрія. Топологія
22.151.0 Планометрія. Стереометрія. Тригонометрія
22.16 Математичний аналіз. Функціональний аналіз
22.17 Теорія імовірності. Математична статистика
22.18 Математична кібернетика
     

 

Основні розділи та їх підрозділи (до найдрібніших) мають свої умовні позначення (цифрові та цифрово-буквенні) індекси. Індексація покликана забезпечити практичне застосування таблиць для централізованої систематизації книжкових фондів, для організації систематичних каталогів і картотек та алфавітно-предметних покажчиків до них. Вона закріплює і показує порядок розташування відділів, підпорядкованість і взаємозалежність її класифікаційних ділень, індивідуальний індекс кожного ділення, забезпечує складання комбінованих індексів; дає можливість включити в таблиці нові поняття; забезпечує індексам виразність в написанні, запам'ятовуваність, зручність вимови.

Книжковий фонд шкільної бібліотеки поділяється на кілька самостійних фондів. Вони виділяються з врахуванням принципу диференційованого обслуговування різних вікових груп читачів. На методику систематизації літератури впливає і те, що у шкільних бібліотеках вона здійснюється головним чином для розстановки фондів за умов відкритого доступу, причому кожний із виділених фондів розташовується окремо.

У шкільних бібліотеках виділяються такі самостійні фонди:

1) фонд літератури для вікової групи 5-7 років;

2) фонд літератури для вікової групи 8-9 років;

3) фонд літератури для вікової групи 10-11 років;

4) фонд літератури для вікової групи 12-14/15/ років;

5) фонд літератури для вікової групи 15-17 років;

6) фонд літератури для бібліотекарів, педагогів, батьків з питань керівництва дитячим читанням;

7) фонд літератури науково-педагогічного змісту і методичної літератури для вчителів.

Література, що виділяється для першої вікової групи (5-7 років), не систематизується. Це переважно казки, оповідання, сюжетні та ігрові вірші, "книжки-картинки" тощо. На ці видання можуть створюватись ілюстративні тематичні картотеки. Ця літе­ратура позначається літерою "Д", яка вміщується над авторським знаком.

Література для школярів 8-9 років систематизується за таблицею, вміщеною у додатку 1 до таблиць ББК для дитячих і шкільних бібліотек. При її систематизації використовуються в основному узагальнюючі ділення, доступні для сприймання читачами цієї вікової групи. Така література має позначку "Мол".

Для систематизації літератури для школярів 10-11 років пикористовується таблиця, вміщена у додатку 2 вищеназваних таблиць. Вона має бути більш деталізована. Для позначення видань для цієї вікової групи використовуються позначення "С".

Література для школярів 12-14, а також 15-17 років здійснюється за основними таблицями ББК. Видання для цих вікових груп систематизуються без використання спеціального позначення.

Література для керівників дитячого читання, а також для вчи­телів систематизується за спеціальними варіантами таблиць ( додатки 3-4 таблиць ББК для дитячих і шкільних бібліотек).

В шкільних бібліотеках, де книжковий фонд невеликий, незначний, не варто робити дрібних ділень, а цілком досить обмежитись основними діленнями таблиць. Класифікувати нові книги, що надійшли до шкільної бібліотеки, потрібно одразу ж після їх прийому та обліку. Визнальним принципом класифікації і систематизації книжкових фондів є зміст книги. Класифікуючи книгу, бібліотекар повинен визначити її тематику, встановити, до якої галузі знань вона належить. Для цього потрібно ретельно вивчити відомості, які вміщені на титуль­ній сторінці книги, прочитати анотацію, передмову, назви розділів, післямову, окремі частини тексту тощо.

Встановивши тему книги, бібліотекар за допомогою таблиць встановлює: індекс шифру (або індекс книжкової полиці), повний індекс та каталожний індекс.

Індекс шифру – це індекс відділу фонду, в який треба помістити книгу на полицях і в якому її слід відбити в систематич­ному каталозі. Разом з авторським знаком цей індекс служить і шифром книги, визначає її місце у фонді. Шифр книги проставляється на титульній сторінці (або на звороті титульної сторінки), на ярличку, що наклеюється на оправу або обкладинку, на книжковому формулярі і в лівому верхньому кутку всіх каталож­них карток на цю книгу як в систематичному, так і в алфавітному каталогах.

За шифрами, вказаними в каталожних картках, шукаються книги на полицях. Повний індекс книги (проставляється в правому нижньому кутку основної картки алфавітного і систематичного каталога) показує, в якому відділі систематичного каталога ця книга відображена.

В тих випадках, коли книга відображається тільки в тому відділі систематичного каталога, в який вона вміщена і на книжкових полицях, на неї складається одна картка для систематичного каталога.

В лівому нижньому кутку кожної картки систематичного каталога вказується каталожний індекс, який показує, в який відділ систематичного каталога слід помістити дану картку.


Читайте також:

  1. Зведений аналітичний облік податкового кредиту
  2. Зведений бюджет
  3. Зведений коефіцієнт теплопередачі кузова вагону.
  4. Зведений кошторисний розрахунок
  5. Зведений кошторисно-фінансовий розрахунок
  6. Зведений платіжний баланс
  7. Зведений синтетичний облік податкових зобов'язань
  8. Зведений синтетичний облік податкового кредиту
  9. Зведений синтетичний облік.




Переглядів: 1682

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Каталожний індекс Повний індекс | Інформація про каталоги і картотеки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.