Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Каталожний індекс Повний індекс

Поличний індекс

  83.3 Найкращі твори для школярів та абіту- Н 20 рієнтів. - Донецьк: ВКФ "БАО", 1997. - 240 с.     83.3(0)я7 83.3(0)я7+83.3(4Укр)я7   ○  

Основна картка на документ, відображений в декількох розділах.

Ступінь дрібності повного, каталожного і поличного індексів не співпадає.

  83.3 Найкращі твори для школярів та абіту- Н 20 рієнтів. - Донецьк: ВКФ "БАО", 1997. - 240 с.   83.3(4Укр)я7 ○

Додаткова картка для розділу 83.3(4Укр)я7

Авторський знак – це умовна позначка прізвища автора або (за його відсутності) першого слова заголовка документа.

Документи українською і російською мовами в шкільних бібліотеках становлять єдиний фонд. Завдання авторських таблиць – встановити спільний абетковий порядок розміщення документів цими мовами на полицях бібліотек так, щоб сконцентрувати в одному місці твори одних і тих же авторів, незалежно від того, якою мовою їх видано.

На полицях шкільних бібліотек, особливо з невеликими фондами і в разі відкритого доступу до фондів, твори одного і того ж автора, видані різними мовами, рекомендується збирати в одному місці – за виданням мовою оригіналу.

Необхідною умовою успішної роботи шкільної бібліотеки з усіма користувачами є добре організований довідково-бібліографічний апарат (ДБА). ДБА – це сукупність довідкових і бібліографічних видань, бібліотечних каталогів та бібліографічних картотек, призначених для інформування, керування читанням і популяризації творів друку та інших документів залежно від інформаційних потреб користувачів. Він є необхідною основою бібліографічної діяльності бібліотеки, за його допомогою здійснюється довідково-бібліографічне обслуговування читачів та бібліографічне інформування вчителів, виявляються документи для складання бібліографічних посібників, списків та оглядів літератури.

ДБА шкільної бібліотеки призначений для учнів 1-11 класів, учителів та батьків. На склад, структуру ДБА впливають специфічні особливості окремої бібліотеки, контингент читачів та проблемна наукова тема над якою працює весь педагогічний колектив даного навчального закладу. Незалежно від обсягу фондів бібліотеки і типу школи, до складу ДБА входять: фонд довідкових і бібліографічних видань, каталоги і картотеки, фонд виконаних довідок.

Складовою частиною ДБА є система каталогів і картотек – сукупність планомірно організованих, взаємопов'язаних бібліотечних каталогів та картотек, які доповнюють одне одного, розкривають склад і зміст фондів бібліотеки в різних аспектах.

Кожна бібліотека, виходячи з власних завдань, особливостей фондів, потреб користувачів і працівників бібліотеки самостійно визначає склад системи каталогів і картотек. До обов’язкового мінімуму будь-якої бібліотеки входять:

– абетковий каталог книжкових видань;

– систематичний каталог книжкових видань;

– абетковий каталог періодичних видань (реєстраційна картотека);

– систематична картотека статей.

У більшості ШБ вони виконують одночасно функції службових і читацьких. Для усіх елементів ДБА, що мають систематичну побудову (СК, СКС), складається й ведеться єдиний абетково-предметний покажчик (АПП).

Внутрішня єдність системи забезпечується застосуванням стандартизованих правил складання бібліографічних описів для всіх каталогів і картотек, використанням загальної класифікаційної системи, єдиними принципами організації, ведення й редагування кожного елемента системи, досягається за допомогою посилального й довідкового апарата.

Основним документом, що регламентує функціонування каталогів і картотек шкільної бібліотеки, є “Положення про каталог (картотеку)”. Воно містить відомості про призначення і функції каталогу, відображення в ньому фондів бібліотеки, окремих видів документів, структуру, зв’язки з іншими каталогами і картотеками, допоміжний апарат, методи популяризації. Також на кожен каталог і картотеку складається паспорт–характеристика.

Бібліотечні каталоги й картотеки будуються за єдиними правилами, виконують одні й ті ж функції, мають однакове призначення. Але “каталог” і “картотека” – різні поняття. У каталозі обов’язковим елементом бібліографічного запису (БЗ) є шифр зберігання документів і відповідність конкретному фонду, склад і зміст якого він розкриває. Картотека (як і бібліографічна база даних), на відміну від каталогу, може містити відомості про документи, відсутні у фонді бібліотеки, і не давати бібліотечного шифру та інших відомостей. Крім того, вилучення записів з каталогу регламентується особливими правилами (це відбувається тільки після вилучення документів із фондів). Під час роботи з картотекою бібліографи такі рішення приймають самостійно.

У бібліотеках найбільш поширені карткові каталоги. Вони складаються з карток, на яких спеціальними правилами опису творів друку записуються відомості про книги, що є в бібліотеці. Каталожні картки розставляють у спеціальних каталожних ящиках. Крім карток в каталожному ящику розставляють роздільники різних форм (центральні, лівосторонні, правосторонні), які відділяють один від одного різні розділи.

Опис книг для бібліотечних каталогів проводиться за єдиними правилами, обов’язковими для всіх бібліотек. Єдність основних правил опису книг на картках має велике значення. Вона дає можливість правильно організовувати каталоги, полегшує читачам та бібліотекарям користування ними і орієнтування в каталогах бібліотек різних типів, дає змогу видати друковані каталожні картки, які можуть використовувати всі бібліотеки. Єдність правил опису сприяє тому, що в каталогах усіх бібліотек відомості про книги розташовані на картках в однаковому, зручному та звичайному для читача і бібліотекаря порядку.

Опис творів друку містить мінімум важливих відомостей, які допомагають легко знайти потрібну книгу в каталозі, відрізнити її від інших. Ці відомості беруть з книги, що описується, в першу чергу з титульного аркуша, а також з обгортки, передмови, тексту, змісту.

До системи каталогів бібліотеки повинні входити різні каталоги, але провідними є алфавітний (абетковий) та систематичний. Доповнюючи один одного, вони розкривають фонд бібліотеки з різних точок зору: алфавітний – за авторами, систематичний – за змістом.

Абетковий каталог (АК) – це бібліотечний каталог, в якому бібліографічні записи розташовані за абеткою імен або прізвищ індивідуальних авторів, найменувань колективних авторів або назв творів друку та інших документів. АК є обов'язковим для всіх бібліотек, оскільки виступає основним елементом їхнього ДБА. АК відображає весь фонд шкільної бібліотеки, виконує функції читацького і службового.

АК шкільної бібліотеки виконує інформаційну, пошукову та освітню функції. Специфіка його побудови дозволяє зібрати в одному місці всі твори окремого автора незалежно від їхнього змісту, а також від того, чи виступає певна особа як індивідуальний (самостійний) автор чи співавтор, редактор, перекладач, укладач, коментатор і т. ін. Таким чином, у каталозі створюються авторські комплекси.

Як головна складова частина ДБА бібліотеки, АК має зв'язки із систематичним каталогом, фондом та обліковими документами. Зв'язки із систематичним каталогом встановлюються зазначенням класифікаційних індексів на картках АК. У верхньому лівому кутку картки АК проставляється шифр зберігання документа, і таким чином здійснюється зв'язок з книжковими полицями, де розставлений фонд. Інвентарні номери документів на звороті карток АК зв'язують його з обліковими документами.

Організація АК – це складний процес, який включає тісно пов'язані між собою операції:

1) складання паспорта каталогу;

2) визначення структури і наповнення каталогу;

3) розстановка карток;

4) оформлення каталогу;

5) складання допоміжних посібників до каталогу;

6) редагування каталогу.

АК містить бібліографічні записи різних видів документів, що надходять до бібліотеки, незалежно від того, на яких носіях інформації вони представлені. У ньому відображаються книги, брошури, видання, що продовжуються, альбоми, атласи (у тому числі у формі аркушів) та інші видання, що опрацьовуються як книги. В АК відображаються всі наявні в бібліотеці передруки творів і повторні видання.

Структура каталогу визначається розташуванням карток за зведеною українсько-російською абеткою:


Читайте також:

  1. Агрегатний індекс фізичного обсягу
  2. Агрегатний індекс ціни
  3. Агрегатні індекси.
  4. Базисні і ланцюгові індекси.
  5. Біржові індекси
  6. Біржові індекси.
  7. Взаємозв'язок індексів.
  8. Взаємопов’язані (спряжені) агрегатні індекси
  9. Види робочого часу: нормальний, скорочений і неповний.
  10. Визначення, класифікація і правила побудови індексів
  11. Гібридні системи, індексні схеми
  12. Динаміка індексів цін реалізації сільськогосподарської продукції та на промислові товари і тарифи на послуги, спожиті аграрним виробництвом, 1991 – 2003 рр., разів




Переглядів: 1316

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 1. Інформаційно-пошукова система шкільної бібліотеки як джерело інформаційного обслуговування її користувачів. | Зведений бібліографічний опис

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.