МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 4. Автоматизація обслуговування користувачів шкільної бібліотеки.Програми автоматизації діяльності шкільних бібліотек. Електронні каталоги та картотеки. Світові та українські електронні бібліотеки, їх використання при обслуговуванні користувачів шкільної бібліотеки. Авторське право і електронні бібліотеки. Організація шкільних бібліотечних медіацентрів.
Поряд із впровадженням комп'ютерних технологій у школи у вигляді навчальних програм, комп'ютерних підручників, систем керування школою, останнім часом постало питання про впровадження комп'ютерних технологій у шкільні бібліотеки. Обслуговування читачів з допомогою інформаційних технологій суттєво відрізняється від традиційного: користувачу стають доступні світові інформаційні ресурси; створються індивідуальні умови використання інформації; з’являються «віртуальні користувачі», характерною особливістю яких є висока інформаційна культура. Автоматизація — впровадження і розвиток комп’ютерного апаратно-програмного забезпечення у бібліотечних технологіях і бібліотечній практиці. Автоматизація бібліотечних процесів та підключення їх до Інтернет забезпечує доступ до інформаційних ресурсів, що сприяє проведенню інтегрованих уроків, а також активізації навчально-пізнавальної, комунікаційної діяльності учнів. Основними засобами автоматизації шкільних бібліотек є мережева інформаційно-шкільна технологія формування, підтримки і вдосконалення автоматизованого банку даних, необхідного для забезпечення навчального процесу. Комплекс програмно-технічних засобів автоматизації бібліотечної діяльності називається автоматизованою бібліотечно-інформаційною системою (АБІС). Ефективна автоматизована бібліотечно-інформаційна система передбачає наявність загально-бібліотечної мережі, що охоплює всі підрозділи бібліотеки та наявності єдиної інтегрованої інформаційної системи з адаптивною базою даних, що забезпечує комплексну автоматизацію основних інформаційно-бібліотечних процесів при використанні єдиного формату даних і заснованої на мережевій технології «клієнт-сервер». Функції АБІС: · Створення, ведення електронного каталогу; · Пошук за різними критеріями; · Режим автоматичного визначення авторського знаку за таблицею Хавкіної; · Формування, друкування вихідних форм; · Створення, збереження повнотекстових і мультимедійних ресурсів; · Одержання результатів пошука у зручній для користувача формі; · Створення різноманітних видів звітних документів; · Підтримка штрихкодової технології; · Доступ до каталогу через Інтернет; · Обробка електронних документів В Україні для автоматизації діяльності шкільних бібліотек рекомендується використовувати кілька програм. Комп’ютерний комплекс «Sоната», далі «Sоната», створено для автоматизації обліку фондів шкільних бібліотек та електронного супроводу роботи шкільного бібліотекаря. «Sоната» забезпечує комплексну автоматизацію основних бібліотечних процесів: - комплектування та технічну обробку літератури, що надходить; - обслуговування читачів на основі електронного каталогу видань; - довідково-інформаційне обслуговування; - облік бібліотечних фондів; - можливість працювати з повнотекстовими електронними документами, статтями та методичними виданнями. «Sоната» надає наступні можливості: - формувати електронні каталоги; - створювати бібліографічні описи та записи; - роздруковувати картки для каталогів; - сканувати штрих-коди; - вести облік надходження та списання літератури; - автоматично формувати інвентарну книгу та книгу сумарного обліку; - автоматизувати процес обліку виданих книг та інших матеріалів; - забезпечити доступ читачів до електронного каталогу та повнотекстових електронних документів; - вести автоматизований облік боржників шкільної бібліотеки; - вести облік літератури, виданої учням; - створювати необхідні звіти завдяки можливості експорту даних з електронних каталогів до програми Excel. «Sоната» призначена для шкільних бібліотекарів, а також буде корисна вчителям і учням загальноосвітніх та інших навчальних закладів. АБІС “Славутич-шкільний” – комплексна автоматизація технологічних процесів шкільної бібліотеки з можливістю формування або запозичення каталожних записів та доступу до віддалених інформаційних ресурсів з мережі Internet по протоколу Z39.5. Програма має гриф “Рекомендовано Міністерством освіти і науки” (протокол №5 від 27.03.2006). Призначення – комплексна автоматизація технологічних процесів шкільної бібліотеки з можливістю запозичення каталожних записів і доступу до віддалених інформаційних ресурсів з мережі Internet по протоколу Z39.50 Склад: АРМ "Бібліотекаря", в т.ч.: модуль "Каталогізація" модуль "Комплектування" модуль "Книговидача" АРМ "Читача" Серверний модуль у складі: СУБД InterBase 6.0 WWW-сервер Клієнтський Z39.50 АРМ “Бібліотекаря” Модуль “Каталогізація” має наступні функції: – Формування електронного каталогу бібліографічних записів, шляхом запозичення каталожних записів по мережі Інтернет (протокол Z39.50) з вітчизняних та зарубіжних центрах корпоративної каталогізації, або шляхом отримання бібліографічних записів на CD-ROМ. – Взаємодія з джерелами бібліографічних даних, доступних по протоколу Z39.50, з підтримкою телекомунікаційного формату RUSMARC. – Імпорт записів у відповідності зі стандартом USMARC. – Ведення бази даних бібліографічних записів у форматі RUSMARC. – Підтримка заданого Замовником шаблону формату ведення даних в бібліотеці. – Вивід на друк і збереження у форматах MS Word і MS Excel будь-яких документів (різних каталожних карток, списків і ін.), – Пакетне запозичення MARC-записів при створенні власного електронного каталогу. Модуль “Комплектування”: – Автоматичне визначення забезпеченості школи та її підрозділів підручниками. – Формування замовлення підручників з використанням бази даних рекомендованих підручників та учбових посібників. – Передплата на періодичні видання. – Реєстрація нових надходжень. – Контроль надходження літератури. – Інвентарний і сумарний облік надходжень/списань. – Статистичний облік. – Формування типових вихідних форм у форматі MS Excel (інвентарні книги, книга сумарного обліку та інші). – Автоматичне формування бюлетеня нових надходжень у форматі RTF по шаблону, обумовленому користувачем. – Формування форм звітності, прийнятих у бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладах. Модуль “Книговидача”: – Реєстрація, перереєстрація читачів. – Автоматичне одержання інформації про місцезнаходження і наявність вільних екземплярів документа. – Можливість одночасної роботи як за традиційною технологією замовлення з використанням паперової читацької вимоги, так і електронного замовлення. – Ведення електронних черг на літературу. – Контроль термінів видачі, індикація боржників і прострочених замовлень. – Збір статистичних даних про частоту замовлення книг. – Використання списків рекомендованої літератури. – Ведення статистики по відвіданню, залученню, обслуговуванню читачів, видам документів. Розглянемо типову автоматизовану систему інформаційно-ресурсної підтримки шкільних бібліотек. Головною метою системи є: - формування організаційного, програмно-технологічного і технічного середовища для створення та підтримки інформаційних ресурсів шкільних бібліотек та впровадження системи корпоративної каталогізації і системи МБА і ЕДД; - забезпечення оперативного телекомунікаційного доступу шкільних бібліотек та її користувачів до бібліографічних та повнотекстових баз даних провідних освітянських бібліотек України та зарубіжжя (протокол Z39.50). Система будується на базі програмних продуктів АБІС «Славутич» та АБІС «Славутич-шкільний», гриф „Рекомендовано Міністерством освіти і науки”(протокол №5 від 27.03.2006), якими відповідно оснащується бібліотека інституту післядипломної освіти педагогічних працівників та шкільні бібліотеки регіону. Система забезпечує комплексну автоматизацію бібліотек, корпоративну каталогізацію та онлайновий доступ з мережі Інтернет до віддалених баз даних провідних бібліотек України та зарубіжжя по протоколу Z39.50, підтримуючи міжнародні MARC-стандарти. Регіональна система інформаційно-ресурсної підтримки шкільних бібліотек забезпечує: - довідково-інформаційне обслуговування користувачів шкільних бібліотек; - реалізацію функцій регіонального центру корпоративної каталогізації, який: • формує базу даних бібліографічних записів у форматі RUSMARC за всією номенклатурою підручників та допоміжної літератури, рекомендованих для шкіл; • надає шкільним бібліотекам віддалений доступ до своїх баз даних бібліографічних записів по мережі Інтернет та підтримку телекомунікаційного формату RUSMARC; - проводить авторизацію користувачів залежно від категорії та їх повноважень; - отримує замовлення через Web-інтерфейс міжбібліотечного абонементу; - проводить обробку замовлення та пошук документів у електронних сховищах або виготовляє їх електронні копії; - електронну доставку документів шляхом проведення копіювання баз даних бібліографічних записів та забезпечення доставки копій електронною поштою, за допомогою протоколу FTP, передачі факсом, роздрукуванням на принтері з подальшою передачею замовнику. Впровадження системи ведеться в два етапу: Перший етап – оснащення бібліотеки Черкаського ОІПОПП АБІС «Славутич» та формування електронного каталогу і повнотекстової бази даних. Термін –2006-2009 роки. Другий етап – оснащення бібліотек ЗНЗ АБІС «Славутич – шкільний» та впровадження інструментальних засобів інформаційно-ресурсної підтримки шкільних бібліотек. Термін – 2009-2011роки. Впровадження другого етапу на сьогоднішній час є проблематичним через невирішення фінансових та технічних причин: - Велика вартість проекту. Так в Черкаській області є приблизно 600 шкіл. Вартість АБІС «Славутич-шкільний» становить 5000 грн., яка в 3 рази менше своїх аналогів. Загальна вартість проекту велика і складає близько 3 міл. грн. - Експлуатація сучасних шкільного АБІС вимагає кваліфікованих кадрів - бібліографів та програмістів. В школах Черкаський області працює близько 10% бібліотечних працівників, які мають відповідну підготовку. - Діючі АБІС в повній мірі не забезпечують роботу з сучасними цифровими освітніми ресурсами, які є в самій бібліотеці так з віддаленими інформаційними базами даних в Інтернеті, які впроваджуються в навчальний процес. Аналіз ходу інформатизації освітньої галузі України свідчить що: - Постійно фінансуються і ведуться роботи по комп’ютеризація ЗНЗ та підключення їх до мережі Інтернет. - Розширюються послуги Інтернет, впроваджуються в практику освітні Web-портали та Web-технологій. - Через відсутність фінансування практично не ведуться роботи по впровадженню АБІС в бібліотеках ЗНЗ. - АБІС, які є на ринку України, виконані в модульному варіанті і не підтримують сучасні Web-технології та при взаємодії своїх автоматизованих робочих місць, протягом тривалого часу стабільні в свїї високій вартості. - Не ведуться роботи по впровадженню корпоративної каталогізації в освітянських бібліотеках. Стрімкий розвиток автоматизації бібліотечних процесів, створення електронних каталогів ставить перед бібліотечними працівниками нові завдання- запровадження корпоративної каталогізації, запозичення бібліографічних записів із зовнішніх баз даних. Це дозволить уникнути дублювання процесів при створенні бібліографічних описів, скорочення затрат на обробку документів, забезпечення економії кадрових ресурсів і технічних засобів. Особливо актуальні питання корпоративної каталогізації для шкільних бібліотек, які формують свої фонди в основній більшості однаковими документами відповідно до щорічного “Переліку програм і підручників” рекомендованих Міністерством освіти і культури України для використання в середніх навчальних закладах. Безумовно створення в Україні Центру корпоративної каталогізації з єдиною системою лінгвістичного та методичного забезпечення, полегшило б роботу шкільного бібліотекаря з навчальною літературою, сприяло б формуванню повноцінних каталогів. На регіональному рівні перші спроби вирішити ці питання зробила Рівненська обласна універсальна наукова бібліотека. В області створені певні передумови, а саме: об’єднання публічних та шкільних бібліотек в єдину мережу, спричинило збільшення бібліотечних фондів на 3 млн., в той же час поклало на бібліотечних працівників додаткові обов’язки в роботі з навчального, літературного, відповідно до Інструкції Міністерства освіти України “Про порядок доставки, комплектування та обліку навчальної літератури”. Підготовлений в 2004 році РОУНБ “Типовий каталог шкільної бібліотеки” звів до мінімуму ручні процеси бібліотечного працівника. Сформовано каталог на основі “Переліку програм і підручників” рекомендованих для використання Міністерством освіти і науки України 2004/5 навчальному році. При складанні БЗ наведені в “Переліку…” дані допрацьовувалися каталогізатором, зокрема при необхідності звірялися з інформацією вміщеною в прайс-листах видавництв, що існують на паперових носіях та в мережі Інтернет. БЗ каталогу включають бібліографічний опис документа, шифр його збереження, предметну рубрику. Саме ці дані визначають процеси та операції, що виконуються в ББД: введення, обробка та пошук інформації. ТКШБ містить 1208 БО, записаний на CD - ROM в інтерфейсі системи автоматизації ІРБІС, і наданий в користування бібліотекам області. При надходженні літератури каталогізатор перевіряє наявність БЗ кожного документа за відповідними параметрами – прізвище, автор і/або заголовок - в базі даних ТКШБ, і коли знаходить його, відмічає та імпортує в зведений каталог ЦБС, чи каталог шкільної бібліотеки. При необхідності БЗ редагуються, наприклад, уточнюється кількість сторінок, проставляється ціна, відмічаються сигли бібліотек в які передаються книги (зведений каталог), шкільним бібліотекарем проставляється клас за якими закріплюється даний документ. Всі операції проводяться в одному програмному середовищі – системи ІРБІС. (Повна програма, міні-версія чи демоверсія). Формуються ЕК і в публічно-шкільних бібліотеках - філіалах Володимирецького, Сарненського, Березнівського, Костопільського, Рівненського районів. Всього 10 бібліотек-філіалів, одні з них виступаючи клієнтами по відношенні до ЦРБ, отримують БЗ навчальної літератури закріплені за бібліотекою в зведеному каталозі за допомогою сигли , інші при відсутності такого каталогу, використовують ТКШБ на CD - ROM . Розпочато формування ЕК з використанням ТКШБ і в шкільних бібліотеках міста, які не об’єднанні в централізовані системи. Створення повноцінних каталогів навчальної літератури ЦБС і кожної публічно-шкільної бібліотеки дає можливість не лише зробити швидкий пошук необхідної інформації, але і оперативно відібрати літературу на вилучення відповідно до списку, який щорічно подає Міністерство освіти і науки України, зробити аналіз стану укомплектованості бібліотек району підручниками різної тематики чи в окремій школі, відібрати і видрукувати список рекомендованої літератури на будь-яку тему, скласти рекомендаційний посібник нових надходжень тощо. Приступити до створення ЕК з використанням ТКШБ можуть будь-які шкільні бібліотеки України, які мають автоматизоване робоче місце (АРМ) і на перший період демоверсію ІРБІС. Для зручності вона записана на CD - ROM і легко переноситься на робочий стіл комп’ютера. Практика показала, що перший рік роботи можна успішно використовувати демоверсію, адже щорічні надходження до шкільної бібліотеки за даними управління освіти м Рівне в середньому складають до 100 назв та 500- 800 прим. Автоматизація бібліотечних процесів потребує від шкільних бібліотекарів вміння працювати з електронними базами даних, володіння комп’ютерними технологіями, що стає обов’язковою умовою фахової підготовки працівників бібліотечно – інформаційної сфери. Тому виникає проблема адекватного підвищення інформаційної культури бібліотечних фахівців, які сьогодні повинні бути не тільки «лоцманами книжкових морів», але й навігаторами комп’ютерних мереж, чия діяльність формує нове інформаційне середовище.
Читайте також:
|
||||||||
|