Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сучасні зарубіжні дидактичні концепції.

У зарубіжній педагогіці, особливо в Західній Європі, США, Японії, висунуто низку концепцій навчання, які сут­тєво відрізняються від вищенаведених. їх можна розподіли­ти на дві великі групи. До першої відносять технократичні концепції, в основі яких лежить принцип модифікації по­ведінки людини в необхідному напрямі. Один із заснов­ників цієї концепції — Б. Скіннер — орієнтується на біхевіоризм, де особистість розуміється за формулою «сти­мул — реакція». Прихильники цієї концепції намагаються виховувати особистість на раціональній науковій основі і, відповідно, технологізувати формування знань, навичок і вмінь.

Технократичній педагогіці (імперативній і «жорсткій») протистоїть інша група, що має ліберально-гуманістичну спрямованість. Найпопулярніша серед них — гуманістична педагогіка, яку обґрунтували в 50—60-х роках американсь­кий психолог Альбрахам Маслоу (1908—1970), а також А. Комбс, Є. Коллі, К. Роджерс. Вона базується на гу­маністичній психології, основними поняттями якої є «само-актуалізація особистості», «особисте зростання», «розвиткова допомога». Найважливіше тут — увага до особистості, організація учіння як зацікавленої самостійної діяльності учня.

Одним із лідерів гуманістичного напряму Карпом Роджерсом (1902—1987) було висунуто кардинальний принцип організації освіти — дбайливе ставлення до особистісного «Я» кожного учня. Тільки розуміння й прийняття педагогом учня таким, яким він є, без авторитарного тиску з метою кардинально його змінити, робить процес формування «Я» особистості результативним. Відбувається зближення «Я» реального і «Я» ідеального — тобто такого, яким хотів би стати учень з огляду на панівні соціальні цінності й норми. Свої педагогічні погляди він виклав у книзі «Свобода навча­тися: чим може стати освіта» (1969). Його ідеї нині мають багатьох прихильників серед педагогів. «Педагогіка ненасильства передбачає гуманістичний підхід до виховання й освіти... Це означає визнання особистості, яка розви­вається, вищою соціальною і педагогічною цінністю, пова­гу до самобутності й унікальності кожної дитини, створен­ня умов для цілеспрямованого розвитку та саморозвитку ви­хованця як суб'єкта діяльності, як особистості й творчої індивідуальності».

З метою подолання недоліків вищенаведених концепцій навчання створюються альтернативні дидактичні системи: Найпопулярніші серед них вальдорфська педагогіка і педа­гогіка Петерсона.

Вальдорфську педагогіку, в основу якої покладено антро­пософію, заснував на початку XX століття Рудольф Штайнер (1861—1925). Він уважав духовну й моральну підготовку учнів до життя головною метою виховання. Вальдорфська педагогіка — це «сукупність методів і прийомів виховання і навчання, яка грунтується на антропософській інтерпретації розвитку людини як цілісної взаємодії тілесних, душевних і духовних факторів»"5. А «в концептуальній основі та прак­тичній діяльності Штайнер-школи органічно поєднують принципи гуманізації та гуманітаризації освіти з принци­пом соціальної спрямованості виховання».

Так звані вільні вальдорфські школи, перша з яких була відкрита 1919 року, дають повну середню освіту, Головна дійова особа — класний учитель, обов'язок якого — ор­ганізація майже всієї навчально-виховної роботи зі своїми учнями протягом перших восьми років навчання. Він ви­кладає загальноосвітні дисципліни, створює і підтримує в інтересах виховання тісну взаємодію між учнями й учителя­ми, між школою й батьками. Оцінки не виставляються. На­вчальний рік закінчується складанням класним .учителем загальної психолого-педагогічної характеристики кожного учня. Ці школи автономні й не мають над собою уп­равлінських інстанцій, керуються педагогічною радою. По­сада директора відсутня.

Сучасні послідовники Штайнера основною метою педа­гогічної діяльності вважають виховання духовно вільної особистості, здатної в процесі індивідуальної творчості до­лати суспільні тенденції консервативного відтворення наявних соціальних структур та стереотипів поведінки і цим сприяти прогресові

Педагогіка П. Петерсона сприяє формуванню особис­тості учня в «шкільній общині», у спільній діяльності й спілкуванні. Для цієї педагогіки є характерною орієнтація на гармонійний розвиток особистості. Методи навчання тут можна охарактеризувати як ненав'язливі, м'які. Учні об'єднуються у різновікові групи. Зміст і темп навчання індивідуальні, учні переважно визначають їх самостійно. Основні методи занять — ігри, читання, бесіди з педагога­ми, індивідуальна робота, технічні та мистецькі заняття. Уп­родовж дня органічно поєднуються гра, учіння, спілкуван­ня, відпочинок, праця. Оцінок у балах немає.

Схожі характеристики має й есоlе тоdіеrnе — сучасна школа та педагогіка, засновані С. Френе (189-6—1966) — французьким педагогом, фундатором і керівником «Міжна­родної федерації прихильників нової школи». Метою вихо­вання тут є розвиток у суб'єктів учіння здатності до взаємодії, самоуправління, кооперації, розвитку індивіду­альності, соціальної компетентності, відповідальності. Ос­новний принцип «нової школи» Френе — здійснення на­вчання через самодіяльність учнів, основна форма цієї са­модіяльності — вільний виклад (усний, а потім письмовий) ними своїх вражень і думок (так званий вільний текст). На­вчальний процес організовується за типом виробничого, який передбачає розподіл праці та взаємодії. Навчання про­ходить у шкільній друкарні, яка видає журнал. Цей журнал готують самі суб'єкти учіння від початку і до кінця.

Вчителі шкіл Френе дотримуються думки, що «акценту­вання уваги на помилках, поганих вчинках, незадовільній успішності створює негативну моральну атмосферу: деякі діти бундючаться від успіхів, а інші переживають гіркоту не­вдач, у них розвивається комплекс неповноцінності. За­вдання ж школи полягає в культивації успіху, необхідного для самоствердження особистості»37. Педагогічні ідеї Френе засвоєні школами Франції, Італії, Латинської Америки.

В англо-саксонських країнах великого значення на­дається ціннісна орієнтованому вихованню.

Отже, педагогіка співробітництва, педагогіка; діалогу, пе­дагогіка довіри віддзеркалюють процеси демократизації та гуманізації європейської школи і покликані, на думку євро­пейських учителів, витіснити прояви моральної або фізичної наруги над особистістю учня. Проте представників цих дидактичних концепцій застерігають від «педоцентризму», що набуває часом форм сліпого потурання примхам дітей.

Таким чином, аналіз зарубіжних концепцій навчання та їх порівняння з вітчизняною педагогічною думкою і прак­тикою свідчать про те, Ідо їм притаманні певні паралелі та спільні тенденції. Наприклад; дуже багато спільного в педа­гогічній системі "А. С. Макаренка та С. Френе і П.Петерсона. Подібні властивості мають західна гуманістична педа­гогіка, педагогічна система В. О. Сухомлинського й особистісно орієнтоване навчання. Тому педагогам важливо добре знати сучасні концепції навчання, їхні позитив­ні сторони й вади з метою цілеспрямованого впроваджен­ня модерних ідей і методик у педагогічний процес в сучас­них умовах формування і розвитку національної системи освіти.

 

 

 


Читайте також:

  1. Антропогенний вплив на природне середовище та сучасні екологічні проблеми
  2. Багатозначність слів у сучасній українській мові
  3. Визначення поняття «Економіка підприємства» у сучасній економічній літературі
  4. Глобалізаційні процеси в сучасній світовій культурі та теорія модернізації
  5. Головними видами контролю успішності учнів у сучасній школі є: випереджувальний, поточний, періодичний, підсумковий.
  6. Демократичні основи політичного життя суспільства. Сучасні концепції демократії.
  7. Дидактичні завдання системи обліку і умінь учнів
  8. Дидактичні особливості уроків для учнів шестирічного віку.
  9. Дидактичні погляди
  10. Дидактичні погляди Я.А.Коменського
  11. Дидактичні системи Й. –Ф. Гербарта і Дж. Дьюї.
  12. Дидактичні стратегії текстотворення




Переглядів: 2100

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особистісно орієнтоване навчання | Підручники і посібники.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.