МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
ТЕМА 1. ПОНЯТТЯ І СУТНІСТЬ МЕНЕДЖМЕНТУВСТУП ЗМІСТ Р. М.Самбір ТЕКСТИ ЛЕКЦІЙ МЕНЕДЖМЕНТ Ю.Р.Бич
Ю.Р.Бич Менеджмент. Навчальний посібник (тексти лекцій). – Самбір, НОЦ СТЕТІ, 2010. – 242с.
Рецензенти: Яцура В.В., кандидат економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту Львівського національного університету імені Івана Франка. Вантух В.П. кандидат економічних наук, директор Самбірського державного педагогічного коледжу імені Івана Филипчака
Обговорено і схвалено на засіданні кафедри менеджменту економічного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка; Протокол № 12 від 28 квітня 2010р.
Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії комерційних дисциплін Самбірського технікуму економіки та інформатики Протокол № 8 від 23 березня 2010р. Стор.
Становлення ринкових відносин в діяльності українських підприємств, незалежно від форми власності, вимагає формування нової системи управління - менеджменту. У нових економічних умовах підприємство повинно сформувати таку систему менеджменту, яка забезпечила б йому високу ефективність діяльності, конкурентноздатність і стійке становище на ринку. Менеджмент за своєю суттю є специфічною сферою професійної діяльності, наукою і навчальною дисципліною. Менеджмент-діяльність - це система ефективного управління виробничо-господарськими організаціями (підприємствами) в умовах ринкової економіки. Зміст менеджменту як науки полягає в дослідженні складових ефективного управління та розробці шляхів і способів наукового підходу до управління. Менеджмент як навчальна дисципліна є системою послідовного викладу теоретичних основ і особливостей практики менеджменту стосовно предметної сфери діяльності майбутніх управлінців. Предметом навчального курсу "Менеджмент" є організаційні і управлінські відносини як складова частина виробничих відносин. Навчальний курс "Менеджмент" тісно пов'язаний з іншими дисциплінами навчального плану: економічною теорією, макро- і мікроекономікою, економікою підприємства, основами підприємництва і комерційної діяльності на ринку товарів і послуг, маркетингом, фінансами, соціологією, психологією та ін. Методика вивчення курсу грунтується на єдності проблемних лекцій, практичних та семінарських занять, які передбачають розв'язування типових виробничих і організаційних завдань, вирішення господарських ситуацій, практичне ознайомлення з системами управління вітчизняних підприємств; групових та індивідуальних консультацій, заліків, екзаменів. Вивчення студентами ключових тем теорії менеджменту і практики менеджерської діяльності передбачає також виконання ними індивідуальних завдань та самостійну роботу над курсом. Даний навчальний посібник підготовлений у відповідності із анотацією дисципліни “Менеджмент” Державного освітнього стандарту, освітньо-професійної програми підготовки молодшого спеціаліста галузі знань 0305 “Економіка і підприємництво” 2009 року видання. При підготовці посібника використано матеріали з книг авторів: М.Альберта, Б.Андрушківа, Р.Гріфіна, О.Кузьміна, М.Мескона, Ф.Хедоурі, Ф.Хміля, В.Яцури, Н.Тарнавської, Р.Пушкара, О.Гірняка, П.Лазановського, А.Охріменка
1. Менеджмент як навчальна дисципліна, предмет, мета і завдання дисципліни. Суть понять: управління та менеджмент. 2. Менеджер у системі управління. Категорії менеджерів: менеджер і підприємець, їхні функції та особливості. 3. Ролі та якості менеджера. 4. Горизонтальний та вертикальний поділ управлінської праці. 5. Історичні етапи розвитку науки про менеджмент.
1. Менеджмент як навчальна дисципліна, предмет, мета і завдання дисципліни. Суть понять: управління та менеджмент В останні роки в Україні широко застосовується термін «менеджмент». Шпальти газет переповнені оголошеннями, які пропонують роботу менеджерам з реклами, продажу, маркетингу, зовнішньоекономічної діяльності, логістики. Паралельно можна зустріти рекламні оголошення різноманітних закладів освіти – університетів, інститутів, коледжів тощо, які пропонують на різних умовах набути кваліфікації менеджера. Що ж означає поняття менеджмент? Хто такий менеджер? Варто чітко зрозуміти різницю між поняттями «менеджмент» та „управління", оскільки дуже часто їх ототожнюють, що призводить до плутанини. Управління є цілеспрямованою дією на об'єкт з метою змінити його стан або поведінку у зв'язку зі зміною обставин. Управляти можна технічними системами, комп'ютерними мережами, автомобілем, конвеєром, літаком, людьми тощо. Менеджмент є різновидом управління та означає управління людьми (працівниками, колективами працівників, групами, організацією та ін.). Менеджмент — це цілеспрямований вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей. Сьогодні у світі існує понад п'ятдесят визначень поняття „менеджмент". В його основі лежить англійське дієслово „to manage" - керувати, яке походить від латинського „manus" - рука. Так, фундаментальний Оксфордський словник англійської мови, вперше виданий ще 1933 року, дає такі тлумачення: 1) Менеджмент - це спосіб та манера спілкування з людьми (працівниками); 2) Менеджмент — це влада та мистецтво керівництва; 3) Менеджмент - це вміння і адміністративні навики організовувати ефективну роботу апарату (служб працівників); 4) Менеджмент — це органи управління, адміністративні одиниці, служби і підрозділи. З функціональних позицій менеджмент - це процес планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання, необхідний для формування та досягнення цілей організації (під організаціями розуміють підприємства, товариства, банки, асоціації тощо, їх відділи, бюро, сектори, цехи). За напрямком здійснення менеджмент можна поділити на три види: виробничий менеджмент, фінансовий менеджмент та маркетинг. Український економіст Валерій Терещенко зазначає, що менеджеризм як американська теорія управління пересуває центр ваги правових питань у галузь соціології, суспільних відносин, людських стосунків, психофізіології праці, психотехніки, колективної психології. Менеджери розглядаються як розпорядники економічного життя суспільства. Олег Білоус та Євген Панченко вказують на те, що менеджмент забезпечує реалізацію мети підприємства — задоволення соціальних потреб через ринок, тобто виробництво товарів або надання послуг. Широке розповсюдження у світі терміна „менеджмент" викликає необхідність застосовувати його і в Україні у розумінні управління людьми, колективами працівників, організаціями. Водночас у менеджменті буде використовуватись і термін „управління", але з обов'язковою орієнтацією на об'єкт (процес). Наприклад, управління кредитним відділом банку, управління виробництвом, управління зовнішньоекономічною діяльністю. На думку спеціалістів з менеджменту, його складовими є: теорія управління, мистецтво та практичний досвід. Отже, менеджмент розглядається як: - наука – це специфічна сукупна галузь різноманітних знань (з економіки, кібернетики, математики, екології, соціології, психології тощо), що має власний об’єкт і предмет дослідження, теоретичну основу та методику вивчення, базується на концепціях, теоріях принципах і методах; - практика – оскільки в ньому сконцентровано багатолітній практичний досвід попередніх поколінь та впроваджуються теоретичні напрацювання; - мистецтво – проявляється у творчому ставленні до справи, спроможності за значної кількості різноманітних ситуацій та факторів приймати часом неординарні, але ефективні управлінські рішення. Крім того, оскільки кожна людина має певний тип особистості, свою систему цінностей, мотивацію до праці, то важливим є вміння менеджерів використовувати індивідуальний підхід до підлеглих; - процес управління, оскільки менеджмент – це комплексна діяльність, яка характеризується за стадіями, функціями, методами, що формують процес управління; - орган управління – специфічний орган сучасних організацій, тому апарат управління є складовою частиною будь-якої організації та асоціюється з поняттям менеджменту. Головне завдання працівників цього апарату – ефективне використання та координація всіх ресурсів організації для досягнення її цілей; - особлива категорія людей–в апараті управління працює специфічна категорія людей, які підготовлені і можуть ефективно використовувати ресурси організації. У менеджменті як у специфічній сфері діяльності існують певні обмеження, що стосуються: - норми керованості, тобто максимальної кількості працівників (підрозділів), якими в певних умовах може успішно керувати один менеджер (орган управління ); - менеджмент потребує і є правом лише спеціалістів, тобто керувати повинні лише професійно підготовлені особи; - керувати повинна невелика команда (меншість): управління потребує єдності волі для формулювання та досягнення цілей і прийняття управлінських рішень, що неможливо досягти за колегіального управління. Менеджмент використовує такі інструменти (механізми) впливу на людину: - ієрархія – організаційна структура управління, де основним засобом впливу є влада, підлеглість, контроль та розподіл певних благ; - культура – методи поведінки й діяльності, визнані суспільством або групою людей, які ґрунтуються на цінностях, нормах, еталонах поведінки, ритуалах; - ринок – рівноправні відносини по горизонталі, що ґрунтуються на попиті та пропозиції, на відносинах власності, рівнозначності і інтересів продавця і покупця. Загальною метою менеджменту є: оптимізація функціонування господарських об’єктів і створення умов за яких із найменшим ризиком та витратами ресурсів досягають певних цілей. Основні завдання менеджменту: - організація виробництва товарів і послуг; - забезпечення існування організації на ринку; - вирішення проблем працівників організації; - розробка та аналіз цілей організації; - доведення до кожного працівника конкретних завдань та контроль за їх виконанням; - стимулювання працівників. Золоте правило менеджменту: ефективний менеджмент, який забезпечує існування та успіх організації в умовах ринкової конкуренції, потребує орієнтації на людину: у зовнішньому середовищі – на споживача; у внутрішньому – на персоналі До основних категорій менеджменту слід віднести поняття організації, функцій управління, рівнів управління, методів менеджменту, стилів керівництва, комунікацій, управлінських рішень тощо. В управлінській діяльності керуються такими законами менеджменту: спеціалізації управління, інтеграції управління, оптимального поєднання централізації і децентралізації управління, демократизації управління, економії часу в управлінні, пропорційного розвитку систем управління; еластичності (адаптації) тощо. Важливу роль також відіграють принципи менеджменту: цілеспрямованості, врахування потреб та інтересів, ієрархічності, взаємозалежності, динамічної рівноваги, економічності, активізації, Предметом вивчення науки про менеджмент є: 1. Теоретичні засади управлінської діяльності (закони, закономірності, принципи, категорії, механізми, моделі тощо). 2. Практика управління організаціями (підприємствами, корпораціями, господарськими товариствами тощо). 3. Проектування систем менеджменту, тобто формування взаємопов'язаних і взаємодіючих управлінських важелів, які забезпечують управлінський вплив. Об'єктом вивчення менеджменту є процес управління виробничо-господарською діяльністю підприємств, корпорацій, господарських товариств, об'єднань та інших організацій. Дослідження процесу менеджменту, виділення його окремих етапів дають можливість послідовно ознайомитись з усіма управлінськими категоріями, виявити взаємозв'язки між ними, зрозуміти характер та особливості здійснення управлінського впливу. Це сприяє формуванню у майбутніх економістів та менеджерів управлінського мислення, керівних навичок, здатності до прийняття управлінських рішень. Суб'єктом вивчення менеджменту є працівники керуючої і керованої систем організації, їх професійний та кваліфікаційний рівень, ступінь виконання ними повноважень, обсяги відповідальності, а також взаємозв'язки в системі менеджменту. Мета вивчення курсу "Менеджмент" — здобуття теоретичних і практичних знань та вмінь з наукового управління галузями господарства та громадською діяльністю організацій і підприємств. Загальним методом менеджменту, як науки є діалектичний підхід, що дає змогу правильно вирішувати питання удосконалення форм та методів управління виробництвом в умовах мінливих економічних ситуацій, передбачає вивчення окремих аспектів, елементів та зв'язків системи управління. Будь-якій організації властива велика кількість різноманітних дій, процесів і підпроцесів. В основному виділяється певні групи процесів, які застосовують у будь-якій організації і є об’єктами управління з боку менеджменту – сфери менеджменту, що формують комплекс менеджменту, котрий поділяють на три компоненти: стратегічний, кадровий, виробничий (операційний), фінансовий, маркетинговий, інноваційний тощо (табл.1.1)
Таблиця 1.1 Читайте також:
|
||||||||||
|