МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ №5Тема: „БЮДЖЕТ”
План: 1. Сутність державного бюджету України і його функції 2. Види бюджетів і склад бюджетної системи України 3. Види прибутків 4. Бюджетне право і бюджетне планування
1. Державний бюджет – є централізованим грошовим фондом, являє собою загальнодержавні фінансові ресурси. Основне джерело формування Державного бюджету – це створюваний у галузях матеріального виробництва чистий прибуток , що надходить у бюджет у вигляді : - платежів із прибутку, - ПДВ, - акцизних зборів, - прибуткового податку з населення.
Державний бюджет, як економічна категорія, виражає фінансові відносини, зв’язані з утворенням і використанням централізованого фонду грошових ресурсів держави. Ці відносини складаються, з одного боку, між державою і суб’єктами економічної діяльності, і населенням – з іншого.
Функції Державного бюджету : 1. акумулятивна– вона зв’язана з концентрацією коштів у централізованому фонді держави за допомогою прибутків бюджету, 2. розподільча– реалізується через систему витрат, що повинні здійснюватися в інтересах економічного і соціального розвитку держави і задоволення потреб населення, 3. контрольна– проявляється у виявленні й аналізі відхилень фактичних прибутків і витрат бюджету від запланованих
2.Структурно-логічні схеми до теми 6 «Бюджет і бюджетна система»
Схема1. Органи, які здійснюють управління бюджетом в Україні
Схема 2. Зведений бюджет України
За джерелами спрямування коштів бюджет може бути : 1. Поточним – у ньому зосереджені усі витрати, що обумовлені діючими нормами і сформованим рівнем соціальної забезпеченості. Цей вид бюджету повинен бути цілком збалансований, його витрати спрямовуються на фінансування : - науки, соціально-культурних заходів ( освіта, охорона здоров’я, соціальне забезпечення, культура, мистецтво ), - на фінансування зовнішньоекономічної діяльності держави ( зовнішня торгівля, сплата відсотків по зовнішньому боргу ), - централізованих суспільних потреб ( оборона, управління, утримання правоохоронних органів ). За рахунок поточного бюджету створюються резервні грошові фонди, а також здійснюються витрати по обслуговуванню державного боргу. 2. Бюджет розвитку – у ньому передбачаються витрати, що спрямовуються на розвиток процесу відтворення і фінансування пріоритетних соціально-економічних заходів. Витрати бюджету розвитку здійснюються в межах отриманих прибутків – власних і позикових коштів.
За суб’єктом формування бюджет буває : 1. Державним – у ньому зосереджені прибутки і витрати, що відносяться до компетенції держави. 2. Місцевим – містить прибутки і витрати, віднесені до компетенції місцевих органів влади.
Бюджетна система України складається з : - Державного бюджету, - Місцевих бюджетів ( обласні, районні, сільські, селищні ), - Зведеного ( консолідованого ) бюджету.
3.По характеру надходження в бюджет прибутки діляться на : - закріплені - вони цілком або по затверджених нормативах зараховуються в конкретний вид бюджету протягом тривалого періоду часу, - регулюючі – зараховуються по затверджених нормативах у різні бюджети з метою їх збалансування.
Регулятором функціонування Державного бюджету є бюджетне право. Право затвердження бюджету надано органам державної влади : 1. Верховна Рада України – приймає бюджетну резолюцію, затверджує проект Державного бюджету та звіт про його виконання, 2. Кабінет Міністрів – встановлює терміни і порядок упорядкування бюджету, розглядає проект бюджету і передає його на затвердження Верховній Раді, здійснює загальне керівництво виконанням бюджету, розглядає звіт про виконання бюджету і вносить його на затвердження Верховної Ради. У ході бюджетного планування визначається обсяг фінансових ресурсів, необхідних для виконання планових завдань по розвитку економіки, встановлюється оптимальний розподіл цих ресурсів у галузевому і територіальному розрізі.
У завдання бюджетного планування входить : 1. визначення обсягу прибутків по кожному джерелу, 2. встановлення обсягу витрат за напрямками, 3. здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю суб’єктів економічної діяльності, 4. створення державних матеріальних і грошових резервів для безперебійного фінансування планових заходів,
Основними причинами дефіциту бюджету є : 1. Деформована структура економіки, що не забезпечує надходження необхідного обсягу фінансових ресурсів у Державний і місцеві бюджети, 2. Надмірні витрати на забезпечення державного управління : на утримання управлінського персоналу, армії, органів управління. Наприклад : у 2000 році витрати на утримання органів президентської влади перевищували вказані у Законі про Державний бюджет цифри на 28 відсотків, а на утримання Кабінету Міністрів України на 38 відсотків., 3. Неефективне здійснення соціальних витрат :% на підтримку малозабезпечених прошарків населення, охорону здоров’я, культуру, освіту та ін.
Економічна практика розвинутих країн виробила два методи фінансування дефіциту бюджету : 1. Боргове фінансування відбувається за допомогою розміщення державних облігацій на ринку цінних паперів. Короткостроковим ефектом є зростання процентних ставок, що приводить до скорочення інвестицій. Довгостроковий ефект виявляється в збільшенні процентних платежів по обслуговуванню боргу. 2. Грошове фінансування. При цьому уряд, як правило, позичає фінансові кошти в Національного банку. Використання кредитної емісії Національного банку приводить до збільшення обсягу грошової маси. Короткостроковим ефектом є зниження процентних ставок і розширення об’ємів інвестицій і сукупного попиту. У довгостроковому аспекті використання цього джерела призводить до інфляції.
Будь-який бюджет базується на граничних розмірах. До них відносяться об’єми податкових надходжень, фінансування бюджетних витрат і дефіцит бюджету.
4. Бюджетне право являє собою сукупність юридичних норм, на яких базується і діє бюджетна система держави, визначається компетенція центральних і місцевих органів державної влади і державного управління щодо складання, розгляду, затвердження і виконання бюджету. Бюджетні права розподілені між законодавчою і виконавчою владою загальнодержавного і місцевого рівня. Законодавче закріплення бюджетної самостійності кожного рівня влади має поставити перепону в прийнятті необґрунтованих рішень із боку як центральної виконавчої влади, так і місцевих органів управління. Бюджет як фінансовий план відіграє дуже важливу роль у діяльності держави. Він спрямовує фінансову діяльність держави, визначає її фінансові можливості та пріоритети. Бюджет як централізований грошовий фонд перебуває у постійному русі: практично щоденно до нього надходять кошти і проводиться фінансування видатків. У зв’язку з цим необхідна чітко налагоджена система управління бюджетом, яка реалізується через бюджетний механізм, що створює держава.
Читайте також:
|
||||||||
|