МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ №5Тема: „БЮДЖЕТ”
План: 1. Сутність державного бюджету України і його функції 2. Види бюджетів і склад бюджетної системи України 3. Види прибутків 4. Бюджетне право і бюджетне планування
1. Державний бюджет – є централізованим грошовим фондом, являє собою загальнодержавні фінансові ресурси. Основне джерело формування Державного бюджету – це створюваний у галузях матеріального виробництва чистий прибуток , що надходить у бюджет у вигляді : - платежів із прибутку, - ПДВ, - акцизних зборів, - прибуткового податку з населення.
Державний бюджет, як економічна категорія, виражає фінансові відносини, зв’язані з утворенням і використанням централізованого фонду грошових ресурсів держави. Ці відносини складаються, з одного боку, між державою і суб’єктами економічної діяльності, і населенням – з іншого.
Функції Державного бюджету : 1. акумулятивна– вона зв’язана з концентрацією коштів у централізованому фонді держави за допомогою прибутків бюджету, 2. розподільча– реалізується через систему витрат, що повинні здійснюватися в інтересах економічного і соціального розвитку держави і задоволення потреб населення, 3. контрольна– проявляється у виявленні й аналізі відхилень фактичних прибутків і витрат бюджету від запланованих
2.Структурно-логічні схеми до теми 6 «Бюджет і бюджетна система»
Схема1. Органи, які здійснюють управління бюджетом в Україні
Схема 2. Зведений бюджет України
За джерелами спрямування коштів бюджет може бути : 1. Поточним – у ньому зосереджені усі витрати, що обумовлені діючими нормами і сформованим рівнем соціальної забезпеченості. Цей вид бюджету повинен бути цілком збалансований, його витрати спрямовуються на фінансування : - науки, соціально-культурних заходів ( освіта, охорона здоров’я, соціальне забезпечення, культура, мистецтво ), - на фінансування зовнішньоекономічної діяльності держави ( зовнішня торгівля, сплата відсотків по зовнішньому боргу ), - централізованих суспільних потреб ( оборона, управління, утримання правоохоронних органів ). За рахунок поточного бюджету створюються резервні грошові фонди, а також здійснюються витрати по обслуговуванню державного боргу. 2. Бюджет розвитку – у ньому передбачаються витрати, що спрямовуються на розвиток процесу відтворення і фінансування пріоритетних соціально-економічних заходів. Витрати бюджету розвитку здійснюються в межах отриманих прибутків – власних і позикових коштів.
За суб’єктом формування бюджет буває : 1. Державним – у ньому зосереджені прибутки і витрати, що відносяться до компетенції держави. 2. Місцевим – містить прибутки і витрати, віднесені до компетенції місцевих органів влади.
Бюджетна система України складається з : - Державного бюджету, - Місцевих бюджетів ( обласні, районні, сільські, селищні ), - Зведеного ( консолідованого ) бюджету.
3.По характеру надходження в бюджет прибутки діляться на : - закріплені - вони цілком або по затверджених нормативах зараховуються в конкретний вид бюджету протягом тривалого періоду часу, - регулюючі – зараховуються по затверджених нормативах у різні бюджети з метою їх збалансування.
Регулятором функціонування Державного бюджету є бюджетне право. Право затвердження бюджету надано органам державної влади : 1. Верховна Рада України – приймає бюджетну резолюцію, затверджує проект Державного бюджету та звіт про його виконання, 2. Кабінет Міністрів – встановлює терміни і порядок упорядкування бюджету, розглядає проект бюджету і передає його на затвердження Верховній Раді, здійснює загальне керівництво виконанням бюджету, розглядає звіт про виконання бюджету і вносить його на затвердження Верховної Ради. У ході бюджетного планування визначається обсяг фінансових ресурсів, необхідних для виконання планових завдань по розвитку економіки, встановлюється оптимальний розподіл цих ресурсів у галузевому і територіальному розрізі.
У завдання бюджетного планування входить : 1. визначення обсягу прибутків по кожному джерелу, 2. встановлення обсягу витрат за напрямками, 3. здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю суб’єктів економічної діяльності, 4. створення державних матеріальних і грошових резервів для безперебійного фінансування планових заходів,
Основними причинами дефіциту бюджету є : 1. Деформована структура економіки, що не забезпечує надходження необхідного обсягу фінансових ресурсів у Державний і місцеві бюджети, 2. Надмірні витрати на забезпечення державного управління : на утримання управлінського персоналу, армії, органів управління. Наприклад : у 2000 році витрати на утримання органів президентської влади перевищували вказані у Законі про Державний бюджет цифри на 28 відсотків, а на утримання Кабінету Міністрів України на 38 відсотків., 3. Неефективне здійснення соціальних витрат :% на підтримку малозабезпечених прошарків населення, охорону здоров’я, культуру, освіту та ін.
Економічна практика розвинутих країн виробила два методи фінансування дефіциту бюджету : 1. Боргове фінансування відбувається за допомогою розміщення державних облігацій на ринку цінних паперів. Короткостроковим ефектом є зростання процентних ставок, що приводить до скорочення інвестицій. Довгостроковий ефект виявляється в збільшенні процентних платежів по обслуговуванню боргу. 2. Грошове фінансування. При цьому уряд, як правило, позичає фінансові кошти в Національного банку. Використання кредитної емісії Національного банку приводить до збільшення обсягу грошової маси. Короткостроковим ефектом є зниження процентних ставок і розширення об’ємів інвестицій і сукупного попиту. У довгостроковому аспекті використання цього джерела призводить до інфляції.
Будь-який бюджет базується на граничних розмірах. До них відносяться об’єми податкових надходжень, фінансування бюджетних витрат і дефіцит бюджету.
4. Бюджетне право являє собою сукупність юридичних норм, на яких базується і діє бюджетна система держави, визначається компетенція центральних і місцевих органів державної влади і державного управління щодо складання, розгляду, затвердження і виконання бюджету. Бюджетні права розподілені між законодавчою і виконавчою владою загальнодержавного і місцевого рівня. Законодавче закріплення бюджетної самостійності кожного рівня влади має поставити перепону в прийнятті необґрунтованих рішень із боку як центральної виконавчої влади, так і місцевих органів управління. Бюджет як фінансовий план відіграє дуже важливу роль у діяльності держави. Він спрямовує фінансову діяльність держави, визначає її фінансові можливості та пріоритети. Бюджет як централізований грошовий фонд перебуває у постійному русі: практично щоденно до нього надходять кошти і проводиться фінансування видатків. У зв’язку з цим необхідна чітко налагоджена система управління бюджетом, яка реалізується через бюджетний механізм, що створює держава.
Читайте також:
|
||||||||
|