Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ №5

Тема: „БЮДЖЕТ”

 

План:

1. Сутність державного бюджету України і його функції

2. Види бюджетів і склад бюджетної системи України

3. Види прибутків

4. Бюджетне право і бюджетне планування

 

 

1. Державний бюджет – є централізованим грошовим фондом, являє собою загальнодержавні фінансові ресурси.

Основне джерело формування Державного бюджету – це створюваний у галузях матеріального виробництва чистий прибуток , що надходить у бюджет у вигляді :

- платежів із прибутку,

- ПДВ,

- акцизних зборів,

- прибуткового податку з населення.

 

Державний бюджет, як економічна категорія, виражає фінансові відносини, зв’язані з утворенням і використанням централізованого фонду грошових ресурсів держави. Ці відносини складаються, з одного боку, між державою і суб’єктами економічної діяльності, і населенням – з іншого.

 

Функції Державного бюджету :

1. акумулятивна– вона зв’язана з концентрацією коштів у централізованому фонді держави за допомогою прибутків бюджету,

2. розподільча– реалізується через систему витрат, що повинні здійснюватися в інтересах економічного і соціального розвитку держави і задоволення потреб населення,

3. контрольна– проявляється у виявленні й аналізі відхилень фактичних прибутків і витрат бюджету від запланованих

 

2.Структурно-логічні схеми до теми 6 «Бюджет і бюджетна система»

 

Схема1. Органи, які здійснюють управління бюджетом в Україні

 

 

Схема 2. Зведений бюджет України

 

 

 

За джерелами спрямування коштів бюджет може бути :

1. Поточним – у ньому зосереджені усі витрати, що обумовлені діючими нормами і сформованим рівнем соціальної забезпеченості. Цей вид бюджету повинен бути цілком збалансований, його витрати спрямовуються на фінансування :

- науки, соціально-культурних заходів ( освіта, охорона здоров’я, соціальне забезпечення, культура, мистецтво ),

- на фінансування зовнішньоекономічної діяльності держави ( зовнішня торгівля, сплата відсотків по зовнішньому боргу ),

- централізованих суспільних потреб ( оборона, управління, утримання правоохоронних органів ). За рахунок поточного бюджету створюються резервні грошові фонди, а також здійснюються витрати по обслуговуванню державного боргу.

2. Бюджет розвитку – у ньому передбачаються витрати, що спрямовуються на розвиток процесу відтворення і фінансування пріоритетних соціально-економічних заходів. Витрати бюджету розвитку здійснюються в межах отриманих прибутків – власних і позикових коштів.

 

За суб’єктом формування бюджет буває :

1. Державним – у ньому зосереджені прибутки і витрати, що відносяться до компетенції держави.

2. Місцевим – містить прибутки і витрати, віднесені до компетенції місцевих органів влади.

 

Бюджетна система України складається з :

- Державного бюджету,

- Місцевих бюджетів ( обласні, районні, сільські, селищні ),

- Зведеного ( консолідованого ) бюджету.

 

 

3.По характеру надходження в бюджет прибутки діляться на :

- закріплені - вони цілком або по затверджених нормативах зараховуються в конкретний вид бюджету протягом тривалого періоду часу,

- регулюючі – зараховуються по затверджених нормативах у різні бюджети з метою їх збалансування.

 

Регулятором функціонування Державного бюджету є бюджетне право.

Право затвердження бюджету надано органам державної влади :

1. Верховна Рада України – приймає бюджетну резолюцію, затверджує проект Державного бюджету та звіт про його виконання,

2. Кабінет Міністрів – встановлює терміни і порядок упорядкування бюджету, розглядає проект бюджету і передає його на затвердження Верховній Раді, здійснює загальне керівництво виконанням бюджету, розглядає звіт про виконання бюджету і вносить його на затвердження Верховної Ради.

У ході бюджетного планування визначається обсяг фінансових ресурсів, необхідних для виконання планових завдань по розвитку економіки, встановлюється оптимальний розподіл цих ресурсів у галузевому і територіальному розрізі.

 

У завдання бюджетного планування входить :

1. визначення обсягу прибутків по кожному джерелу,

2. встановлення обсягу витрат за напрямками,

3. здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю суб’єктів економічної діяльності,

4. створення державних матеріальних і грошових резервів для безперебійного фінансування планових заходів,

 

Основними причинами дефіциту бюджету є :

1. Деформована структура економіки, що не забезпечує надходження необхідного обсягу фінансових ресурсів у Державний і місцеві бюджети,

2. Надмірні витрати на забезпечення державного управління : на утримання управлінського персоналу, армії, органів управління. Наприклад : у 2000 році витрати на утримання органів президентської влади перевищували вказані у Законі про Державний бюджет цифри на 28 відсотків, а на утримання Кабінету Міністрів України на 38 відсотків.,

3. Неефективне здійснення соціальних витрат :% на підтримку малозабезпечених прошарків населення, охорону здоров’я, культуру, освіту та ін.

 

Економічна практика розвинутих країн виробила два методи фінансування дефіциту бюджету :

1. Боргове фінансування відбувається за допомогою розміщення державних облігацій на ринку цінних паперів. Короткостроковим ефектом є зростання процентних ставок, що приводить до скорочення інвестицій. Довгостроковий ефект виявляється в збільшенні процентних платежів по обслуговуванню боргу.

2. Грошове фінансування. При цьому уряд, як правило, позичає фінансові кошти в Національного банку. Використання кредитної емісії Національного банку приводить до збільшення обсягу грошової маси. Короткостроковим ефектом є зниження процентних ставок і розширення об’ємів інвестицій і сукупного попиту. У довгостроковому аспекті використання цього джерела призводить до інфляції.

 

Будь-який бюджет базується на граничних розмірах. До них відносяться об’єми податкових надходжень, фінансування бюджетних витрат і дефіцит бюджету.

 

 

4. Бюджетне право являє собою сукупність юридичних норм, на яких базується і діє бюджетна система держави, визначається компетенція центральних і місцевих органів державної влади і державного управління щодо складання, розгляду, затвердження і виконання бюджету.

Бюджетні права розподілені між законодавчою і виконавчою владою загальнодержавного і місцевого рівня. Законодавче закріплення бюджетної самостійності кожного рівня влади має поставити перепону в прийнятті необґрунтованих рішень із боку як центральної виконавчої влади, так і місцевих органів управління.

Бюджет як фінансовий план відіграє дуже важливу роль у діяльності держави. Він спрямовує фінансову діяльність держави, визначає її фінансові можливості та пріоритети.

Бюджет як централізований грошовий фонд перебуває у по­стійному русі: практично щоденно до нього надходять кошти і проводиться фінансування видатків. У зв’язку з цим необхідна чітко налагоджена система управління бюджетом, яка реалізується через бюджетний механізм, що створює держава.

 

 

 


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 580

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Непрямі податки | ЛЕКЦІЯ №6

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.