Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛЕКЦІЯ №6

Тема: ДЕРЖАВНИЙ КРЕДИТ І ДЕРЖАВНИЙ БОРГ

 

План:

1. Державний кредит

2. Державний борг

 

1.Державний кредит – це сукупність економічних відносин, що виникають між державою як позичальником ( або позикодавцем ) коштів і фізичними та юридичними особами, іноземними урядами в процесі формування і використання загальнодержавного фонду грошових ресурсів.

 

Державні кредити безпосередньо пов’язані з бюджетним дефіцитом.

Державний кредит має дві форми :

1. ощадна справа,

2. бюджетні позики.

Ощадна справа належить до державного кредиту, лише в тому випадку, якщо залучені кошти зараховуються в доходи бюджету.

Бюджетні позики є основною формою державного кредиту.

 

Розрізняють такі види позик :

1. За правом оформування :

- позики оформлені у вигляді угод або договорів. Такі позики надаються як правило урядами інших країн, або міжнародними фінансовими організаціями та інститутами,

- позики оформлені у вигляді цінних паперів – це облігації і казначейські зобов’язання.

Облігація – це вид боргового зобов’язання держави, за яким у встановлений строк повертається борг і виплачуються доходи у вигляді відсотків або виграшу.

Облігації можуть бути цільовими – це кошти направлені на фінансування конкретних проектів або програм , і знеособлені– це кошти, які направляються на покриття бюджетного дефіциту.

 

Облігації мають дві вартості :

- номінальна – це загальна вартість боргу, яка зазначена на самій облігації,

- курсова або ринкова – це вартість за якою облігація купується або продається на фондовому ринку.

Казначейські зобов’язання – це вид боргового зобов’язання держави, при якому залучені кошти направлені лише на погашення бюджетного дефіциту.

 

2. Залежно від місця розміщення запозичень:

- внутрішні відносини – на внутрішньому фінансовому ринку (надаються юридичними і фізичними особами даної країни),

- зовнішні відносини – це відносини над урядами інших країни, міжнародними організаціями та фінансовими інститутами.

 

3. За правом емісії (випуску) :

- державні позики – випускаються центральними органами управління і залучені кошти спрямовані в загальнодержавний бюджет.

- місцеві позики – випускаються місцевими органами управління і залучені кошти спрямовані у відповідні місцеві бюджети.

 

4. В залежності від забезпечення держави майном, позики можуть бути:

- заставні – це позики, повернення яких забезпечується фінансовим доходом,

- без заставні ( бланкові ) – не мають конкретного матеріального забезпечення. Їх надійність визначається авторитетом держави.

 

5. В залежності від терміну погашення заборгованості-позики бувають :

- короткострокові ( із терміном погашення до 1 року ),

- середньострокові ( із терміном погашення від 1- 5 років ),

- довгострокові ( із терміном погашення від 5 і вище ).

 

6. За характером виплати доходів державні позики поділяються на :

- відсоткові – це позики, які передбачають виплату фіксованого відсотку за користування коштами.

- виплачені – передбачають купівлю цінних паперів з повною знижкою, а при погашенні видається повна сума.

7. За характером погашення заборгованості :

- позики з одноразовою виплатою, при яких здійснюється погашення загальної суми боргу з відсотками на повну дату.

- виплати частинами.

 

Як фінансова категорія, державний кредит виконує дві функції :

1. фіскальну,

2. регулюючу.

За допомогою фіскальної функції державного кредиту здійснюється формування централізованих фондів фінансових ресурсів держави. Виступаючи в якості позичальника, держава забезпечує додаткові кошти для фінансування своїх витрат.

Регулююча функція державного кредиту. Вступаючи в кредитні відносини, держава впливає на стан грошового обігу, рівень ставок на ринку кредитів і капіталів, на виробництво і зайнятість.

Держава регулює грошовий обіг, розміщуючи позики серед різних груп інвесторів. Шляхом мобілізації фінансових коштів фізичних осіб, держава зменшує їх платоспроможний попит.

 

 

2.Державний борг – це неоплачена сума офіційно визнаних прямих зобов’язань органів державного управління перед іншими секторами економіки та іншими країнами світу, що утворилася в результаті їх операцій у минулому і має бути погашена за допомогою операцій цих органів у майбутньому або переоформлена у безстроковий борг.

В Україні величина державного боргу регулюється законодавчо з 1992 р. Законом „Про державний внутрішній борг України”.

 

Державний борг буває :

1. внутрішній,

2. зовнішній.

Внутрішній державний борг виникає перед населенням країни у випадку добровільного або примусового вилучення в нього коштів.

Добровільне вилучення виражається в придбанні населенням на добровільній основі облігацій державної позики. Примусове вилучення відбивається в наявності прихованого дефіциту бюджету.

Зовнішній державний боргявляє собою борг держави іноземним кредиторам, у число яких входять Всесвітній банк ( термін боргу від 10 до 17 років ), Європейський банк реконструкції та розвитку, Міжнародний валютний фонд ( позику надає на строк до 3,5 років ).

 

Загальна сума внутрішнього державного боргу поділяється на дві частини:

1. Монетизований борг, складається із боргів держави комерційним банкам як основним утримувачам державних цінних паперів. Він фіксується у балансах банків, і тому аналіз його динаміки перебуває під пильним контролем.

2. Немотизований борг, який складається:

а)з невиконаних державою фінансових зобов’язань перед населенням за соціальними виплатами, передбаченими чинним законодавством (заборгованість з виплати пенсій, стипендій, допомог, заробітної плати та ін.);

б)заборгованість з господарських відносин із реальним сектором економіки (заборгованість за державним замовленнм, з надання послуг державними установами та ін.);

 

Розрізняють такі форми боргу :

1. Поточний борг – це сума заборгованості, що підлягає сплаті в поточному році, а також сума належних до сплати в цей період відсотків з цих випущених на даний момент позик,

2. Капітальний борг – це загальна сума заборгованості і відсотків, що мають бути погашені за всіма залученими позиками.

 

Існують такі способи управління кредитами держави :

1. Конверсія– це заміна доходності позик. Відбувається в тому випадку, якщо змінюється ситуація на фінансовому ринку або погіршується фінансовий стан держави і вона не може виплачувати передбачений дохід,

2. Консолідація – це передача зобов’язань за раніше випущеною позикою на нову, з метою продовження строки позики. Консолідація проводиться у формі обміну облігації попередньої позики на нові.

3. Уніфікація– представляє собою об’єднання декількох позик в одну.

4. Обмін за регресивним співвідношенням облігацій попередніх на нові – проводиться з метою скорочення державного боргу. Представляє собою часткову відмову держави від своїх зобов’язань.

5. Відстрочка погашення – це перенесення строків виплати заборгованості.

6. Анулювання боргу – це повна відмова держави від своєї заборгованості.

 

 


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 688

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ №5 | ЛЕКЦІЯ №7

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.