МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ №6Тема: ДЕРЖАВНИЙ КРЕДИТ І ДЕРЖАВНИЙ БОРГ
План: 1. Державний кредит 2. Державний борг
1.Державний кредит – це сукупність економічних відносин, що виникають між державою як позичальником ( або позикодавцем ) коштів і фізичними та юридичними особами, іноземними урядами в процесі формування і використання загальнодержавного фонду грошових ресурсів.
Державні кредити безпосередньо пов’язані з бюджетним дефіцитом. Державний кредит має дві форми : 1. ощадна справа, 2. бюджетні позики. Ощадна справа належить до державного кредиту, лише в тому випадку, якщо залучені кошти зараховуються в доходи бюджету. Бюджетні позики є основною формою державного кредиту.
Розрізняють такі види позик : 1. За правом оформування : - позики оформлені у вигляді угод або договорів. Такі позики надаються як правило урядами інших країн, або міжнародними фінансовими організаціями та інститутами, - позики оформлені у вигляді цінних паперів – це облігації і казначейські зобов’язання. Облігація – це вид боргового зобов’язання держави, за яким у встановлений строк повертається борг і виплачуються доходи у вигляді відсотків або виграшу. Облігації можуть бути цільовими – це кошти направлені на фінансування конкретних проектів або програм , і знеособлені– це кошти, які направляються на покриття бюджетного дефіциту.
Облігації мають дві вартості : - номінальна – це загальна вартість боргу, яка зазначена на самій облігації, - курсова або ринкова – це вартість за якою облігація купується або продається на фондовому ринку. Казначейські зобов’язання – це вид боргового зобов’язання держави, при якому залучені кошти направлені лише на погашення бюджетного дефіциту.
2. Залежно від місця розміщення запозичень: - внутрішні відносини – на внутрішньому фінансовому ринку (надаються юридичними і фізичними особами даної країни), - зовнішні відносини – це відносини над урядами інших країни, міжнародними організаціями та фінансовими інститутами.
3. За правом емісії (випуску) : - державні позики – випускаються центральними органами управління і залучені кошти спрямовані в загальнодержавний бюджет. - місцеві позики – випускаються місцевими органами управління і залучені кошти спрямовані у відповідні місцеві бюджети.
4. В залежності від забезпечення держави майном, позики можуть бути: - заставні – це позики, повернення яких забезпечується фінансовим доходом, - без заставні ( бланкові ) – не мають конкретного матеріального забезпечення. Їх надійність визначається авторитетом держави.
5. В залежності від терміну погашення заборгованості-позики бувають : - короткострокові ( із терміном погашення до 1 року ), - середньострокові ( із терміном погашення від 1- 5 років ), - довгострокові ( із терміном погашення від 5 і вище ).
6. За характером виплати доходів державні позики поділяються на : - відсоткові – це позики, які передбачають виплату фіксованого відсотку за користування коштами. - виплачені – передбачають купівлю цінних паперів з повною знижкою, а при погашенні видається повна сума. 7. За характером погашення заборгованості : - позики з одноразовою виплатою, при яких здійснюється погашення загальної суми боргу з відсотками на повну дату. - виплати частинами.
Як фінансова категорія, державний кредит виконує дві функції : 1. фіскальну, 2. регулюючу. За допомогою фіскальної функції державного кредиту здійснюється формування централізованих фондів фінансових ресурсів держави. Виступаючи в якості позичальника, держава забезпечує додаткові кошти для фінансування своїх витрат. Регулююча функція державного кредиту. Вступаючи в кредитні відносини, держава впливає на стан грошового обігу, рівень ставок на ринку кредитів і капіталів, на виробництво і зайнятість. Держава регулює грошовий обіг, розміщуючи позики серед різних груп інвесторів. Шляхом мобілізації фінансових коштів фізичних осіб, держава зменшує їх платоспроможний попит.
2.Державний борг – це неоплачена сума офіційно визнаних прямих зобов’язань органів державного управління перед іншими секторами економіки та іншими країнами світу, що утворилася в результаті їх операцій у минулому і має бути погашена за допомогою операцій цих органів у майбутньому або переоформлена у безстроковий борг. В Україні величина державного боргу регулюється законодавчо з 1992 р. Законом „Про державний внутрішній борг України”.
Державний борг буває : 1. внутрішній, 2. зовнішній. Внутрішній державний борг виникає перед населенням країни у випадку добровільного або примусового вилучення в нього коштів. Добровільне вилучення виражається в придбанні населенням на добровільній основі облігацій державної позики. Примусове вилучення відбивається в наявності прихованого дефіциту бюджету. Зовнішній державний боргявляє собою борг держави іноземним кредиторам, у число яких входять Всесвітній банк ( термін боргу від 10 до 17 років ), Європейський банк реконструкції та розвитку, Міжнародний валютний фонд ( позику надає на строк до 3,5 років ).
Загальна сума внутрішнього державного боргу поділяється на дві частини: 1. Монетизований борг, складається із боргів держави комерційним банкам як основним утримувачам державних цінних паперів. Він фіксується у балансах банків, і тому аналіз його динаміки перебуває під пильним контролем. 2. Немотизований борг, який складається: а)з невиконаних державою фінансових зобов’язань перед населенням за соціальними виплатами, передбаченими чинним законодавством (заборгованість з виплати пенсій, стипендій, допомог, заробітної плати та ін.); б)заборгованість з господарських відносин із реальним сектором економіки (заборгованість за державним замовленнм, з надання послуг державними установами та ін.);
Розрізняють такі форми боргу : 1. Поточний борг – це сума заборгованості, що підлягає сплаті в поточному році, а також сума належних до сплати в цей період відсотків з цих випущених на даний момент позик, 2. Капітальний борг – це загальна сума заборгованості і відсотків, що мають бути погашені за всіма залученими позиками.
Існують такі способи управління кредитами держави : 1. Конверсія– це заміна доходності позик. Відбувається в тому випадку, якщо змінюється ситуація на фінансовому ринку або погіршується фінансовий стан держави і вона не може виплачувати передбачений дохід, 2. Консолідація – це передача зобов’язань за раніше випущеною позикою на нову, з метою продовження строки позики. Консолідація проводиться у формі обміну облігації попередньої позики на нові. 3. Уніфікація– представляє собою об’єднання декількох позик в одну. 4. Обмін за регресивним співвідношенням облігацій попередніх на нові – проводиться з метою скорочення державного боргу. Представляє собою часткову відмову держави від своїх зобов’язань. 5. Відстрочка погашення – це перенесення строків виплати заборгованості. 6. Анулювання боргу – це повна відмова держави від своєї заборгованості.
Читайте також:
|
||||||||
|