Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні положення системи управління якістю.

Лекція №4. Організаційно-методичні основи сучасних систем управління якістю. Основоположні принципи систем управління якістю. Структури систем управління якістю. Загальні вимоги до систем управління якістю.

Сучасне поняття «якості» - це не тільки характеристика кінцевого продукту або послуги, а «якість пропозиції фірми» на ринку. Саме пропозиція на ринку включає всі аспекти того, що запропонувала фірма споживачу і чим забезпечена ця пропозиція. Пропозиція високої якості забезпечується дієвою системою управління якістю, яка впроваджена в організації.

Закордонна культура підтримки управління компаніями має глибокі корені і традиції. Так, якщо в компанії не сформульовані місія і стратегія, її інвестиційна привабливість не може бути високою. Оголошення місії і стратегії – перші ознаки керованості фірми, наявності поставленого менеджменту, інформаційної і фінансової прозорості, правильності прийняття фінансових рішень – це перші етапи побудови системи управління якістю.

Система управління якістю (СУЯ) – це система для керівництва та управління організацією відповідно до встановлених стандартів якості. Вона є частиною системи менеджменту організації і представляє собою модель менеджменту численних взаємопов'язаних, взаємодіючих, динамічних видів діяльності (процесів), що здійснюються організацією для задоволення вимог всіх що беруть участь у процесі, сторін, в першу чергу споживачів.

Призначена вона для постійного поліпшення діяльності, а отже, для підвищення конкурентоспроможності організації на вітчизняному та світовому ринках. А що в першу чергу визначає конкурентоспроможність будь-якої організації? Звичайно, її здатність виробляти продукцію чи надавати послуги, які не тільки задовольняють всім вимогам споживачів, але навіть і перевершують їх очікування. Звідси очевидно, що ключовими для будь-якої організації є процеси життєвого циклу продукції / послуги. Саме за результат цих процесів (тобто за продукцію або послугу) платить підприємству споживач! Саме тому ці процеси - об'єкт зосередження всіх знань, умінь і навичок, роботи керівництва і персоналу - основа їх матеріального добробуту і конкурентоспроможності підприємства. Саме ці процеси формують, а отже, і визначають якість продукції.

Загальновизнано, що один із кроків на шляху покращення менеджменту є впровадження СУЯ, яка відповідає вимогам стандартів ISO серії 9000. Сформульовані в них принципи менеджменту і критерії якості, по суті, увібрали в себе основний досвід міжнародного співтовариства зі створення конкурентоспроможного бізнесу. Організації залишається лише впровадити ці стандарти таким чином, щоб вони ефективно працювали на наших підприємствах.

Стандарт ISO 9000 є фундаментальним, прийняті в ньому терміни та визначення використовуються у всіх стандартах серії 9000. Цей стандарт закладає основу для розуміння базових елементів системи менеджменту якості згідно стандартів ISO. ISO 9000 визначають Вісім Принципів менеджменту якості, а також використання процесного підходу з метою постійного поліпшення

Ці вісім принципів менеджменту на основі якості утворюють базу для стандартів на системи управління якістю, що входять в сімейство ISO 9000. Стандарти серії ISO 9000, прийняті більш ніж 90 країнами світу в якості національних, застосовні до будь-яким підприємствам, незалежно від їх розміру, форм власності та сфери діяльності.

Важливо розуміти, що відповідність стандарту ISO 9001 не гарантує високу якість продукції. Відповідність вимогам і рекомендаціям цих стандартів говорить про здатність підприємства підтримувати стабільність якості і покращувати результативність своєї роботи. Також відповідність вимогам ISO 9001 свідчить про деякий рівень надійності постачальника. З точки зору багатьох західних і японських компаній, відповідність вимогам ISO 9001 - це той мінімальний рівень, який дає можливість входження в ринок. Сам сертифікат відповідності ISO 9001 є зовнішнім незалежним підтвердженням досягнення вимог стандарту.

Мета серії стандартів ISO 9000 - стабільне функціонування документованої системи управління якістю підприємства. Вихідна спрямованість стандартів серії ISO 9000 була саме на відносини між компаніями у формі споживач / постачальник. З прийняттям у 2000 році чергової версії стандартів ISO серії 9000 більшу увагу стали приділяти можливостям організації задовольняти вимоги всіх зацікавлених сторін: власників, співробітників, суспільства, споживачів, постачальників. ISO 9004 робить акцент на досягнення сталого успіху. Зазначені стандарти допомагають підприємствам формалізувати їхню систему менеджменту, вводячи, зокрема, такі системоутворюючі поняття, як внутрішній аудит, процесний підхід, коректувальні і попереджувальні дії.

Стандарти, що входять в серію:

ISO 9001. Містить набір вимог до систем менеджменту якості. Чинна версія - «ISO 9001:2008. Системи менеджменту якості. Вимоги ». він використовується, коли організація шукає шляхи створення системи управління якістю, яка в змозі гарантувати здатність вашої організації поставляти продукцію, відповідну потребам і очікуванням споживачів.

У стандарті міститься п'ять розділів, що визначають види діяльності, які необхідно враховувати при впровадженні системи:

- загальні вимоги до системи менеджменту якості та документації;

- відповідальність керівництва, фокусні питання, політика, планування та цілі;

- управління ресурсами та їх розподіл;

- реалізація продуктів і управління процесами,

- вимірювання, моніторинг, аналіз та поліпшення.

ISO 9000. Словник термінів про систему менеджменту, звід принципів менеджменту якості. Чинна версія - «ISO 9000:2008. Системи менеджменту якості. Основні положення і словник ».

ISO 9004. Містить керівництво з досягнення стійкого успіху будь-якою організацією в складному, вимогливому і постійно змінному середовищі, шляхом використання підходу з позиції менеджменту якості. Чинна версія - «ISO 9004:2009. Менеджмент для досягнення стійкого успіху організації. Підхід на основі менеджменту якості ».

ISO 19011. Стандарт, що описує методи проведення аудиту в системах менеджменту, в тому числі, менеджменту якості. Чинна версія - «ISO 19011:2002 - Рекомендації щодо здійснення аудитів систем контролю якості та / або охорони навколишнього середовища».

 

Стандарти ISO серії 10000 (Технології підтримки):

ISO 10001. Менеджмент якості. Задоволеність споживачів. Керівництво, що стосується кодексів поведінки організації.

ISO 10002. Менеджмент якості. Задоволеність споживачів. Керівництво щодо поводження зі скаргами споживачів в організаціях.

ISO 10003. Менеджмент якості. Задоволеність споживачів. Керівництво з вирішення спорів поза організацією.

ISO 10004. Менеджмент якості. Задоволеність споживачів. Керівництво з моніторингу та вимірювання . (Стандарт на стадії проекту ISO / PRF TS 10004).

ISO 10005. Системи менеджменту якості. Керівництво щодо програм якості.

ISO 10006. Системи менеджменту якості. Керівництво з менеджменту якості проектів.

ISO 10007. Системи менеджменту якості. Керівництво з менеджменту конфігурації.

ISO 10008. Менеджмент якості. Задоволеність споживачів. Керівні вказівки для бізнес-споживачів електронних торговельних операцій. (Стандарт на стадії проекту ISO / AWI 10008).

ISO 10012. Управління системами вимірювання. Вимоги до процесів вимірювань і вимірювального обладнання.

ISO / TR 10013. Керівництво щодо документування системи менеджменту якості.

ISO 10014. Менеджмент якості. Керівництво з реалізації фінансових та економічних переваг.

ISO 10015. Менеджмент якості. Керівництво з навчання.

ISO / TR 10017. Керівництво щодо статистичних методів стосовно ISO 9001:2000.

ISO 10018. Менеджмент якості. Керівництво щодо залучення і компетентності персоналу. (Стандарт на стадії проекту ISO / CD 10018).

ISO 10019. Керівництво щодо вибору консультантів з систем менеджменту якості і використання їх послуг.

 

Доцільність СУЯ.

Підхід, що базується на застосуванні системи управління якістю, спонукає організації аналізувати вимоги замовників, визначати процеси, які сприяють отриманню продукції, прийнятної для замовника, і забезпечувати постійний контроль цих процесів. Вона дає організації та її замовникам упевненість у її спроможності поставляти продукцію, яка постійно відповідає вимогам.

СУЯ сприяє:

1.1 Досягненню і стабільному підтримуванні високої якості своєї продукції

1.2 Підвищенню задоволеності споживачів

1.3 Отриманню визнання з боку замовників, використовуючи процедуру сертифікації

1.4 Істотному поліпшенню та оптимізації своєї бізнесової діяльності та підвищенню продуктивності

1.5 Участі у тендерах, у тому числі, міжнародних

1.6 Відкриттю нових можливостей або збереженню вже освоєних сегментів ринку

1.7 Є основою для постійного поліпшення з метою підвищення задоволеності як споживачів, так і інших зацікавлених сторін

Вимоги до систем управління якістю і вимоги до продукції

У стандартах ISO 9000 розмежовують вимоги до систем управління якістю і вимогами до продукції.

Вимоги до систем управління якістю загальні і застосовані до організацій усіх галузей промисловості чи економіки, незалежно від категорії пропонованої продукції. Стандарт ISO 9000 не встановлює безпосередньо вимог до продукції.

 

Підхід до системи управління якістю

Підхід до розроблення та впровадження СУЯ передбачає декілька етапів, а саме: визначення потреб та очікувань замовників, установлення політики та цілей організації у сфері якості, визначення процесів та відповідальності, визначення та постачання ресурсів, установлення методів, використання результатів цих вимірювань, визначення засобів, запровадження та застосування процесу постійного поліпшення СУЯ.

Процесний підхід

Для ефективного функціонування організації повинні визначити численні взаємопов'язані та взаємодійні процеси і управляти ними. Часто вихід одного процесу безпосередньо є входом наступного процесу.

Стандарти серії ISO 9001 призначені спонукати організації до прийняття процесного підходу в управлінні.

 

Політика і цілі у сфері якості

Політику і цілі у сфері якості встановлюють як головний напрям для організації. Разом вони визначають бажані результати і допомагають організації використовувати свої ресурси для досягнення цих результатів.

Політика у сфері якості – це загальні наміри і напрями діяльності організації у сфері якості, офіційно сформульовані вищим керівництвом.

Приклад. CONTACT

Вище керівництво повинно забезпечувати, щоб політика у сфері якості:

1. Відповідала меті організації;

2. Включала зобов'язання щодо задоволення вимог і постійно підвищувати результативність системи менеджменту якості;

3. Основою для встановлення та перегляду цілей у сфері якості;

4. Була доведена до відома персоналу та зрозумілою;

5.Аналізувалася на постійну придатність (ISO 9001, п. 5.3).

Цілі в сфері якості - цілі, яких добиваються або до яких прагнуть у сфері якості.

Вище керівництво організації повинне забезпечувати, щоб встановлення цілей у сфері якості, включаючи і ті, які необхідні для виконання вимог до продукції, були встановлені у відповідних підрозділах і на відповідних рівнях. Цілі у сфері якості повинні бути вимірюваними і узгодженими з політикою в сфері якості (ISO 9001, п. 5.4.1).

 

Роль найвищого керівництва в СУЯ

Завдяки лідерству та реальним заходам найвище керівництво може створити умови для повного залучення працівників і кращого функціонування системи управління якістю

 

Документація

Документація уможливлює поширення намірів і узгодження дій.

Кожна організація визначає обсяг необхідної документації, а також використовувані носії. Це залежить від таких чинників, як тип та чисельність працівників організації, складність та взаємодія процесів, складність продукції, вимоги замовників, застосовані вимоги регламентів, кваліфікація персоналу, а також ступінь необхідності доведення виконання вимог щодо СУЯ

 

Постійне поліпшення

Метою постійного поліпшення СУЯ є збільшення ймовірності підвищення задоволеності замовників та інших зацікавлених сторін

 

Роль статистичних методів

Використання статистичних методів може допомогти в розумінні змінюваності і, тим самим, допомогти організаціям у вирішенні проблем і поліпшенні результативності та ефективності їхньої діяльності. Ці методи також сприяють кращому використанню наявних даних для прийняття рішень.

СУЯ та інші об'єкти системи управління

Система управляння якістю – це частина управління організацією, яка спрямована на досягнення результатів відповідно до цілей у сфері якості і задоволення потреб, очікувань або вимог зацікавлених сторін. Оцінювання системи управління організацією може здійснюватися згідно з власними вимогами організації. Система управління може також перевірятися на відповідність вимогам стандартів, таких, як ISO 9001 та ISO 14001


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  4. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  7. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  8. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  9. IV. Розподіл нервової системи
  10. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  11. IV. Філогенез кровоносної системи
  12. Oracle Управління преміальними




Переглядів: 3487

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принцип 8 Взаємовигідні стосунки з постачальниками. | Лекція №4.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.