Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етапи психологічного дослідження

Методи психології та специфіка їх застосування

У психології, як і в будь-якій іншій галузі знань, застосовують свої способи вивчення об’єктивної дійсності, котрі є методами даної науки.

Методи наукового дослідження –це ті прийоми й засоби, за допомогою яких вчені отримують достовірні відомості, що використовуються далі для побудови наукових теорій та вироблення практичних рекомендацій.

Сила науки багато в чому залежить від досконалості методів дослідження, від того, наскільки вони є надійними і валідними (відповідають тому, для вивчення та оцінки чого вони був використані). Це стосується і психології.

Явища психології настільки складні та різноманітні, настільки важкодоступні, що протягом всієї історії психології її успіхи безпосередньо залежали від досконалості методів, які використовувалися. З часом психологія почала застосовувати методи різних наук (математики, фізики, інформатики, фізіології, медицини, біології).

До методів дослідження психологічних явищ висуваються певні вимоги:

- психологічні явища потрібно вивчати в їх розвитку, взаємозв’язку та взаємозалежності;

- метод психологічних досліджень повинен бути адекватним предметові дослідження, розкривати істотні, а не випадкові, другорядні особливості досліджуваного психологічного процесу, стану чи властивості.

1) підготовчий – вивчається література, збираються попередні дані (використовуються спостереження під час уроків, праці, в побуті, організовуються бесіди, інколи застосовуються анкети зі спеціально підібраними питаннями, виявляються біографічні дані, збирають анамнез, тобто описують умови, які передували виникненню досліджуваного факту). Завершується цей етап визначенням предмета дослідження, об’єкта, мети завдання, формулюється гіпотеза);

2) власне експеримент – вибираються основні методики дослідження, готується обладнання, збирається фактичний матеріал;

3) кількісна обробка даних досліджень – передбачає застосування математичного аналізу – використання різних статистичних прийомів, за якими можна судити про достовірність отриманих висновків, які підтверджують висунуту гіпотезу;

4) інтерпретація одержаних даних – їх тлумачення на основі психологічної теорії, кінцеве з’ясування правильності чи помилковості гіпотези. Узагальнення результатів, установлення причин, факторів, які зумовили появу певного явища. Закінчується дослідження підготовкою письмового тексту, в якому описуються результати дослідження та їх аналіз.

Усі психологічні методи поділяють на декілька груп.

Серед організаційних використовують лонгітюдний і порівняльний методи. Лонгітюдний (від лат. тривалість) метод характеризується тим, що протягом тривалого часу послідовно вивчаються ті ж самі піддослідні.

За порівняльного методу паралельно та одночасно вивчаються різні об’єкти дослідження, хоча при цьому визначаються єдиний предмет і загальне завдання дослідження. Це можуть бути дослідження особливостей психіки школярів різного віку, психіки здорових і психічно хворих досліджуваних.

До емпіричних методів належить метод вивчення продуктів діяльності – цінна інформація про внутрішній світ людини, про її ставлення до оточуючих, особливості сприймання, психічних якостей та властивостей особистості, рівень її розвитку. Позитивним тут є те, що зафіксовані матеріально результати діяльності дозволяють неодноразово повертатися до них, порівнювати. До продуктів діяльності відносять – малюнки, письмові твори, технічні вироби. Порівнюючи роботи, які людина виконала в різний час, на різних етапах навчання, можна виявити рівень її розвитку, досконалість умінь, навичок, акуратність, майстерність, кмітливість, наполегливість.

Продуктивну діяльність людини можна аналізувати також у процесі створення чогось. Спостерігаючи цей процес, можна виявити не тільки його якість, а й динаміку, темп роботи, вправність у дії, ставлення до завдання.

Недоліком даного методу вважається те, що не всі психічні якості можна розкрити в продуктах діяльності. Тому метод уживається як допоміжний. Основними емпіричними методами виступають: спостереження, опитування, тест, експеримент.

Спостереження– цілеспрямоване вивчення особистості на основі сприйняття її дій у різних природних умовах (праця, гра, навчальна діяльність).

Позитивне – вивчається те, що не виявляється технічними приладами, не можна описати за допомогою математичних формул; природність умов.

Негативне:

- дослідник пасивний (не має права втручатися, чекає, коли буде те чи інше явище);

- важко виділити причиново-наслідкові зв’язки;

- суб’єктивізм;

- дані вимагають перевірки на достовірність та надійність.

Види спостереження:

Зовнішнє – спосіб збору даних про психологію людини шляхом прямого спостереження за нею зі сторони.

Внутрішнє (самоспостереження) – дослідник спостерігає за собою, або інші люди на його прохання ведуть самоспостереження за його завданням.

Вільне – не має попередньо встановлених рамок, програм, процедури його проведення. Може змінюватися предмет чи об’єкт спостереження, його характер в ході спостереження за бажанням дослідника.

Стандартизоване – чітко визначений план, попередньо продумана програма, строге дотримування її, незалежно від того, що відбувається в процесі спостереження з об’єктом і самим дослідником.

Уключене – (досить часто використовується в педагогічній, віковій, соціальній психології) дослідник – безпосередній учасник процесу, за яким іде спостереження (напр., взаємини в колективі).

Стороннє – не передбачає особистої участі експериментатора в процесі, який він вивчає.

Щоб спостереження набрало наукового характеру, воно повинно відповідати певним вимогам:

- бути цілеспрямованим, а не випадковим;

- здійснюватися планомірно й систематично;

- бути забезпеченим достатньою кількістю інформації про явище, що спостерігається (якомога більшою кількістю фактів);

- точно фіксувати результати спостереження.

Експеримент – збір фактів у спеціально створених умовах, які забезпечують активний прояв психічних явищ, продумано створена штучна ситуація, в якій досліджувана властивість виявляється та оцінюється найкраще.

Однак провести справжній експеримент на практиці дуже важко.

Позитивне:

- активне втручання дослідника в діяльність досліджуваного;

- створення умови;

- зміна напряму дослідження (змінюються одні умови, інші не змінюються);

- можливість повторного досліду (відкидається випадковість).

Види експерименту:

Лабораторний має такі ознаки:

- створюються лабораторні умови, дії визначаються інструкцією;

- використовуються спеціальні прилади, апаратура;

- можуть бути отримані більш точні дані.

- поведінка піддослідного може бути не дуже природна (страх, намагання показати себе з кращого боку);

Природний (уперше запропонував в 1910р. А.Ф.Лазурський) вирізняється:

- природними умовами проведення (гра, заняття);

- відсутністю приладів;

- більшою відповідністю даних типовій життєвій поведінці досліджуваних;

- не завжди точністю результатів (тому що експериментатор не може строго контролювати впливи різних факторів).

Психологічні тести – спеціалізовані методи психодіагностики, за допомогою яких можна отримати точну кількісну та якісну характеристику явища, що вивчається. Або система випробувань й оцінювання окремих психічних рис і властивостей людини.

Вимоги до психологічних тестів:

- чітка процедура збору та обробки первинних даних;

- стандартизованість зовнішніх умов;

- обов’язковий для всіх комплекс випробувальних завдань (однакові можливості);

- наявність більш-менш фіксованої системи оцінювання результатів;

- зміст тексту та інструкція мають бути максимально чіткими і зрозумілими.

Позитивним у тестових методиках є:

- велика кількість досліджуваних;

- фіксована система оцінок;

- легкість обробки даних.

Негативним є:

- досліджуваний може фальсифікувати результати (коли знає для чого);

- тести не можна застосовувати, коли досліджуваний не повністю впевнений в існуванні тих чи інших якостей або свідомо чи підсвідомо не бажає визнавати наявність певних якостей у себе.

Види тестових методик:

1) тести досягнень, спрямовані на визначення рівня оволодіння людиною конкретними знаннями, вміннями, навичками;

2) тести інтелекту – виявлення інтелектуального потенціалу людини;

3) тести креативності – на вивчення та оцінювання творчих здібностей;

4) тести особистості – спрямовані на вимірювання різних сторін особистості.

Опитування – метод, при використанні якого людина відповідає на кілька запитань.

Усне опитування (бесіда) – збір даних у процесі особистого спілкування за спеціально складеними програмами. Застосовують, коли потрібно простежити за поведінкою та реакцією людини, що відповідає на питання.

Позитивне :

- безпосередній контакт;

- можливість змінювати питання.

Негативне:

- великі затрати часу.

Письмове опитування – більш формалізована процедура, що передбачає збір даних, фіксованих письмово; напр. анкета – система питань, адресованих великій кількості людей.

Анкети бувають:

1) Відкриті – досліджуваний сам формулює відповіді.

2) Закриті – досліджуваний вибирає відповідь.

 

Питання для самоконтролю

1. Які загальнопрофесійні та особистісні проблеми допомагає розв’язати психологія як навчальний предмет?

2. У чому полягали психологічні уявлення античних філософів Платона, Арістотеля, Теофраста?

3. Назвіть основні етапи розвитку психологічної думки в ХVІІ-ХХ ст.

4. Що таке психічні процеси?

5. Перелічіть відомі Вам напрями зарубіжної психологічної науки.

6. Назвіть найбільш відомих вітчизняних психологів.

7. Дайте визначення психології як науки, назвіть її предмет і завдання.

8. Схарактеризуйте галузі психології відповідно до їх сутності та призначення.

9. Перелічіть емпіричні методи психологічного дослідження; схарактеризуйте їх.

10. Які методи психологічного дослідження належать до організаційних; інтерпретаційних; методів обробки даних?


Читайте також:

  1. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  2. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  3. Актуальність дослідження
  4. Алгоритм дослідження кон’юктури
  5. Аналіз документів як метод соціологічного дослідження.
  6. Аналіз інформації та постановка задачі дослідження
  7. Аналіз потреб споживачів та аналіз конкурентів у процесі маркетингового дослідження
  8. Аналітичний метод дослідження
  9. Анкета — основний інструмент дослідження
  10. Асортиментний процес включає три основних етапи: концентрацію, кастомізацію і розсіювання.
  11. Аудит фінансово-господарської діяльності бюджетних установ включає три етапи.
  12. Бізнес-моделювання в системі управління розвитком підприємства. Поняття та етапи формування бізнес-моделі




Переглядів: 4634

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Виникнення і розвиток психології як науки | Індивідуальність – це поєднання психічних особливостей людини, що становлять її своєрідність, відмінність від інших людей.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.