Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Характеристика ви­дів фі­нан­со­во­го кон­т­рою

Об’єкт, пре­д­мет і завдання фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю.

Сутність фінансового контролю.

Характеристика ви­дів фі­нан­со­во­го кон­т­рою.

Об’єкт, пре­д­мет і завдання фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю.

Сутність фінансового контролю.

Тема 5. Фінансовий контроль.

5.4. Суб’є­к­ти фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю.

Фі­нан­со­вий кон­т­роль є фор­мою ре­а­лі­за­ції кон­т­ро­ль­ної фун­к­ції фі­нан­сів, яка ви­зна­чає при­зна­чен­ня та зміст фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю. Ра­зом з тим зміст кон­т­ро­лю, йо­го ске­ро­ва­ність змі­ню­ю­ть­ся в за­ле­ж­но­с­ті від рі­в­ня роз­ви­т­ку про­ду­к­ти­в­них сил та ви­ро­б­ни­чих від­но­син у су­с­пі­ль­с­т­ві.

Фі­нан­со­вий кон­т­роль – це су­ку­п­ність дій та опе­ра­цій що­до пе­ре­вір­ки фі­нан­со­вих і по­в’я­за­них з ни­ми пи­тань ді­я­ль­но­с­ті суб’є­к­тів го­с­по­да­рю­ван­ня та упра­в­лін­ня із за­сто­су­ван­ням спе­ци­фі­ч­них форм та ме­то­дів йо­го ор­га­ні­за­ції.

Найважливіші принципи фінансового контролю:

· незалежність;

· гласність;

· превентивність (попереджувальний характер);

· дієвість;

· регулярність;

· об'єктивність;

· всеохоплюючий характер.

Об’єк­том фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю є гро­шо­ві, роз­по­діль­чі про­це­си при фор­му­ван­ні та ви­ко­ри­с­тан­ні фі­нан­со­вих ре­сур­сів, зо­кре­ма у фор­мі фон­дів гро­шо­вих ко­ш­тів на всіх рі­в­нях та лан­ках на­род­но­го го­с­по­дар­с­т­ва.

Без­по­се­ре­д­нім пре­д­ме­том пе­ре­ві­рок ви­сту­па­ють та­кі фі­нан­со­ві вар­ті­с­ні по­ка­з­ни­ки, яки­ми є при­бу­ток, со­бі­вар­тість, до­хід, ПДВ, рен­та­бе­ль­ність, від­ра­ху­ван­ня на рі­з­ні ці­лі та у фон­ди.

Пе­ред фі­нан­со­вим кон­т­ро­лем постають такі за­вдан­ня:

1) спри­ян­ня зба­лан­со­ва­но­с­ті між по­тре­бою в фі­нан­со­вих ре­сур­сах та роз­мі­ра­ми гро­шо­вих до­хо­дів та фон­дів на­род­но­го го­с­по­дар­с­т­ва;

2) за­без­пе­чен­ня своє­ча­с­но­с­ті і по­в­но­ти ви­ко­нан­ня фі­нан­со­вих зо­бо­в’я­зань пе­ред дер­жа­в­ним бю­джетом;

3) ви­яв­лен­ня вну­т­рі­ш­ньо­ви­ро­б­ни­чих ре­зер­вів зро­с­тан­ня фі­нан­со­вих ре­сур­сів, зо­кре­ма із зни­жен­ня со­бі­вар­то­с­ті та під­ви­щен­ня рен­та­бе­ль­но­с­ті;

4) спри­ян­ня ра­ці­о­наль­но­му ви­тра­чан­ню ма­те­рі­аль­них цін­но­с­тей і гро­шо­вих ре­сур­сів на під­при­єм­с­т­вах, в ор­га­ні­за­ці­ях та бю­джет­них уста­но­вах, а та­кож пра­ви­ль­но­му ве­ден­ню бу­х­га­л­тер­сь­ко­го об­лі­ку та зві­т­но­с­ті;

5) за­без­пе­чен­ня до­три­ман­ня чин­но­го за­ко­но­дав­с­т­ва і нор­ма­ти­в­них ак­тів, зо­кре­ма з опо­да­т­ку­ван­ня під­при­ємств, що на­ле­жать до рі­з­них ор­га­ні­за­цій­но-­пра­во­вих форм;

6) спри­ян­ня ви­со­кій ре­зуль­та­ти­в­но­с­ті зо­в­ні­ш­ньо­е­ко­но­мі­ч­ної ді­я­ль­но­с­ті під­при­ємств, зо­кре­ма що­до ва­лю­т­них опе­ра­цій.

 

 


Рис. 5.1. Класифікація і види фінансового контролю

 

Дер­жа­в­ний фі­нан­со­вий кон­т­роль ре­а­лі­зу­є­ть­ся че­рез за­галь­нодер­жа­в­ні та муніципальні ви­ди кон­т­ро­лю.

Основна особливість загальнодержавного контролю полягає в тому, що він є позавідомчим, проводиться стосовно будь-якого суб'єкта незалежно від його відомчої належності і підпорядкування. Цей контроль здійснюється державними органами законодавчої і виконавчої влади і спеціальними державними органами контролю. Муніципальний контроль - це контроль органів місцевого самоврядування, який здійснюють органи представницької та виконавчої влади місцевих Рад через відповідні комісії і місцеві фінансові органи.

Об'єктом муніципального фінансового контролю є місцеві бюджети, цільові фонди, господарсько-фінансова діяльність підприємств і організацій комунальної власності.

Ві­дом­чий фі­нан­со­вий кон­т­роль про­во­дять кон­т­ро­ль­но-­ре­ві­зій­ні від­ді­ли мі­ні­с­терств, кон­це­р­нів, упра­в­лін­ня мі­с­це­вих дер­жа­в­них ад­мі­ні­с­т­ра­цій та ін­ші. Йо­го об’єк­том є ви­ро­б­ни­ча та фі­нан­со­ва ді­я­ль­ність під­ві­дом­чих під­при­ємств, уста­нов.

Вну­т­рі­ш­ньо­го­с­по­дар­сь­кий фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­є­ть­ся еко­но­мі­ч­ни­ми слу­ж­ба­ми під­при­ємств, ор­га­ні­за­цій та уста­нов (бу­х­га­л­те­рії, фі­нан­со­ві від­ді­ли та ін­ші). Об’єк­том тут ви­сту­пає ви­ро­б­ни­ча і фі­нан­со­ва ді­я­ль­ність са­мо­го під­при­єм­с­т­ва, а та­кож йо­го стру­к­ту­р­них під­ро­з­ді­лів (це­хів, ді­ль­ниць, від­ді­лів).

Гро­мад­сь­кий фі­нан­со­вий кон­т­роль ви­ко­ну­ють гру­пи, окре­мі фі­зи­ч­ні осо­би (спе­ці­а­лі­с­ти) на за­са­дах до­б­ро­ві­ль­но­с­ті та бе­зо­пла­т­но­с­ті. Об’єкт кон­т­ро­лю за­ле­жить від кон­к­ре­т­но­го за­вдан­ня, що поста­в­ле­не пе­ред кон­т­ро­ле­ра­ми.

Не­за­ле­ж­ний фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­ють спе­ці­а­лі­зо­ва­ні ау­ди­тор­сь­кі фі­р­ми та слу­ж­би. Обов'язковий аудит передбачений законодавством для певного переліку підприємств і організацій, зокрема: банків, інвестиційних фондів, інвестиційних компаній, інших небанківських фінансових установ, які здійснюють залучення коштів громадян або залучення чи торгівлю цінними паперами (крім операцій з випуску (емісії) власних корпоративних прав), бірж, страхових компаній, кредитних спілок, недержавних пенсійних фондів.

Аудиторські перевірки можуть також проводитись з ініціативи керівництва або власників підприємства, його засновників, акціонерів.

 

По­пе­ре­дній фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­є­ть­ся на ста­дії скла­дан­ня, роз­г­ля­ду та за­твер­джен­ня фі­нан­со­вих пла­нів під­при­ємств, ко­ш­то­ри­сів уста­нов та ор­га­ніза­цій, про­е­к­тів бю­джетів, те­к­с­тів угод, уста­нов­чих до­ку­мен­тів то­що.

По­то­ч­ний фі­нан­со­вий кон­т­роль про­во­ди­ть­ся в про­це­сі ви­ко­нан­ня фі­нан­со­вих пла­нів, в хо­ді здій­с­нен­ня фі­нан­со­во-­го­с­по­дар­сь­ких опе­ра­цій, ко­ли пе­ре­ві­ря­є­ть­ся до­три­ман­ня норм і нор­ма­ти­вів ви­тра­чан­ня то­ва­р­но-­ма­те­рі­аль­них цін­но­с­тей та гро­шо­вих ко­ш­тів, від­по­ві­д­ність на­дан­ня ко­ш­тів ви­ко­нан­ню пла­нів ви­да­т­ків, ви­ко­ри­с­тан­ню ви­да­них ра­ні­ше ре­сур­сів.

На­сту­п­ний фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­є­ть­ся пі­с­ля за­вер­шен­ня зві­т­но­го пе­рі­о­ду та фі­нан­со­во­го ро­ку в ці­ло­му.

Пе­ре­вір­капро­во­ди­ть­ся з окре­мих пи­тань фі­нан­со­во-­го­с­по­дар­сь­кої ді­я­ль­но­с­ті на ос­но­ві зві­т­них, ба­лан­со­вих і роз­хі­д­них до­ку­мен­тів. Ви­яв­ля­ю­ть­ся по­ру­шен­ня фі­нан­со­вої ди­с­ци­п­лі­ни, пла­ну­ю­ть­ся за­хо­ди що­до усу­нен­ня їх не­га­ти­в­них на­слід­ків.

Об­сте­жен­ня охо­п­лює окре­мі сто­ро­ни ді­я­ль­но­с­ті під­при­ємств, ор­га­ні­за­цій, уста­нов, але на від­мі­ну від пе­ре­ві­рок — з більш ши­ро­ко­го ко­ла по­ка­з­ни­ків і ви­зна­чає фі­нан­со­ве ста­но­ви­ще го­с­по­дар­сь­ких ор­га­нів, пер­с­пе­к­ти­ву їх роз­ви­т­ку, не­об­хід­ність ре­ор­га­ні­за­ції або пе­ре­орі­є­н­та­ції ви­ро­б­ни­ц­т­ва. Характерним для обстеження є зіставлення фактичного стану справ з нормативним. Про­во­дя­ть­ся опи­ту­ван­ня, ан­ке­ту­ван­ня.

Ана­лізяк ме­тод фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю по­ви­нен бу­ти си­с­те­м­ним і по­фа­к­то­р­ним. Він про­во­ди­ть­ся за пе­рі­о­ди­ч­ною або рі­ч­ною зві­т­ні­с­тю. Ви­яв­ля­є­ть­ся рі­вень ви­ко­нан­ня пла­ну, до­три­ман­ня норм ви­трат, фі­нан­со­вої ди­с­ци­п­лі­ни то­що.

Ревізія -це метод документального контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємства, установи, організації, дотриманням законодавства з фінансових питань, достовірністю обліку і звітності, спосіб документального викриття недостач, витрат, привласнень та крадіжок коштів і матеріальних цінностей, попередження фінансових зловживань.

Ревізії бувають:

- комплексні, що охоплюють усі сторони діяльності підприємства:

- часткові (охоплюють лише її окремі сторони);

- тематичні (одночасно проводяться в однотипних установах з певного переліку питань);

- планові і позапланові;

- суцільні й вибіркові (залежно від повноти залучення документів).

 

5.4. Суб’є­к­ти фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю.

Суб’є­к­та­ми фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю є окре­мі ор­га­ни та ор­га­ні­за­ції, які упо­в­но­ва­же­ні що­до кон­т­ро­ль­них фун­к­цій.

За­галь­нодер­жа­в­ний фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­ють за­ко­но­дав­чі ор­га­ни вла­ди, ви­ко­нав­чі ор­га­ни упра­в­лін­ня, фі­нан­со­ві, по­да­т­ко­ві та кре­ди­т­ні уста­но­ви, стра­хо­ві ор­га­ні­за­ції, дер­жа­в­ні ко­мі­те­ти, мі­ні­с­тер­с­т­ва та ві­дом­с­т­ва, від­ді­ли мі­с­це­вих дер­жа­в­них ад­мі­ні­с­т­ра­цій, ре­ві­зій­ні ко­мі­сії у ко­о­пе­ра­ти­в­них та гро­мад­сь­ких об’єд­нан­нях.

За­ко­но­дав­чі ор­га­ни кра­ї­ни здій­с­ню­ють кон­т­роль при роз­г­ля­ді та за­твер­джен­ні дер­жа­в­но­го про­гно­зу еко­но­мі­ч­но­го та со­ці­аль­но­го роз­ви­т­ку на­род­но­го го­с­по­дар­с­т­ва, дер­жа­в­но­го бю­джету за лан­ка­ми бю­джет­ної си­с­те­ми і зві­тів що­до йо­го ви­ко­нан­ня.

Фі­нан­со­ві ор­га­ни мі­ні­с­тер­с­т­ва фі­нан­сів кон­т­ро­лю­ють про­це­си мо­бі­лі­за­ції та ви­ко­ри­с­тан­ня ко­ш­тів дер­жа­в­них ор­га­нів, то­му цей вид фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю на­зи­ва­є­ть­ся бю­джет­ним.

Кон­т­ро­ль­но-­ре­ві­зій­не упра­в­лін­ня та фі­нан­со­ві ор­га­ни про­во­дять усі ви­ди ре­ві­зії ви­ро­б­ни­чо-­фі­нан­со­вої ді­я­ль­но­с­ті під­при­ємств, ор­га­ні­за­цій та уста­нов, що на­ле­жать до бю­джет­ної сфе­ри.

Кре­ди­т­ні уста­но­ви здій­с­ню­ють фі­нан­со­вий кон­т­роль при ви­да­чі, пе­ре­ві­р­ці за­без­пе­чен­ня та по­ве­р­нен­ня по­зик.

Дер­жа­в­ні ко­мі­сії, дер­жа­в­ні ко­мі­те­ти, мі­ні­с­тер­с­т­ва та ві­дом­с­т­ва про­во­дять фі­нан­со­вий кон­т­роль спе­ці­аль­ним ре­ві­зій­ним апа­ра­том.

Вну­т­рі­ш­ньо­го­с­по­дар­сь­кий фі­нан­со­вий кон­т­роль здій­с­ню­є­ть­ся стру­к­ту­р­ни­ми під­ро­з­ді­ла­ми під­при­ємств, ор­га­ні­за­цій. Як пра­ви­ло, на під­при­єм­с­т­вах, в ор­га­ні­за­ці­ях фі­нан­со­вий кон­т­роль ви­ко­ну­є­ть­ся го­ло­в­ни­ми бу­х­га­л­те­ра­ми, пра­ців­ни­ка­ми фі­нан­со­вих від­ді­лів.

По­да­т­ко­ва ад­мі­ні­с­т­ра­ція – це ор­ган опе­ра­ти­в­но­го фі­нан­со­во­го кон­т­ро­лю.

Важливість контрольних функцій Державної податкової служби в країні на чолі з Державною податковою адміністрацією України (ДПАУ) зумовлюється тим, що вона є єдиною структурою в системі виконавчої влади, що здійснює фіскальний контроль за сплатою податків. При цьому податкові органи мають право здійснювати на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форми власності перевірки грошових документів, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, товарно-касових книг, показників електронних контрольно-касових апаратів і комп'ютерних систем та інших носіїв інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів. Із контрольною функцією податкової служби пов'язані реєстрація та облік.

Головним завданням Фонду державного майна України в частині здійснення державного фінансового контролю є нагляд за додержанням прав держави як власника частки акцій в акціонерних товариствах, видача ліцензій посередникам щодо організації підготовки до приватизації та продажу об'єктів приватизації.

Дотримання учасниками фондового ринку обов'язкових нормативів достатності власних коштів, інших показників і вимог, що обмежують ризики по операціях з цінними паперами та дотриманням емітентами і операторами умов їх продажу (розміщення) на ринку здійснює Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Дер­жа­в­не ка­з­на­чей­с­т­во здій­с­нює фі­нан­су­ван­ня бю­джет­них уста­нов і кон­т­роль за ви­ко­ри­с­тан­ням цих ко­ш­тів. Ве­ден­ня дер­жа­в­но­го ка­з­на­чей­с­т­ва обу­мо­в­ле­но ре­а­лі­за­ці­єю прин­ци­пів ві­до­кре­м­лен­ня дер­жа­в­них ко­ш­тів від ко­ш­тів з ін­ших дже­рел фі­нан­су­ван­ня.

Ау­ди­тор­сь­кі фі­р­ми – це не­за­ле­ж­ні ор­га­ні­за­ції, що по­вин­ні спри­я­ти під­ви­щен­ню яко­с­ті кон­т­ро­лю, йо­го об’єк­ти­в­но­с­ті.

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  5. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  6. Автокореляційна характеристика системи
  7. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  8. Аплікація як вид образотворчої діяльності дошкільнят, його характеристика.
  9. Архітектура СЕП та характеристика АРМ-1, АРМ-2, АРМ-3
  10. Афіксальні морфеми. Загальна характеристика
  11. Банківська система України і її характеристика
  12. Банківські ризики та їх характеристика




Переглядів: 888

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Адміністративної економіки. | Сутність фінансів підприємств, їх функції та основи організації.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.