Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суспільно-політичні і національний рухи в Україні 60-90-х рр. XIX ст.

Процес формування і консолідації української нації на етнічній основі, що почався за часів Київської Русі, рельєфно проявився у період Визвольної війни, значно прискорився в середині XIX ст. внаслідок буржуазно-демократичних реформ, що відбувалися в Російській та Австро-Угорській імперіях. В об'єктивному процесі формування націй брав участь весь український етнос на всій тери­торії його багатовікового проживання, але центром консолідації української нації стала Наддніпрянська Україна. Становлення укра­їнської нації супроводжувалось зростанням чисельності українців, розвитком української культури, насамперед української мови, збільшенням питомої ваги національної інтелігенції, консолідаці­єю економічних зв'язків між окремими регіонами України, підви­щенням національної самосвідомості народу.

У XIX ст. невирішеною залишалась проблема національного во­зз'єднання українського народу; правлячими колами Росії і Авст­ро-Угорщини проводилася політика денаціоналізації. Національне гноблення поєднувалося з політичним і соціально-економічним. 1863 р. царський міністр Валуєвпублічно проголосив, що «ніякої особливої малоросійської мови не було, немає й бути не може» і видав циркуляр, згідно з яким суворо заборонялося друкування українською мовою як книг «духовного змісту, так і навчальних посібників». Ще реакційнішим був Ємський акт Олександра II, за яким заборонялося ввозити з-за кордону книги українською мо­вою, друкувати оригінальні твори, наприклад, тексти до музики, влаштовувати сценічні вистави та публічні читання українською мовою.

Всі ці вищевказані чинники зумовили виникнення і розвиток національного руху в Україні. Осередками цього руху у 60-ті рр. стають громади – самодіяльні, напівлегальні суспільно-політичні організації ліберально-демократичиої інтелігенції. Перша – вини­кла у Києві 1859 р. До неї входили переважно студенти Київського університету, які стали потім відомими громадськими діячами і науковцями: В. Б. Антонович, М. П. Драгоманов, П. П. Чубинський, Т. Р. Рильський та ін. Пізніше громади виникли у Харкові, Полтаві, Чернігові, Одесі. Громади не були достатньо організацій­но оформленими, не мали програм чи статутів. До них входили представники різних течій: консервативної, ліберальної, демокра­тичної. Вони були також багатонаціональними за складом (хоча переважали українці) і різноманітними за соціальним станом. Го­ловним своїм завданням вони вважали просвітництво і впроваджен­ня культури. За те, що члени громад виступали на захист селян і розвиток освіти на селі, шляхтичі прозвали їх «хлопоманами», а самі вони називали себе українофілами. їхнім ідеологом був В. Ан­тонович, який виступав за ліквідацію царизму, кріпацтва, встано­влення демократичної республіки на основі добровільного союзу росіян, українців, поляків.

У Петербурзі члени громади гуртувалися навколо журналу «Ос­нова» (М. І. Костомаров, П. О. Куліш, В. М. Вілозерський). У ньо­му публікувалися наукові праці з історії України, етнографічні матеріали, твори Т. Г. Шевченка, Марка Вовчка, Л. І. Глібова. У зв'язку з наступом політичної реакції громади й журнал «Осно­ва» 1862-1863 рр. припинили своє існування.

Значний вплив на розвиток українського національного руху справили ідеї та діяльність М.Драгоманова (1841-1895). Концеп­ція М. Драгоманова базувалася на двох принципах: 1)«громадівському соціалізмі» (загальна демократизація, знищення експлуа­тації, об'єднання трудівників у низові товариства-«громади»; 2) «громадському федералізмі» (всеслов'янське об'єднання націо­нальних територій, спілок громад). Це передбачало програму фе­дералізації Російської та Австро-Угорської імперій, що забезпечи­ло б українським землям автономні права.

Найвпливовішою течією у суспільно-політичному русі 70-х рр. були народники — рух різночинної інтелігенції, ідеологія селянсь­кої демократії. У народництві визначилися дві течії — революцій­на і ліберальна. За тактикою революційна течія розділялася на пропагандистський (ідеолог П. Лавров), бунтарський (М. Бакунін), змовницький (П. Ткачов) напрями. Народники вважали головною революційною силою селянство; капіталізм оцінювали лишенега­тивно, вірили, що у Росії — особливий шлях, і вона обминає капіта­лізм. Вони сподівалися, що селянська община стане осередком со­ціалізму, перебільшували роль ідей та окремих осіб у політиці.

Перші народницькі гуртки виникли в Україні 1873 р. в Одесі і Києві. 1874 р. народники застосували тактику „оходіння а народ” — переодягнувшись у простий одяг під виглядом учителів, фельдше­рів, шевців тощо, вони йшли в села, вели пропаганду соціалізму, агітували за революцію. Але цей похід демократичної молоді за­знав поразки. Селяни не підтримали їх, самі пропагандисти були не досить організованими, їх переслідували царські власті. Близь­ко 1000 людей було заарештовано. Проте народники змогли глиб­ше пізнати життя селян і пішли на зміну своєї тактики. Вони вирі­шили створити поселення народників — бази революції, де мали на меті продовжувати роботу і об'єднати окремі гуртки у партію. 1876 р. у Петербурзі створюється така організація, яка з 1878 р. дістала назву „Земля і воля”. Глибше вивчення ситуації у країні, невдачі у здійсненні попередньої тактики привели народників до усвідомлення необхідності політичної боротьби проти самодержав­ства. Оскільки вони вважали, що останнє не має опори в суспільс­тві, то його можна повалити за допомогою терору. 1879 р. «Земля і воля» розділяється на дві організації: „Народну волю” і „Чорний переділ”. Народники з України відігравали провідну роль як у «На­родній волі» (Желябов, Фроленко, Кибальчич), так і у «Чорному переділі» (Аксельрод, Стефанович, Дейч, Засулич). 1879-1881 рр. «Народна воля» організувала 8 замахів на царя. Вся Європа сте­жила за протиборством царської державної машини і групи революціонерів. Нарешті 1 березня 1881 р. народникам вдалося вбити царя. Але на місце Олександра II прийшов більш реакційний Оле­ксандр Ш. Ситуація у країні не змінилася на краще. Народники першими перейшли до політичної боротьби з самодержавством, зуміли створити нелегальну політичну партію, але їхня діяльність показала безперспективність політичного терору. Керівники народ­ників були страчені. Остаточно організація революційних народ­ників була розгромлена 1883 р.

У 80-90 рр. продовжувало існувати ліберальне народництво, яке відмовилося від революційної боротьби з царизмом і виступало за поліпшення становища селянства шляхом реформ: збільшення на­ділів, надання дешевих кредитів тощо.

Розвиток промисловості, зростання кількості робітників, тяжкі умови праці і життя зумовили активізацію робітничого руху. 1875 р. в Одесі на базі декількох гуртків виникає „Південноросійський союз робітників” на чолі з Є. Заславським. У нього входило близько 60 членів і 200 прихильників. Це була перша пролетарська організа­ція в Україні. У програмному документі союзу – Статуті – вказу­валося на несправедливість існуючого ладу, необхідність боротьби проти нього, об'єднання робітників краю, завоювання політичних свобод. Члени союзу випускали і розповсюджували прокламації, керували страйками. Через нівроку жандарми розгромили союз, його активістів засудили на каторжні роботи.

Розгортання робітничого руху, криза народництва створили пе­редумови для поширення марксизму (за ім'ям засновника – К. Маркса) – течії, яка вже стала впливовою у Західній Європі. Розповсюджуються твори К. Маркса та його прибічників, створю­ються перші марксистські гуртки. Перший соціал-демократичний гурток виник у Києві 1889 р. У 90-ті рр. такі гуртки виникають в Одесі, Катеринославі, Харкові, Херсоні, Полтаві. Ці гуртки на той час були малочисельиими, розрізненими, маловпливовими.


Читайте також:

  1. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  2. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  3. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Адміністративне судочинство в Україні
  7. Адміністративний устрій та окупаційний режим в Україні під час війни 1941-1945 рр
  8. АКТИВІЗАЦІЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОГО РУХУ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ
  9. АНаліЗ СТанУ ЗДОРОВ'Я ДІТеЙ І ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
  10. Аналіз стану та проблем реалізації Болонського процесу в Україні за ключовими напрямками.
  11. Англійський національний стереотип.
  12. АРХІВНА СПРАВА В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ, НА БУКОВИНІ ТА ЗАКАРПАТТІ У 1920-1930-Х РР.




Переглядів: 877

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-економічний розвиток українських земель у другій половині XIX ст. | Стан і розвиток культури в Україні у XIX ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.