МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Стан і розвиток культури в Україні у XIX ст.Розвиток промисловості, необхідність впровадження і використання нової техніки і технології сприяли розвитку освіти і культури. Велике значення мала поява різних організацій, які займалися культурно-освітною діяльністю, відчутним став вплив національно-визвольного руху, помітно зростала національна самосвідомість народу. Суттєві зрушення відбувалися у системі освіти. 1803 р. були прийняті «Попередні правила народної освіти», за якими вводилися 4 типи шкіл: парафіяльні, повітові, гімназії, університети. Парафіяльні школи створювались при церковних парафіях, давали початкову освіту за півроку-рік. Повітові школи з 1828 р. були трикласними – завершальними у початковій освіті. Середню освіту давали гімназії з 7-річним навчанням. Тут вивчали французьку, німецьку, грецьку, латинську мови, історію, географію, «закон божий». В основному навчалися діти дворян. У середині XIX ст. на Східній Україні було 19 гімназій, а наприкінці століття — 129. Дочки дворян здобували середню освіту в інститутах шляхетних дівчат, які діяли в Києві, Харкові, Одесі, Полтаві, Керчі. Проміжне місце між гімназіями й університетами посідали ліцеї: Рішельєвський (Одеса), Кременецький (Волинь), Ніжинський. 1805 р. було засновано за ініціативою В. Н. Каразіна Харківський університет з чотирьох факультетів, де навчалось всього 65 студентів. 1834 р. відкрився Київський університет, а 1865 р. – Новоросійський (в Одесі). Кількість студентів у них збільшилася до 4 тис. Крім цього, діяло ще 6 інститутів. 1875 р. відкрився університет у Чернівцях. Але кількість неграмотних у Галичині була значною – 66%. Розвивалася наука. Вагомих успіхів досягли: у галузі молекулярної фізики – М. П. Авенаріус; математики – В. П. Єрмаков, геології – К. М. Феофілактов, етнографії, мовознавства, біології – М. О. Бекетов, механіки – О. М. Ляпунов (Харківський університет); ґрунтознавства і фізичної географії – В. В. Докучаєв, ім'ям якого названо Харківський аграрний університет; мікробіології – І. Мечников (Новоросійський університет). Видатним вченим у галузі електромеханіки був І. Пулюй. Він сконструював трубку для х-променів, чим потім скористався німецький вчений Рентген і промені були названі його ім'ям. У сфері гуманітарних наук йшла гостра ідеологічна боротьба. У філософії домінував ідеалізм (П. Юркевич, М. Грот). В економічній науці визначались три напрями: дворянсько-буржуазний (М. X. Бунге, Г. М. Цехеновецький), народницький (О. С. Постников), марксистський (М. І. Зібер). Суттєві зрушення відбулися в історичній науці. Серед істориків дворянського напряму визначалися Д. М. Бантиш Каменський, М. А. Маркевич; буржуазно-ліберального – М. І. Костомаров, О.М. Лазаревський, творцем «документальної школи» став В. Б. Антонович, народницький напрям репрезентувала О. Я. Єфименко – перша жінка – доктор історичних наук. Ґрунтовні дослідження з історії запорозького козацтва написав Д.І. Яворницький. Розвиток юридичних наук пов'язаний з іменами М. Ф. Владимирського-Буданова (історія українського, литовського, польського права), О. Ф. Кістяк і всь кого (кримінальне право, історія українського права), В. А. Незабитковського (міжнародне право). Продовжувався процес формування української літературної мови. 1818 р. у Петербурзі була опублікована перша граматика української мови, підготовлена О. П. Павловським. Основоположником нової української літератури, для якої була характерною національна своєрідність, базування на народній живій мові, став І.П. Котляревський (1769-1838). Першим твором, який належить до нової української літератури, стала поема «Енеїда» (1798). Пізніше він написав п'єси «Наталка-Полтавка», «Москаль-чарівник». У розвитку прозивизначне місце належить Г. Ф. Квітці-Основ'яненку, Е. П. Гребінці. Але найвидатнішим здобутком української літератури стала творчість Т. Г. Шевченка – генія українського народу, у творах якого найяскравіше відбилися національно-визвольні тенденції української літератури. Його проза і поезія характеризуються високим художнім рівнем, народністю, просякнуті загальнолюдськими цінностями. Т. Г. Шевченко став основоположником революційно-демократичного напряму і критичного реалізму. Багато його творів присвячені історії українського народу, драматичним, героїчним та трагічним сторінкам його минулого. («Гайдамаки», «Тарасова ніч», «Іван Підкова» та ін.). Т. Г. Шевченко був також видатним художником і писав картини на історичну тематику («Дари в Чигирині», «Смерть Богдана Хмельницького» та ін.). В історичному розвитку Шевченко вважав найважливішим фактором діяльність народних мас, а історію уявляв як безперервний процес розвитку суспільства, де значну роль відіграє технічний прогрес. У художній літературі співіснували різні художні напрями: романтизм (Я. Щоголів), натуралізм (Г. Барвінок), просвітницький реалізм (І. Нечуй-Левицький). Провідним методом був критичний реалізм, для якого характерним було правдиве зображення типових явищ дійсності, викриття основних вад суспільства. Сформувалися і своєрідні літературні стилі: етнографічно-побутовий (Л. Глібов, І. Нечуй-Левицький, С. Руданський, М. Старицький); аналітично-психологічний (Марко Вовчок, Панас Мирний); соціально-філософський (І. Франко, П. Грабовський, М. Коцюбинський). Суттєвим був внесок у розвиток української літератури письменників ліберально-буржуазної течії П. О. Куліша, Олени Пчілки, Д. Л. Мордовця. Досить високого рівня досягла українська драматургія і театральне мистецтво. Особливістю цих процесів було те, що провідні драматурги були одночасно І організаторами театральних труп, зокрема, М, Л. Кропивницький (написав 40 п'єс); М. Л. Стариць-кий (25 п'єс, автор багатьох історичних творів); /. К. Карпенко-Карий (20 п'єс). 1892 р. М. Кропивницький створив у Єлисаветграді першу українську професійну трупу, до якої ввійшли корифеї театру М. Заньковецька, М. Садовський, II. Саксаганський. На піднесенні знаходилася в Україні у цей час музика. Першу українську оперу написав С. С. Гулак-Артемовський — «Запорожець за Дунаєм» (1863). Основоположником української класичної музики став М. В. Лисенко, який підніс її на світовий рівень. Він написав опери «Тарас Бульба», «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Наталка-Полтавка». Важливу роль у музичній культурі цього періоду зіграла творчість М. Вербицкого, який 1863 р. написав музику на слова П. Чубинского «Ще не вмерла Україна», Видатною співачкою світового рівня була Соломія Крушельницька. Вона виступала в головних ролях на оперних сценах Європи і Південної Америки, мала прекрасний, оригінального тембру голос (сопрано), бездоганну дикцію. У її репертуарі було біля 60 опер. До видатних співаків належав також Іван Алчевськиіі, уродженець Харкова. Він блискуче виступав на оперних сценах Лондона, Парижа, Мілана, Нью-Йорка. В образотворчому мистецтві переважає реалізм, а серед жанрів — побутовий, який безпосередньо відображає життя народу. На українську тему писало багато російських художників: В. А. Тропінія, І. Ю. Рєпін (народився у м. Чугуєві), /. К. Айвазовський, В. Є. Маков-ський. Серед українських художників високого рівня майстерності досягли /. М. Сошенко, К. О. Трутовський, М. К. Пимоненко, серед скульпторів – виходець з України /. П. Мартос. Розвиток промисловості значно вплинув на будівництво і архітектуру, призвів до появи нових матеріалів і технологій. В архіте-'ктурі у другій половині XIX ст. переважав еклектизм – суміш елементів різних стилів. У Києві за проектом О. В. Беретті були збудовані Володимирський собор, будинок Першої гімназії, у Харкові – за проектом О. М. Бекетова збудували приміщення комерційного училища (нині Національна юридична академія), земельного банку. Таким чином, незважаючи на несприятливі умови, культура України у XIX ст. досягла високого рівня. Творчість багатьох письменників, вчених, композиторів стала здобутком світової культури. Читайте також:
|
||||||||
|