МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВОПЛАН ПЛАН 1. Поняття й елементи форми держави. 2. Форма державного правління. 3. Форма державного устрою. 4. Поняття й типологія політичних режимів.
ОПОРНІ ПОНЯТТЯ:форма держави, форма державного правління, форма державного устрою, політичний режим, унітарна держава, федерація, конфедерація, співдружність, союз, автономія, монархія, республіка, демократія, тоталітаризм, авторитаризм 1.Форма держави як категорія юридичної науки виступає безпосереднім виразником її сутності та змісту. Форма держави – це поняття, яке вiдображає внутрiшню структуру держави, спосiб органiзацiї державної єдностi; утворення, органiзацiю та здiйснення державної влади. Як певна система форма держави містить форму державного устрою, форму державного правління й форму вияву державної влади, або політичний режим Форма держави складається внаслiдок впливу низки чинників (iсторичних традицiй, спiввiдношення класових сил, геополiтичних умов тощо). Елементами форми держави виступають: - форма державного устрою, яка вiдображає внутрiшню структуру держави, спосiб органiзацiї державної єдностi; - форма державного правління, що характеризує спосiб органiзацiї державної влади, а також утворення iнститутiв влади та встановлення норм їх вiдносин з населенням; - полiтичний режим як сукупнiсть методів, способів i засобів здiйснення державної влади.
2. Форма державного устрою – це спосiб органiзацiї державної єдностi, внутрiшня структура держави. Характер взаємовідносин держави та її складових частин визначає дві основні форми державного устрою: унітарну та федеративну. Унiтарна держава – єдине державне утворення, частини якого є адмiнiстративно-територiальними одиницями. У такiй державi iснують єдині для всiєї країни вищi органи державної влади, що забезпечують державний суверенiтет (Чехiя, Швецiя, Румунiя, Бельгiя, Україна та ін.). Правовою основою унітарної держави є конституція або сукупність законів, які виконують роль конституційних. Унітарна держава характеризується такими ознаками: - наявністю єдиних для всієї країни вищих органів законодавчої, виконавчої та судової влади, що здійснюють керівництво відповідними органами влади на місцях; - відсутністю ознак державності, суверенітету адміністративно-територіальних одиниць (областей, графств, провінцій, округів тощо); - наявністю єдиних збройних сил, проведенням загальної для всієї країни податкової політики. Крім цього, унітарній державі притаманні єдині громадянство й державна символіка, а також єдині законодавча та судова системи. В унітарній державі, на території якої компактно проживають національні меншини, допускається створення національних автономних утворень. У них одержує розвиток місцеве самоврядування, як правило, у сфері адміністративної діяльності; органи влади на місцях обирає населення, представники цих органів мають право самостійно вирішувати більшість питань місцевого життя. Обсяг і міра автономій можуть бути різними. У вітчизняній доктрині прийнято виділяти законодавчу (політичну) й адміністративну автономії. У першому випадку носії автономії мають право на власне законодавство (у тому числі й на законодавчу ініціативу на державному рівні), в іншому – ні. Наявність на території України Автономної Республіки Крим – яскравий приклад адміністративної автономії. У цілому ж порядок утворення та функціонування автономій в унітарній державі визначає конституція країни, він не повинен суперечити її законам.
Рішення проблеми: Чи не суперечить наявність на теріторії України Автономної республіки Крим, її визнанню унітарною державою?
Федерацiя – союз юридично вiдносно самостiйних державних утворень (штатiв, земель, республiк, кантонів тощо), об’єднаних в одну державу. Правовою основою такого об’єднання є конституцiя. Треба виділити найзагальніші риси, властиві федеративним державам: - територія федерації складається з територій суб’єктів, що до неї входять; - верховна законодавча, виконавча та судова влада належить федеральним органам; - у федерації існує єдине громадянство й громадянство суб’єктів федерації; - суб’єкти федерації мають свою конституцію, свої законодавчі, виконавчі та судові органи; - федерації притаманні єдині правова, податкова та грошова системи. Теорiя видiляє таку форму державного устрою, як конфедерацiя. Конфедерацiя – це державно-правове об’єднання держав, що зберiгають незалежне iснування й об’єднуються лише для координацiї деяких своїх дiй. Вона поєднує в собі ознаки внутрішньодержавної та міжнародно-правової форми організації. Утворення конфедерацій, як правило, здійснюється на договірній основі, тобто правовою основою такого об’єднання є договiр. Конфедерацiя характеризується збереженням повної юридичної та полiтичної незалежностi держав, що її утворюють, їх безумовного права на сецесiю (свободу виходу з конфедерації), вiдсутнiстю в нiй центральної влади, спiльностi законодавства, територiї, громадянства, судової, грошової та податкової систем. Не маючи єдиної суверенної влади, конфедерацiя є нестiйким полiтичним утворенням і або розпадається, або перетворюється на федерацію. Конфедерації iснували в Швейцарiї у 1815 – 1848 рр.; у Нiмеччинi в 1815 – 1867 рр.; у США в 1781 – 1787 рр. З 1982 до 1989 рр. iснувала конфедерацiя під назвою Сенегамбiя (об’єднання Сенегалу та Гамбiї). Поряд з конфедерацією існують такі мiжнародно-правові форми об’єднання, як спiвдружнiсть i спiвтовариство. Вони утворюються для досягнення різних цілей (економічних, політичних тощо) та являють собою організаційно оформлені об’єднання повністю незалежних і суверенних держав. Як правило, такі утворення мають перехідний характер, вони еволюціонують у бік конфедеративного об’єднання й навіть федерації або розпадаються. Своєрідною формою державного устрою є імперія– держава, що складається з метрополії та підпорядкованих центральній владі держав і народів, примусово інтеґрованих до єдиної системи державних зв’язків. Вона виникає внаслідок загарбання територій, їх колонізації. Водночас історія знає й добровільне договірне входження деяких держав до складу імперії. Це відбувається, як правило, тоді, коли народу цієї держави загрожує знищення, і у з’єднанні з імперією він бачить свій порятунок. Історія свідчить, що загальною тенденцією суспільного розвитку є неминучий розпад імперій і виникнення на їх основі суверенних держав.
3.Форма державного правлiння – це спосiб органiзацiї державної влади, а також утворення iнститутiв влади та встановлення норм їх вiдносин з населенням. Залежно вiд того, здiйснюється верховна влада однiєю особою чи належить виборному органу, розрізняються монархiчнi та республiканськi форми правлiння. Монархiя – форма правлiння, де джерелом державної влади є одна особа (король, цар, iмператор), яка займає престол спадково або обирається (iнодi довічно). Монархія поділяється на необмежену й обмежену. Необмежена монархія характеризується тим, що монарх є одноособовим главою держави, влада якого ніким і нічим не обмежується. Історії відомі такі види необмеженої монархії: - деспотична – необмежена влада монарха обожнюється (деспотична монархія ґрунтується на азіатському способі виробництва, була характерною насамперед для рабовласницьких держав Стародавнього Сходу); - абсолютна – монарх як світський правитель є єдиним вищим органом державної влади (найбільше поширення абсолютна монархія отримала в період Середньовіччя). Обмежена монархія – це монархія, де влада монарха обмежена певними органами. Її різновидами є: - станово-представницька. Тут поряд з досить впливовою владою монарха існують зібрання представників провідних верств населення – кортеси в Іспанії, Генеральні штати у Франції, земські Собори в Росії. Вони виконували здебільшого дорадчу, а інколи законодавчу та фінансову функції. Станово-представницька монархія відповідала в основному періоду розквіту феодалізму; - конституційна (парламентська), що значною мірою є лише відображенням національних традицій державного будівництва. При цьому влада монарха обмежена законом і парламентом (наприклад законодавчі функції передані парламенту, а виконавчі – урядові). Конституційні (парламентські) монархії і зараз існують у багатьох країнах (Велика Британія, Японія, Iспанiя, Бельгія, Швеція та iн.); - дуалістична. За такої форми правління влада має подвійний характер. Вона юридично й фактично поділена між монархом, який у своїх руках зосереджує виконавчу владу (формує склад уряду та ним керує), і парламентом. Наразі ця форма монархії є характерною для деяких країн Азії, Африки (Марокко, Тонга). У сучасних умовах існує й така нетрадиційна форма монархії, як виборна. У ній монарх обирається на визначений період (Малайзія, Об’єднані Арабські Емірати). Республіка – форма правлiння, де вища державна влада представлена виборним органом, який обирається на визначений строк шляхом усенародних виборiв. Розглянемо основні рiзновиди республiканського правлiння. Президентська республiка. Вона характеризується такими ознаками: - зосередженням у руках президента повноважень глави держави й уряду; - позапарламентським методом обрання президента й формування уряду. Президент обирається прямими чи непрямими виборами, сам формує склад уряду; - відсутністю інституту парламентської відповідальності уряду (уряд несе відповідальність за свою діяльність перед президентом). Найтиповішими прикладами президентської республіки можуть бути США, Мексика, Бразилія, Аргентина. Парламентська республіка. Її рисами є: - верховенство парламенту; - формування уряду на парламентській основі з числа лідерів політичних партій, що мають більшість голосів у парламенті; - відповідальність уряду за свою діяльність перед парламентом; - обрання глави держави безпосередньо парламентом або спеціальною колеґією, утвореною парламентом. Парламентськими республіками на сьогодні є, наприклад, Iталія, ФРН, Австрія, Індія. Iснує й особлива форма республіканського правлiння – змішана (парламентсько-президентська або президентсько-парламентська), яка є чимось середнім мiж президентською i парламентською республiками. У такiй державi її глава (президент) сам визначає склад уряду та його главу, але цi кандидатури пiдлягають затвердженню парламентом – вищим законодавчим органом (Україна, Фiнляндiя). Остаточний характер цієї форми правління визначається тим, які засади в ній переважають – президентські чи парламентські.
4. Категорія "політичний режим" з’явилася в науковій думці в 60-ті роки ХХ ст. Дискусії того періоду дали початок різним підходам до розуміння політичного, державного чи, як підкреслювали окремі автори, політико-правового режиму. З усіх цих дефініцій найбільш прийнятним виявилося поняття "політичний режим", що й отримало визнання та поширення в теорії та практиці. У теорії держави та права під полiтичним режимом розуміють сукупнiсть способів i методiв здiйснення державної влади. Сучасна типологiя політичних режимів вiдбиває реалiї кiнця ХХ – початку ХХI століття, тому існують найрізноманітніші критерії, що лежать в основі класифікації політичних режимів. Характер політичного режиму визначають виходячи з кількості партій, з наявності леґальної опозиції, з рівня політичних свобод громадян і можливості проведення вільних виборів. Також існують типології, в основі яких лежить поділ на "східні" й "західні" режими. Є складніші класифікації, що ґрунтуються на уявленнях про організацію політичної влади як системи та сукупності ролей, через які здійснюється керування відповідно до правових норм. Виходячи з цих критеріїв, політичні режими характеризуються, наприклад, за такою схемою: ліберальні, демократичні, диктаторські, тоталітарні тощо. У юридичній літературі широко використовується класифікація, в основу якої покладені два методи володарювання, що об’єднуються тією чи іншою мірою: метод прямого насильства та метод лібералізму. Цим методам відповідають два основні різновиди політичного режиму: авторитарний і демократичний, між якими існують різні проміжні форми (диктаторський, автократичний, анархічний тощо). Крім цього, політичні режими можуть поділятися на демократичні й недемократичні. Ця класифікація є найбільш ефективною, тому що відображає основну суперечність сучасного етапу розвитку людства – боротьбу демократії й антидемократії. Основними ознаками демократичних полiтичних режимів на сьогодні є такі: - чеснi, змагальнi, такі, що реґулярно проводяться, вибори до представницьких органiв (змагальнi – рiзноманiтнi групи, партiї, здатнi виставити свої кандидатури; чеснi – без махiнацiй, пiдтасовувань результатiв виборiв; реґулярнiсть проведення виборiв має на метi обмеження перебування при владi одних i тих самих осiб); - представницька демократія поступово звільняє місце демократії безпосередній, тобто широкi маси самостiйно (а не через своїх представникiв) беруть участь у пошуку рішень; - проведення референдумiв із найважливiших питань громадського життя; - органiзація на професiйнiй основi дослідження громадської думки, яка i враховується в полiтицi державної влади; - наявнiсть багатопартiйної системи. За демократичного режиму держава зацiкавлена у створеннi сприятливих i рiвних умов для дiяльностi рiзних партiй, що дозволяє забезпечити чесне змагання рiзноманiтних позицiй і пiдходiв, обрати оптимальний варiант; - за демократичного режиму полiтичнi партiї не повиннi мати публiчних власних повноважень. Уряд складається на основі виборiв, це має бути дiйсно виборний уряд, а не призначений за чиїмось бажанням; - усi рiшення ухвалює бiльшiсть, але водночас повиннi забезпечуватися захист i повага до прав меншостi; - забезпечення принципу подiлу влад на законодавчу, виконавчу та судову. Недемократичнi полiтичнi режими поділяються на тоталiтарнi й авторитарнi. У тоталітарному режимі держава максимально реґламентує економічне, політичне та духовне життя суспільства. Фактично за цього режиму відбувається ліквідація громадянського суспільства. Ознаки тоталiтарного режиму: - наявнiсть масової партiї, якiй належить монополiя на владу; - партiя будується навколо лiдера (Нiмеччина – Гiтлер, Iталiя – Муссолiнi, СРСР – Сталiн), а не на демократичнiй основi; - домiнуюча роль офiцiйної iдеологiї. Тоталiтарний режим – це iдеологiзований режим, у якому ідеологія схожа на свiтську релiгiю; - монополiстичний контроль партiї над економiкою та iншими сферами життя суспiльства; - наявнiсть антидемократичного жорстокого (підвладного лише правлячій партії) поліцейського контролю. Авторитарний режимспирається або на авторитет влади, або на авторитет голови держави й передбачає встановлення режиму особистої влади (наприклад, влада де Голля у Францiї в 60-ті роки ХХ ст.). Він характеризується певною сферою громадянського суспільства, вільною від тотальної реґламентації з боку політичної влади, що часто придушує конфлікти в громадянському суспільстві лише в періоди різкої поляризації соціально-класових сил. Такий режим відрізняється: - рiзким посиленням влади глави держави, що виконує функцiї глави уряду; - позбавленням парламенту прероґатив контролю; - відмовою від принципів поділу влади та законності; - суто декларативним характером конституції; - ліквідацією центральних і місцевих представницьких органів або перетворенням їх на маріонеткові установи; - різким обмеженням сил опозиції, її можливостей просувати своїх кандидатів під час виборчих кампаній, позбавленням опозиції необхідних засобів боротьби з режимом особистої влади. Авторитарний режим не виключає насильницького придушення соціальних рухів (страйків, маніфестацій). Йому притаманне використання соціальної демагогії та компромісів. Але, на відміну від тоталітарного, цей режим дещо послаблює монополізацію політичного життя, у країні мають місце деякі свободи, відсутня єдина ідеологія (замість неї пропонується розмита концепція національної єдності).
Завдання на семінарське заняття:якою державою є Україна за формами державного правління, державного устрою та політичного режиму?
Лекція №6.
Тема: ДЕРЖАВА В ПОЛІТИЧНІЙ СИСТЕМІ СУСПІЛЬСТВА /2 години/ Мета лекції: - освітня:формування знань про політичну систем усуспільства, роль та місце держави в політичній системі суспільства. - розвиваюча:формування уявлень про взаємозв’язок держави та політичної системи суспільства; вміння використовувати ці знання при аналізі проблем взаємозв’язку держави та політичної системи суспільства. - виховна: виховувати студентів (курсантів) в дусіповаги до інтересів суспільства та держави. 1. Політична система суспiльства: поняття та структура 2. Мiсце та роль держави в полiтичнiй системi суспiльства.
1. Полiтична система суспiльства є частиною складної, самокерованої суспiльної системи. Її роль полягає в забезпеченнi стабiльностi та стiйкостi суспiльної системи в цiлому шляхом реґулювання та поєднання iнтересiв соцiальних груп, нацiй, народiв, якi складають суспiльство. Отже, полiтична система – це спецiальний полiтичний механiзм управління суспiльством. Вона є найважливiшим об’єктом дослiдження в теорiї держави й права. Велике значення для юридичної науки та практики має визначення поняття "полiтична система суспiльства". У вiтчизнянiй лiтературi існують рiзноманiтнi пiдходи до цього питання, якi в результатi можна об’єднати у двi основнi групи: - вузькоспецiалiзоване визначення полiтичної системи, згідно з яким вона розглядається як сукупність різноманітних структурних елементiв (держави, політичних партiй, громадських органiв i рухів тощо); - усеосяжне визначення полiтичної системи, що включає до неї як структурнi елементи ще й полiтичнi дiї, полiтичнi вiдносини, полiтичнi погляди, iдеї та теорiї, полiтичну свiдомiсть, полiтичну культуру – тобто все, що стосується полiтики. При уважному розглядi виявляється, що в цих дiаметрально протилежних пiдходах є дещо спiльне: полiтична система мислиться як структура, що складається з кількох елементiв. Структура політичної системи суспільства: - держава; - полiтичнi партiї; - громадськi органiзацiї та об’єднання, у тому числi релiгiйнi; - органи місцевого самоврядування; - трудові колективи. Основним ядром політичної організації суспільства є держава як спеціальний політико-територіальний інститут управління суспільством. Політичні партії є стійкими та постійно діючими громадськими формуваннями, які ведуть боротьбу за політичну владу, здійснюють її за допомогою держави. Вони покликані виражати політичні інтереси суспільства, окремих верств населення й організовувати громадян для участі у справах суспільства. Кінцевою метою партій є отримання державної влади, її здійснення згідно з партійними уявленнями про ефективнодіючу державу та її органи, а також завдання, способи організації та діяльності всього суспільства. Ідеологічні уявлення про політичну владу, засоби її здійснення, а також шляхи, цілі розвитку суспільства політичні партії формулюють у своїх програмах. Громадські організації та об’єднання як елемент політичної системи впливають на державні органи з метою примусити їх здійснювати управлiнськi дiї в iнтересах тих соцiальних верств і груп, представниками яких вони виступають. Коло громадських організацій та об’єднаньяк добровільних формувань громадян за інтересами вельми різноманітне. Це можуть бути професійні спілки, жіночі, молодіжні, творчі, екологічні, ветеранські організації, масові рухи, спортивні й інші союзи тощо. Специфічним різновидом громадських організацій є релігійні організації. У клерикальних державах (насамперед ісламських країнах) вони виконують деякі державні функції, зокрема здійснюють правосуддя у кримінальних і цивільних справах, займаються реґулюванням і реєстрацією шлюбно-сімейних стосунків, ведуть освітню діяльність у школах та інших освітніх установах, беруть участь у діяльності органів державної влади. У свою чергу, держава надає релігійним організаціям істотну фінансову допомогу, установлює пільги в оподаткуванні, ураховує думку церковних ієрархів при вирішенні найважливіших державних питань. Більшість сучасних демократичних держав є світськими, тобто дотримуються принципу невтручання у справи релігійних організацій, так само, як і не покладають на них здійснення яких-небудь державних функцій. Проте повністю виключити вплив церкви на політичні процеси та стосунки поки що не вдається в жодній державі. Форми та методи участі релігійних організацій у політичному житті країни є достатньо різноманітними. По-перше, є політичні партії, члени яких належать якому-небудь одному віросповіданню і які мають на меті використання релігії в політичних цілях, схиляють віруючих на свій бік. Так, в Італії діє Християнсько-демократична партія, у Бельгії – Соціально-християнська партія, Християнська народна партія. По-друге, атрибутика церкви іноді використовується в ході здійснення деяких державних процедур, зокрема при принесенні присяги президентом країни, коли він вступає на цю посаду. По-третє, релігійні діячі безпосередньо беруть участь у боротьбі за мир, благодійній діяльності, у правозахисних та інших суспільних рухах. Важливим елементом політичної системи суспільства виступають органи місцевого самоврядування, а також трудові колективи. В Україні систему та ґарантії місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні". У нашій країні місцеве самоврядування – це ґарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста – самостійно або під відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України. До ведення органів місцевого самоврядування відносять: - здійснення правотворчої та контрольної діяльності, забезпечення реалізації чинного законодавства на відповідній території; - володіння, користування та розпорядження комунальною власністю, місцевими фінансами, формування, затвердження та виконання місцевого бюджету, установлення місцевих податків і зборів; - забезпечення соціально-економічного розвитку території; - охорона громадського порядку тощо. Трудові колективи в нашій державі утворюються всіма громадянами, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту, угоди), а також інших форм, що реґулюють трудові відносини працівника з підприємством. Ця діяльність здійснюється на підставі Закону СРСР "Про трудові колективи та підвищення їх ролі в управлінні підприємствами, установами, організаціями" у частині, яка не суперечить законодавству України. Специфіка цього закону полягає в тому, що від начебто б дає трудовим колективам певні повноваження, але відповідні положення цього нормативно-правового акта не мають ознаки формальної визначеності й не надають трудовим колективам суб’єктивних прав. З усіх повноважень трудових колективів, про які йде мова в указаному законі, реальне значення мають лише повноваження щодо забезпечення трудової дисципліни, зокрема, затверджувати правила внутрішнього трудового розпорядку, застосовувати громадські стягнення, ставити питання про притягнення порушників трудової дисципліни до відповідальності тощо. Основною організаційною формою здійснення трудовими колективами своїх повноважень є збори (конференція). Трудовим колективам у сучасних демократичних державах надаються певні права на участь в управлінні підприємством. В одних країнах (ФРН, Греція, Іспанія) це право реалізується спеціальнім органом, склад якого трудовий колектив обирає з числа працівників, котрі не входять до складу адміністрації підприємства. В інших країнах (Франція, Бельгія) орган, що представляє інтереси трудового колективу підприємства, обирається як з робітників, інженерів, так і з представників адміністрації. Вибраний трудовим колективом орган здійснює свої повноваження з метою залучення працівників до управління справами підприємства, зміцнення соціальної згоди між роботодавцями та працівниками, своєчасного вирішення конфліктів між ними. Таким чином, політична організація сучасного суспільства складається з таких компонентів: держави та її органів, політичних партій, громадських об’єднань, релігійних об’єднань, органів місцевого самоврядування, трудових колективів, які прямо чи опосередковано впливають на політичне життя країни. Існує думка, згідно з якою до складу політичної системи входять також засоби масової iнформацiї, що впливають на реґулятивно-управлiнську дiяльнiсть усiх iнших елементiв управлiння як "четверта влада". Деякі юристи вважають, що політична організація суспільства складається не лише з тих організацій, об’єднань, які дозволяє та визнає держава. До неї можуть входити заборонені організації, партії, рухи, діяльність яких держава вважає небезпечною для суспільства. У сучасних умовах на політичне життя країни, діяльність державних органів серйозний вплив можуть здійснювати злочинні товариства, якізаймаються торгівлею наркотиками, рекетом, скоюють інші злочини. Маючи великі можливості, такі угруповання підкуповують державних урядовців, проводять своїх представників до влади або намагаються чинити тиск на неї. Політична система – це система взаємопов’язаних i взаємодіючих політичних інститутів, у межах якої проходить політичне життя суспільства та здійснюється державна влада відповідно до правових та інших соціальних норм або всупереч ним. Політична система будь-якого суспільства виконує певні функції. Основними з них є: - вираження й реалiзацiя iнтересiв соціальних спільнот, націй, які існують у суспiльствi; - визначення цiлей i завдань суспільства; - мобiлiзацiя ресурсiв; - інтеґрація всiх елементiв суспiльства; - досягнення необхiдного ступеня вiдповiдностi реаль-ного полiтичного життя офiцiйним правовим нормам. Кiнцева ж мета цих функцiй – забезпечення стабiльностi та стійкого розвитку суспiльної системи в цiлому. 2. Держава вiдiграє особливу роль у політичній системi, надаючи їй своєрiдної цiлiсностi та стiйкостi, оскільки концентрує в собi всю рiзноманiтнiсть полiтичних iнтересiв, реґулюючи явища полiтичного життя через призму загальнообов’язковості. Вона виконує основний обсяг дiяльностi з управлiння, користуючись ресурсами суспiльства й упорядковуючи його життєдiяльнiсть. Разом із тим, саме держава створює необхідні умови для забезпечення конституційних принципів організації та діяльності політичної системи, реальної дії політичних прав і свобод громадян. Для цього держава наділена вельми широкою правочинністю, а саме: - установлює правовий режим організації та діяльності політичної системи; - здійснює реєстрацію політичних партій, громадських організацій та об’єднань; - залучає до участі в управлінні державними справами громадські організації та об’єднання, політичні партії, трудові колективи; - здійснює контроль за діяльністю політичних партій та інших елементів політичної системи; - застосовує заходи державного примусу в разі порушення законності. Держава займає центральну, провiдну позицiю в полiтичнiй системi суспiльства, оскільки вона: - виступає як єдиний офiцiйний представник усього народу, об’єднаного в територiальних межах за ознакою громадянства; - є єдиним носiєм суверенiтету; - має спецiальний апарат (публiчну владу), призначений для управління суспiльством; - має силовi структури (збройнi сили, мiлiцiю, службу безпеки тощо); - має специфiчний набiр матерiальних цiнностей (державна власнiсть, бюджет, валюта тощо). Таким чином, поняття держава та полiтична система суспiльства спiввiдносяться як частина i цiле.
Лекція № 7.
Тема: ОСОБИСТІСТЬ, ДЕРЖАВА ТА /2 години/
Мета лекції: - освітня:формування знань про особистість, державу, право та громадянське суспільство. - розвиваюча:формування уявлень про взаємозв’язок особистості, держави та громадянського суспільства; вміння використовувати ці знання при аналізі проблем взаємозв’язку особи та держави. - виховна: виховувати студентів (курсантів) в дусіповаги до інтересів особистості. Міжпредметні зв’язки: філософія, політологія, соціологія, історія України, історія держави та права України, історія держави та права зарубіжних країн, історія політико-правових вчень, галузеві юридичні науки.
Актуалізація опорних знань: дайте визначення поняттям: особа, людина, громадянин,право. ТЗН:контролююча комп’ютерна програма з другого модуль-контролю, комп'ютерна презентація; схеми й таблиці. Читайте також:
|
||||||||
|