МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
Суть і типи економічних системЛітература до теми №1, лекції 1. Питання для семінарського заняття №1 1. Що таке економіка та яка її структура? 2. Який зв’язок між виробництвом, розподілом, обміном і споживанням як сферами економіки? 3. Чим праця відрізняється від робочої сили? 4. Що таке предмети і засоби праці? Вкажіть, якими бувають предмети праці та яка структура засобів виробництва. 5. У чому сутність поділу праці та кооперації виробництва? Які великі суспільні поділи праці ви можете назвати? 6. Які економічні ресурси виділяє економічна теорія? Вкажіть, який існує зв’язок між економічнми ресурсами і факторами, або чинниками, виробництва. 7. Яку загальну особливість мають усі економічні ресурси? 8. Що таке економічні відносини людей та які види економічних відносин виділяє економічна теорія? 9. Які типи та форми власності ви можете назвати? 10. У чому сутність і яка структура людських потреб? Визначте загальну особливість усіх людських потреб. 11. У чому полягають альтернативність економічних ресурсів і суть економічного вибору? Що показує крива трансформації? 12. Що таке економічний продукт? Яке благо є речовим, а яке неречовим? Чим матеріальний продукт відрізняється від нематеріального? 13. Дайте визначення предмету економічної теорії (політичної економії), вкажіть на його позитивну і нормативну сторони. Які методи і прийоми застосовує економічна теорія (політична економія) для дослідження свого предмета? 14. Що таке економічні категорії, закони і принципи? Вкажіть, які види категорій і законів виділяє економічна теорія. Чим економічні закони відрізняються від економічних принципів? 1. Вступ до економічної теорії: Підручник. / За ред. З.Ватаманюка. – Львів: «Новий Світ – 2000», 2007. – С.7-80. 2. Економічна теорія: політекономія: Підручник / За ред. В.Д.Базилевича. – К.: Знання-Прес, 2008. – С.13-59. 3. Загальна економічна теорія: Політична економія: Підручник. У 2-х частинах / За ред. І.В.Буяна, В.М.Ковальчука. – Тернопіль: Лідер, 2001. – Част.1. – С.5-42. 4. Макконнелл К.Р., Брю С.Л. Экономикс: принципы, проблемы и политика: В 2-х тт. – М.: Инфра-М, 2007. – Т.1. – С.2-26. 5. Мэнкью Н.Г. Принципы экономикс: Учебник / Пер.с англ. СПб: Питер, 2002. – С.13-37. 6. Основи економічної теорії: політекономічний аспект: Підручник / За ред. Г.Н.Климка. – К.: Знання, 2002. – С.15-93, 567-590. 7. Самуэльсон П. Экономика: Вводный курс / Пер.с англ. – М.: Прогресс, 1964. – С.23-33. 8. Самуельсон П.А., Нордгауз В.Д. Макроекономіка / Пер.з англ. – К.: Основи, 1995. – С.30-51. 9. Сучасні економічні теорії: Підручник / За ред. А.А.Чухно. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – С.13-121. 10. Фишер С., Дорнбуш Р., Шмалензи Р. Экономика: Учебник / Пер. с англ. – М.: Дело, 1997. – С.2-39.
Під впливом НТП суспільне виробництво знаходиться у постійних змінах, розвитку та вдосконаленні. Тривалі етапи його еволюції назвали технологічними способами виробництва. Економічна наука нині виділяє три типи технологічних способів виробництва, які послідовно змінювали один одного: 1) доіндустріальний, що ґрунтувався на примітивних засобах праці та важкій ручній некваліфікованій праці, йому властиві нерозвинений поділ виробництва, незначні масштаби його кооперації; 2) індустріальний, за якого відбувся перехід до використання у виробництві системи машин і механізмів, машинних технологій, нових форм організації процесу виробництва; 3) постіндустріальний, що пов’язаний з автоматизацією виробництва, широким впровадженням комп’ютерів і роботів, принциповою зміною трудових функцій людини, творчим характером праці. Доіндустріальними технологічними способами виробництва були так звані “кам’яний”, “бронзовий” і “залізний віки” первісного суспільства та ранньорабовласницького періоду, “античне” і “східне” рабство, ремісничий спосіб виробництва середньовіччя, мануфактурний спосіб виробництва ранньої ринкової економіки. Саме з мануфактурирозпочався перехід до індустріальногоспособу виробництва. Мануфактура, яка найбільший розвиток отримала у XVIII столітті, відрізнялася від простої кооперації праці і виробництва глибиною поділу та масштабами кооперації найманої праці, зокрема, мануфактура характеризувалася значним прогресом подетального та функціонального (поопераційного) поділу праці. Однак прихід індустріальноготехнологічного способу виробництва справедливо пов’язується з наступним етапом розвитку виробництва – фабрикою (цей етап розпочався на зламі XVIII і ХІХ століть). Фабричний спосіб виробництва вдосконалювався протягом ХІХ і першої половини ХХ століть. Він змінився постіндустріальнимспособом виробництва. Під впливом НТР завершилася повна механізація виробництва, широких масштабів досягли його автоматизація (впровадження автоматичних машинних ліній, керуючих систем, роботів тощо), застосування новітніх технологій, принципово нових предметів праці і нових видів енергії і таке інше. Невпізнанно змінилися трудові функції людини, більшість важких і монотонних трудових операцій взяли на себе машини-автомати та роботи, витіснивши людину з безпосереднього процесу виробництва, людина піднялася над виробництвом, її праця стає усе більш творчою, змінився її характер, нині більшість працівників виконують управлінські функції. Вони контролюють виробничий процес і якість продукту, налагоджують і ремонтують автоматизовані виробничі лінії та роботів, стають операторами, що ними управляють, програмістами, котрі складають комп’ютерні програми тощо. Постіндустріальний спосіб виробництва характеризується також стрімким розвитком сфери послуг (тут нині працюють від 50 до 70 відсотків усіх працівників), інтелектуалізацією та гуманізацією виробництва, значним зростанням добробуту тих націй, які сповідують ринкову ідеологію.
У процесі господарської діяльності економічні відносини між людьми функціонують як певна система, яка включає об’єкти цих відносин та специфічні форми економічних зв’язків між ними.
В економічній системі господарська діяльність людей завжди є організованою, скоординованою тим чи іншим чином. Продуктивні сили є провідним компонентом будь-якої економічної системи, однак визначальним її елементом є економічні відносини. Зокрема, соціально-економічні відносини визначають тип системи (наприклад, пануюча приватна власність утворює один тип системи, пануюча державна – інший), а організаційно-економічні відносини є середовищем зв’язків між усіма елементами економічної системи; саме вони ніби “склеюють” компоненти системи у єдине ціле (продуктивні сили, власність та економічний механізм реалізуються через організаційно-економічні відносини). Специфіка вказаних елементів економічної системи визначає зміст процесу праці і процесу виробництва, виробничі можливості економіки, результат виробництва (ефект виробництва, або продукт), його ефективність (співвідношення результатів і витрат). Виробничі можливості економічної системи обмежені рідкісністю виробничих ресурсів, їх рідкісність з розвитком суспільства, як правило, зростає, адже поступово вичерпуються невідтворювані природні ресурси, а зростання і розширення економічних потреб зумовлює обмеженість інших ресурсів. Тому перед суспільством постає проблема економічного вибору, стаючи основною проблемою ефективного функціонування економічної системи. Відображенням проблеми економічного вибору суспільства є методи вирішення трьох основних питань економіки: 1) Що виробляти? Які з можливих товарів та послуг повинні вироблятися даною економічною системою і протягом якого часу? 2) Як виробляти? За якої комбінації виробничих факторів, із застосуванням якої технології і організації виробництва повинні створюватися обрані життєві блага? 3) Для кого виробляти? Хто буде споживати створені продукти, оплачувати товари, здобуваючи від цього корисність? Яким буде дохід нації від виробництва даних товарів і послуг? Економічну систему розглядають як плинне, мінливе явище, яке формується і проходить через певні ступені і фази розвитку. У взаємодії та перетворенні різних систем складається економічна цілісність сучасного світу. У світовій економічній літературі найбільш доцільною визнана класифікація економічних систем за двома основними ознаками: Ø формою власності на засоби виробництва; Ø способом координації (регулювання) економічної діяльності. На основі цих та деяких інших ознак виділяють такі типи економічних систем: 1) традиційна аграрна, або натуральна (самодостатня) економіка; 2) ринкова економіка; 3) централізована (планова, командно-адміністративна) економіка; 4) регульована ринкова економіка. Визначальні риси названих типів економічних систем відображені в таблиці 2.1. Читайте також:
|
|||||||||||
|