МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||
Поняття “підприємництво”, суть, функції, моделі та принципи підприємництва.Література до лекції 4. 1. Бобров В.Я. Основи ринкової економіки і підприємництва. Розділ 12. Ціна і ціноутворення у ринковій економіці. – К.: Вища школа, 2003. – С. 338–360. 2. Вступ до економічної теорії: Підручник. Тема 7. Ринковий механізм / За ред. З. Ватаманюка. – Львів: “Новий Світ – 2000”, 2007. – С. 210–237. 3. Елисеев А.С. Современная экономика: Учебное пособие. Глава 3. Спрос и предложение. – М.: Издательско-торговая корпорация “Дашков и Ко”, 2005. – С. 58–142. 4. Экономическая теория. Учебник / Под. ред. Г.П. Журавлевой. Глава 11. Рыночный механизм: роль цены в обеспечении рыночного равновесия. – М.: Издательско-торговая корпорация “Дашков и Ко”, 2007. – С. 326–345. 5. Маршалл А. Принципы экономической науки. – М.: Изд-во “Прогресс”, 1993. 6. Мэнкью Н.Г. Принципы экономикс. Часть 2. Спрос и предложение: как работает рынок. – СПб.: Питер, 2001. – С. 48–95. 7. Основи економічної теорії: політекономічний аспект: Підручник. Розділ 9. §3. Теорії вартості, корисності, цінності / Відп. ред. Г.Н. Климко. – К.: Знання-Прес, 2002. – С. 110–118. 8. Основи економічної теорії: Підручник. Глава 8. §5. Сутність ринкової ціни. Теорії ціноутворення. §6. Функції ціни в ринковій економіці. §7. Види цін. Класифікація цін ринкової економіки / За науковою ред. В.Г. Федоренка. – К.: Алерта, 2007. 9. Пасхавер Б. Ціни виробництва і споживання продовольчого ринку // Економіка України. – 2007. – №12. – С. 51–61. 10. Політична економія: Підручник. Глава 9. §5. Ціна в системі ринкових відносин / За науковою ред. В.Г. Федоренка. – К.: Алерта, 2007. 11. Сломан Дж. Экономикс. Глава 2. Предложение и спрос. Экспресс-курс. 5-е издание. – СПб.: Питер, 2007. –С. 52–98. 12. Смит А. Исследование о природе и причинах багатства народов. Антология экономической классики. В 2 т. – М.: МП “Эконов”, 1993.
У цій лекції вивчаються економічні процеси і відносини на рівні мікроекономіки. Мікроекономіка – це сфера економічних відносин, яка пов’язана із діяльністю окремих господарюючих суб’єктів у процесі виробництва життєвих благ та надання послуг. Суб’єктами мікроекономіки виступають домашні господарства, фірми (ділові підприємства), галузі та держава. Головним її елементом є підприємство (фірма). В сучасних умовах одним із чинників соціально-економічного прогресу у більшості країн світу, в тому числі і в Україні, є підприємництво та суб’єкти, що його здійснюють – підприємці. Що таке підприємництво? В науковій літературі є різні підходи до визначення терміну “підприємництво”. Це пов’язано, насамперед, з тим, що поняття “підприємництво” є надзвичайно містким, яке поєднує в собі сукупність економічних, юридичних, політичних, історичних і психологічних відносин. Складалось воно протягом значного часу, постійно поповнюючись елементами нового змісту, що зумовлює необхідність його системного вивчення. Узагальнені Узагальнюючи погляди вчених на сутність поняття “підприємництво” і роль підприємця дає підставу вважати підприємництво, як господарську діяльність підприємця, особливий, творчий тип господарювання, основу якого складає новаторський підхід до організації і ведення бізнесу, постійний пошук ефективних способів використання можливостей, прагнення до нових перспектив розвитку власної справи, зважений підхід до ризику. Як соціально-економічне явище, підприємництво містить в собі широкий спектр економічних, юридичних і психологічних відносин. За економічним змістом його можна розглядати як економічну категорію і як метод господарювання.
Суть підприємництва як методу господарювання розкривають його соціально-економічні функції, серед яких основними є: ресурсна, організаційна, новаторська, соціальна і особистісна. Ресурсна (господарська) функція полягає в діяльності з мобілізації, комбінації і найефективнішого використання трудових, матеріальних, фінансових, інтелектуальних та інформаційних ресурсів. Організаційна функція полягає у поєднанні ресурсів виробництва в оптимальних пропорціях, впровадженні нових форм і методів організації виробництва, нових форм заробітної плати та їх поєднання з традиційними, організації збуту, менеджменту, маркетингу і реклами. Новаторська функція полягає у генеруванні нових ідей, здійсненні дослідно-конструкторських розробок, їх впровадженні у виробництво і створенні на їх основі нових товарів і надання нових послуг. Соціальна функція полягає у виготовленні товарів і послуг, необхідних суспільству, відповідно до його потреб. Особистісна функція полягає у самореалізації власних можливостей підприємця, отриманні задоволення від своєї діяльності. Враховуючи характеристики теоретиків підприємництва та його соціально-економічні функції, які воно виконує, можна дати його визначення, як методу господарювання.
В економічних публікаціях часто ототожнюють поняття “підприємництво” і “бізнес”, або розглядають підприємництво як одну із форм бізнесу. Ці поняття дуже близькі, але не тотожні. Поняття “бізнес” є ширшим, ніж поняття “підприємництво”.
Очевидно є підстави стверджувати, що бізнесова діяльність властива економіці малих форм і здійснюється в рамках невеликих колективів і малих підприємств. Як правило, бізнес виконує репродуктивну функцію, тобто з року в рік виробляє одні й тіж товари та надає послуги. Поряд з поняттями “підприємництво” і “бізнес” часто застосовують також поняття “комерція”.
Основне завдання комерції – всебічне обслуговування безпосереднього виробництва і раціоналізація форм обігу. Підприємництво функціонує на основі певних принципів. Основними серед них є: - економічна самостійність; - економічна незалежність; - економічна мотивація; - економічна та соціальна відповідальність; - творчість; - ризиковість; - діловитість. З огляду на це розглядають дві моделі підприємництва: класичну та інноваційну.
Схема дій підприємця, при цьому, така : оцінка наявних ресурсів – вивчення можливостей досягнення мети – використання тієї можливості, яка дає максимальну віддачу від наявних ресурсів.
Підприємець тут діє за іншою схемою: ставить мету, шукає у зовнішньому середовищі альтернативні ресурси, оцінює свої ресурси і співставляє їх із знайденими можливостями, діє у відповідності з оптимальнішим варіантом поєднання власних і зовнішніх ресурсів. Роль інноваційної моделі особливо помітна в сучасних умовах, коли постійно підвищуються вимоги до якості та надійності продукції, що вимагає пошуку принципово нових технологічних рішень. Сучасний розвиток НТП сприяв появі дрібного науково місткого підприємництва, яке розробляє і впроваджує науково-технічні проекти, що відповідають вимогам часу. Читайте також:
|
|||||||||||||||||
|