МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Космогонічні міфи як зразкова модель міфологіїЛекція № 2 Типологія міфу План: 1. Космогонічні міфи як зразкова модель міфології 2. Антропогонічні міфи 3. Есхатологічні міфи 4. Тотемні й календарні міфи 5. Героїчні та близнечні міфи 6. Етіологічні міфи 7. Ініціаційні міфи 8. Астральні міфи
Література: 1. Мифологический словарь. – М.: Сов. энциклопедия, 1991. – С. 653–658. 2. Мифы народов мира. Энциклопедия. В 2-х т. Т. 1. М., 1991. Т. 2 М., 1992. 3. В. Войтович Українська міфологія. – К.: Либідь, 2002. 4. Дмитренко М. Українська фольклористика другої половини ХІХ ст.: школи, постаті, проблеми. – К.: Сталь, 2004. Розд. Міфологічна школа. – С. 10 – 150. 5. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу: ескіз української міфології. –К., 1992. 6. Элиаде М. Аспекты мифа. – М., 2010. 7. Элиаде М. Священные тексты народов мира. – М., 1998. 8. Лосев Алексей. Диалектика мифа. –М., 1930.
Існують декілька класифікацій міфів. Ми розглянемо найрозгорнутішу. Міфи космогонічні – про створення Всесвіту; про утворення Космосу в цілому і його частин, пов’язаних у одній системі, перетворення Хаосу в Космос, про перші часи – міфічний час або «початковий», «ранній», «перший», «час до часу», до початку історичного відліку. Це час першопредків, першотворіння, першопредметів, «час сну» або сакральний час, на відмiну від пізнішого профанного. У цих міфах відображені перші уявлення про структуру космосу (трискладову вертикально (світове дерево) й чотирискладову горизонтально (мандала). Космогонічні міфи вкладаються у наступну класифікацію: творіння (Верховна істота творить світ думкою, словом, парячись в бані тощо); У індійців віннебаго бог творить світ, коли приходить у свідомість. Тоді він задумується про те, що робити і плаче. Від сліз творяться води. Бог задумується над тим, чому за його бажанням все збувається і перевіряє, чи так це. Він бажає світла, тоді землі – і все зявляється. Варіант єгипетського міфу про світотворення – бог-творець Пта силою думки й словом творить богів і людей, причому головні боги є перевтіленнями самого Пта. У Колумбії, Південній Америці існують міфи, в яких з допомогою сна бог-ілюзія Найнема притискає видіння до себе й скріплює її диханням і нитками сну й так переводить в реальність. мотив пірнальщика (Бог посилає водоплаваючих птахів або земноводних або ниряє сам на дно Першоокеану, щоб дістати шматочок землі, із якого виросте весь світ); В індійців Каліфорнії спочатку всюди була вода, а з води до неба виросло дерево, на якому було гніздо. У гнізді знаходилися вовк, кайот, пантера, орел чи сокіл, ястреб і кайот. Орел захотів зробити землю, й для цього позвав качку й наказав їй дістати дна. Качка пірнула й не дістала дна – втопилася. Тоді орел позвав іншу качку. Та дісталася дна, але також померла. Її тіло піднялося вгору, й тоді з-під її нігтя орел взяв болота, насіння двох рослин, на воді замісив тісто й поклав його на води океану. Тісто почало рости й поширюватися. Але творіння було невдалим, і звірі повторювали процедуру замісу декілька разів, аж поки земля не стала твердю. творіння засобом розділення початкової єдності на дві частини а) розділення Неба й Землі, тобто Світових Батьків; Гея й Уран у греків – праматір і прабатько, від шлюбу яких народилис гори, моря, 12 титанів і 6 страхітлвих велетів. У індійців із Нью-Мексіко батько-сонце утворив сім’я двох світів, від якого завагітніли води й народили матір-землю та батька-сонце. Ці двоє лежали на світових водах й зачали земне життя. Мати-земля, завагітнівши, обважніла, збільшилася в розмірах і опустилася вниз, відштовхнувши батька вгору. б)розділення початкової аморфної маси – Хаосу; Напр., в ассирійсько-вавилонській міфології хаос представлений як водна стихія, що складається із двох сил – праматері Тіамат (букв переклад «море») та першотворця Апсу («бездна» або прісні води). Тіамат і Апсу змішали свої води й народили в них першу божественну пару - Лахму й Лахаму. Це були чудовиська велетенського зросту, які наплодили скільки молодших богів, що ті своєю вознею й галасом надокучили Тіамат і Апсу, й ті вирішили їх знищити. Дізнавшись про це, молодші боги принишкли, а бог мудрості Ейа наслав на Апсу магічний сон і знищив його. А син бога мудрості Мардук знищив свою прабабку Тіамат, що персоніфікувала стихійну силу хаосу. Таким чином первісний хаос був безповоротно знищений, і Мардук став творити світ із тіла Тіамат. в) творіння шляхом поділу Першожертви ( Імір у скандінавській міфології, ведійський Пуруша, китайський Паньгу) або чудовиська, переможеного після страної битви (вавилонська Тіамат);Мардук розрубав Тіамат наполовину й з однієї створив небо, а з іншої землю. Її череп став горою, очі започаткували ріки Тигр і Євфрат. г) розрізання на дві частини космогонічного Яйця; У японській космогонії спочатку небо й земля не були розділені, ін. та ян утворювали хаотичну масу, схожу на яйце, яке мало насіння. Чистіша й світліша субстанція цього яйця була розрідженою й стала небом, а твердіша й грубша осіла й стала землею. В індійській космогонії золоте яйце утворилося від сімені бога, викинутого в первісні води. У яйці бог сам воплотився в образі Брахмана (Пуруші, тобто мужа). Цілий рік він сидів на яйці, а потім силою думки розділив його на дві половини, створивши небо й землю, а між ними серединний простір. Варіант єгипетського міфу: 8 богинь і богів жили в первісних водах, богині мали голови змій, а боги – жаб. Там вони створили світове яйце, яке було невидимим у тьмі. Із цього яйця вийшло сонячне божество в образі пташки, і наповнило світлом довкілля. «Я – душа, що виникла із хаосу, моє гніздо невидиме, моє яйце не розбите». Згадаємо Кощія. Мірча Еліаде справедливо відзначає, що космогонічні міфи стають зразком, моделлю для міфів про виникнення кого- або чого-небудь: людей, тварин, рослин, суспільних законів тощо. Тому дуже часто інші різновиди міфів починаються із міфу космогонічного. У тібетських народів космос народився з яйця. Із жовтка утворилося 18 нових яєць. Одне з них, що посередині,відділилося від інших, у нього виросли ноги й руки, 5 органів чуття, й воно перетворилося в незвичайної краси юнака. Його назвали королем.
2. Антропогонічні міфи.Міфиантропогонічні –про походження людини, перших людей або племенних першопредків. Різні варіанти походження людини: як трансформація тотемних тварин, як виготовлення деміургами з глини, дерева, як вдосконалення силами богів недосконалих істот, як біологічне породження богами, як підняття з нижнього світу деяких істот тощо. Перша людина, на відміну від богів, смертна ( у вавилонській міфології ознакою людини, а не бога, є серце, що стукає). У єгипетській міфології люди виникли із сліз бога Ра, а за іншою версією – виліплені богами із глини. У томпсоновських індійців (Еліаде англ.. етнограф, читав історію релігій у Чикагському ун-ті Священні тексти народів світу с. 135) людей народжує мати-земля, яка спочатку мала вигляд жінки, а потім стала твердою землею: її волосся перетворилося в дерева й траву, плоть – у глину, кістки – в скали, кров – у ріки. Вона стала матір’ю народу, бо з неї люди виникали і в неї поверталися по смерті. А жили вони ніби в неї на грудях і спали на її лоні. Антропогонічні міфи, за свідченням Еліаде, у полінезійців виконувалися співаками й танцівниками під час усього періоду вагітності принцеси й мали вплинути на ембріональний розвиток майбутньої дитини (Аспекти мифа С. 32.). Історія виникнення космосу, історія виникнення племені й історія народження короля мали асоціативний зв'язок. В народів Індії гуру розповідав про міфічну космогонію ініціанту та під час поховальної церемонії. Читайте також:
|
||||||||
|