Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Професіоналізм і моделі фахівця

А.К. Маркова у зв'язку з характерною роллю людини в процесі діяльності й відносини до неї виділяє різні види праці, що відбивають особистісну й професійну зрілість людини, етапи його сходження на вершину професіоналізму:

 

Праця по самообслуговуванню Людина – індивід  
Потребительный праця Людина – працівник  
Суспільно-корисна праця Людина – соціальний індивід  
Виконавча продуктивна праця Людина – діяч  
Кваліфікована продуктивна праця Людина – фахівець  
Спільна організована продуктивна праця Людина – учасник спільної праці  
Вільна самостійна продуктивна праця Людина – суб'єкт праці  
Професійна продуктивна праця Людина – професіонал, компетентний діяч
Творча продуктивна праця Людина – Творець – винахідник, новатор, суперпрофесіонал

 

Професіоналізм розуміється як сукупність особистісних характеристик людини, необхідних для успішного виконання праці ("нормативний професіоналізм"); "реальний професіоналізм" відбиває факт володіння людиною необхідним нормативним набором психічних якостей, коли професіоналізм стає внутрішньою характеристикою особистості. Суміжним із професіоналізмом є поняття компетентності – сукупності знань, поінформованості, авторитету в якій-небудь області.

Виділяють наступні види професійної компетентності:

спеціальна компетентність – високий рівень володіння професійною діяльністю, здатність проектувати свій професійний розвиток;

соціальна компетентність – володіння прийомами професійного спілкування, співробітництва, що дозволяють успішно виконувати спільну діяльність, відповідальність за результати своєї професійної праці;

особистісна компетентність – володіння прийомами самовираження й саморозвитку, засобами протидії професійної деформації особистості;

індивідуальна компетентність – володіння прийомами самореалізації й розвитку особистості в рамках професії, уміння раціонально організувати свою працю – без перевантажень, хронічної утоми, вікового зниження продуктивності.

Структура й зміст професійної компетентності багато в чому визначаються специфікою праці. У професіях типу "людина-людина" особливого значення набуває підсистема психологічної компетентності, що забезпечує ефективну взаємодію в суб'єкт-суб'єктних відносинах. Психологічну компетентність розуміють як систему знань про людину як індивід, суб'єкт, особистість та індивідуальність, включену в міжособистісну взаємодію, що забезпечує його ефективність. У свою чергу в психологічній компетентності розрізняють кілька підсистем:

– соціально-перцептивну (знання людей у силу спостережливості й проникливості);

– соціально-психологічну (знання закономірностей поведінки й діяльності людини, включеної в соціальну групу);

– аутопсихологічну (самопізнання, самооцінка, самоконтроль емоцій, станів, працездатності, поведінки, а також самоефективність);

– комунікативну (знання стратегій і методів ефективного спілкування);

– психолого-педагогічну (знання методів здійснення впливу).

При акмеологическом підході професіоналізм розуміється не тільки як умова досягнення високих професійних результатів, але й у широкому змісті – як успішність реалізації людини в житті; професіоналізм розуміється як своєрідність психологічної організації особистості, у тому числі як відношення людини до праці й стану своїх професійно важливих якостей. Тому можна розрізнити дві сторони професіоналізму:

– стан мотиваційної сфери людини (мотиви, мети, задоволеність працею);

– стан операційної сфери (прийоми, засоби діяльності, здібності, знання, уміння, навички).

Інтеграція вищеназваних складових виражається в понятті "модель фахівця".

У моделі фахівця відбиваються обсяг і структура професійних і соціально-психологічних якостей, знань, умінь людини, які у сукупності характеризують її як члена суспільства.

Розрізняють модель фахівця та моделі підготовки фахівця, моделі починаючого, досвідченого й успішного фахівця.

Модель фахівця може включати наступні компоненти:

– професіограму (опис психологічних вимог професії до діяльності й особистості людини);

– професійно-посадові вимоги (опис конкретного змісту діяльності фахівця, його професійних завдань в умовах конкретної посади – на даному робочому місці);

– кваліфікаційний профіль (сполучення необхідних видів професійної діяльності й ступені їхньої кваліфікації, кваліфікаційні розряди).


Читайте також:

  1. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.
  2. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.
  3. Аналітичний підбір математичної моделі.
  4. Бізнес-моделювання в системі управління розвитком підприємства. Поняття та етапи формування бізнес-моделі
  5. Ведучий теленовин: стандарти професіоналізму
  6. Вибір підходу до процесу соціальної роботи зале­жить від теоретичної моделі, якої дотримуються соці­альні працівники, обраної стратегії втручання і методу соціальної роботи.
  7. Види світогляду: міфологічний, релігійний та філософський (натуралістична, об’єктивно-ідеалістична, субєктивно-ідеалістичні і матеріалістичні моделі).
  8. Використання моделі Хікса – Хансена для оцінки відносної ефективності бюджетно-податкової і кредитно-грошової політики
  9. ВИМОГИ ПРОФЕСІЇ ДО ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФАХІВЦЯ
  10. Виникнення суб'єктивних прав і юридичних обов'язків — перехід від загальних приписів правових норм до конкретної моделі поведінки конкретних господарюючих суб'єктів.
  11. Відповідність рівнів стека TCP/IP семирівневої моделі ISO/OSI
  12. Графічні і графоаналітичні моделі




Переглядів: 2462

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Професіографія та її цілі | ЛІТЕРАТУРА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.