МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ключові терміни та поняттяНАРОДУ ЗА НЕЗАЛЕЖНІСТЬ В 1917—1920 РОКАХ ІСТОРИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ТА УРОКИ БОРОТЬБИ УКРАЇНСЬКОГО · національно-визвольна ркволюція · історичний досвід · українська національна ідея · національно-державне відродження · соборність Ставлення різних політичних сил України до ідеї державної незалежності. Друга спроба українського народу відродити свою незалежну державу вилилася в кровопролитну війну 1918—1920 рр. Вона була логічним продовженням національно-демократичної революції 1917 р., яка дала можливість проголосити (хоча і не зразу) цю незалежність. В жорстокому 4-річному протистоянні різних політичних сил знаходилися ті ж самі питання, що й в 1917 р.: чи бути Україні незалежною державою; чи буде вона мати демократичний і справедливий соціально-економічний лад? Історія, на жаль, дала негативні відповіді на поставлені питання. Державна незалежність була втрачена. Чому так сталося, знати надзвичайно важливо: і не лише з пізнавальної точки зору, а, перш за все, як історичний досвід, який десятки разів потрібно переосмислювати сьогодні, коли український народ 15-ий рік „працює” над відродженням своєї незалежної держави. Особливого значення набуває аналіз політичних сил, що приймали участь у цій війні, їх інтересів та намірів. Умовно ці сили можна поділити на дві великі групи: одна з них добивалася збереження і зміцнення незалежної української держави; друга—боролася за включення України до складу «єдиної і неділимої» Росії. На позиції державної незалежності після деякої еволюції поглядів стала і відстоювала її до останніх днів УЦР; до 14 листопада 1918 р. цієї позиції дотримувався гетьман П. Скоропадський та його прибічники; як самостійницька політична сила виникла і послідовно діяла майже впродовж 2-х років Директорія УНР; обстоювали цю ідею лідери ЗУНР; виступала на її підтримку національно-комуністична меншість в КП(б)У. Відкидали ідею незалежності України і боролися за, включення її до складу Росії білогвардійці. Вони мали відповідну підтримку і в Україні і з боку Антанти. З антиукраїнських позицій виступали правлячі кола Польщі, які прагнули до розширення кордонів своєї держави за рахунок України. Відмовлялися визнати державну незалежність України і більшовики, які мали на Україні своїх прибічників (переважно з неукраїнського середовища). З особливих соціально-політичних позицій виступали анархомахновці, які відкидали необхідність існування центральної влади взагалі. Ідея незалежності України знаходила підтримку в різних соціальних прошарках суспільства: найбільше— серед національної інтелігенції, найменше — серед робітників, підприємців, поміщиків. Серед прибічників незалежності України переважали українці. І це природно. Водночас в державному апараті, в армії, політичних партіях, що стояли на державницькій платформі, були і росіяни, євреї, поляки, представники інших національностей. Причини втрати державної незалежності. Серед причин поразки визвольних змагань українського народу в 1917—1920 рр. необхідно розрізняти внутрішні та зовнішні чинники, а також становище східних та західних українців. Внутрішні причини: —недостатньо широка соціальна база національної революції; інтелігенція, що активно виявила себе в національному русі й державному будівництві, складала всього 2—3 % населення; селянство, цей величезний кількісно загін потенціальних прибічників незалежності, не виправдав сподівань інтелігенції, він залишався неосвіченим, забитим і політично незрілим і зі свого економічно «самостійного» села спостерігав, як падає одна влада за іншою; а доленосне в умовах селянської країни питання про землю не змогли вирішити ні УЦР, ні Директорія; міське населення, промисловці, поміщики переважною своєю більшістю теж не підтримали ідею незалежності; — ні УЦР, ні Директорія, ні держава П. Скоропадського не змогли вирішити життєво-важливих соціально-економічних питань, розв'язати їх в єдності з завданнями національної політики; — молода українська державність недооцінила українського церковного руху, за яким стояли багатомільйонні, перш за все, селянські маси; хоча значна частина українського духовенства прихильно поставилася до українського національного руху: з'їзди духовенства Полтавщини, Поділля та ін. підтримали відродження державності, українських традицій, вимоги українізації школи, вживання української мови в богослужіннях тощо; — основною силою державотворення на західноукраїнських землях була земельна аристократія і буржуазія; на Наддніпрянській Україні ці соціальні сили виявилися зрусифікованими і втратили інтерес до ідеї національного визволення; — недостатність досвіду, багато в чому й ідеалізм вождів національної революції, а саме головне — невміння, або небажання досягти загальнонаціонального примирення в ім'я державної незалежності ( як це схоже на сучасне становище в Україні після президентських виборів 2004 року, та й до цього упродовж 14 років української незалежності); боротьба за творення української державності обезсилювалася жорстокими внутрішніми міжусобицями, кривавою громадянською війною між самими українцями різної політичної спрямованості й орієнтації: УЦР ліквідував гетьман П. Скоропадський шляхом перевороту; гетьманський режим впав під натиском іншого самостійницького режиму —Директорії УНР; націонал-комуністи визнавали лише одну форму незалежної Української держави, радянську, і боролися як проти гетьманщини, так і проти Директорії; широкої шкоди завдала національно-визвольному рухові отаманщина, замикання на місцевих інтересах. В усьому цьому проявилася недостатня зрілість самостійницьких сил. Це був важливий урок для майбутніх поколінь борців за незалежність України; — величезну негативну роль в українському державному відродженні відіграли могутні антиукраїнські сили, що діяли в цей період на Україні (білогвардійці, більшовики тощо). Зовнішні причини:—що стосується західних українців (ЗУНР), то їхня поразка пояснювалася набагато переважаючою силою поляків, незацікавлених в існуванні самостійної України; — на східній Україні шлях до незалежності перетяла українцям більшовицька Росія, а не слабкі українські більшовики. Наприкінці 1920 р. Л. Троцький відверто визнавав: «Радянська влада протрималася на Україні до сих пір (і протрималася нелегко) в основному силою Москви, великоруських комуністів і Червоної Армії». За спиною російсько-більшовицької армії були фінансові, адміністративні, промислові й людські величезні ресурси Росії; ця армія мала підтримку росіян і русифікованих робітників у містах України; — країни переможної Антанти прагнули зберегти «єдину й неділиму» Росію (але небільшовицьку), тому з готовністю надавали збройну допомогу Білій армії, не визнаючи незалежної України. Історичне значення. Українці боролися й заплатили за прагнення до незалежності набагато більшим числом життів, аніж, напевно, будь-яка інша східноєвропейська нація, що в цей період виборола собі незалежність (фінни, поляки, естонці, латиші, литовці). Але поряд із втратами національна революція і громадянська війна принесли українцям і здобутки: — національна самосвідомість, раніше притаманна лише частині інтелігенції, поширилася на всі верстви українського суспільства; — в ході визвольних змагань було набуто великого досвіду національної державності (особливо на ниві українізації); крім того, поява українських урядів різної спрямованості привчала селян вважати себе українцями; — не зважаючи на трагізм спроби національно-державного відродження України, змінилося відношення інших держав до суверенітету України — РСФРР врешті-решт формально сприйняла ідею незалежності УСРР; Польща відмовилася від ідеї великої Польської держави «від моря до моря» (в кордонах 1772 р.) й визнала УНР;більш гнучкою стала позиція щодо цього питання й країн Антанти. Основний же висновок полягає в тому, що без гірких, драматичних та повчальних уроків національно-визвольної революції 1917—1920 рр. не відбулася б незалежність України в 90-х роках XX ст. Тому знання цих уроків, цього досвіду (і негативного, і позитивного) сьогодні набуває особливого значення. З а п и т а н н я: 1. Яку позицію різні політичні сили, що діяли на терені України 1917—1920 рр., зайняли щодо ідеї незалежності? 2. Які причини катастрофи української державності у 1917— 1920 рр. Ви можете назвати? 3. Сформулюйте уроки боротьби українського народу за незалежність в 1917—1920 рр. та дайте відповідь: навіщо ці уроки потрібно знати нам сьогодні.
УСРР В ДОБУ НЕПУ (1921-1929 рр.) Читайте також:
|
||||||||
|