Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ключові терміни і поняття

ГОЛОД 1921—1922 рр. В УКРАЇНІ

· терор голодом

· Американська адміністрація допомоги (АРА)

· Каннібалізм

Внутрішнє становище України на поч. 20-х рр. харак­теризувалося глибокою кризою: — економічною розру­хою;

— політичною нестабільністю, яка була результатом незадоволення селян продрозкладкою;

— збройним опором селянства, селянським повстан­ським рухом.

Причини голоду:—катастрофічна посуха 1921 р., яка різко загострила ситуацію з хлібом у південних районах України;

- повоєнна розруха після 4 років Першої світової війни та 3 років громадянської війни;

— голоду в південних губерніях можна було уник­нути, якби республіка мала право перерозподіляти лиш­ки продуктів з Лівобережжя та Правобережжя на ко­ристь півдня.

Голод охопив Катеринославську, Донецьку, Запо­різьку, Одеську, Миколаївську губернії, а також південь Харківської. В цих регіонах склалося катастрофічне становище: кількість голодуючих лавиноподібно збіль­шувалася, до сер. 1922 р. вона вже становила по всіх губерніях 5,6 млн. чол., що становило 25 % населення УСРР. Деякі дослідники називають різні цифри голодуючих — від 4 до 7 млн. чол.

В Україні епіцентром лиха стала Запорізька губер­нія: тут голодало майже 100 % населення. В Одеській губернії—90 %. Особливої гостроти голод набув в 1922 р. Водночас з голодом влітку 1921 року в Поволжі, яке теж голодувало, спалахнула епідемія холери. Взим­ку 1921—1922 рр. вона розповсюдилася в Україні, зокре­ма в південних губерніях.

Поведінка радянського керівництва щодо ситуації, яка склалася в голодуючих районах України. Вперше в радянській історії влада застосувала терор голодом, який виявився в боротьбі із селянством дієвішим, ніж воєнний терор. У травні 1922 р. голова ВУЦВК Г. Петровський звернувся до ВЦВК Росії з проханням припинити вивіз продовольства з УСРР, аргументуючи це тим, що на фронті боротьби з голодом в Росії відбувся перелом в кращий бік. На Ук­раїні ж ситуація катастрофічна: на Херсонщині зафік­совані випадки канібалізму і продажу людського м'яса, в Миколаєві, Маріуполі, Нікополі, Таганрозі та ін. ро­бітничих районах — вимирання робітників важкої інду­стрії та їх сімей. В той же час Петровський в листі до голови ВЦВК повідомляв, що Україна відіслала до голод-губерній РСФРР 960 вагонів продовольства, тобто в 4 рази більше, ніж своїм голодуючим губерніям, яким на­діслано всього 232 вагони.

Військові підрозділи перекривали всі шляхи, що зв'я­зували північні області України з південними. Продукти, які будь-хто намагався провезти на південь своїм роди­чам чи на продаж, конфісковували ся. Незважаючи на неврожаї, в південних губерніях України продовжували­ся хлібозаготівлі. Розмір продподатку з України в го­лодний 1922 р. планувався страшенно високий — 95 млн. пудів хліба. Жодна з голодуючих губерній України не була звільнена від продподатку. На к. 1922 р. тут, із за­стосуванням насилля, було зібрано 80,6 млн. пуд. хліба.

Трагедія повторилася взимку 1922—1923 рр.: у цей час на Україні тільки дітей голодувало 2 млн. Ряд істо­риків вважає, що головною причиною повторного голо­ду, як і в 1921—1922 рр. був інтенсивний вивіз хліба за межі республіки: було вивезено 18 млн. пудів хліба— 2,5 млн. до РСФРР і більше 15 млн. пудів пішло на експорт. 20 вересня 1922 р. Було ліквідовано Центральну комісію допомоги голодаючим (Домгол) при ВУЦВК )хоча потреба в її ще зберігалася)

Допомога голодуючим. Підступні удари голоду були значною мірою пом'якшені міжнародною благодійною діяльністю; допомогу голодуючим надавали: Міжнарод­на комісія допомоги голодуючим Росії, створена у Бер­ліні за участю Комінтерну, Американська Адміністрація Допомоги (АРА), фонд Ф. Нанесена, інші організації, які тільки в 1922 р. ввезли в Україну 2,3 млн. пудів продо­вольства.

З а п и т а н н я:

1. Яким було внутрішнє становище в Україні, що спричинило голод 1921—1922 рр.?

2. Що Ви знаєте про голод на Україні?

3. Якою була поведінка радянського керівництва щодо голоду на Україні в обох випадках?

4. Як Ви розумієте „терор голодом”, якою була його мета?

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові (ключові) цінності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 445

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ключові терміни і поняття | Ключові терміни та поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.039 сек.