Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 7

План

Тема 4. Аналіз виробничих ресурсів та організації технічного рівня підприємства

Лекція 6

4.3. Аналіз продуктивності праці

4.4 Аналіз впливу трудових факторів на продуктивність праці та обсяг товарної продукції.

 

Література: Бутинець Ф.Ф. ст. 426-444,

Воронко О.С. ст. 77-90.

 

4.3. Аналіз продуктивності праці

 

Продуктивність праці – найваж­ливіший якісний показник використання трудових ресурсів підпри­ємства і головний фактор зростання обсягів виробництва продукції. Вимірюється продуктивність праці двома способами: кількіс­тю продукції, випущеної за одиницю часу, або кількістю часу, за­траченого на виготовлення одиниці продукції.

Під час аналізу обчислюють годинну, денну і місячну (квар­тальну, річну) продуктивність праці одного працюючого або од­ного робітника. Перші два показники визначаються як відношен­ня обсягу товарної продукції до загальної кількості відпрацьо­ваних усіма робітниками людино-годин і людино-днів, а інші, як відношення того самого обсягу до середньоспискової чисель­ності робітників або всіх працівників.

За умов ринкового господарювання ці показники використо­вуються для внутрішніх інформаційних потреб оперативного управління виробництвом, а також для визначення тієї чи іншої економічної вигоди, що очікується в майбутньому.

Продуктивність праці характеризується вартісними, трудовими та натуральними показниками. Дуже важливо правильно вибрати систему її вимірників, маючи на увазі можливість використання на­туральних (у штуках, тоннах, метрах, літрах), трудових (у нормо-годинах) і вартісних вимірників (у грн, тис. грн, млн. грн).

Найуніверсальнішим є грошовий вимірник, який може бути використаний на будь-якому підприємстві чи галузі виробництва. Аналізуючи продуктивність праці в динаміці, товарну продукцію необхідно перерахувати в порівнянних цінах, що певною мірою забезпечить можливість об'єктивного аналізу затрат праці на ви­готовлення продукції.

Аналіз продуктивності праці розпочинається з вивчення її рів­ня, динаміки та загальної оцінки виконання плану (завдання).

Для аналізу продуктивності праці використовують дані форм ста­тистичної звітності 2-ПВ і звіту з продукції 1-п, звіти підрозділів під­приємства про виконання завдань з продуктивності праці

4.4 Аналіз впливу трудових факторів на продуктивність праці та обсяг товарної продукції.

На підставі даних табл. 6.1 зробимо розра­хунок впливу факторів на відхилення фактичної продуктив­ності праці від планової:

1) зміна частки робітників у складі промислово-виробничого

персоналу:

(-2,4) • 8800 : 100 = -211,2 грн;

2) зміна середньорічного виробітку одного робітника:

650 • 81,87 : 100 = +532,2 грн.

Разом +321 грн.

Таблиця 6.1.

Дані для аналізу трудових факторів

Показник За планом Фак- тично Відхи- лення (+.-) Відсоток виконання плану
1. Товарна продукція, тис. грн +3 100,20
2. Кількість працівників -7 96,07
3. 3 них робітників -10 93,33
4. Загальна кількість відпрацьованих усіма робітниками:        
а) людино-днів 33 000 29 400 -3600 89,09
б) людино-годин 264 000 220 500 -43 500 83,52
Розрахункові показники        
5. Кількість відпрацьованих днів одним робітником (рядок 4а : рядок 3) -10 95,45
6. Тривалість робочого дня (рядок 46 : рядок 4а), год 8,0 7,5 -0,5 93,75
7. Середня кількість годин, відпрацьованих одним робітником (рядок 46 : : рядок 3) -185 89,49
8. Середньорічний виробіток, грн:        
а) одного працівника (рядок 1 : рядок 2) 7415,7 7736,8 +321,1 104,33
б) одного робітника (рядок 1 : рядок 3) +650 107,39
9. Середньоденний виробіток одного робітника (рядок 1 : рядок 4а), грн. +5 112,50
10. Середньогодинний виробіток одного робітника (рядок 1 : рядок 46), грн +1 120,00
11. Частка робітників у складі промислово-виробничого персоналу (рядок 3 : рядок 2 х х 100), % 84,27 81,87 -2,4 X

 

 

У тому числі на останній фактор у свою чергу вплинули такі фактори:

а) зміна кількості відпрацьованих днів одним робітником:

(-10) • 8 • 5 = -400 грн;

б) зміна тривалості робочого дня:

(-0,5) • 210 • 5 = -525 грн;

в) зміна середньогодинного виробітку одного робітника:

(+1) • 210 • 7,5 = +1575 грн.

Разом + 650 грн.

Резервами зростання середньорічного виробітку одного робіт­ника є подолання негативного впливу перших двох факторів – 925 грн, або 10,5 %, до планового показника.

Після цього виконаємо розрахунок впливу факторів на обсяг товарної продукції внаслідок використання тільки категорії робітників:

1) зміна кількості робітників:

(-10) • 220 • 8 • 5 = -88 000 грн;

2) зміна відпрацьованих одним робітником днів за рік (явки):

(-10) • 140 • 8 • 5 = -56 000 грн;

3) зміна тривалості робочого дня:

(-0,5) • 140 • 210 • 5 = -73 500 грн;

4) зміна середньогодинного виробітку одного робітника:

(+1) • 140 • 210 • 7,5 = +220 500 грн.

Разом +3 000 грн.

Цей розрахунок свідчить про те, що три фактори є негативни­ми і тільки один, останній, діяв позитивно. Він був найбільш впливовим і перекрив негативний вплив перших трьох факто­рів, котрі формально можна розглядати як резерви виробни­цтва. Однак зменшення чисельності робітників при забезпечен­ні необхідних обсягів виробництва завжди розглядають як по­зитивне явище. Тому резерви виробництва, виходячи з наве­деного розрахунку, становлять лише 129,5 тис. грн (56 + 73,5).

Завершуючи аналіз трудових ресурсів, можна в цілому дати позитивну оцінку їх використанню, проте при цьому слід обо­в'язково звернути увагу на істотні недоліки в їх використанні і наявність резервів.

 

 



Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 548

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Рп - чисельність прийнятих на роботу за даний період | Лекція 8

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.