МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Найбільший спільний дільник та найменше спільне кратне у цілісному кільці.Означення факторіального кільця.
Нехай – довільне цілісне кільце. Означення 5.1:цілісне кільце називається факторіальним (або «з однозначним розкладом на прості множники»), якщо виконуються наступні умови: 1) будь-який його ненульовий елемент можна подати у вигляді; , (5.1) де , – прості (не обов’язково різні) елементи кільця 2) якщо існує ще одне таке подання
де , – прості, то та (при належній нумерації) , тобто , де . Тобто факторіальне кільце – це таке кільце, в якому існує однозначний (з точністю до перестановки та асоційованості) розклад на прості множники. Якщо ж для деякого кільця К виконується лише умова 1) означення 5.1, то таке кільце називається кільцем з розкладом на прості множники (але не обов’язково однозначним). Зауваження 5.2: у формулі (5.1) можливо , тобто оборонті елементи кільця теж можна подати у вигляді (5.1). Приклад 5.3: простими елементами у кільці цілих чисел є прості числа; оборотними – елементи 1 та -1. Теорема 5.4 (критерій факторіальності):нехай – цілісне кільце з розкладом на прості множники. Тоді наступні умови рівносильні: 1) – факторіальне кільце; 2) для будь-якого простого елемента виконано: . Доведення:доведемо, що . Нехай – факторіальне, , . Тоді, за означенням 5.1, – прості, , . Так як , то , причому – прості, що . Тоді . (5.2) Оскільки кільце факторіальне, то, за означенням 5.1, асоційований з деяким простим елементом у правій частині (5.2). Нехай, наприклад, . Тоді . Аналогічно, якщо , то . Доведемо, що . Доведемо однозначність розкладу елемента індукцією за кількістю множників у розкладі . Якщо у розкладі один множник, то є простим і його розклад однозначний. Нехай розклад на множники є однозначним, якщо елемент можна подати у вигляді добутку не більше ніж множників. Доведемо, що якщо деякий елемент можна подати у вигляді добутку -го множника, то його розклад також буде однозначним. Нехай , . (5.3) Тоді , отже, . Не обмежуючи загальності, будемо вважати, що . Тоді , для деякого , і після скорочення лівої і правої частини (5.3) на (оскільки - цілісне, то таке перетворення є коректним) отримаємо , (5.4) У лівій частині виразу (5.4) лише простих множників, отже, розклад елемента є однозначним. Тому та , , при належній нумерації. Приклад 5.5: з шкільної програми відомо, що кільце цілих чисел є факторіальним. На відміну від кільця , кільце не є факторіальним (доведіть це!). Нехай – довільне цілісне кільце. Означення 5.6: для довільних їх найбільшим спільним дільником (або просто ) будемо називати будь-який елемент , для якого виконуються наступні умови: 1) , ; 2) якщо для деякого виконуються умови , , то тоді . Зауваження 5.7:взагалі кажучи, у довільному цілісному кільці не єдиний. А саме: якщо і , то І навпаки, якщо і то . Тобто для будь-якої пари кількість елементів, які, за означенням, є найбільшими спільними дільниками елементів , дорівнює кількості оборотних елементів кільця і всі асоційовані між собою та відрізняються один від одного на деякий множник з . Якщо , то будемо казати, що і взаємно прості. Приклад 5.8:у кільці цілих чисел, згідно нашому означенню, кожна пара елементів має два , які відрізняються між собою знаком. Наприклад, . Твердження 5.9 (властивості):нехай . Тоді: 1) ; 2) ; 3) ; 4) . Дане твердження рекомендується довести самостійно. Означення 5.10: для довільних їх найменшим спільним кратним будемо називати будь-який елемент , для якого виконуються наступні умови: 1) , ; 2) якщо для деякого виконується умова , , то . Зауваження 5.11:з п.2) означення 5.10 випливає, зокрема, що . Зауваження 5.12:для справедливе зауваження, аналогічне до зауваження 5.7. Приклад 5.13:у кільці цілих чисел . Слід зазначити, що у довільному цілісному кільці для деяких може не існувати та . Теорема 5.14:нехай , причому та . Тоді: 1) або ; 2) якщо , то , причому (або, що те ж саме ). Доведення: виконання твердження 1) даної теореми випливає з того, що . Дійсно, якщо , то для деякого , тоді , і за означенням цілісного кільця, або . Доведемо п.2). Нехай , тоді , оскільки . Покажемо, що . За означенням , для деяких . Отже, звідки, зокрема, та (після скорочення на або , відповідно). Отже, та , і виконано п.1) означення 5.6. Нехай для деякого . Покажемо, що . Дійсно, тоді для деяких виконано: , , отже, , де . Оскільки та , то , тобто , звідки , тобто (після скорочення на ), звідки отримаємо та виконання п.2) означення 5.6. Нехай тепер кільце є факторіальним. Розіб’ємо всю множину простих елементів кільця на класи асоційованих елементів (ці класи не перетинаються, оскільки відношення асоційованості – відношення еквівалентності). З кожного класу виберемо єдиного представника і позначимо систему таких представників. Тоді кожен елемент можна єдиним способом (з точністю до перестановки множників) подати у вигляді добутку для деякого , , та . Якщо при цьому для деякого виконано , то справедливе наступне твердження. Твердження 5.15: 1) ; 2) , причому , де ; 3) , причому , де . Зокрема, якщо , то їх розклади не містять однакових простих елементів.
Читайте також:
|
||||||||
|