Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Суть, мета і завдання професійної активізації учнів.

Тема ІІ. 3. ПРОФЕСІЙНА АКТИВІЗАЦІЯ УЧНІВ І МЕТОДИКА ЇЇ ПРОВЕДЕННЯ

 

План.

1. Суть, мета і завдання професійної активізації учнів.

2. Форми професійної активізації учнів.

3. Професійна проба, як основа професійної активізації: суть, зміст, структура, методика проведення та умови реалізації.

 

Література: 1, 3, 5, 21, 120, 121, 155, 156, 158, 176, 185, 227, 229, 242.

 

професійне самовизначення, як зазначалося раніше, буде ефективним лише тоді, коли особистість проявляє активність у процесі пошуку „своєї” професії, перевіряючи себе в ній. Слово „активність” походить від латинського activus − діяльний, енергійний, ініціативний, той, що розвивається. Отже, активність проявляється через діяльність, в основі якої лежить потреба. Внутрішніми стимулами активності крім потреби є інтереси та мотиви, які визначаються метою діяльності. Активність проявляється в різних видах діяльності: громадській, пізнавальній (навчальній), ігровій, трудовій, професійній тощо та на різних рівнях: потенційному, тобто готовності і прагненні до діяльності; реалізаційному − діяльність енергійна, інтенсивна, ініціативна, самостійна, але ситуативна, епізодична, швидко згасаюча; системному − діяльність чітко спрямована і ґрунтується на основі комплексу потреб, інтересів, ідеалів та реалізується системно і творчо. У професійному плані активність напряму пов’язана з проблемою вибору в найскладнішому прояві: вибір професії, шляху її отримання, побудови кар’єри і т.п.

Основою професійного самовизначення є професійний інтерес, який спонукає особистість до активної діяльності. А як свідчать результати психолого-педагогічних досліджень, обдумані професійні інтереси, що мають сформовану психологічну основу, з’являються в 13-14 років, тобто в старшому підлітковому віці. У цей період провідною діяльністю дітей виступає суспільно-корисна праця.

Однак, як показує практика, професійні інтереси у більшості учнів цього віку нестійкі, поверхові, не відіграють істотної ролі в професійному самовизначенні. Багато школярів старшого підліткового віку не мають також достатньо чіткого уявлення про зміст і характер праці масових професій, яке є основою формування професійних інтересів. Більшість з них переоцінюють свої сили, можливості та здібності і, зрозуміло, що вони не зможуть адекватно співвіднести їх з вимогами, що висуваються вибраною професією.

Формування в учня активного, глибокого інтересу до різних професій, як доведено низкою психолого-педагогічних досліджень, відбувається тільки в процесі активної трудової діяльності індивіда. У процесі такої діяльності найяскравіше проявляються індивідуальні якості учнів, здібності й інтерес стають видимими. Тому, щоб сформувати адекватну самооцінку своїх особистих якостей і здібностей у школярів цього віку, їх необхідно включати в різноманітну трудову діяльність. Підліток, спробувавши себе у різноманітних видах професійної діяльності, зможе об’єктивніше підійти до вибору свого життєвого шляху. І більше за все цьому вибору сприяє трудова діяльність. Участь школярів у праці виховує в них як психологічну і моральну, так і практичну готовність до трудової діяльності і сприяє формуванню активної життєвої позиції. Найдієвіша реалізація професійної спрямованості учнів відбувається тоді, коли їх праця організована в виробничих чи близьких до них умовах із застосуванням сучасної виробничої техніки, передової технології і нових колективних форм її організації. Тому перевірка на практиці своїх професійних інтересів та нахилів з урахуванням власних психофізіологічних якостей відбувається в процесі реалізації такого компонента системи професійної орієнтації, як професійна активізація.

Професійна активізація − це розвиток інтересів, нахилів, здібностей учнів у різних видах професійної діяльності (реальної чи змодельованої), що передбачає включення їх в активну „пробу сил”, у процесі якої вони отримують реальний досвід початкової праці в обраній сфері діяльності. Цей компонент профорієнтації в значній мірі реалізується в підлітковому і юнацькому віці. Відомо, що підлітки, особливо старші, характеризуються відповідним рівнем усвідомлення свого „Я”. У них виникає стійкий інтерес до своєї особистості, до виявлення своїх можливостей в різних видах діяльності та їх оцінки. У школярів поступово формується сфера самооцінки, а на її основі відповідний рівень потреб. І якщо учню не дати можливості реалізувати свої наміри, перевіряючи таким чином свої можливості, то це призведе до неадекватної самооцінки, а потім до спотворення професійного самовизначення або його невизначеності. Умови, у яких підліток перебуває в школі і вдома, породжують у нього потреби і мотиви, які характеризуються бажанням увійти в світ діяльності дорослих. Але цього недостатньо для професійного самовизначення, так як будь-яка професія характеризується своїми знаннями, вміннями, навичками і професійно важливими якостями особистості, тобто операційно-технічною сферою. Вони розвиваються, перш за все, в процесі всієї трудової підготовки школярів, на всіх уроках і в позаурочний час. Але для забезпечення цього процесу особливу увагу важливо надавати індивідуальній роботі з учнями: необхідно кожному знайти відповідне заняття, яке максимально відповідає його особистим якостям і можливостям.

Таким чином професійна активізація це система заходів, спрямованих на активізацію питань професійного самовизначення і розвитку для людини, спонукання, заохочення, підтримка власних практичних кроків молодої людини на шляху від невиразних переживань і відчуттів сенсу до реалістичних цілей і програм їх втілення.

Виходячи з суті профактивізації метою цього компоненту системи профорієнтації є забезпечення професійного самовизначення особистості шляхом включення учнів в різні види професійної діяльності на основі їх інтересів, нахилів, мотивів і здібностей.

Для досягнення визначеної мети профактивізації необхідно вирішити наступні завдання:

− розробити зміст та методику реалізації різних видів професійної активізації;

− створити навчально-матеріальне забезпечення профактивізації школярів;

− забезпечити розвиток професійних інтересів та нахилів учнів в різних видах діяльності.

Досягнення поставленої мети та вирішення вказаних завдань можливе лише за умови використання різноманітних форм професійної активізації.


Читайте також:

  1. IІ. Актуалізація опорних знань учнів.
  2. V. Завдання.
  3. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  4. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  7. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  8. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  9. Амортизаційні відрахування: суть, значення, види
  10. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  11. Аудит, його мета та завдання
  12. Багатокритеріальні завдання оптимального керування




Переглядів: 3001

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Профдіагностичний висновок особистості. | Форми професійної активізації учнів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.