МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||
ГРОШОВО-КРЕДИТНА СИСТЕМАТЕМА 8 Державний бюджет та бюджетне обмеження Бюджет — це грошове вираження збалансованого кошторису доходів та видатків за певний період. Фактичний бюджет відображає реальні видатки, надходження і дефіцити за певний період. Структурний бюджет відображає, якими мають бути урядові видатки, надходження і дефіцити, якщо економіка функціонує за потенційного обсягу виробництва (визначається дією дискреційних програм, що запроваджені законодавче). Циклічний бюджет показує вплив ділового циклу на бюджет та вимірює зміни видатків, надходжень і дефіцитів, які виникають через те, що економіка не працює за потенційного обсягу виробництва, а перебуває у стані піднесення або спаду (визначається дією автоматичних стабілізаторів). Циклічний бюджет є різницею між фактичним і структурним бюджетами. Бц = Бф – Бс. Державний бюджет Баланс доходів і видатків держави · Доходи: v Податок на прибуток корпорацій. v Податок з продажу. v Місцеві податки. v Доходи від зовнішньоекономічної діяльності v Рентні платежі. v Неоподатковані доходи. v Прибутковий податок. v Інші статті доходів. · Видатки v Фінансування економіки. v Соціально-культурні програми і НТ програми. v Оборона. v Управління. v Цільові програми. v Кредити і допомоги іншим державам. Виплати з держбюджету Асигнування - видача грошових засобів із держбюджету на утримання підприємств і установ. Субсидії - вид державної грошової допомоги, яка надається організаціям, установам та населенню. Субвенції - вид державної грошової допомоги місцевим органам влади або окремим галузевим господарським органам для розвитку. Дотації - вид державної грошової допомоги організаціям, підприємствам для покриття збитків з метою підтримки. Стан держбюджету Нормальний, коли видатна частина держбюджету дорівнює доходній. Дефіцитний, коли видатки перевищують доходи. Дефіцит держбюджету не є небезпечним для економіки в цілому, якщо він знаходиться на рівні 2-3% ВНП. У противному разі він негативно відбивається на функціонуванні грошової, кредитної систем і всієї економіки в цілому. Види бюджетного дефіциту · Циклічний дефіцит бюджету - це дефіцит, який є результатом циклічного падіння виробництва (скорочення національного доходу та обсягу виробництва) в наслідок кон’юнктурних коливань. · Структурний дефіцит бюджету - це дефіцит, який є результатом дискреційної політики (встановлення ставок оподаткування, виплати на соціальне забезпечення, розмір оборонних видатків). Основні фактори зростання дефіциту бюджету 1. Збільшення оборонних видатків. 2. Зростання виплат по державному боргу. 3. Збільшення трансфертних платежів. 4. Зниження податків. Державний борг Державним (або урядовим) боргом називається нагромаджена сума позичених урядом коштів для фінансування дефіцитів. Збільшення державного боргу протягом певного року дорівнює дефіциту бюджету. Вплив державного боргу та дефіцитів на економіку · У короткостроковому періоді наслідки бюджетних дефіцитів відомі як проблема “витіснення”. · У довгостроковому періоді “тягар боргу” лягає на нагромадження капіталу і споживання майбутніх поколінь. У короткостроковому періоді витіснення виникає, коли ефективність фіскальної політики в наслідок реакції ринку грошей зменшується. Збільшення структурного дефіциту через зниження податків чи збільшення урядових видатків може призвести до підвищення процентних ставок і відповідно до зменшення інвестицій. Тому ВНП, можливо, і не зросте, а більший структурний дефіцит витіснить інвестиції. Внутрішній державний борг — означає заборгованість держави своїм власним громадянам (які тримають внутрішні державні облігації). Зовнішній борг — заборгованість держави громадянам та організаціям інших країн. Економічні наслідки державного боргу 1. Скорочення споживання населення країни. 2. Витіснення приватного капіталу, що обмежує подальше: зростання економіки. 3. Збільшення податків для обслуговування державного боргу виступає антистимулом економічної активності. 4. Перерозподіл доходу на користь власників державних облігацій.
1. Поняття та типи грошових систем. Грошово–кредитна політика держави. 2. Пропозиція грошей та фактори, що її визначають. Депозитний та грошовий мультиплікатори. 3. Пропозиція грошей та бюджетне обмеження. 4. Кейсіанськата монетаристська концепції грошової політики.
1. Поняття та типи грошових систем. Грошово–кредитна політика держави. Грошова система – це форма організації грошового обігу, яка історично та законодавчо утворилася в кожній країні. Грошовий обіг – це безперервний рух грошей, які виконують функції засобу обігу і платежу, а також обслуговують кругообіг товарів та послуг. Закон грошового обігу визначає кількість грошей, необхідних дня обігу: М = Р+Кр+П+ВП / V Де, М – кількість грошей, необхідних для обігу; Р – сума цін товарів, що підлягають реалізації; Кр – сума цін товарів, що продані в кредит; П – платежі, термін виплати яких настав; ВП – взаемовиплатні платежі; V – швидкість обігу однієї грошової одиниці. Основні елементи грошової системи: · грошова одиниця – міра грошей, прийнята в країні за одиницю (в ній виражаються ціни товарів та послуг); · масштаб цін – вагова кількість грошового металу, прийнятого в країні за грошову одиницю; · емісійна система – установи, що здійснюють випуск грошей і цінних паперів та визначають порядок емісії; · форми грошей – матеріалізована в певному типі загального еквіваленту мінова вартість, яка забезпечує стабільність обігу товарів і є стабільним платіжним засобом у готівковому обігу; · інститути грошової системи – державні і недержавні установи, які регулюють грошовий обіг; · валютний паритет – співвідношення національної валюти з іншими валютами. Еволюція грошей: · товарні догрошові еквіваленти – товар, з натуральною формою якого пов’язана його суспільна функція загального еквівалента; · золоті та срібні монети – повноцінні монети із золота або срібла, які виконують всі функції грошей (кредитні гроші можуть вільно обмінюватися на грошовий метал); · білонні монети – неповноцінна розмінна монета, номінальна вартість якої перевищує вартість вміщеного в неї металу та витрат на її чеканку; · паперові гроші – грошові знаки, що випускаються державним казначейством для покриття фінансових потреб держави, що проявляються в дефіциті державного бюджету і забезпечені певною купівельною спроможністю; · кредитні гроші – знаки вартості, які виникли на основі заміщення майнових зобов’язань правових осіб і держави. У процесі розвитку ринкового господарства на основі ускладнення зв’язків між його суб’єктами і збільшення тимчасових кордонів між виробництвом і реалізацією товарів і послуг розповсюдженою формою стають кредитні гроші. Види кредитних грошей: · вексель – боргове зобов’язання позичальника кредитору про виплату боргу в призначений строк; · депозитні гроші – система спеціальних розрахунків між банками на основі банківських переказів з одного рахунку на інший; · банкнота (банківський білет) – грошові знаки, які випущені емісійними установами; · чеки – наказ власника рахунку (чекодавця) кредитній установі, яка його обслуговує, сплатити певну суму грошей чекодержателеві; · електронні гроші – система банківських розрахунків за допомогою ЕОМ. Сучасний грошовий обіг являє собою сукупність грошових засобів, які виступають в 2-х формах: готівковій і безготівковій. За обсягом готівкові гроші значно поступаються грошовим засобам, що знаходяться на рахунках (банкноти і розмінна монета в сучасних умовах складають приблизно 10% всіх грошових засобів). Різноманніття грошових засобів, що функціонують в сучасній економіці, породжує проблему виміру грошової маси. Структура грошової маси Грошова маса – сукупність всіх грошових засобів, які знаходяться в народному господарстві в готівковій і безготївій формах і виконують функції засобів обігу, платежу і накопичення. Залежно від ступеня ліквідності різних форм грошей виділяють такі показники грошової маси: · гроші для операцій (М1) М1 = банкноти, білонні монети, що перебувають в обігу поза банками + поточні чекові рахунки (безстрокові та інші чекові рпозрахунки) · гроші в широкому розумінні (М2) М2 = М1+заощаджувальні і строкові депозити у комерційних банках · М3 М3 = М2+внески в спеціалізованих установах і особливі види нагромаджень · ліквідність активів (Л) Л = М3+інші ліквідні активи (короткострокові до 3-х місяців державні цінні папери тощо) · депозити (Д) Д = Л+облігації та інші аналогічні кредитні інструменти Депозити – це внески юридичних і фізичних осіб у банки. Під ліквідністю активів розуміють можливість їхнього перетворення в грошову форму без суттєвої втрати вартості і в короткий строк. Гроші високої ефективності складають основу всіїє грошової маси країни (банкноти, монети та депозити комерційних банків у Центральному банку) – їх ще називають грошовою базою (Н). Загальний розмір грошової бази країни в кожний даний момент можна визначити за балансом Центрального банку:
ВР+ЦП+ККБ+КУ+ШФ = ГГО+ДКБ+ДУ+ІП Як засоби платежу можуть використовуватися тільки готівкові гроші в обігу (ГГО). Депозити комерційних банків (ДКБ) не є грошима, але служать резервами грошової системи. ГМ = ГГО+Д Де, ГМ – грошова маса; ГГО – готівкові гроші в обігу; Д – депозити. Н = ГГО+r = ГВЕ Де, Н – грошова база; r – мінімальні банківські резерви; ГВЕ – гроші високої ефективності. З метою запобігання банкрутства комерційні банки повинні мати мінімальні резерви готівкових грошей. У сучасній дворівневій банківській системі (Центральний банк–комерційні банки) для комерційних банків встановлюються нормативи мінімальних резервів (r) у вигляді обов’язкових безпроцентних внесків до Центрального банку. Їхній розмір визначається у відсотках від депозитів у комерційних банках. 2. Пропозиція грошей та фактори, що її визначають. Депозитний та грошовий мультиплікатори Кількість грошей у країні зростає, якщо: · зростає грошова база (Н); · знижується норма обов’язкових мінімальних банківських резервів (r); · зменшуються надлишкові резерви комерційних банків (В); · знижується частка готівкових грошей у загальній сумі платіжних засобів населення (d). Величина грошової бази та норма обов’язкових мінімальних банківських резервів визначаються політикою Центрального банку і виступають екзогенними параметрами моделі пропозиції грошей (MS) MS = mm(r, B(i), d(i))·H Де, mm – грошовий мультиплакатор. Центральний банк та пропозиція грошей Завдання Центрального банку: · забезпечення стабільності національної валюти; · забезпечення платіжного обігу; · сприяння державному контролю за приватними банками; · забезпечення ліквідності комерційних банків; · забезпечення стабільності банківської системи в цілому. Інструменти Центрального банку 1. Операції на відкритому ринку: · гнучкий валютно–політичний інструмент, який виявляється в продажу чи купівлі Центральним банком цінних паперів на “відкритому ринку” у комерційних банків; · застосовується для проведення експансивної (купівля) чи рестрикційної (продаж) грошової політики. 2. Політика облікової ставки: · інструмент прямого регулювання грошово–кредитного обігу; · виявляється у змінах облікової ставки відповідно до кон’юнктурних коливань економіки; · застосовується для управління кредитною активністю. 3. Політика мінімальних резервів: · найбільш жорсткий інструмент грошово–кредитного регулювання; · виявляється в маніпуляції нормою обов’язкових резервів, які комерційні банки зобов’язані зберігати на рахунках у Центральному банку; · застосовується як засіб для швидкого стиснення чи розширення кредитної маси в системі. Мультиплікатори Усі разом комерційні банки в умовах дворівневої банківської системи створюють гроші, коли надають позики в обсязі своїх кредитних ресурсів. Кредитні ресурси комерційного банку (КРКБ) = Депозити (Д) – сума обов’язкових банківських резервів (år) Можливість створення грошей всією банківською системою визначається депозитним мультиплікатором. Депозитний мультиплікатор (mD) обернено пропорційний нормі мінімальних банківських резервів (r): MD = 1 / r Він показує, у скільки разів комерційні банки збільшують розмір грошової маси в обігу. Грошова пропозиція (MS) пов’язана з грошовою базою (Н) таким чином: DMS = mD·DH де DMS– приріст пропозиції грошей; mD – депозитний мультиплікатор; DH – приріст грошової бази. Грошовий мультиплікатор (mM) – це ускладнений варіант депозитного, в якому враховується поведінка як банків, так і населення: MM = 1+d / r+d де mM– грошовий мультиплікатор; d– відношення готівкових грошей до депозитів у населення; r– норма обов’язкових банківських резервів (відношення резервів до депозитів). Грошовий мультиплікатор (mM) – визначається як відношення грошової маси (MS) до грошової бази (H) (гроші Центрального банку). Грошовий мультиплікатор (mM) показує у скільки разів зміниться обсяг грошової маси (MS) в разі зміни грошової базя (H). Таким чином, грошову масу можна представити як добуток грошової бази і мультиплікатора. Грошовий мультиплікатор використовується інститутами грошової системи для макроекономічного прогнозування пропозиції грошей і регулювання грошової маси.
3. Пропозиція грошей та бюджетне обмеження. Коли державний бюджет зводиться з дефіцитом, Казначейство випускає облігації, щоб отримати гроші для сплати державних боргів. Покупцями облігацій Казначейства можуть бути: · Центральний банк; · комерційні банки; · домашні господарства; · іноземці (як приватний, так і суспільний сектор). Купівля Центральним банком державних боргових забов’язань називається монетизацією бюджетного дефіциту. Монетизація бюджетного дефіциту призводить до інфляції. Існує три способи фінансування бюджетного дефіциту: · шляхом збільшення кількості грошей високої ефективності; · шляхом збільшення облігацій Казначейства у населення; · шляхом скорочення валютних резервів Центрального банку. Таким чином, для покриття бюджетного дефіциту держава може друкувати гроші, робити позики або витрачати свої валютні резерви.
4. Кейнсіанська та монетаристська концепції грошової політики. За кейнсіанською та монетаристською концепціями центральною проблемою грошової політики є маніпулювання грошовою пропозицією (MS) з метою впливу на найважливіші макроекономічні параметри. Визначення пропозиції грошей. Кейнсіанська концепція: · грошова політика менш впливова, ніж бюджетно-податкова; · зміна пропозиції грошей може впливати на сукупні витрати опосередковано через зміну ставки процента; · існують певні обмеження впливу грошової пропозиції на ставку процента, а ставки процента на рівень інвестицій; · коливання грошової пропозиції змінює ставку процента, яка визначає рівень інвестування, я інвестиції як елемент сукупних витрат впливають на сукупний попит і рівноважний обсяг виробництва. Монетаристська концепція: · зростання грошової маси призводить до зростання темпіва інфляції; · зміна грошової пропозиції безпосередньо впливає на сукупні витрати, бо за основу береться рівняння обміну: M · v = P ·Q; · маніпулюючи грошовою масою не можна вплинути на ставку процента; · головним засобом пожвавлення економіки має бути не стимулювання зростаючою грошовою пропозицією, а структурні зміни економіки, розширення виробничих можливостей.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||
|