Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Проблема формування індивідуального стилю трудової діяльності

Суб’єктивна установка, продуктивність праці й задоволеність працею

Особистісні особливості передумови професійної компетентності

Центральним у процесі життєвої активності людини у сучасному суспільстві є фактор професійної компетентності. Його наявність чи відсутність спричинює відмінності в особистісному самовизначенні та стилях життя. в багатьох дослідженнях показано зв’язок між професійно незайнятими жінками (домогосподарками) та частотою проявів психосоматичних розладів, особистісних деформацій і порушення у сфері міжособистісного спілкування.

Детермінація зв’язку професійної компетентності й особистісних, індивідуальних особливостей подвійна. З одного боку, вона заснована на властивостях зворотного зв’язку – вищий професіоналізм спричинює більшу інтегративність особистості, що, зокрема, проявляється в якості викладацької та керівної діяльності. З іншого боку, дослідження творчості та обдарованості демонструють неоднозначність зв’язку професійних досягнень з особистісної компетентністю.

Здається очевидним, що для визначених типів особистості відповідають певні види професій. Так, незалежність, настійливість і самодостатність виявляються важливими якостями для дослідника, а схильність до порядку і надійність важливі для бухгалтера. Проте всередині кожної професії спеціаліст прагне до виконання певних функцій, обумовлених особистісною схильністю до вибору поведінкової ролі – організатор чи виконавець, ініціатор чи послідовник, формальний чи неформальний лідер. Несумісність обраної професії з особистісними якостями (керівник з симбіотичним характером) призводить до незадоволеності життям.

 

Робота – один з найбільш важливих видів активності людини. Пошук підходящого заняття супроводжує нас з дитинства до старості. Наявність чи брак роботи як професійного виду діяльності позначається на самооцінці, психологічному та психічному здоров’ї.

Найважливіше у цій проблемі криється в установці, робочій мотивації, професійному відборі, в оптимальності роботи (співвідношення об’єктивних показників продуктивності і суб’єктивної задоволеності). Дослідження переконливо показують, що задоволеність – це причина, а продуктивність – наслідок. З ростом продуктивності праці зростає і задоволеність зовнішніми сторонами роботи – заробітком, умовами. Хоча зв’язок між задоволеністю та продуктивністю праці є різноплановим.

 

В основі формування індивідуального стилю праці часто лежить розвиток психологічної системи професійної діяльності суб’єкта праці. В.О.Шадріков аналізує формування різних психологічних систем професійної діяльності:

1. Формування мотивів професійної діяльності передбачає: а) зсув мотивів на ціль трудової діяльності, в результаті чого працівник знаходить „свій” предмет діяльності; б) «прийняття» людиною професії і знаходження особистого смислу діяльності, що є важливим для формування професійної мотивації; в) утворення цілісної поведінки працівника в результаті формування професійної мотивації.

2. Формування мети професійної діяльності передбачає виділення і врахування наступних моментів: а) центральний компонент – мета; б) мета розглядається як ідеальний образ результату, до якого варто прагнути; в) мета як образ результату, що задається у певних умовах; г) виділяється поле допустимих результатів і уточнюється мета як найбільш оптимальна.

3. Формування уявлення про програму діяльності передбачає: а) уявлення про структуру діяльності; б) про способи виконання діяльності; в) про послідовність адекватних дій.

4. Формування інформаційної основи діяльності передбачає: а) рівень сприйняття інформації; б) оцінка значимості інформації; в) «бачення» інформації в ідеальному та матеріальному полі.

5. Формування блоку прийняття рішень: а) рішення розглядається як вибір альтернативи; б) складається загальна схема прийняття рішень; в) виділяються два основних типи рішень: детерміновані та імовірнісні.

6. Формування підсистеми професійно важливих якостей виходить з таких посилок: а) у людини вже наявні певні якості і при засвоєнні професії відбувається їхня перебудова відповідно до вимог професії; б) загальна логіка перебудови такої діяльності, поява нових якостей і здібностей, що закінчується формування індивідуального стилю діяльності.

Загалом індивідуальний стиль відображає взаємовідносини об’єктивних вимог та властивостей особистості. В одних і тих самих об’єктивних умовах різні особистості виражаються в різних стилях, які є цілеспрямованими, які забезпечують потрібний результат.

Узагальнена схема засвоєння професійної діяльності:

1. Засвоєння нормативно-схвалюваної, «правильної» діяльності:

– побудова образу цілісної діяльності;

– засвоєння окремих дій;

– засвоєння багатоманітності дій і діяльності в цілому.

2. Засвоєння діяльності по новому зразку (формування індивідуального стилю діяльності):

1. засвоєння окремих дій на основі нових, власних уявленнях працівника;

2. засвоюється нова діяльність в цілому на основі вже нормативно-схвалюваного зразка як індивідуально адаптований до себе в результаті поступового формування індивідуального стилю діяльності.

Парадокс полягає в тому, що повноцінне засвоєння професії досягається лише тоді, коли суб’єкт починає виконувати дії не так як потрібно (по зразку), а приносить у цю діяльність свої власні, творчі елементи.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  5. Абсолютні синоніми (наприклад, власне мовні й запозичені) в одному тексті ділового стилю вживати не рекомендується.
  6. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  7. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  8. Автоматизація метрологічної діяльності
  9. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  10. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  11. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  12. Аксіоми безпеки життєдіяльності.




Переглядів: 942

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Регулятивні процеси в структурі професійної діяльності | Проблема суб’єктивної значимості, задоволеності працею і трудової мотивації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.