МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ролеві ігри в групіІгри з експертом В цьому випадку з експертом грає інженер по знаннях, який бере на себе яку-небудь роль в модельованій ситуації. Наприклад, одному з авторів часто доводилося розігрувати з експертом гру «Вчитель і учень», в якій інженер по знаннях бере на себе роль учня і на очах у експерта виконує його роботу (наприклад, пише психодіагностичний висновок), а експерт поправляє помилки «учня». Ця гра – зручний спосіб розговорити соромливого експерта. Приклад 4.2 Інша гра (запозичена з роботи [Гельфанд, Розенфельд, Шифрін, 1988]) примушує інженера по знаннях dзяти на себе роль лікаря, який знає добре хворого, а експерт виконує роль консультанта. Консультант ставить питання і робить прогноз про доцільність застосування того або іншого виду лікування (у описаній грі це був прогноз доцільності електростимулюючої терапії при серцевій аритмії). Гра «двох лікарів» дозволила виявити, що експерту знадобилося всього 30 питань для успішного прогнозу, тоді як первинний варіант запитальника, складений медиками для тієї ж мети, містив 170 питань. Приклад 4.3 Спочатку експерта просять написати обгрунтування для власного прогнозу. Наприклад, чому він вважає, що язва у хворого X заживає. Накопичується декілька таких обгрунтувань [Гельфанд, Розенфельд, Шифрін, 1988], а через деякий час експерту зачитують тільки його обгрунтування і просять зробити прогноз. Як правило, цього він зробити не може, тобто обгрунтування (або його знання) було неповним. Експерт доповнює обгрунтування, тим самим виявляються приховані (для самого експерта) пласти знань. Так, в іграх «Обгрунтування прогнозу рецидиву кровотечі» язви вдалося виявити, що значущими для прогнозу є всього три правила. Причому два правила входили в традиційно-діагностичний запитальник, а третє було сформульоване під час гри. Приклад 4.4 Гра «фокусування на контексті»: експерт виконує роль ЕС, а інженер по знання – роль користувача. Розігрується ситуація консультації. Перші питання експерта виявляють найзначущіші поняття, найважливіші аспекти проблеми. Роль користувача може взяти на себе і інший експерт [Rabbits, Wright, 1987]. Основні поради інженеру по знаннях по проведенню індивідуальних ігор:
Групові ігри передбачають участь в грі декількох експертів. До такої гри звичайно наперед складається сценарій, розподіляються ролі, до кожної ролі готується портрет-опис (краще з девізом) і розробляється система оцінювання гравців [Борісова, Соловьева і ін., 1988]. Існує декілька способів проведення ролевих ігор. У одних іграх гравці можуть придумати собі нові імена і грати під ними. У інших всі гравці переходять на «ти». У третіх ролі вибирають гравці, в четвертих ролі витягають за жеребом. Роль – це комплекс зразків поведінки. Роль пов’язана з іншими ролями. «Короля грає свита». Оскільки в нашому випадку режисером і сценаристом гри є інженер по знаннях, то йому і надається повна свобода у виборі форми проведення гри. Приклад 4.5 Так, в роботі [Лазарева, Пашинін, 1987] описана гра «План», призначена для видобування знань з фахівців підприємства, розробляючих виробничі плани випуску для цехів і ухвалюючих різні рішення по управлінню виробництвом. У грі експертів розбили на три ігрові групи: ЛПР1 - група планування; ЛПР2 - група менеджерів; Е - група експертизи по оцінюванню дії ЛПР1 і ЛПР2. Групам ЛПР1, і ЛПР2 задавалися різні виробничі ситуації і ретельно протоколювалися їх суперечки, міркування, аргументи після ухвалення рішень. В результаті гри був створений прототип бази знань експертної системи планування. Звичайно в грі бере участь від трьох до шести експертів, якщо їх більше, то можна розбити всіх на декілька конкуруючих ігрових бригад. Елемент змагальності пожвавить гру. Наприклад, чий діагноз виявиться ближче до істинного, чий план раціональніше використовує ресурси, хто швидше визначить причину несправності в технічному блоці. Створення ігрової обстановки зажадає немало фантазії і творчої вигадки від інженера по знаннях. Ролева гра, як правило, вимагає деяких простих заготівок (наприклад, табличок «Директор», «Бухгалтерія», «Плановий відділ», спеціально надрукованих інструкцій з правилами гри). Але головне, звичайно, щоб експерти в грі дійсно «заграли», розкріпачилися і «розкрили свої карти». Читайте також:
|
||||||||
|