МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Завдання 7.Завдання 6. Завдання 5. Завдання 4. Завдання 3. Завдання 2. Завдання 1. 1. Запишіть подані слова та словосполучення у формі Кл. відмінка. Учитель, круча, дім, Олег, товариш, Ілля, пан, президент, професор, батько, Віталій, друг, Петро Іванович, слухач, Харків, весна, курсант, Валерій Кузьмович, доцент, Генріх, лікар, Василь Ілліч, водій, майстер, Світлана Василівна, директор, Маруся. Учителю, круче, доме, Олегу, товаришу, Ілле, пане, президенте, професоре, батьку, Віталію, друже, Петре Івановичу, слухачу, Харкове, весно, курсанте, Валерію Кузьмовичу, доценте, Генріху, лікарю, Василю Іллічу, водію, майстре, Світлано Василівно, директоре, Марусю. Утворіть від поданих слів складні іменники. Сховище, нафта; інженер, програміст; зал, кіно; птахи, ферма; ліс, смуга; фото, репортаж; дивосил, зілля; вагон, ресторан; терапевт, лікар; хліб, сіль; рута, м’ята; генерал, полковник; стоп, кран; борт, механік; людина, доза. Проаналізуйте, чи правильно подані закінчення родового відмінка однини чоловічого роду. Сиваша (озеро), листопаду (опад листя), сиру, Будапешту, мармуру, урагану, Дунаю, квітня, рису, хліба,автомобілю, Омельченко (чол. пр.), старту, туризму, Гайдая (чол. пр.), Острога (нас.п.),транспорта, трактора, радіуса, квадрата, вальса, гектара, Гамбурга, Одісея, Лівану, Сіднея, дня, березня, краю, столу, транспортиру.
У якому рядку є іменники одного роду?
1. Лісостеп, круча, історія, годинник, джерело. 2. Нафта, (муха) цеце, іскра, стріла, ХНАДУ. 3. Рух, допінг, демократія, альтернатива. 4. Перстень, візерунок, франкознавець, актор, атракціон. 5. Майстерня, дзеркало, олівець, смільчак, просо. 6. Мотовило, експеримент, менеджер, ковдра, кенгуру. 7. Тбілісі, Петро, санчата, театр, виставка. 8. Експозиція, шедевр, крісло, тканина, русло. 9. Родина, старість, кватирка, донечка, дівча. 10. Коло, радіус, спектр, круг, місто. 11. Центр, поні, панно, сміття, піднебесся. 12.Трембіта, скалка, щітка, сумка, газета. Чи правильно узґоджені родові поняття із власними географічними назвами? а) аварія сталась біля Снятина; б)------------------------ біля міста Снятин; в)------------------------ біля міста Снятина; а) делегація прибуде до міста Кривий Ріг; б)------------------------ до міста Кривого Рогу; в)------------------------ до міста Кривого Рога; г)----------------- ,------ до Кривого Рогу; д)------------------------ до Кривого Рога. Виберіть правильний варіант оформлення наказу. Відповідь
1. Зарахувати Петрівську М.І. на посаду вчительки... 2. Зарахувати Петрівську М.І. вчителем... 4. Зарахувати Петрівську М.І. на посаду вчителя...
1. Від географічних назв утворіть складні прикметники. Зразок: Західний сибір, низовина – західносибірська низовина. Південна Україна, канал; східна Європа, рівнина; Східний Казахстан, область; Нижній Дунай, низовина; Східний Китай, море; Кам’янець-Подільський, вокзал; Індокитай, джунглі; Іссик-Куль, озеро; Спас-Клепики, монастир; Ростов-на-дону, університет; Сан-Франциско, театр; Іст-Лондон, банк. 3.Від поданих пар слів утворіть складні прикметники, запишіть їх. 4. Історичний, філологічний; кислий, солодкий; вічний, зелений; білий, кам’яний; залізний, бетонний; жовтий, гарячий; північний, східний; плодовий, овочевий; народний, визвольний; східний, сибірський; темний, бузковий; навчальний, методичний; літературний, художній; яскравий, рожевий; гарячий, червоний; ранній, стиглий; хімічний, технологічний. 3. Вкажіть, чи є правильні варіанти серед поданих речень із ступенюванням прикметників: а) сукупність негативних, загальнокризових факторів призвела до погіршення економіки країни; б) сукупність негативніших, загальнокризових факторів в) сукупність найнегативніших, більш загальнокризових а) високий рівень професіоналізму водія; б) найбільш вищий рівень професіоналізму водія; в) більш високий рівень професіоналізму водія; а) великий економічний і політичний розрахунок; б) більш великий економічний і політичний розрахунок;
4.Вкажіть правильний варіант речень, в яких відсутні хиби у ступенюванні прикметників: а)вітер сьогодні більш західний; б) вітер сьогодні західний; в) вітер сьогодні західніший; а) чоловік чекав більш конкретнішої відповіді на своє запитання; б) чоловік чекав більш конкретної відповіді на своє запитання; в) чоловік чекав конкретної відповіді на своє запитання; г) чоловік чекав самої конкретної відповіді на своє запитання; а) вони виконали завдання добріше; б) вони виконали завдання більш добре; в) вони виконали завдання краще. Змістовий модуль 3 (12) Граматичні особливості частин мови у ділових паперах 1. Числівник у справочинстві. 2. Деякі особливості використання займенників в управлінській документації. Самостійна робота:___________________________________________ ______________________________________________________________
Орфограма: правопис та відмінювання числівників, зв’язок числівника з іменником.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД МАТЕРІАЛУ 1. ЧИСЛІВНИК У СПРАВОЧИНСТВІ 1.Уживати треба тільки числівники книжного походження:
Але можливі конструкції типу: половина міста, піввулиці, пів'ящика, півпідвал, півострів, чвертьфінал, півтора раза, півтори рибини, півтора кавуна. 2.Числівникові конструкції на позначення приблизної кількості обмежуються, а нечасте їх використання здійснюється через зазначення рамок або за допомогою слів більше, менше, до, понад для більшої точності та достовірності мовлення.
3.Дробові числа треба записувати переважно десятковими дробами або словами. Якщо у знаменнику стоїть 2, 3, 4, то замість 1/2, 1/3, 1/4 треба писати і говорити: половина, третина, чверть — без числівника одна.
4.Прості кількісні числівники, що позначають однозначне число без назви одиниці виміру (іменника), пишуться словами.
5.У цифровому позначенні перевага віддається арабським цифрам за винятком членування (рубрикації) тексту. 6.Словами пишуться однозначні числівники на позначення часових меж та складні й складені числівники на початку речення.
7.Порядковий числівник другий (-а, -е, -і) треба вживати лише після числівника перший (-а, -е, -і) або після будь-якого порядкового числівника (на означення послідовності, порядку). В інших випадках слід уживати займенник інший. Виняток становить однозначно парні значення або органи, чи контекст. 8.У формах М. відмінка однини порядкові числівники (на означення узгодження з іменником, прикметником чи займенником чоловічого та середнього роду) мають закінчення -ому, а не -ім.
9.Не можна використовувати паралельні й розмовні форми на позначення часу і вживати для цього прийменник у (в).
10.Називаючи точний час, треба пам'ятати, що до 30 хвилин треба вживати прийменник на, а після 30 хвилин - прийменник за.
Отже, форму у скільки годин? слід замінити на о котрій годині?, а форму скільки годин? - на котра година?
11.Уживання прийменника у (в) можливе лише тоді, коли після нього йде слово кількість, розмір, сума, а далі - числівник із поясненням кількості, розміру, суми (чого).
12.Багатозначні цифрові числа розбивають на класи за допомогою пропусків: 20 705 149, 174 000, 3 172. 13.Коли перераховують декілька порядкових числівників, то літери треба ставити лише після останнього: у 7, 15 та 19-му будинках. 2. ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ В УПРАВЛІНСЬКІЙ ДОКУМЕНТАЦІЇ 1.Слід уникати використання займенників (якщо можна) або у їх значенні вживати інші частини мови (особливо в автобіографії, заяві, службових записках).
2.Слід уникати вживання займенників: а) із суфіксами зменшеності: такесенький, самісінький, нікогісінько; б) складних неозначених форм: абиякий, абихто, казна-хто, сякий-такий, хтозна-який, хто-небудь і под.; в) усічених форм прикметникових займенників: на моїм, у тім, на цім, тої, тою, у всім, на чим і под. 3.Треба використовувати тільки нормативні форми займенників, уникаючи розмовних, діалектних варіантів.
4.Дійова особа в реченні, виражена займенником, повинна стояти у Н., а не в Ор. відмінку.
5.На означення особи надавати перевагу вживанню займенника який (-а, -і), а на означення предметів, дій, явищ, істот - що: ...інженера-конструктора, який проживає... ...ст. лаборанта, яка працює... 6.Уникати двозначності, що може виникнути: а) якщо займенник віддалений від слова, з яким синонімічно пов'язаний:
б) якщо можливе співвіднесення займенника з будь-яким із слів, однаково граматично вираженим:
в) якщо замість особового займенника вжито присвійний:
г) якщо вжито зворотно-присвійний займенник свій :
д) якщо вжито зворотний займенник з неконкретним співвіднесенням:
є) якщо неправильно узгоджено займенник зі збірним іменником:
ж) якщо є невиправдане використання займенника у формі Ор. відмінка:
7.Запам'ятайте правильну форму у вживанні займенників у таких словосполученнях:
8. У Р. і Д. відмінках однини займенників то, те, цей, це наголос падає на кінцевий склад: того, тому, цього, цьому. А в М. та Р. відмінках з прийменниками наголос переходить на перший склад: на тому, у цьому, біля того, для цього, до того, з цього, не без того, не від того. 9.Для уникання зайвого паралелізму, краще в діловому мовленні додержуватися присвійного займенника їхній, ніж Р. чи 3. відмінків їх (від - вони).
ЗВ'ЯЗОК ЧИСЛІВНИКА З ІМЕННИКОМ 1.Після числівника один іменник ставиться завжди в однині: 51 кілометр, 21 день. 2.Після числівників два, три, чотири іменник завжди стоїть у формі Н. відмінка множини: два тижні, три квартали, чотири плани, дев'яносто два роки, сімдесят три хлопці, шістсот вісімдесят чотири стільці, а при числівниках п’ять і більше - у формі Р. відмінка множини: п'ять (рідних) братів, тридцять (цегляних) будинків, тисячу (нових) видів. Лише іменники, які в множині втрачають суфікс -ин-, та іменники IV відміни при числівниках два, три, чотири стоять у формі Р. відмінка однини: двадцять три харків'янина (бо харків'яни), тридцять два слобожанина (бо слобожани), шістдесят чотири селянина (бо селяни), чотири племені, три лошати, два імені. Якщо іменник вказує на приблизність і стоїть перед числівником, то перед два, три, чотири він ставиться в Р. відмінку множини: років два, днів три, тижнів чотири. Прикметник після числівників два, три, чотири вживається у формі Н. (3.) або Р. відмінка множини: два розбиті (розбитих) вікна, три зелені (зелених) дуби, чотири азіатські (азіатських) країни. У непрямих відмінках іменник і числівник стоять в одному відмінку: з трьома братами, шістдесяти будинкам. 3.Але після числівників тисяча, мільйон, мільярд, трильйон та под. іменник стоїть лише в Р. відмінку множини: тисячею років - тисячі років, мільйоном гривень - на мільйоні гривень, мільярдом зірок - на мільярді зірок. 4.Після дробових числівників, а також після числівників півтора, півтори іменник стоїть лише в Р. відмінку однини: двох десятих процента, двом десятим процента, двома десятими процента; півтора місяця, півтори тонни - в усіх відмінках. Рідко іменник може мати форму Р. відмінка множини: дві п'яті виробів, одна десята запасів золота. Якщо є вислів з половиною, з чвертю, то іменник набуває форми, якої вимагає власне кількісний числівник: два з половиною місяці, чотири з половиною роки, п'ять з чвертю століть, дев'ять з чвертю років. 5.Кількісний іменник раз у сполученні з числівником та іменником половина має форму рази: три з половиною рази. Якщо цей дробовий числівник виражений десятковим дробом, то раз має форму Р. відмінка: три й п'ять десятих раза. 6.Збірні числівники поєднуються: а) з іменниками чоловічого роду на означення осіб, тварин та птахів: двоє львів'ян, троє школярів, четверо коней, п'ятеро орлів; б) з іменниками середнього роду: двоє вікон, троє відер (паралельні форми два вікна, три відра), двоє лошат, четверо курчат, п'ятеро хлоп'ят; в) з іменниками, що вживаються лише у множині: двоє воріт, троє ножиць, четверо окулярів. 7.У датах назви місяців вживаються в Р. відмінку: перше лютого, першому лютого, з першим лютого. ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|