Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Органiзацiйно-правові форми комерційних банків

План.

10.1. Органiзацiйно-правові форми комерційних банків.

10.2. Порядок створення та реєстрації комерційних банків.

10.3. Ліцензування діяльності комерційних банків.

10.4. Порядок реорганізації комерційних банків.

Мета:зрозуміти організаційно-правові форми комерційних банків, а також порядок створення та реєстрацію комерційних банків; усвідомити закономірності та стадії ліцензування діяльності комерційних банків; визначити порядок реорганізації комерційних банків.

 

Банки в Українi створюються у формi акцiонерного товариства, товариства з обмеженою вiдповiдальнiстю або кооперативного банку.

Державний банк — це банк, сто вiдсоткiв статутного капiталу якого належать державi.

Державний банк засновується за рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України. При цьому в законi про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк передбачаються витрати на формування статутного капiталу державного банку. Кабiнет Мiнiстрiв України зобов’язаний отримати позитивний висновок Нацiонального банку України з приводу намiру заснування державного банку. Отримання висновку Нацiонального банку України є обов’язковим також у разi лiквiдацiї (реорганiзацiї) державного банку, за винятком його лiквiдацiї внаслiдок неплатоспроможностi.

Статут державного банку затверджується постановою Кабiнету Мiнiстрiв України. Нацiональний банк України здiйснює державну реєстрацiю державних банкiв.

Держава здiйснює та реалiзує повноваження власника щодо акцiй (паїв), якi їй належать у статутному капiталi державного банку, через органи управлiння державного банку.

Органами управлiння державного банку є наглядова рада та правлiння банку.

Органом контролю державного банку є ревiзiйна комiсiя, персональний та кiлькiсний склад якої визначаються наглядовою радою державного банку.

Наглядова рада є вищим органом управлiння державного банку, що здiйснює контроль за дiяльнiстю правлiння банку з метою збереження залучених у вклади грошових коштiв, забезпечення їх повернення вкладникам та захисту iнтересiв держави як акцiонера державного банку та iншi функцiї.

До складу наглядової ради державного банку входять члени наглядової ради банку, призначенi Верховною Радою України та Президентом України. З метою представництва iнтересiв держави до складу наглядової ради державного банку можуть входити народнi депутати України, представники органiв виконавчої влади та iншi особи, що вiдповiдають вимогам, зазначеним у цiй статтi. Строк повноважень членiв наглядової ради державного банку — п’ять рокiв.

Президент України призначає сiм членiв наглядової ради державного банку шляхом прийняття вiдповiдного Указу.

Верховна Рада України призначає сiм членiв наглядової ради державного банку шляхом прийняття вiдповiдної Постанови.

Членом наглядової ради державного банку може бути громадянин України, який має вищу економiчну або юридичну освiту, або науковий ступiнь у галузi економiки, фiнансiв та/або права i при цьому має досвiд роботи в органах законодавчої влади чи на керiвних посадах центральної виконавчої влади України або банкiвськiй установi, чи досвiд наукової, практичної роботи у галузi економiки, фiнансiв, права.

Члени наглядової ради державного банку виконують свої функцiї без отримання будь-якої матерiальної винагороди.

Наглядову раду державного банку очолює голова, який обирається наглядовою радою зi складу її членiв.

Засiдання наглядової ради є правомочним за наявностi не менше десяти її членiв.

Рiшення наглядової ради приймаються простою бiльшiстю голосiв вiд загальної кiлькостi присутнiх на засiданнi членiв наглядової ради державного банку.

Внутрiшнi питання органiзацiї дiяльностi наглядової ради державного банку та питання дiловодства визначаються положенням про наглядову раду, що приймається на її засiданнi.

Повноваження призначеного складу наглядової ради державного банку та/або кожного з її членiв можуть припинятися вiдповiдно за рiшенням Верховної Ради України та Президента України щодо призначених ними осiб, але не ранiше нiж через один рiк з дня призначення.

Рiшення про змiну розмiру статутного капiталу державного банку та припинення його дiяльностi приймається Кабiнетом Мiнiстрiв України. При цьому Кабiнет Мiнiстрiв України зобов’язаний отримати позитивний висновок Нацiонального банку України з приводу намiру змiни розмiру статутного фонду державного банку.

Банк, створений у порядку, визначеному частиною другою цiєї статтi, має право додавати до свого найменування слово “державний”, використовувати зображення Державного Герба України, Державного Прапора України.

Кооперативнi банки створюються за принципом територiальностi i подiляються на мiсцевi та центральний кооперативнi банки.

Мiнiмальна кiлькiсть учасникiв мiсцевого (у межах областi) кооперативного банку має бути не менше 50 осiб. У разi зменшення кiлькостi учасникiв i неспроможностi кооперативного банку протягом одного року збiльшити їх кiлькiсть до мiнiмальної необхiдної кiлькостi дiяльнiсть такого банку припиняється шляхом змiни органiзацiйно-правової форми або лiквiдацiї.

Учасниками центрального кооперативного банку є мiсцевi кооперативнi банки.

До функцiй центрального кооперативного банку належать централiзацiя та перерозподiл ресурсiв, акумульованих мiсцевими кооперативними банками, а також здiйснення контролю за дiяльнiстю кооперативних банкiв регiонального рiвня.

Органами управлiння кооперативних банкiв є загальнi збори учасникiв (пайовикiв), спостережна рада банку та правлiння банку. Органом контролю є ревiзiйна комiсiя банку.

Статутний капiтал кооперативного банку подiляється на паї. Рiвень мiнiмального розмiру статутного капiталу кооперативного банку встановлюється Нацiональним банком України.

Кожний учасник кооперативного банку незалежно вiд розмiру своєї участi у капiталi банку (паю) має право одного голосу.

Прибутки або збитки кооперативного банку за результатами фiнансового року розподiляються мiж учасниками пропорцiйно розмiру їх паю.

Банки мають право створювати банкiвськi об’єднання таких типiв:

банкiвська корпорацiя,

банкiвська холдингова група,

фiнансова холдингова група.

Банки можуть бути учасниками промислово-фiнансових груп з дотриманням вимог антимонопольного законодавства України.

Банкiвське об’єднання створюється за попередньою згодою Нацiонального банку України та пiдлягає державнiй реєстрацiї шляхом внесення вiдповiдного запису до Державного реєстру банкiв.

Порядок отримання дозволу на створення банкiвського об’єднання та порядок його державної реєстрацiї встановлюються Нацiональним банком України.

Банк може бути учасником лише одного банкiвського об’єднання. Учасники банкiвського об’єднання перед своєю власною назвою вказують назву банкiвського об’єднання.

Учасники банкiвського об’єднання можуть вийти з його складу iз збереженням взаємних зобов’язань та дотриманням умов укладених договорiв з iншими суб’єктами господарювання.

Банкiвське об’єднання зобов’язане публiкувати в офiцiйних друкованих виданнях — газетi “Урядовий кур’єр” або “Голос України” iнформацiю про створення банкiвського об’єднання за визначеною Нацiональним банком України формою, про змiни в ньому та про припинення його дiяльностi, а також консолiдовану звiтнiсть за обсягами та за формою, встановленими Нацiональним банком України.

Учасники банкiвського об’єднання несуть вiдповiдальнiсть за зобов’язаннями iнших його учасникiв вiдповiдно до укладеного мiж ними договору.

Банкiвське об’єднання лiквiдується за рiшенням його учасникiв або з iнiцiативи Нацiонального банку України за рiшенням суду у разi, якщо дiяльнiсть такого банкiвського об’єднання суперечить антимонопольному законодавству України або загрожує iнтересам вкладникiв банкiв чи стабiльностi банкiвської системи. Лiквiдацiя банкiвського об’єднання не припиняє дiяльностi банкiв — його учасникiв.

Банкiвська корпорацiя — це юридична особа (банк), засновниками та акцiонерами якої можуть бути виключно банки. Банкiвська корпорацiя створюється з метою концентрацiї капiталiв банкiв — учасникiв корпорацiї, пiдвищення їх загальної лiквiдностi та платоспроможностi, а також забезпечення координацiї та нагляду за їх дiяльнiстю.

Банкiвська корпорацiя пiдлягає реєстрацiї у Нацiональному банку України i заноситься до Державного реєстру банкiв. Статутний капiтал банкiвської корпорацiї повинен вiдповiдати загальним вимогам Нацiонального банку України щодо статутного капiталу новостворюваного комерцiйного банку.

Вимоги Нацiонального банку України щодо надання банкiвськiй корпорацiї лiцензiй на виконання окремих операцiй встановлюються на рiвнi загальних вимог для комерцiйних банкiв виходячи з розмiру консолiдованого капiталу.

Установчий договiр та статут корпорацiї мають включати положення щодо забезпечення виконання корпорацiєю та її членами своїх фiнансових зобов’язань i вiдповiдальностi за результати сумiсної дiяльностi з метою забезпечення iнтересiв кредиторiв та вкладникiв.

Банки, що увiйшли до банкiвської корпорацiї, передають корпорацiї повноваження на здiйснення окремих операцiй та забезпечують централiзацiю виконання окремих функцiй. Централiзацiї в межах банкiвської корпорацiї пiдлягають:

виконання розрахункiв як серед членiв корпорацiї, так i за її межами;

операцiї на ринках грошей та капiталiв;

встановлення та ведення кореспондентських рахункiв (у нацiональнiй та iноземних валютах);

монiторинг кредитних ризикiв;

розробка та прийняття загальних для членiв банкiвської корпорацiї правил i процедур виконання

операцiй та внутрiшньої звiтностi;

формування зовнiшньої звiтностi;

внутрiшнiй аудит.

Перелiк централiзованих функцiй може бути розширений за згодою банкiв — членiв корпорацiї.

Передача повноважень щодо централiзованого виконання зазначених вище функцiй вiд банкiв-членiв до банкiвської корпорацiї повинна бути зафiксована як у статутах банкiв — членiв корпорацiї, так i в статутi самої банкiвської корпорацiї.

Банкiвська корпорацiя виконує функцiї розрахункового центру для банкiв — членiв корпорацiї i не веде безпосереднього обслуговування клiєнтiв (фiзичних та юридичних осiб, крiм банкiв та iнших фiнансових установ). Усi банки — члени корпорацiї виконують свої розрахунки та платежi (як у нацiональнiй, так i в iноземних валютах) виключно через свої кореспондентськi рахунки, вiдкритi в Нацiональному банку України або безпосередньо у банкiвськiй корпорацiї.

Банки, що увiйшли до банкiвської корпорацiї, зберiгають свою юридичну самостiйнiсть у межах, обумовлених їх статутами та статутом банкiвської корпорацiї. Банки, що увiйшли у банкiвську корпорацiю, не можуть входити до iнших банкiвських об’єднань, крiм як за згодою корпорацiї (виняток — участь у професiйних асоцiацiях, створених не на комерцiйних засадах). Банки, що увiйшли до банкiвської корпорацiї, повиннi в усiх своїх документах, укладених угодах тощо вказувати свою належнiсть до корпорацiї.

Банкiвська холдингова група — це банкiвське об’єднання, до складу якого входять виключно банки.

Материнському банку банкiвської холдингової групи має належати не менше 50 вiдсоткiв акцiонерного (пайового) капiталу або голосiв кожного з iнших учасникiв групи, якi є його дочiрнiми банками.

Дочiрнiй банк не має права володiти акцiями материнського банку. У разi, якщо дочiрнiй банк набув право власностi на акцiї материнського банку, вiн зобов’язаний вiдчужити їх у мiсячний термiн.

Банкiвськi холдинговi групи дозволяється створювати лише за умови, що угода про їх створення передбачає покладання на головний банк групи додаткових органiзацiйних функцiй стосовно банкiв — членiв групи, а також створення системи управлiння спiльною дiяльнiстю.

Банкiвський нагляд за дiяльнiстю банкiвської холдингової групи здiйснюється на iндивiдуальнiй та консолiдованiй основi. Материнський банк зобов’язаний подавати консолiдовано-фiнансовий та статистичний звiти групи. Материнський банк банкiвської холдингової групи вiдповiдає за зобов’язаннями своїх членiв у межах свого внеску в капiталi кожного з них, якщо iнше не передбачено законом або угодою мiж ними.

Фiнансова холдингова група має складатися переважно або виключно з установ, що надають фiнансовi послуги, причому серед них має бути щонайменше один банк, i материнська компанiя має бути фiнансовою установою.

Материнськiй компанiї має належати бiльше 50 вiдсоткiв акцiонерного (пайового) капiталу кожного з учасникiв фiнансової холдингової групи.

Материнська компанiя фiнансової холдингової групи зобов’язана подавати наглядовим органам консолiдовано-фiнансовий та статистичний звiти групи.

Материнська компанiя фiнансової холдингової групи при здiйсненнi своєї дiяльностi з управлiння та координацiї дiяльностi його членiв на виконання законодавства i нормативно-правових актiв Нацiонального банку України має право встановлювати правила, що є обов’язковими для членiв фiнансової холдингової групи.

Материнська компанiя фiнансової холдингової групи вiдповiдає за зобов’язаннями своїх членiв у межах свого внеску в капiтал кожного з них, якщо iнше не передбачено законом або угодою мiж ними.

З метою захисту та представлення iнтересiв своїх членiв, розвитку мiжрегiональних та мiжнародних зв’язкiв, забезпечення наукового та iнформацiйного обмiну i професiйних iнтересiв, розробки рекомендацiй щодо банкiвської дiяльностi банки мають право створювати неприбутковi спiлки чи асоцiацiї.

Банкiвськi спiлки та асоцiацiї не мають права займатися банкiвською чи пiдприємницькою дiяльнiстю i не можуть бути створенi з метою отримання прибутку.

Асоцiацiя (спiлка) банкiв є договiрним об’єднанням банкiв i не має права втручатися у дiяльнiсть банкiв - членiв асоцiацiї (спiлки).

 

 


Читайте також:

  1. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  2. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  3. Автоматизовані форми та системи обліку.
  4. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  5. Акредитив та його форми
  6. Активні операції банків
  7. Активні операції комерційних банків
  8. Активні форми участі територіальної громади у вирішенні питань ММС
  9. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  10. Аналіз достатності банківського капіталу
  11. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  12. Аудит банківських та кредитних операцій




Переглядів: 880

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Операції НБУ на відкритому ринку | Порядок створення та реєстрацiї комерційних банків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.