Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Органолептична інформація

Наше існування, як і будь-якого іншого живого організму, нерозривно пов’язане із сприйманням та аналізом інформації про зовнішнє оточення, що дозволяє нам орієнтуватися у світі, пристосовуватися до нього, реагувати на події, які відбуваються навкруги нас, формувати свої уявлення про будь-які об’єкти та явища навколишнього середовища.

Людський організм являє собою приймач і аналізатор різних інформаційних потоків навколишнього світу, і сама людина є носієм інформації. Для сприймання інформації природа надала людині спеціальні аналізатори – органи чуття. У людини їх п’ять: це органи зору, слуху, нюху, смаку, дотику.

Основною функцією органів зору є розрізнення кольору, форми, розмірів об’єктів, які є навкруги. Око людини здатне розрізняти до 300 відтінків кольору між чорним та білим і десятки тисяч відтінків у різноманітних кольорових сполученнях, а чутливість ока до світла є такою високою, що людина могла би побачити у безповітряному просторі у повній темряві запалену свічку на відстані у 27 кілометрів.

Завдяки органам слухулюдина сприймає широкий діапазон звуків - від низьких (16 герц) до високих (20000 герц) і від тихих до голосних. Є два музичні інструменти, за якими можна приблизно охарактеризувати здатність людини сприймати звуки. Це контрабас і флейта-пікколо. Від найнижчого звуку струни контрабасу до найвищого звуку флейти-пікколо – таким є діапазон звуків для людини. Найбільша чутливість людського вуха відповідає звуковому діапазону людської мови, тобто найкраще ми чуємо такі звуки, які здатні вимовити. Занадто тихі звуки вухом не сприймаються, а надмірно голосні викликають відчуття тиску та болю.

Органи нюхудозволяють людині розрізняти запахи: аромати квітів і трав, ягід і фруктів, запах диму вогнища тощо. Іноді одного запаху нам достатньо, щоб впевнено визначити, яка саме рідина знаходиться у пляшці – оцет чи олія, духи чи вино. Органи нюху у людини є такими чутливими, що з ними не може зрівнятися жодний сучасний прилад. Наприклад, достатньо 0,00000001 г масла троянди або 0,0000000005 г ваніліну на один літр повітря, щоб людина відчула їхній запах. Існують і такі речовини, для відчуття запаху яких потрібна у 10 або навіть у 100 разів менша концентрація.

Для деяких виробництв, наприклад, парфумерії, тютюнової промисловості, потрібні люди, які мають надзвичайно розвинений нюх і здібні відчувати та розрізняти набагато більше запахів, ніж звичайна людина. Їм доручається контролювати якість запашної продукції і створювати її нові види.

Органи смакудозволяють сприймати смак їжі: гіркий, солоний, кислий, солодкий. Це прості, первісні смаки, із суміші яких утворюються різні смаки. Звичайно люди, які тонко розрізняють запахи, є чутливими і до смаків. Такі люди можуть працювати дегустаторами у виробництві вин, чаїв, сирів, де смак і запах продукту у своїй єдності визначають його якість. Деякі дегустатори можуть точно визначити не тільки сорт винограду, з якого виготовлено вино, а й вказати місцевість, де він виріс.

Органи смаку та нюху виконують і запобіжну функцію: вони застерігають людину від перебування у загазованому приміщенні, від вживання недоброякісної їжі тощо.

Органи дотикуреагують на те, чого безпосередньо торкається людина, і визначають, холодне воно чи тепле, мокре чи сухе, гладке чи шершаве тощо. Найбільш чутливими є кінчик язика, губи та кінчики пальців. Якщо людина втратила зір, у неї розвивається підвищена чутливість інших органів чуття і особливо дотику. Так сліпий кінчиками пальців на дотик розпізнає предмети, вивчає обличчя інших людей.

Таким чином, завдяки інформації, яка надходить від органів чуття, зовнішній світ розкривається перед нами у розмаїтті образів, звуків, запахів, смаків та дотиків.

Надходження чуттєвої інформації є необхідною умовою існування людини. Дослідженнями доведено, що при її зменшенні людина починає відчувати дискомфорт, а повне “вимкнення” всіх органів чуття дуже швидко, менш ніж за добу, призводить до психічних порушень: у людини виникають галюцинації, нав’язливі ідеї, занепокоєння тощо.

Людина сприймає набагато більше інформації, ніж може усвідомити, утримати у своїй пам'яті і згодом відновити. Більша частина інформації втрачається, проходячи наче крізь нас. З іншого боку, ми здатні сприймати лише частину тієї інформації, яка існує у світі. Наприклад, ми не можемо побачити рентгенівське випромінювання, не можемо почути звуки, якими обмінюються риби. Проте ми реєструємо і використовуємо це випромінювання, вивчаємо звукове спілкування риб, створюючи прилади, які здатні сприймати та опрацьовувати таку інформацію.

Природа наділила всі живі істоти – і тварини, і рослини - засобами сприймання необхідної для існування інформації. Переважна більшість рослин є чутливою до сонячного світла. Є й такі рослини, як, наприклад, мімоза, що реагують на доторкання. Тварини сприймають інформацію за допомогою органів чуття, проте вони улаштовані не так, як у людини. Згідно до умов існування у різних тварин розвинувся той чи інший спосіб сприйняття інформації про зовнішнє оточення. Так, наприклад, хижі птахи, які з висоти виглядають свою жертву, мають надзвичайно гострий зір; нічні птахи не розрізняють кольорів і погано бачать вдень, проте прекрасно вночі; нюх лісових хижаків відрізняється особливою чутливістю до запахів слідів; кажан та кит, які орієнтуються за звуком, здатні сприймати надзвичайно високі звуки, у 8-9 разів вищі за ті, що доступні людині. Око бабки чи жаби зовсім по-іншому, ніж людське, бачить те, що навкруги, а очі риб і зовсім відрізняються від нашого, бо вони пристосовані до водного, а не повітряного середовища. Таким чином, світ, де ми разом існуємо, для кожної живої істоти є іншим, наповненим іншими образами, звуками, запахами тощо, - таким, яким він їй передається через сукупність інформації від органів чуття.


Читайте також:

  1. Апостеріорна інформація
  2. Апріорна інформація
  3. Асиметрична інформація
  4. Безумовною є інформація про події, що реально відбуваються у матеріальному світі.
  5. Вимірювання інформації в теорії інформації (інформація, як знята невизначеність). Кількість інформації по Хартлі
  6. Внутрішня інформація
  7. Вторинна маркетингова інформація – це інформація, зібрана й оброблена раніше самою фірмою чи іншими організаціями для цілей відмінних від мети досліджень.
  8. Дезінформація як джерело небезпек.
  9. Додаткова інформація до питання
  10. Додаткова інформація про Великого Кобзаря
  11. Економічна інформація в документах.
  12. Економічна інформація та економічні дані.




Переглядів: 927

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості існування інформації у живій та неживій природі, у технічних системах. | Класифікація інформації.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.