V Наявність ціннісного середовища в розвитку дитини, коли вона отримує можливість бачити навколо себе ідеали, певні ціннісні прагнення дорослих та відповідно визначати власні ціннісні пріоритети.
Умови розвитку особистості дитини, що спрямовані на формування здатності до саморегуляції, прийняття себе та оточуючих, рефлексії, потреби в саморозвитку.
Учні середнього шкільного віку вже починають розуміти значення соціальних ролей, установок, мотивів і разом з тим своїх можливостей.
V Небезпечним на цій стадії є виникнення почуття неповноцінності, або некомпетентності.
V Розвиток здатності до рефлексії, через зростання здібності до логічного мислення.
V Розвиток самоконтролю, розуміння його значення та меж застосування.
Самооцінка дитини позначається на ступені успішності її шкільної успішності, і навпаки, рівень успішності школяра впливає на формування його самооцінки.
V На початку позитивно оцінюють поведінку та навчальну діяльність, потім дають оцінку гарним та поганим вчинкам, потім усвідомлюють власні недоліки та прагнуть їх виправити.
V потім навчальну діяльність та поведінку в цілому.
V Формується Я-образ учня. Значне місце в Я-концепції дитини займає образ тіла і зовнішність.
Формування самосвідомості у молодшому шкільному віці
Емоційна децентрація – вміння приймати до уваги почуття та думки інших людей, що є досить важливим для формування «Я» дитини.
Через спілкування в кінці дошкільного віку формується важливе новоутворення
v Розширення самооцінки, включення в неї оцінювання внутрішніх моральних якостей власної особистості (правдивість, скромність, ввічливість, справедливість тощо)
v Формування навчальної самосвідомості:
v оцінювання конкретних результатів,
v потім окремої сторони навчального процесу,
v Розвиток критичності:
v правильно оцінюють власну навчальну діяльність за критеріями вчителя;
v Розвивається почуття працелюбності, коли вона починає осягати технологію культури, навчаючись у школі. Его-ідентичність : "Я-те, чого навчився".
v Сприяння формуванню активності дитини, яка необхідна, в першу чергу, для розвиток навичок саморегулювання;
v Наявність досвіду самостійного подолання перешкод;
v Всіляка підтримка розвитку рефлексії, коли дорослий заохочує дитину до розуміння себе, своїх особливостей та можливостей, причин та наслідків своєї поведінки;