Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема: Товарні ресурси, та їх формування в умовах ринку

 

План

1. Товарні ресурси, їх сутність та значення, джерела формування.

2. Сутність, необхідність утворення та функції товарних запасів.

3. Класифікація товарних запасів.

 

Література:

Л [5.c.1-30], [6.c.68 -72]

Лд [3.c.174-180, 238-244].

1. Товарні ресурси, їх сутність та значення, джерела формування

Для успішного виконання роздрібного і оптового плану товарообігу підприємства повинні бути забезпечені товарними ресурсами. Промислові підприємства, різні фермерські господарства постійно виробляють товари народного споживання, а також сировину для переробки. Більша частина виробленої продукції призначена для реалізації, інша товарна продукція використовується для внутрішньовиробничого споживання. Товарну продукцію, призначену для реалізації в роздрібній торгівлі, називають ринковими фондами. Вони є матеріальною основою товарообігу підприємства.

Товарні фонди планують за допомогою балансу товарних ресурсів. Баланси складаються по кожному найменуванню товару в натуральних показниках.

Матеріальні баланси складаються із двох частин. Одна частина - це розрахунок ресурсів, інша - їх розподіл.

Ресурси поєднують запаси товарів на початок періоду на складах промисловості та оптових організацій (запаси роздрібної торгівлі в матеріальних балансах не враховуються, тому що вони вже були розподілені), надходження від виробництва, надходження по імпорту та ін.

Розподіл ресурсів повинен сприяти, в першу чергу, формуванню ринкового фонду, тобто частини ресурсів, що забезпечують товарообіг роздрібних підприємств.

В умовах ринкової економіки формування товарного забезпечення товарообігу торгівельного підприємства здійснюється на ринку товарних ресурсів шляхом вільного вибору постачальників необхідних товарів та укладання договорів (угод) щодо поставки цих товарів на торговельне підприємство.

Пропозиція ринку товарних ресурсів формується за рахунок наступних джерел надходження товарів:

- продукція різних галузей України, які виробляють товари народного споживання – фермерські господарства, підприємства агропромислового комплексу, легкої, харчової, м'ясо-молочної промисловості, рибного господарства, важка промисловість та ін.;

- продукція неорганізованого ринку України, яка виробляється населенням на присадибних ділянках, у результаті здійснення індивідуальної трудової діяльності або підприємницької діяльності без утворення юридичної особи;

- продукція, що надходить із-за меж України за зовнішньоекономічними договорами та контрактами (за імпортом).

Носієм прав на окремі види товарних ресурсів є конкретні підприємства – постачальники товарів, з якими укладаються комерційні угоди на закупівлю товарів. Оскільки постачальниками товарних ресурсів, необхідних торговельному підприємству, можуть бути різні суб’єкти господарювання, для їх всебічної характеристики використовується наступна класифікація (схема 3.1.):

- за характером (статусом) виділяють постачальників-виробників товарів і постачальників-посередників, які закуповують продукцію у її виробників та реалізують її гуртовим або роздрібним торговим підприємствам та іншим посередникам;

- залежно від місцезнаходження комерційним партнерам торговельного підприємства можуть бути господарюючі суб’єкти (резиденти) України та суб’єкти інших країн (нерезиденти України);

- по відношенню до конкретної господарської системи постачальники товарів можуть бути внутрішньо системними або позасистемними. Господарська система, в яку входять торговельне підприємство та його постачальники, може бути оформлена організаційно (у формі різних об’єднань, асоціацій, концернів, холдингів тощо) або економічно (спільний власник, дочірнє підприємство та ін.);

- залежно від форми власності та організаційно-правової форми господарювання постачальником торговельного підприємства може бути підприємство будь-якої форми власності та форми господарювання;

- залежно від тривалості встановлення комерційних зв’язків підприємства-постачальники діляться на постійних та разових.

Наведена класифікація постачальників торговельного підприємства дозволяє визначити якість його комерційної роботи та ступінь ризикованості операцій із закупівлі товарів, сталість товарного забезпечення товарообігу.

 

 

Схема 3.1. Класифікація постачальників товарних ресурсів підприємства

 

2. Сутність, необхідність утворення та функції товарних запасів

Забезпечення безперервного процесу реалізації товарів і обслуговування покупців вимагає утворення на торговельному підприємстві певного обсягу товарних запасів.

Товарний запас - це сукупність товарної маси, що перебуває у сфері обігу в процесі переміщення від виробництва до споживача та призначена для продажу. Процес обігу товарів вимагає постійної наявності в каналах обігу певного товарного запасу. Товарні запаси є частиною споживчих товарів, яка знаходиться у сфері обігу. Необхідність у товарних запасах обумовлена сезонними коливаннями попиту на ряд непродовольчих товарів при відносно рівномірному їх виробництві; сезонним виробництвом сільськогосподарської продукції при рівномірному її споживанні; спеціалізацією та розміщенням промислових підприємств; рівнем розвитку транспортних зв’язків, дальністю і швидкістю доставки товарів, розміщенням магазинів та ін.. Наявність цих факторів характеризує статичний стан і місцеположення товарної маси в процесі руху товару на певний момент часу. Вони забезпечують безперервність процесу реалізації товарів,а запас – це одна з форм руху товарів. Отже, необхідність утворення товарних запасів обумовлена наступними причинами:

• невідповідність ритму споживання (реалізації) і виробництва товарів;

• сезонність виробництва і споживання окремих видів товарів;

• нерівномірність розміщення виробництва і районів споживання товарів;

• необхідність перетворення виробничого асортименту у торговий;

• необхідність утворення страхових резервів для згладжування можливих непередбачених коливань у попиті та пропозиції товарів, обумовлених різними факторами.

Товарні запаси повинні відповідати обсягам продажу товарів, а їх розмір повинен бути достатнім для забезпечення безперебійної торгівлі та широкого вибору товарів покупцями.

Товарні запаси виконують наступні функції

• забезпечують безперервність розширеного виробництва і обігу в процесі яких відбувається їх систематичне утворення і витрати;

• задовольняють платоспроможний попит населення, оскільки це є формою товарної пропозиції;

• характеризують співвідношення між обсягом і структурою попиту та товарної пропозиції.

Оцінка розмірів запасів з позиції дотримання нормативу необхідна для обґрунтованої оцінки ефективності комерційної діяльності підприємства, його стратегії і тактики в управлінні товарними запасами.

 

3. Класифікація товарних запасів

Для характеристики стану, процесів утворення та розробки стратегії управління товарні запаси торговельних підприємств класифікуються за наступними ознаками (схема 3.2.):

- залежно від призначення товарні запаси поділяються на:

а) запаси поточного зберігання (складають основну частину всіх товарних запасів і призначені для задоволення повсякденної потреби торгівлі в безперебійному продажі товарів для населення, їх розмір обумовлюється обсягом реалізації товарів та інтервалом поставки, в процесі реалізації ця частина товарних запасів використовується, а отже, потребує систематичного оновлення);

 

 

 
 

 

 


Схема 3.2. Характеристика товарних запасів торговельного підприємства за різними класифікаційними ознаками.

 

 

б) запаси сезонного зберігання (необхідні для формування торгової пропозиції в періоди сезонних змін попиту або пропозиції (виробництва) товарів, вони утворюються за такими товарами, які з оглядом на особливості їх виробництва, попиту або з інших причин мають розрив у часі виробництва та реалізації (овочі, шкільна форма, ялинкові прикраси, гумове взуття та ін.));

c) запаси дострокового завозу (повинні забезпечувати нормальний рівень торгівлі протягом періоду між поставками товарів у віддалені та високогірні райони, зв'язок з якими підтримується лише певний період року (залежно від умов транспортування товарів));

д) запаси спеціального призначення (утворюються за розпорядженням органів влади для виконання певних цілей, не пов'язаних із поточною господарською діяльністю підприємств (для стимулювання закупівлі сіль господарських продуктів, для забезпечення мережі дитячих закладів, інвалідів, об'єктів охорони здоров'я, діабетиків, для проведення різних заходів та ін.));

- залежно від місцезнаходження товарні запаси підрозділяються на:

a) запаси роздрібної торгівлі (відносяться запаси всіх товарів, що належать торговельному підприємству, перебувають на його балансі та призначені для роздрібної торгівлі (тобто товарні запаси в роздрібній мережі, товарні запаси на складах роздрібних підприємств і т.д.));

б) запаси гуртових підприємств (товарні запаси, що перебувають на складах заготівельних і гуртових організацій);

в) товарні запаси у дорозі (наявність запасів у дорозі обумовлено діючими умовами і формами розрахунків між виробниками, підприємствами гуртової і роздрібної торгівлі);

г) запаси на складах промислових підприємств;

- залежно від асортиментної структури (споживчого призначення) запасів:

класифікація запасів по товарними групами дозволяє схарактеризувати їх склад та є основою для оцінки забезпечення ними товарообігу підприємства, як за загальним обсягом, так і за асортиментною структурою. У статистичній звітності торговельних підприємств товарні запаси групуються відповідно номенклатурі звіту форми №3-торг «Звіт про формування, реалізацію та залишки товарів»,у якому виділяється 35груп продовольчих та 57 непродовольчих товарів;

- залежно від попиту на споживчі товари товарні запаси підрозділяються на:

a) товарні запаси, що відповідають попиту покупців;

б) товарні запаси, що не відповідають попиту покупців. До них відносяться:

неходові - це товари, які не відповідають якісним параметрам споживчого попиту в даному місці та в даний час; залежалі - товари, що перебувають тривалий час без руху на складах підприємства, які частково втратили свою якість та морально застаріли. Формування цих запасів, як правило, обумовлено завозом товарів без врахування обсягу та структури споживчого попиту; понад завезені – це товари, що не відповідають кількісним параметрам споживчого попиту на певному територіальному сегменті споживчого ринку. Реалізація цієї групи товарних запасів можлива за умов активної рекламної кампанії, регіональної діяльності підприємства і т.д.;

- залежно від періоду утворення товарні запаси підрозділяються на:

a) планові товарні запаси, які підприємство планує або очікує забезпечити на певну дату;

б) товарні запаси на початок періоду (вхідні) - характеризують розміри запасів, що фактично склалися на початок певного періоду (звітного або планового);

в) товарні запаси на кінець періоду (вихідні) - характеризують розміри товарних запасів, що фактично склалися на кінець певного періоду;

г) середні товарні запаси - характеризують середній обсяг наявних товарних запасів протягом певного періоду і розраховуються по середній хронологічній;

- залежно від відповідності нормативу товарні запаси підрозділяються на:

a) нормативні товарні запаси - необхідність нормування товарних запасів обумовлена тим, що недостатній обсяг товарних запасів (менший за нормативну величину) приводить до порушення ритму продажу, недоодержання належного обсягу товарообігу та прибутку підприємства, формування незадоволеного попиту населення;

б) понаднормативні товарні запаси - наявність запасів у розмірах, що перевищують норматив, призводить до «заморожування» оборотних коштів підприємства, росту витрат підприємства, зниження ефективності використання матеріальних ресурсів.

Оцінка розмірів запасів з позиції дотримання нормативу необхідна для обґрунтованої оцінки ефективності комерційної діяльності підприємства, його стратегії і тактики у формуванні та управлінні товарними запасами.

Питання для самоконтролю

1. Визначення поняття «товарний запас». Чим відрізняється воно від поняття «товарні ресурси»?

2. Причини, що спричиняють необхідність утворення товарних запасів.

3. Джерела формування товарних ресурсів.

4. Класифікація постачальників товарних ресурсів.

5. Функції товарних запасів та їх характеристика..

6. Характеристика товарних запасів за різними класифікаційними ознаками.

7. Основна мета, з якою використовується класифікація товарних запасів в економічній роботі підприємства.

8. Запаси поточного збереження та їх характеристика.

9. Класифікація товарних запасів залежно від попиту на споживчі товари.

10. Запаси сезонного накопичення та їх характеристика.

11. Сутність поняття «середні товарні запаси».

12. Характеристика товарних запасів у залежності від їх відповідності нормативу.

 

ЛЕКЦІЯ № 8


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  3. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  4. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  5. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  6. Алгоритм формування статутного фонду банку
  7. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  8. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  9. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  10. Аналіз процесу формування маркетингових комунікацій
  11. Аналіз руху та ефективності формування грошових потоків
  12. Аналіз стратегічних альтернатив та визначення оптимальної стратегії формування фінансових ресурсів




Переглядів: 3151

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Планування роздрібного товарообігу | Тема: Товарні запаси підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.