МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Планування роздрібного товарообігу
План 1. Основна мета та завдання планування товарообігу підприємства. 2. Методи і методика планування товарообігу підприємства.
Література: Л [5.c.1-30], [6.c.59 -68] Лд [3.c.120-138, 143-155]. 1. Основна мета та завдання планування товарообігу підприємства Основною частиною загального стратегічного плану розвитку торговельного підприємства є стратегія управління товарообігом, розробка якої здійснюється, виходячи із стратегічної мети діяльності підприємства та має за мету забезпечення необхідних темпів розвитку торговельного підприємства, найбільш повне задоволення попиту споживачів, розширення їх контингенту. Основною метою управління товарообігом є забезпечення такого його розвитку, щоб підприємство одержувало необхідні доходи, прибуток, було платоспроможне і фінансово стійке. Досягнення цієї мети можливе тільки за умови відповідності обсягу і структури товарообігу попиту населення, якщо підприємство конкурентоздатне. У процесі планування товарообігу повинні розв’язуватися такі найважливіші завдання: - узгодженість темпів розвитку товарообігу з розвитком регіонального споживчого ринку та змінами його кон’юнктури; - відповідність плану товарообігу генеральній стратегії підприємства; - планування обсягу реалізації товарів, що забезпечує отримання підприємством необхідної суми торговельного доходу і прибутку; - забезпечення в процесі планування товарообігу ефективного використання наявного ресурсного потенціалу; - планування структури товарообігу, що найбільшою мірою відповідає структурі попиту обслуговуваних контингентів покупців; - планування обсягу і структури надходження товарів і суми товарних запасів, які забезпечують ритмічну роботу торговельного підприємства і стійкість асортименту товарів; - поєднання в процесі планування товарообігу внутрішніх інтересів підприємства з його ринковими можливостями. Планування роздрібного товарообігу, його обсягу та структури є найбільш відповідальним етапом при плануванні господарсько-фінансової діяльності торговельного підприємства в цілому. Підвищення ефективності планування роздрібного товарообігу досягається шляхом постійного удосконалення діючих та розробки нових методів планування даного показника. Плани товарообігу підприємства класифікують за різними ознаками у залежності від періоду планування, рівня управління, методів планування та кількості методів, що використовуються при плануванні даного показника. Прогноз загального обсягу товарообігу підприємства розраховується як сума продажу окремих товарних груп. Базою для такого розрахунку слугують маркетингові дослідження, засновані на глибокому вивченні соціально-економічних змін, які відбуваються, аналізі товарообігу за минули роки, ретельному обліку перспектив розвитку всіх галузей народного господарства, змін у попиті населення на різні товари. При цьому враховують комплексний вплив безліч факторів, основними з яких є: - сформований рівень споживання і реалізації товарів і його залежність від купівельних фондів населення (аналіз цих даних дозволяє виявити тенденції в попиті населення на окремі товарні групи тих товарів, на які попит населення задовольняється повністю, фактичний продаж у певній мірі характеризує розмір платоспроможного попиту. Ураховуються зміни, які відбуваються в структурі товарообігу під впливом росту матеріального добробуту населення. Наприклад, при збільшенні продажу м'яса знижується споживання хліба; при розрахунку реалізації цукру враховується ріст продажу кондитерських виробів. Чим вище рівень споживання окремих товарів і ступінь задоволення потреб у них населення, тим менше зміниться реалізація цих товарів у майбутньому навіть при значному рості споживчих фондів) ; - рівень виробництва окремих предметів споживання і відповідно зміна обсягу і структури товарних ресурсів; - норми споживання продуктів харчування і найважливіших непродовольчих товарів у зіставленні з фактичним рівнем споживання; - зміни житлово-побутових умов населення, що обслуговується (наприклад, у зв'язку з розширенням житлового будівництва різко збільшується попит на меблі, будівельні матеріали та ін.) Поточний план розробляється на квартал, рік; оперативне завдання – на місяць, декаду, п'ятиденку, день. Обсяг і структура товарообігу взаємопов’язані між собою. Процес планування може бути двох видів: «від загального до часткового» - від загального обсягу до структури товарообігу і «від часткового до загального», коли намічається план реалізації по товарних групах, а потім план за загальним обсягом обороту визначається як сума планів по товарних групах. План товарообігу - це завдання підприємству, але ні в якому разі - не покупцям. Разом з розробкою плану необхідно вміло його регулювати. В умовах ринкової невизначеності необхідно відмовлятися від «жорсткого» планування план товарообігу повинен розроблятися в декількох варіантах: основних альтернативний - на випадок непередбачених обставин, прогноз, уточнений план та ін. Обсяг товарообігу повинен бути економічно доцільним і обґрунтованим. Прогноз роздрібного товарообігу доцільно складати поквартально, що має важливе оперативне значення. Економічно обґрунтовані прогнози товарообігу по періодах року мають важливе значення для ритмічного задоволення платоспроможного попиту населення, нормального грошового обігу, забезпечення розвитку товарообігу і інших показників торгівельної діяльності підприємства. Складання прогнозу роздрібного товарообігу по періодам року (кварталу, місяця) вимагає комплексного урахування цілого ряду факторів: купівельна спроможність населення в різні періоди року, визначена на основі приблизних розрахунків грошових доходів населення (внутрішні коливання купівельних фондів не збігаються з відповідними показниками роздрібного товарообігу тому, що доходи населення у звітному періоді можуть бути витрачені на покупку товарів в інший час); особливості купівельного попиту населення в окремі періоди (весняно-літній, осінньо-зимовий сезони; передсвяткові та святкові дні, період підготовки до навчального року та ін.). Вони відображаються на показниках внутрішнього товарообігу. Для аналізу цих показників розраховується питома вага кожного кварталу в річному товарообігу. При цьому враховується сезонність у виробництві та споживанні окремих груп товарів, кліматичні особливості кожного періоду, що впливають на попит населення; рівномірність завезення товарів по періодах року (дослідження середньорічного товарообігу показують, що він коливається по місяцях у значній мірі залежно від надходження товарів. Зміна внутрішніх оборотів під впливом купівельних фондів населення і особливостей попиту - нормальне явище. А коливання обороту в результаті нерівномірного завезення товарів свідчить про незадовільну роботу комерційного відділу і недоліки в організації торгівлі). Тому при внутрішньому прогнозуванні передбачаються заходи щодо забезпечення більше ритмічного завезення товарів відповідно до особливостей купівельного попиту населення в окремі періоди року. Надходження товарів протягом року повинне бути підпорядковане завданню найкращого задоволення потреб населення, тому що це є основою збільшення товарообігу.
2. Методи і методика планування товарообігу підприємства При визначенні планового обсягу роздрібного товарообігу на рівні окремого торговельного підприємства головна увага приділяється задоволенню попиту споживачів району діяльності даного підприємства, ефективному використанню наявних фінансових, матеріальних і трудових ресурсів та досягненню певних результатів господарсько-фінансової діяльності. Це потребує розробки плану товарообігу торговельного підприємства у трьох варіантах: перший - необхідний обсяг товарообігу, достатній для досягнення цільового обсягу прибутку підприємства; другий - можливий обсяг товарообігу, що обумовлюється обсягом споживчого попиту району діяльності підприємства та конкурентним оточенням; третій - ресурсозабезпечений обсяг товарообігу, що може бути отриманий при наявному ресурсному потенціалі підприємства та його найбільш ефективному використанні. Кожен варіант плану товарообігу може бути розрахований кількома методами, вибір яких залежить від тривалості планового періоду, наявності інформаційного забезпечення та досвіду проведення планових розрахунків. Перелік і сутність методів планування, що можуть застосовуватися при обґрунтуванні кожного варіанту плану, наведено у таблиці 2.5. В умовах ринкової невизначеності і переорієнтації стратегічних цілей підприємств на обов’язкове отримання доходів і прибутку найважливішим методичним підходом у визначенні обсягів господарської діяльності стає програмно-цільовий підхід. У його основі - розрахунок таких обсягів господарської діяльності, які дають змогу досягти поставленої мети, одержати необхідні доходи і прибуток, які забезпечуватимуть підприємству фінансову стійкість і платоспроможність. Обсяг господарської діяльності, який у торгівлі характеризується обсягом товарообігу, не може прогнозуватися без взаємозв’язку із ресурсним потенціалом, доходами і кінцевим фінансовим результатом - прибутком. Досягти цього дозволяє програмно-цільовий підхід. З його допомогою можна визначити доцільні межі господарської діяльності підприємства. В економіці їх називають - нижня і верхня межі. Нижньою допустимою межею товарообігу вважається точка беззбитковості, а верхньою - точка мінімального рівня рентабельності власного капіталу. Точкою беззбитковості «поріг рентабельності» називається такий обсяг товарообігу, який забезпечує покриття поточних витрат власним торговельним доходом, тобто підприємство є самоокупним. Прибуток і рентабельність у точці беззбитковості дорівнюють нулю.
Таблиця 2.5. Характеристика методів планування товарообігу підприємства
Верхньою точкою доцільних обсягів товарообігу називають точку мінімального рівня рентабельності вкладеного в підприємство капіталу. Точкою називається такий обсяг товарообігу, який забезпечує підприємству не тільки покриття поточних витрат, але й отримання прибутку. Прибуток називають мінімальним, мінімально допустимим. У цьому прибутку зацікавлений власник, засновник торговельного підприємства. За законами бізнесу від вкладеного в торговельне підприємство капіталу він, як мінімум, повинен одержувати стільки ж прибутку, скільки б він одержав, вклавши свій капітал в банк на депозит. Знання своїх меж доцільної діяльності має велике значення, оскільки допомагає правильно зорієнтуватися в пошуку стійкого становища підприємства на ринку, порушення нижньої межі може привести до банкрутства. Розрахунок планового обсягу реалізації товарів, що забезпечує отримання цільової суми прибутку (необхідний обсяг товарообігу Т необх.) здійснюється за методикою: , де Пц – цільова сума прибутку; Вт(пост) – сума постійних витрат підприємства; РВП – рівень валового прибутку підприємства; РВт(змін) – рівень змінних витрат підприємства. Приклад 1. Визначити обсяг товарообігу, який дасть змогу забезпечити беззбитковість підприємства, якщо планується отримати рівень валового прибутку у розмірі 24,0%, рівень умовно-змінних витрат – 15,0%, а суму витрат умовно-постійних – 32,0 тис.грн. Тб = Таким чином, для беззбиткової діяльності і отримання рівня валового прибутку у розмірі 24,0% даному підприємству необхідно реалізувати товарів на суму 355,6 тис.грн. Розрахований таким методом плановий обсяг роздрібного товарообігу забезпечить торговельному підприємству отримання у плановому періоді цільової суми прибутку, яка дасть змогу підприємству вирішувати стратегічні цілі розвитку та розширення своєї діяльності, забезпечить фінансову стійкість та платоспроможність підприємства, його конкурентоздатність. Програмно-цільовий підхід дозволяє вибрати стратегію і темпи розвитку господарської діяльності. Можливі такі варіанти стратегії: досягнення порогу рентабельності (точки беззбитковості); отримання цільового прибутку; досягнення точки мінімальної рентабельності власних коштів (капіталу); отримання максимального прибутку та ін. Можливий плановий обсяг товарообігу підприємства розраховується на підставі визначення основних закономірностей та тенденцій зміни обсягів реалізації товарів в попередні періоди. При цьому використовують наступне припущення: тенденції розвитку товарообігу, що склалися, є об’єктивними, визначаються змінами обсягу та структури споживчого попиту в районі діяльності підприємства, а не суб’єктивними факторами (недоліками в організації та забезпечені торговельного процесу). Одним із найпоширеніших методів планування обсягів роздрібного товарообігу та його товарної структури є економіко-статистичний метод. Обсяг роздрібної реалізації товарів цим методом розраховується в такій послідовності: - визначається очікуване виконання плану товарообігу за поточний період; - розраховуються середньорічні темпи росту товарообігу і товарного забезпечення в цілому по підприємству та у розрізі товарних груп; - визначається різниця в темпах товарообігу і товарних ресурсів, з урахуванням якої і середньорічних темпів росту встановлюється темп росту продажу окремих товарів і товарних груп; - шляхом множення очікуваного товарообігу за поточний рік і розрахованих темпів росту реалізації в плановому періоді визначається можливий обсяг і структура товарообігу; - отримані дані коригуються з урахуванням впливу факторів, які не були враховані при розрахунку планових темпів росту (зміна торговельної мережі, чисельності населення, яке обслуговується, зміна попиту та ін.). Приклад 2. Визначити обсяг товарообігу підприємства на плануємий рік, якщо у поточному році очікується виконання плану товарообігу в сумі 328,5 тис.грн. За результатами аналізу товарообігу минулих років та розрахунку середньорічних планів росту товарообігу і товарного забезпечення, щодо підприємства в цілому було прийнято рішення збільшити плановий обсяг реалізації наступного року на 9,5%. Додатково врахувати, що частина торговельної площі, а саме один відділ, обсяг реалізації якого складає 29,7 тис.грн., буде віддана під оренду. 1) Визначимо загальний обсяг товарообігу на плануємий рік 2) У зв’язку із зменшенням торгової площі план товарообігу наступного року буде: Тпл = 359,7- 29,7 = 380,0 тис.грн. Таким чином, підприємство має можливість планувати обсяг товарообігу у розмірі 330,0 тис.грн., та отримання додаткових доходів від здачі торгової площі в оренду. Оцінка можливого обсягу товарообігу підприємства може бути проведена не тільки на основі вивчення тенденцій його розвитку, а й шляхом визначення та прогнозування попиту споживачів. Першочергове значення при цьому має глибоке вивчення обсягу та структури попиту споживачів, визначення незадоволеного та попиту, який формується, дослідження факторів, що впливають на обсяг та структуру попиту, прогнозування їх зміни на плановий період. При наявності інформації відносно обсягів або темпів зростання споживчого попиту (купівельних фондів населення району діяльності підприємства) в процесі планування використовують метод еластичності (чутливості) товарообігу. Цей метод орієнтований на врахування та максимальне використання можливостей споживчого ринку як основного лімітуючого фактора розвитку товарообігу. Планування ресурсозабезпеченого обсягу товарообігу підприємства здійснюється залежно від виду ресурсів, забезпеченість якими необхідно узгодити одним з наступних методів: балансовим – для перевірки забезпеченості товарообігу товарними фондами; трудовим – для оцінки забезпеченості товарообігу трудовими ресурсами; нормативним – для визначення обсягу товарообігу, який може бути отриманий при фактичному розмірі торговельної площі підприємства. При використанні балансового методу планування плановий розмір товарообігу визначається на основі інформації про планові обсяги надходжень товарів (Нпл), норматив потреби в утворенні товарних запасів (Нтз) на кінець планового періоду (Зк = Нтз), фактичний обсяг товарних запасів на початок періоду (Зп). Для проведення розрахунку використовується наступна методика: Приклад 3. Визначити ресурсозабезпечений обсяг товарообігу на плануємий рік, використовуючи балансовий метод планування, якщо планується обсяг надходження товарів у розмірі 460,4 тис.грн., норматив потреби в утворенні товарних запасів на кінець планового періоду 60,0тис.грн., фактичний обсяг товарних запасів на початок періоду складає 80,2 тис.грн. 1) Визначимо ресурсозабезпечений обсяг товарообігу, використовуючи спосіб балансового зв’язку: Зп + Н = Р + Зк, Тпл = Зп + Н – Зк = 80,2 + 460,4 – 60,0 = 480,6 тис.грн. або Тпл = Н + (Зп – Зк) = 460,4 + (80,2 – 60,0) = 480,6 тис.грн
Трудовий метод планування товарообігу базується на використанні інформації про планову чисельність торгово-оперативного персоналу підприємства (Ч торг. опер.) та можливий рівень продуктивності їх праці (плановий виробіток на одного працівника торгово-оперативного персоналу). Для визначення значення останнього показника використовують інформацію про фактичний виробіток (продуктивність праці), що склався на підприємстві (Пп факт) та можливі резерви його зростання (ΔПп). Розрахунок проводиться так: Приклад 4. Визначити ресурсозабезпечений обсяг товарообігу на плануємий рік, використовуючи трудовий метод планування, якщо планова чисельність торгово-оперативного персоналу складає 24 чоловіка. Фактична продуктивність праці поточного року складає 85,0 тис. грн. За результатом аналізу продуктивності праці були виявлені резерви її зростання на 3,5%. 1) Визначимо продуктивність праці на плануємий рік або за методикою,де 2) Визначимо ресурсозабезпечений товарообіг на плануємий рік, використовуючи трудовий метод
Нормативний метод планування товарообігу базується на використанні техніко-економічних нормативів товарообігу на 1 м2 торговельної площі, які періодично розробляються та коригуються науково-дослідними установами України. При використанні нормативів для планування товарообігу конкретного підприємства необхідно враховувати особливості його роботи: специфіку торгово-технологічного процесу і контингенту населення, що обслуговується, інтенсивність потоку покупців, кон’юнктурні зміни, характерні для району діяльності даного підприємства. Вказані особливості враховуються шляхом використання коригуючих коефіцієнтів до встановленого нормативу. Коригування проводять за наступними коефіцієнтами: на середню вартість покупки, на інтенсивність потоку покупців, на завершеність покупки. Практичне застосування цього методу на сьогодні обмежено у зв’язку із «старінням» розроблених раніше нормативів товарообігу на одиницю площі. Розроблені варіанти необхідного, можливого та ресурсозабезпеченного обсягів товарообігу підприємства необхідно співставити між собою для прийняття остаточного рішення стосовно планового обсягу товарообігу підприємства.
Приклад 5. Припустимо, що за результатами аналізу роздрібного товарообігу було виявлено, що на підприємстві є можливості збільшення загального обсягу реалізації товарів на планує мий рік на 5,5% у порівнянні з очікуваним товарообігом поточного року. Аналіз товарообігу поточного року також показав, що виконання плану товарообігу щодо окремих кварталів було нерівномірним, спостерігалися значні коливання питомої ваги товарообігу усіх кварталів. Тому, керівництвом підприємства були розроблені заходи щодо більш рівномірного виконання плану товарообігу окремих кварталів у наступному році. Відомо, що у I кварталі плануємого року значних змін у надходженні товарів та попиту на них не очікується, тому питома вага обігу залишиться на рівні поточного року. У II кварталі, враховуючи хід виконання плану поточного року передбачається зниження питомої ваги на 2,0%. У III кварталі передбачаються значні зміни у постачанні товарів, за рахунок складання додаткових комерційних угод із підприємствами-постачальниками, у результаті чого питома вага цього кварталу в річному обсязі збільшиться на 4,0%. Питому вагу IV кварталу визначити розрахунковим шляхом.
Таблиця 2.6.Планування товарообігу підприємства загального обсягу
1)Визначимо загальний обсяг товарообігу підприємства на плануємий рік 2 )Визначимо питому вагу щодо кожного кварталу у річному обсязі на планує мий рік Питома вага I кв. – залишиться на рівні поточного року – 23,0% Питома вага II кв. (план) = Пит. в. II кв. (поточ.) - (% зм)= 26,0% - 2,0% = 24,0% Пит.в.III кв.= 21,0% + 4,0% = 25,0% Пит.в.IV кв. = 100% - (23,0% +24,0% +25,0%) = 28,0% 3) Визначимо суму плануємого обсягу товарообігу щодо кожного кварталу (аналогічно визначається товарообіг щодо інших кварталів)
4) Визначимо проект плану у відношенні до поточного року ( аналогічно визначається план щодо інших кварталів). Розрахований обсяг роздрібного товарообігу може бути уточнений після визначення необхідної підприємству на плануємий рік суми прибутку. Таке уточнення здійснюється шляхом комплексного зв’язку основних показників господарської діяльності підприємства: чистого прибутку, витрат підприємства, валового прибутку (торговельного доходу), обсягу товарообігу та ін.. Забезпечення умов для досягнення запланованого обсягу товарообігу у значній мірі залежить від ефективної асортиментної політики торговельного підприємства щодо підбору для реалізації окремих видів товарів, планування та регулювання асортиментної структури товарообігу. Формування асортиментної політики підприємства спрямоване на найбільш повне задоволення попиту споживачів та забезпечення умов для прибуткової діяльності підприємства.
Питання для самоконтролю 1. Основна мета стратегії управління товарообігом. 2. Найважливіші завдання процесу планування товарообігу. 3. Економічні межі діяльності підприємства та їх характеристика. 4. Різновиди планів обсягу товарообігу, їх сутність та значення. 5. Чинники, що впливають на складання прогнозу роздрібного товарообігу. 6. Сутність необхідного обсягу товарообігу та методи прогнозування, що використовуються при його розрахунку. 7. Характеристика можливому обсягу товарообігу та методи прогнозування, за допомогою яких він визначається. 8. Суть програмно-цільового підходу в обґрунтуванні обсягу реалізації товарів 9. Послідовність розрахунку планового обсягу товарообігу із використанням економіко-статистичного методу. 10. Сутність планування ресурсозабезпеченого товарообігу. 11. Балансовий метод планування ресурсозабезпеченого товарообігу. 12. Трудовий метод планування ресурсозабезпеченого товарообігу. 13. Характеристика нормативного методу та причини обмеження його застосування в сучасних умовах. 14. Сутність формування асортиментної політики підприємства.
ЛЕКЦІЯ № 7 Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|