Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема: Оптовий товарообіг

 

План

1. Поняття оптового товарообігу та його необхідність.

2. Показники оптового товарообігу, їх характеристика.

3. Аналіз оптової реалізації товарів.

Література:

Л [5.c.1-30], [6.c.107 -114], [8.c.20-34]

Лд [1.c.316-327], [2.c.121-136].

1. Поняття оптового товарообігу та його необхідність

Однією із проміжних ланок в сфері товарного обігу являється оптова торгівля. Вона повинна активно сприяти збільшенню обсягів виробництва, розширенню асортименту і покращенню якості товарів, успішному розвитку роздрібної торгівлі, підприємств ресторанного господарства, більш повному задоволенню потреб населення. Торговельна діяльність оптових підприємств характеризується обсягом, складом, асортиментом і структурою товарообігу. Оптовий товарообіг – це реалізація товарів крупними партіями підприємствам роздрібної торгівлі та підприємствам ресторанного господарства для подальшого продажу населенню, іншим підприємствам і організаціям для виробничого використання.

Необхідність оптової торгівлі обумовлена:

- нерівномірністю розміщення виробництва і його концентрацією в окремих економічних районах;

- спеціалізацією виробництва на вузькому виробничому асортименті, який зумовлює необхідність комплектування торговельного асортименту;

- сезонністю сільськогосподарського виробництва, що припускає накопичення, зберігання та оптовий продаж товарів з виникненням потреби в них у роздрібної торгівлі;

- малими розмірами магазинів, особливо в сільській місцевості;

- універсальністю асортименту роздрібної мережі, який вимагає встановлення комерційних відносин з великою кількістю виробників, що практично неможливо;

- необхідністю в невеликих партіях товарів універсального асортименту;

- сезонністю споживання окремих товарів, що вимагає накопичення сезонних товарів;

- віддаленістю магазинів від виробників товарів і залізниці, коли постачання малих партій товарів на велику відстань неефективне;

- великими розмірами мінімальних норм відвантаження товарів (вагон, контейнер, автомобіль), які не може прийняти та оплатити роздрібна торговельна мережа.

В умовах ринкових відносин у зв’язку з появою великої кількості дрібних підприємств зростає потреба в оптовій торгівлі, яка повинна гарантувати роздрібній торговій мережі невеликі партії широкого асортименту товарів при мінімальній відстані доставки і, відповідно, невисоких загальних витратах по закупівлі товарів. Оптова торгівля споживчими товарами є тільки невеликою частиною всього оптового ринку республіки, регіону.

Оптову торгівлю можуть здійснювати:

- великі спеціалізовані підприємства з повним циклом обслуговування;

- підприємства, які торгують широким і вузькоспеціалізованим асортиментом, посередники (фірми різних форм власності, оптовики-комівояжери, дилери, офіційні дистриб’ютори промислових підприємств і закордонних фірм, товарні біржі, агенти та ін.);

- оптово-роздрібні об’єднання;

- склади великих роздрібних і промислових підприємств, склади магазинів;

- оптово-роздрібні об’єднання малих і середніх підприємств торгівлі і ресторанного господарства, які не мають необхідної матеріально-технічної бази.

Оптова торгівля створює запаси товарів поточного і сезонного характеру для безперебійного постачання роздрібних і виробничих підприємств, активно впливає на виробництво і продаж товарів населенню. Основні форми впливу на промисловість: попередні замовлення, договори постачання, оптові ярмарки, засоби масової інформації та ін.. Концентрація товарів на оптових підприємствах дає можливість ефективно маневрувати товарними запасами, знижувати витрати на їх зберігання, своєчасно виявити товари, які не мають попиту. На оптових підприємствах відбувається доопрацювання, підсортування, комплектування товарного асортименту, перевірка якості товарів, що надійшли. Особливу роль відіграє оптова торгівля в мобілізації товарних ресурсів, оскільки успіх у роботі бази (фірми) багато в чому залежить від уміння зібрати розпорошені товарні цінності і дати життя новим. Оптові підприємства не тільки купують і зберігають товарні запаси, вони доставляють товари в роздрібну торговельну мережу. Перед оптовою торгівлею стоять наступні задачі: поліпшення вивчення попиту на товари, кон'юнктури ринку; підвищення вимогливості до постачальників на виконання договорів постачання, удосконалення асортименту і підвищення якості товарів; забезпечення договірних відносин з підприємствами роздрібної торгівлі;

удосконалення ланковості товароруху; активне використання результатів маркетингових досліджень, спрямованих на більш повне задоволення потреб населення в товарах народного споживання.

 

2.Показники оптового товарообігу, їх характеристика

Основним показником оптової торгівлі є оптовий товарообіг. Особливість оптового товарообігу в порівнянні з роздрібним товарообігом виявляється в тому, що: оптовий оборот здійснюється у сфері товарного обігу, товар не вибуває з цієї сфери, а залишається в ній; продаж товарів підприємствам і організаціям здійснюється за безготівковим розрахунком; обсяг оптового товарообігу є внутрішнім показником і як оціночний показник діяльності торгівлі не використовується.

Залежно від суб’єкта продажу товарів оптовий товарообіг підрозділяється на: оптовий товарообіг товаровиробників; оптовий товарообіг торговельних організацій.

Залежно від використання ресурсів оптовий товарообіг розрізняють за трьома видами: продаж товарів роздрібним покупцям; оборот по реалізації своїм оптовим та іншим покупцям, зокрема внутрішньо фірмовий оборот; постачання на експорт. Загальна сума по всіх видах обороту становить валовий оптовий товарообіг підприємства.

Залежно від організації форм руху товару оптовий товарообіг підрозділяється на складський і транзитний товарообіг.

Складський товарообіг формується за рахунок продажу товарів зі складу оптового підприємства. Так реалізують товари складного асортименту, вимагають комплектування, доопрацювання, підсортування, (швейні вироби галантерею, взуття, товари господарського, культурного і спортивного призначення, бакалійні товари, тютюнові, кондитерські вироби), а також товари простого асортименту, які фасуються на оптових підприємствах.

Транзитний товарообіг формується з товарів, відвантажених постачальниками безпосередньо в роздрібну мережу, минувши склади оптових баз. Залежно від ролі оптового підприємства і характеру розрахунків розрізняють:

- транзитний товарообіг з участю в розрахунках (з вкладенням коштів) - підприємство розраховується з постачальниками за відвантажені товари і виставляє рахунки для оплати роздрібним організаціям і підприємствам;

- транзитний товарообіг без участі в розрахунках - розрахунки за відвантажені товари ведуться безпосередньо між постачальником і організацією роздрібної торгівлі. Оптові підприємства в розрахунках не беруть участі. Вони встановлюють зв’язки між постачальниками і покупцями, погоджують специфікації, організовують контроль над ходом відвантаження.

Транзитний товарообіг є найбільш ефективною формою руху товарів, оскільки дає можливість скоротити кількість ланок, час доставки товарів, зменшити товарні витрати, вартість вантажно-розвантажувальних робіт. Проте застосування транзиту не завжди доцільне - необхідно враховувати інтереси і можливості кожного одержувача товару. Наприклад, у великі магазини потрібно відвантажувати товар транзитом, а в дрібні доцільно відправляти зі складів. Враховуючи той факт, що транзит звужує асортимент, економічно правильно його застосовувати до товарів простого асортименту і місцевого виробництва.

Показники оптового товарообігу:

- обсяг товарообігу в сумі, зокрема складський і транзитний;

- співвідношення роздрібного та оптового товарообігу (коефіцієнт ланковості товаропостачання), яке використовується для оцінки внеску оптової торгівлі в роздрібний товарообіг регіону, області (розраховується шляхом порівняння валового та роздрібного товарообігу і показує кількість оптових і роздрібних ланок на шляху від виробника до покупця);

- відсоткове співвідношення оптово-складського товарообігу до роздрібного (показує ту частину товарів, які пройшли шлях до покупця через оптові бази);

- показник рівня централізованої доставки товарів силами постачальників і за їх кошти (розраховується відношенням частини суми товарів, проданих і доставлених централізовано, до суми оптово-складського обороту, і вимірюється у відсотках).

 

3. Аналіз оптової реалізації товарів

Оптовий товарообіг означає початковий рух товарів від виробника до споживача і через нього товари вводяться в сферу обігу за допомогою встановлення зв'язку між виробництвом і роздрібною торгівлею. Він відноситься до числа найважливіших показників діяльності оптових підприємств. Вивчення їх діяльності звичайно починається з аналізу обсягу товарообігу. Обсяг оптового продажу відображається на інших фінансово-економічних показниках оптової торгівлі. Збільшення оптового товарообігу обумовлюється, насамперед, ростом обсягу виробництва товарів, збільшенням кількості оптових підприємств, складських площ, розміру роздрібного товарообігу і т.д.

Мета аналізу оптової реалізації - одержання об'єктивної економічної інформації про стан і динаміку оптового продажу товарів, факторах, які впливають на її зміну і можливі резерви росту з метою розробки стратегії розвитку оптового товарообігу та підготовки обґрунтованого управлінського рішення. Досягнення поставленої мети може бути за рахунок виконання наступних задач:

- вивчення виконання планового обсягу товарообігу в цілому за рік і більш короткі відрізки часу, по складу, товарному асортименту в сумі та у натуральному вираженні;

- оцінка надходження товарів від постачальників і його відповідності договірним умовам по кількості, асортименту, якості та термінам постачань;

- виявлення і вивчення факторів, що впливають на оптову реалізацію;

- вивчення шляхів і ланковості товароруху;

- встановлення причин недоліків у торговій діяльності;

- виявлення внутрішніх резервів росту оптового товарообігу і розробка економічної стратегії розвитку оптової реалізації.

 

Економічна сутність оптової реалізації

 
 

 


Роль і значення аналізу оптової реалізації

 
 

 


Мета і задачі аналізу оптової реалізації

 
 

 


Інформаційне забезпечення аналізу оптової реалізації

 
 

 


Напрямки аналізу оптової реалізації

       
   

 


Аналіз виконання

планового завдання Аналіз динаміки оптової реа

оптової реалізації

 

Аналіз впливу факторів на зміну суми оптової реалізації

 
 

 

 


Узагальнення результатів аналізу

 
 

 

 


Розробка заходів щодо використання резервів росту оптової реалізації

 

Схема 2.4. Послідовність аналізу оптової реалізації товарів.

Інформаційною базою аналізу оптового товарообігу є показники бухгалтерської, фінансової та статистичної звітності; дані поточного бухгалтерського обліку (синтетичного й аналітичного обліку руху товарів на складах підприємств); матеріали вибіркових досліджень та ін. Інформаційне забезпечення - сукупність інформаційних ресурсів, що характеризують об'єкт аналізу і необхідних для досягнення поставлених цілей. Інформаційне забезпечення аналізу оптового товарообігу складається з: нормативно-довідкової інформації (документів нормативного, правового і довідкового характеру, що стосуються оптової реалізації: нормативи товарних запасів по товарним групам; ліміт товарного залишку по складу; договори постачання товарів за асортиментом; договори, контракти на постачання товарів покупцям); планової інформації - сукупність планових(прогнозних) показників про майбутні процеси, явища та очікувані результати; фактографічної інформації - система облікової, звітної та позаоблікової інформації про факти фінансово-господарської діяльності оптової бази: звіти матеріально-відповідальних осіб; первинні та зведені бухгалтерські документи про надходження, відвантаження і продаж товарів; дані аналітичного обліку про стан розрахунків з постачальниками; бухгалтерський баланс - форма №1; звіт про фінансові результати діяльності підприємства - форма №2; форма №1-торг - "Звіт про товарообіг, продаж і залишки товарів"; форма №3-торг - "Звіт про продаж і залишки товарів у торговій мережі та підприємствах харчування"; огляд кон'юнктури ринку товарів; зведення про штрафні санкції та якість товарів; висновки аудиторів, акти ревізій, перевірок; протоколи зборів та ін.

Аналіз оптового товарообігу проводиться у визначеній послідовності: дається загальна оцінка виконання прогнозованих показників; виявляється динаміка продажу товарів; вивчається товарообіг по напрямках реалізації, формам продажу і товарній структурі, визначаються фактори, що впливають на нього та виявляються резерви збільшення обсягу оптової реалізації товарів. Завданнями аналізу оптового товарообігу є: перевірка виконання плану товарообігу базою за рік, за кварталами, в цілому і за товарними групами; вивчення своєчасності та рівномірності відвантаження товарів покупцям; перевірка стану товарних запасів і оборотності товарів на складах бази; вивчення обсягу і складу надходження товарів від постачальників; перевірка дотримання умов договорів за кількістю, асортиментом, термінами; оцінка роботи бази і визначення шляхів усунення виявлених недоліків. Спочатку аналізують виконання плану валового оптового товарообігу бази за звітний період - місяць, квартал, рік і визначають динаміку товарообігу за ряд років. При цьому необхідно дати загальну оцінку роботи оптової бази (фірми). Аналіз оптового товарообігу проводиться методом порівняння фактичних показників з плановими за обсягом оптового товарообігу в цілому, за окремими товарними групами, за формами руху (складський, транзитний) товару і за видам оптового товарообігу (реалізація товарів у роздрібну мережу, своїм оптовим і іншим оптовим покупцям, зокрема внутрішньо фірмовий, постачання на експорт), Має бути вивчена також динаміка оптового товарообігу за ряд попередніх років за товарними групами в зіставленні з розвитком роздрібного товарообігу. При порівнянні фактичного товарообігу з плановим встановлюється ступінь виконання плану оптового товарообігу, визначається частка складського і транзитного товарообігу (у тому числі і транзитного обороту без участі в розрахунках) в оптовому товарообігу.

Аналіз діяльності гуртових торгових підприємств направляється, насамперед, на те, щоб установити ступінь виконання прогнозованих показників по обсягу продажу не тільки в цілому, але й окремо по складському і транзитному обігу, а також розробити заходи, спрямовані на економічно обґрунтоване рішення питання про співвідношення складського і транзитного обігу. Питома вага складського і транзитного товарообігу по окремих товарах і товарних групах неоднакова. Складський обіг характеризується завезенням товарів на склади оптових підприємств. Це пов'язано з необхідністю перетворення товарних вантажопотоків, розподілу великих партій товарів, отриманих від виробника між багатьма роздрібними підприємствами.

Співвідношення складського і транзитного обсягів товарообігу залежить від асортименту товарів, умов транспортування та їх збереження. Так, товари нескладного асортименту, які не потребують попереднього підсортування, звичайно реалізуються покупцям транзитом, а товари складного асортименту, які вимагають попереднього підсортування (по видам, моделям, фасонам, розмірам, цінам та ін.), - зі складу. Транзитний обіг скорочує витрати гуртових підприємств на транспортування та збереження товарів, зменшує потребу у власних оборотних коштах, в кредитах банку та ін..

Аналізуючи оптовий товарообіг в асортименті, перевіряють виконання планів по кожній товарній групі, порівнюють оптово-складський товарообіг з транзитним і роздрібним товарообігом, виявляють тенденції розвитку обороту за ряд років, встановлюють питому вагу кожної товарної групи в загальному обсязі товарообігу. Товарну структуру оптового товарообігу аналізують за тією ж методикою, що й обсяг товарообігу: видами обороту, напрямами продажу, формами реалізації. Аналіз продажу за групами товарів проводять не тільки виходячи з суми, але й у натуральних показниках (товари культурно-побутового і господарського призначення, більшість продовольчих товарів). Це дає можливість глибше оцінити роботу оптового підприємства і звільнитися від впливів зміни цін. Внаслідок проведеного аналізу виявляються недоліки в торгівлі окремими групами товарів, вивчаються умови, які спричинили негативний вплив на оптовий продаж, розробляються рекомендації щодо розвитку оптової торгівлі.

На оптовий товарообіг, як і на роздрібний, впливають велика кількість факторів зовнішнього і внутрішнього характеру. До зовнішніх факторів не залежним від діяльності оптового підприємства відносяться: стан економіки країни; обсяг і структура виробництва продукції; розміщення виробництва, його віддаленість від оптового підприємства; соціальний стан населення країни; ступінь інфляції та ін.. Внутрішні фактори, що залежать від роботи підприємства, можна поділити на три основні групи: забезпеченість товарними ресурсами і їх використання; забезпеченість основними категоріями працівників і стан продуктивності праці; розвиток матеріально-технічної бази оптових підприємств і ефективність її використання.

Фактори, пов'язані з товарним забезпеченням, впливають на обсяг гуртового продажу через зміну величин, надходження товарів, їхнього іншого вибуття(крім реалізації, утрати, нестачі, псування, переоцінки і т.д.), запасів на початок і кінець звітного періоду. Розрахунок впливу зазначених факторів на товарообіг здійснюється способами ланцюгової підстановки або способом різниць виходячи з формули товарного балансу:

Зп + Н = Р + Зк, де

Зп – запаси товарів на початок періоду; Н - надходження товарів; Зк - запаси товарів на кінець періоду; Р - обсяг гуртового товарообігу (реалізація).

 

Впливу факторів, пов'язаних з товарними ресурсами на товарообіг розраховується методом прямого розрахунку:

Т = Зп + Н – Зк

ΔТ(Зп) = Зп(факт) – Зп(план);

ΔТ(Н) = Н(факт) – Н(план);

ΔТ(Зк) = Зк(факт) – Зк(план).

Друга група факторів включає:

- укомплектованість штату в цілому і певними категоріями працівників;

- раціональне використання календарного фонду робочого часу;

- ефективність праці (продуктивність);

- застосування передових форм організації праці;

- рівень підготовки кадрів, загальні умови праці і побуту працівників.

 

Факторні моделі: Т = Ч * П річ, де Ч - середньооблікова чисельність працівників; П річ - продуктивність праці річна.

Т = Ч * Д * П дн, де

Д - кількість відпрацьованих днів;

П дн - продуктивність праці денна.

 

Розрахунок впливу факторів, пов'язаних із трудовими ресурсами, на оптову реалізацію можна визначити із використанням способу різниць Т = Ч * П річ.

- вплив чисельності працівників

ΔТ(Ч) = (Чф - Чпл)*Ппл

- вплив продуктивності праці

ΔТ(П) = Чф * (Пф - Ппл)

 

До третьої групи факторів відносяться:

- виконання плану розвитку складської мережі;

- режим роботи оптового підприємства;

- забезпеченість основними фондами і складською площею;

- ефективне використання основних фондів;

- ефективне використання робочих місць та робочого часу.

Основними складовими, від яких залежить обсяг оптового товарообігу, є надходження і товарні запаси. Зі збільшенням розміру надходження товарів і запасу товарів на початок періоду збільшується обсяг їх продажу і навпаки. Ріст вибуття товарів та їх запасів на кінець періоду супроводжується зменшенням оптового товарообігу. Визначивши вплив складових товарного балансу на оптовий товарообіг, необхідно зробити більш детальний аналіз кожного з них.

Питання для самоконтролю

 

1. Роль і призначення оптової торгівлі.

2. Необхідність оптової торгівлі та причина її існування.

3. Основні форми впливу оптової торгівлі на промисловість.

4. Завдання, що стоять перед оптовою торгівлею.

5. Сутність оптового товарообігу та його особливість у порівнянні із роздрібним.

6. Характеристик оціночних показників, що використовуються в аналізі.

7. Види оптового товарообігу залежно від організації форм руху товару.

8. Характеристика складського і транзитного товарообігу.

9. Мета аналізу гуртової реалізації.

10. Задачі економічного аналізу в області оптового товарообігу.

11. Характеристика інформаційної бази, необхідної для аналізу товарообігу.

12. Чинники, що впливають на виконання плану оптової реалізації.

13. Послідовність проведення аналізу оптового товарообігу

14. Методика розрахунку впливу окремих чинників на обсяг оптової реалізації.

ЛЕКЦІЯ № 6


Читайте також:

  1. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  2. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  3. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  4. ЛЕКЦІЯ 2.ТЕМА: ФІЗІОЛОГІЯ МІКРООРГАНІЗМІВ
  5. Лекція 3.Тема: Мікробіологічні основи екології навколишнього середовища.
  6. Лекція 4. ТЕМА: Найважливіші біохімічні процеси збудниками яких є мікроорганізми
  7. Лекція 6. Тема: Географія сфери послуг
  8. Лекція № 17. Тема: Робочий час і час відпочинку.
  9. ЛЕКЦІЯ № 2 Тема: Загальне вчення про хворобу.
  10. Лекція № 2. Тема: ПРЕДМЕТ І СПЕЦИФІКА ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ.
  11. Лекція № 21. Тема: Заробітна плата.
  12. Лекція № 6. Тема: Правова організація працевлаштування громадян.




Переглядів: 2939

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Аналіз роздрібного товарообігу | Тема: Планування роздрібного товарообігу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.